nr. 11
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 oktober 2007
Hierbij zend ik u twee rapporten2. Het eerste
rapport betreft de beleidsdoorlichting van de algemene doelstelling van artikel
1 van Begroting IXA. Het tweede rapport «Risicomanagement van de staatsschuld»
betreft de herijking van het risicokader voor de staatsschuld. Beide zijn
aangekondigd in de Begroting van de Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2007.
Het Agentschap van het ministerie van Financiën evalueert eens in
de 4 à 5 jaar het kader voor risicomanagement voor de staatsschuld.
Dit kader is de brede paraplu waaronder het Agentschap opereert. Het kader
is een invulling van de algemene doelstelling van schuldfinanciering: «schuldfinanciering
tegen zo laag mogelijke kosten onder een acceptabel risico voor de begroting».
De herijking van het risicomanagement is daardoor een natuurlijk aanknopingspunt
voor de beleidsdoorlichting. Voor de beleidsdoorlichting is daarnaast gebruik
gemaakt van de bevindingen uit de evaluatie van de geldmarktbenchmark, die
u in april 2007 is toegezonden (Kamerstuk 30 800 IXA, nr. 6, vergaderjaar
2006–2007).
Op basis van kwantitatieve en kwalitatieve evaluatie blijkt dat voor optimale
aansturing van het Agentschap en efficiënte financiering de algemene
doelstelling zoals hierboven verwoord adequaat is gebleken. De doelstelling
blijft daarom ook gedurende de komende periode (in ieder geval tot 2011) onverminderd
van kracht. Uit de evaluatie blijkt verder dat het risicokader dat tot op
heden is gehanteerd om dit doel te realiseren in algemeenheid goed heeft gewerkt.
De rentelasten zijn op geen enkel moment in de periode 2003–2007 uitzonderlijk
hoog geweest. Desalniettemin is verbetering van het risicokader mogelijk op
het gebied van de werkbaarheid. Daarnaast blijkt uit modelanalyse dat het
schuldbeleid nog iets efficiënter ingericht kan worden door te sturen
op een gecentreerde portefeuille. Dit is een portefeuille die gekenmerkt wordt
door een gelijkmatig aflosprofiel dat in stand gehouden kan worden door voortdurend
in één en dezelfde looptijd leningen uit te geven. Met ingang
van 2008 zal gebruik gemaakt worden van een 7-jaars gecentreerde portefeuille
als benchmark.
De keuze voor deze benchmark past bij het begrotingsbeleid. Als gevolg
van het begrotingsbeleid daalt naar verwachting de schuldquote. Dit resulteert
in het oude risicokader in een geleidelijke verkorting van de portefeuille.
Ook de keuze voor een 7-jaars gecentreerde portefeuille als benchmark leidt
tot een verkorting van de schuldportefeuille (gebaseerd op verwachte trend
van de schuld). Met de keuze voor de 7-jaars bench-mark wordt de huidige beleidslijn
voortgezet, maar naar verwachting wel tegen gemiddeld geringere kosten en
kleiner risico.
De benchmark schrijft ex ante precies voor wat en tegen welk marktrendement
in theorie moet worden gefinancierd. In de praktijk zal de financiering afwijken
van wat de benchmark voorschrijft. De invulling van de werkelijke financiering
is gebaseerd op een ongewijzigd uitgiftebeleid dat geconcentreerd is op het
3- en 10-jarig segment. Om het renterisico bij te sturen in de richting van
de benchmark worden renteswaps gebruikt. Door de introductie van de benchmark
als uniek ijkpunt en door de specifieke inrichting daarvan wordt de werkbaarheid
van het risicokader vergroten. Het gebruik van een benchmark als stuurvariabele
is transparant (betere verantwoording) en prikkelt tot slimme inzet van financieringsinstrumenten.
De prestatiemeting komt neer op het beoordelen van de mate waarin het Agentschap
erin slaagt de benchmark te benaderen. Het gaat dan om zowel de kosten als
het risico van de benchmark. Over de prestatie van het Agentschap wordt ex-post
gerapporteerd in het Jaarverslag van de Nationale Schuld (IXA).
De overstap naar een nieuw risicokader heeft consequenties voor de wijze
waarop de operationalisering van de beleidsdoelstelling van het Agentschap
in de Begroting van de Nationale Schuld (IXA) is geformuleerd. Met ingang
van het jaar 2008 geldt voortaan één operationele doelstelling
met een resultaatmeting. Voor meer informatie hierover verwijs ik u naar de
Begroting van de Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2008.
De minister van Financiën,
W. J. Bos