31 232
Wijziging van de Wet luchtvaart en de Luchtvaartwet ter implementatie van verordening (EG) nr. 2111/2005 inzake de vaststelling van een communautaire lijst van luchtvaartmaatschappijen met een exploitatieverbod en informatie aan luchtreizigers over de identiteit van de exploiterende luchtvaartmaatschappij (PbEU L344) en verordening (EG) nr. 1107/2006 inzake de rechten van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit die per luchtvervoer reizen (PbEU L204)

nr. 17
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 november 2008

Het doet mij een genoegen u te kunnen melden dat de brancheorganisatie van de luchtvaart BARIN en de Consumentenbond met elkaar overeenstemming hebben bereikt over de oprichting van een geschillencommissie Luchtvaart.

Op 24 november 2008 hebben partijen hiertoe een intentieverklaring ondertekend, in aanwezigheid van de vice-voorzitter van de Europese Commissie de heer Tajani en mijzelf.

Voor passagiers betekent de komst van deze geschillencommissie een laagdrempelige, snelle en goedkope manier om geschillen met luchtvaartmaatschappijen op te lossen. Het streven is om de geschillencommissie nog in de zomer 2009 haar werkzaamheden te laten starten, zodat consumenten al in het hoogseizoen hier met hun geschillen terecht kunnen.

De geschillencommissie wordt ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken. Voor meer informatie over de inhoud van de overeenkomst tussen de marktpartijen verwijs ik u naar bijgevoegde intentieverklaring.1

Alle consumenten die vanaf een luchthaven in Nederland vertrekken, zullen met hun geschillen bij de geschillencommissie terecht kunnen, ongeacht de nationaliteit van de consument en ongeacht de bestemming van de vlucht. Enkele op Nederland opererende luchtvaartmaatschappijen zijn echter geen lid van de BARIN, de brancheorganisatie van de luchtvaartsector die 98% van de op Nederland vliegende maatschappijen vertegenwoordigt. Met de voornaamste van deze maatschappijen zal de BARIN in contact treden om te bezien in hoeverre zij zich willen aansluiten bij geschillenbeslechting via de geschillencommissie als laagdrempelig alternatief voor de rechter.

Verder blijf ik me – net als andere betrokken partijen – uiteraard inzetten voor één eenduidige geschillenprocedure binnen de Europese Unie en ik zie daarom de Nederlandse geschillencommissie luchtvaart als een blauwdruk voor een eventuele toekomstige Europese geschillencommissie.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven