nr. 24
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 juni 2009
Graag wil ik u informeren over de start van de geschillencommissie luchtvaart.
De geschillencommissie luchtvaart gaat per 1 juli 2009 van start.
Dat is goed nieuws voor de Nederlandse consumenten. Net voor de vakantie is
het goed om te weten dat er een extra instantie bijgekomen is waar vliegpassagiers
terechtkunnen als de luchtvaartmaatschappij hun rechten niet toekent. Het
gaat daarbij om recht op verzorging in geval van een langdurige vertraging
en om recht op compensatie in geval van instapweigering of van annulering
van een vlucht.
De geschillencommissie is opgericht door de luchtvaartsector verenigd
in de BARIN en door de Consumentenbond. Net als bij andere geschillencommissies
is hier sprake van zelfregulering. Nederland is daar sterk in.
Ik ben verheugd u te kunnen melden dat de geschillencommissie luchtvaart
reeds per 1 juli 2009 wordt ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies
voor Consumentenzaken (SGC), de koepel waaronder inmiddels meer dan 40 officieel
erkende geschillencommissies opereren. BARIN en de Consumentenbond waren dit
al in hun intentieverklaring van 24 november 2008 overeengekomen. Ook
een meerderheid van uw Kamer heeft daarvoor gepleit in het Algemeen Overleg
van 8 april 2009 en ook ik heb toen die wens uitgesproken. Het streven
van alle betrokkenen is er steeds op gericht geweest om dit waar te maken.
Even leek het erop dat de datum van 1 juli 2009 voor SGC niet haalbaar
zou zijn. Mijn Inspecteur-Generaal had daarop aan BARIN en de Consumentenbond
aangeboden de Inspectie in gereedheid te brengen om de rol van secretariaat
te vervullen, om partijen in staat te stellen de datum van 1 juli 2009
te halen. Ik heb dat zeer gewaardeerd. De Inspectie is daarop in gereedheid
gebracht om bij te springen indien nodig, zoals ook met u besproken in het
Algemeen Overleg van 8 april 2009.
De Inspectie blijft uiteraard het loket waar consumenten terechtkunnen
met alle klachten op grond van de Verordeningen inzake de rechten van vliegpassagiers.
De geschillencommissie luchtvaart is een extra loket dat naast de bestaande
instanties (Inspectie en rechter) komt. De geschillencommissie is immers zelfregulering
die berust op onderlinge afspraken tussen luchtvaartmaatschappijen en consumenten.
Zij is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de Verordening, maar voor
de uitvoering van de overeenkomst tussen marktpartijen. Voor de Nederlandse
consument biedt de komst van de geschillencommissie een verruiming van zijn
keuzemogelijkheden.
Consumenten kunnen bij de geschillencommissie terecht met geschillen die
betrekking hebben op vluchten uitgevoerd vanaf 1 juli 2009, de startdatum
van de geschillencommissie. Het aanmelden van een geschil is laagdrempelig
en digitaal. De consument kan via de website www.degeschillencommissie.nl
zijn geschil indienen. Deze website is de portal voor alle geschillencommissies
die zijn aangesloten bij SGC. Voor de consument biedt dit één
eenduidig geschillenloket, ongeacht de branche waarop zijn geschil betrekking
heeft.
De gang van zaken bij de geschillencommissie luchtvaart zal verder gelijk
zijn aan die van de andere erkende geschillencommissies. Meer informatie hierover
is te vinden op: www.degeschillencommissie.nl. Een belangrijk verschil is
dat de geschillencommissie luchtvaart uitspraken zal doen via arbitraal vonnis
in plaats van via bindend advies. De arbitrage biedt voordelen voor een eventuele
opschaling naar Europa, want geschillenbeslechting via bindend advies is in
Europa niet gangbaar.
De afgelopen periode is door betrokken partijen intensief en constructief
samengewerkt om dit resultaat te bereiken. Ik ben er trots op. De basis voor
dit resultaat is reeds in de afgelopen jaren gelegd door alle consumentenorganisaties
die opkomen. Ik ben alle partijen zeer dankbaar voor hun bijdragen, en mijn
felicitaties gaan dan ook uit naar alle betrokkenen. Het vakantieseizoen kan
beginnen.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings