Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juni 2015
Hierbij sturen wij u het rapport «Big Data in onderwijs en wetenschap. Inventarisatie en essays»1 dat Dialogic in opdracht van het Ministerie van OCW heeft opgesteld. Dit rapport
is een verkenning van het gebruik en de impact van Big Data in het onderwijs en de
wetenschap en bedoeld als een bouwsteen in de beleidsvoorbereiding. Dit rapport zullen
we gebruiken als basis voor het gesprek met belanghebbenden en betrokken burgers.
De term Big Data wordt gebruikt om de verwerking en analyse van steeds grotere hoeveelheden
data aan te duiden. De hoeveelheid data die wereldwijd wordt opgeslagen, is de afgelopen
tien jaar jaarlijks verdubbeld. Niet alleen het volume groeit exponentieel maar ook
de omloopsnelheid en de variatie in de data. Naast gegevens die doelgericht worden
verzameld, zien we een toenemend gebruik van data die het bijproduct zijn van andere
processen van digitale gegevensverzameling. Door creatieve en slimme combinaties van
vaak ongelijksoortige data uit meerdere bronnen kunnen nieuwe en onverwachte inzichten
ontstaan. Deze ontwikkeling biedt kansen maar roept ook vragen op.2
Het rapport van Dialogic laat zien dat ook voor het onderwijs en de wetenschap Big
Data zowel kansen als risico’s met zich meebrengt. Zo kan het gepersonaliseerd leren
ondersteunen en zijn er interessante toepassingen binnen het wetenschappelijk onderzoek.
Tegelijkertijd zijn er zorgen over de privacy en het gebrek aan competenties om met
Big Data om te kunnen gaan. In essayistische verkenningen schetst het rapport mogelijke
vraagstukken binnen dit spanningsveld voor onderwijs en wetenschap voor de komende
jaren.
De beleidsvoorbereiding rondom Big Data is zeker nog niet afgerond, het is belangrijk
de betekenis hiervan nader te doordenken. De komende periode zullen we hierover spreken
met experts en belanghebbenden zoals onderwijsraden, NWO, DANS, en SURF, maar ook
met geïnteresseerde burgers. Dit vormt de basis voor een brief aan uw Kamer in dit
najaar waarin we u zullen informeren over de wijze waarop wij de kansen en uitdagingen
van Big Data willen verbinden aan andere beleidsthema’s zoals transparantie in het
onderwijs. Hierover gaan wij dan graag met u in gesprek.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker