Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 maart 2016
Hierbij zend ik u het rapport «Kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs» van
de Inspectie van het Onderwijs over de recente ontwikkelingen op het gebied van toetskwaliteit
in het hoger onderwijs1.
Aanleiding voor het rapport is het onderzoek «Verdere versterking» naar het functioneren
van examencommissies in het hoger onderwijs dat vorig jaar door de Inspectie van het
Onderwijs is uitgevoerd.2 Uit dit onderzoek bleek dat er ruimte voor verbetering is als het gaat om het versterken
van de kwaliteit van de toetsing.
Het rapport is gebaseerd op de uitkomsten van het inspectieonderzoek naar het functioneren
van examencommissies, gesprekken met verschillende deskundigen, een literatuur- en
documentanalyse en adviezen van een klankbordgroep, waarin de Vereniging Hogescholen
(VH), de VSNU, de NRTO, de NVAO en de studentenbonden (het ISO en de LSVb) vertegenwoordigd
waren.
Doel van het rapport «Kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs» is het gesprek
over de kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs te stimuleren.
De inspectie doet drie aanbevelingen ter verbetering van de kwaliteit van de toetsing:
-
1. De inspectie adviseert instellingen de komende jaren extra aandacht te besteden aan
de kwaliteit van de toetsing, en dan met name de samenhang bij de toetsing, de professionalisering
en de organisatorische inbedding. Versterking van de interne en externe kwaliteitszorg
rond professionalisering hoort daarbij, en past bij een kwaliteitscultuur.
-
2. Ten tweede beveelt de inspectie de koepels aan de kennisdeling tussen instellingen
te faciliteren, ook over de grenzen van het hbo en wo heen.
-
3. Tot slot adviseert de inspectie de Minister om onderwijskundig onderzoek naar de kwaliteit
van toetsing en naar de toetsdeskundigheid van docenten en onderwijskundig leiders
in het hoger onderwijs te stimuleren.
De klankbordgroep is positief over het rapport. De aanbevelingen worden omarmd door
de klankbordgroep en de koepels gaan daarmee ook aan de slag; zowel de VSNU (op 9 maart
2016) als de VH (op 26 mei 2016) organiseren een conferentie over het functioneren
van de examencommissies in het hoger onderwijs. Tijdens deze conferenties gaan professionals met elkaar in gesprek over de kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs.
Daarnaast zal het rapport door hogeronderwijsinstellingen gebruikt worden om intern
het gesprek te voeren over de kwaliteit van de toetsing.
Ik treed met de koepels in gesprek over de wijze waarop onderwijskundig onderzoek
kan bijdragen aan het versterken van de kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker