31 257
Wijziging van de Wet Justitie-subsidies in verband met slachtofferhulp en reclassering

nr. 5
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET VERSLAG

Ontvangen 4 maart 2008

Met belangstelling heb ik kennis genomen van de bevindingen van de vaste commissie voor Justitie over het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet Justitie-subsidies in verband met slachtofferhulp.

Het verheugt mij dat de leden van de fracties van de PvdA en van de VVD met belangstelling kennis hebben genomen van voorliggend wetsvoorstel.

Hieronder ga ik in op de in het verslag gestelde te vragen.

ALGEMEEN

Het doet mij genoegen dat de leden van de PvdA-fractie aangeven zich in grote lijnen te kunnen vinden in het voorstel. Zij geven aan toch nog enkele vragen te hebben.

De leden van de PvdA-fractie merken op dat bij ministeriële regeling de subsidieregeling nader kan worden uitgewerkt. Deze leden vragen zich af of bij de uitwerking van die regeling Slachtofferhulp Nederland op een of andere manier zal worden betrokken.

Aan Slachtofferhulp Nederland wordt een conceptversie van de ministeriële regeling voorgelegd. Het ontvangen commentaar zal voor zover relevant in de ministeriële regeling worden verwerkt. Eventuele knelpunten zullen met Slachtofferhulp Nederland worden besproken.

Verder merken de leden van de PvdA-fractie op dat de financiering voor een groot deel via deze wet is geregeld, maar dat een ander gedeelte voor rekening van de gemeenten komt. Deze leden zien graag dat dit gedeelte van de financiering via het Gemeentefonds geregeld kan worden. Zij geven aan dat op dit moment Slachtofferhulp Nederland met alle gemeenten aparte afspraken moet maken voor het gedeelte van de financiering en dat deze tijdrovende bezigheid Slachtofferhulp Nederland bespaard zou kunnen blijven.

De subsidiëring van Slachtofferhulp Nederland vanuit de gemeenten is historisch zo gegroeid en stamt uit de periode dat er nog 25 regionale stichtingen bestonden die waren verenigd in een landelijke vereniging. Inmiddels is het Ministerie van Justitie de grootste subsidieverlener van Slachtofferhulp Nederland. Hoewel het onderhouden van de subsidierelaties met 455 gemeenten veel tijd kost, is de relatie met gemeenten voor Slachtofferhulp Nederland belangrijk. Dit geldt vooral voor het aandeel dat zij leveren in de opvang en ondersteuning na rampen en calamiteiten. Van Slachtofferhulp Nederland heb ik vernomen dat zij in een brief aan mijn ambtgenoot van Binnenlandse Zaken aandringen op een oplossing voor het omvangrijke aantal subsidierelaties met gemeenten. Hierover zal ik met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in contact treden. Uw Kamer zal ik daarover later berichten.

De leden van de VVD-fractie stellen vast dat in de toelichting wordt aangegeven dat er momenteel sprake is van exploitatiesubsidiëring op grond van de Wet Justitie-subsidies en dat het voornemen nu is de subsidie te verstrekken op basis van output of productsubsidiëring. Deze leden geven aan het belang van de huisvesting van Stichting Slachtofferhulp op of nabij de politiebureau’s al tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Justitie voor het jaar 2008 te hebben onderstreept. Zij vragen de regering inzichtelijk te maken wat de gevolgen van het onderhavige wetsvoorstel zijn voor de huisvesting van Slachtofferhulp. Voorts vragen deze leden wanneer de Kamer zal worden geïnformeerd over het tijdens de begrotingsbehandeling aangekondigde overleg tussen de Minister van Justitie en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over mogelijkheden de huisvesting van Slachtofferhulp in de nabijheid van de politiebureau’s voldoende te verzekeren.

De wijzigingen in de Wet Justitie-subsidies hebben in eerste instantie geen gevolgen voor de huisvesting van Slachtofferhulp Nederland. In het deelproject «organisatie» van Slachtoffers Centraal wordt bekeken hoe de zorg en hulp voor slachtoffers moet worden ingericht om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van slachtoffers. Slachtofferhulp Nederland is hier nauw bij betrokken. Voor meer informatie over Slachtoffers Centraal verwijs ik u naar de Beleidsdoorlichting Justitie (Kamerstukken II 2006/07, 31 101, nr. 1 herdruk). In overleg met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal over dit punt een beslissing worden genomen. Mijn streven is u vóór de zomer te informeren over de stand van zaken van het project Slachtoffers Centraal in het algemeen en dit punt in het bijzonder.

De leden van de PvdA-fractie constateren dat in de toelichting is te lezen dat deze wijziging geen administratieve lasten met zich brengt. Deze leden vragen zich af hoe de regering dit verklaart in het licht van het voornemen om voortaan de subsidies afhankelijk te maken van de geleverde diensten en of dit niet extra administratieve handelingen met zich meebrengt, met daaraan gekoppeld de administratieve lasten. Zij verzoeken de regering daarop nader in te gaan.

De overgang van inputfinanciering naar financiering op basis van geleverde diensten legt een meer directe relatie tussen de subsidies van de minister van Justitie en de daarvoor door Slachtofferhulp Nederland geleverde diensten. Dit leidt tot meer transparantie zowel in de sturingsrelatie tussen de Minister van Justitie en Slachtofferhulp Nederland als binnen de eigen bedrijfsvoering van Slachtofferhulp Nederland. Overigens vindt de sturing tussen de minister van Justitie en Slachtofferhulp Nederland al sinds 2006 zoveel mogelijk op deze manier plaats. In die zin is de wijziging in de Wet Justitie-subsidies dus niet meer dan een juridische verankering van de bestaande werkwijze.

Bij Slachtofferhulp Nederland worden maatregelen genomen om deze wijze van subsidiëren en verantwoorden langs geautomatiseerde weg te ondersteunen. Met de invoering van dit nieuwe bedrijfsprocessensysteem zullen de administratieve lasten als gevolg van outputfinanciering beperkt zijn, terwijl de doeltreffendheid en doelmatigheid van de activiteiten beter beoordeeld kunnen worden.

ARTIKELSGEWIJS

Artikel 6

De leden van de PvdA-fractie merken op dat artikel 6 Wet Justitie-subsidies wordt gewijzigd omdat het begrip slachtofferhulp geen statisch gegeven is en derhalve een algemene beschrijving in de wet behoeft. Deze leden vragen of door deze algemene beschrijving een mogelijkheid tot verruiming van de activiteiten en de kerntaken van Slachtofferhulp Nederland betekent of juist een inperking inhoudt ten opzichte van het huidige artikel.

De taak zoals omschreven in artikel 6 onder b vervalt in verband met het verdwijnen van de regionale stichtingen. De in die bepaling genoemde kwaliteit van de geleverde diensten is onderdeel van de afspraken tussen de Minister van Justitie en Slachtofferhulp Nederland. Hiermee is geen inhoudelijke wijziging beoogd. De begripsomschrijving is meer in overeenstemming gebracht met de terminologie zoals die wordt gehanteerd in de subsidierelatie tussen de Minister van Justitie en Slachtofferhulp Nederland en in de begroting van het Ministerie van Justitie (Kamerstukken II 2007/08, 31 200 VI, nr. 2).

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt tegelijk met deze nota naar aanleiding van het verslag, mede namens de Staatssecretaris van Justitie, bij nota van wijziging een technische wijziging in de subsidiegrondslag voor de reclassering bij uw Kamer in te dienen.

De minister van Justitie,

E. M. H. Hirsch Ballin

Naar boven