31 219
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met het aanmerken van het kentekenregister als basisregistratie alsmede in verband met de herziening van de gegevensverstrekking uit het kentekenregister en enkele andere wijzigingen

nr. 5
VERSLAG

Vastgesteld 21 november 2007

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1, belast met het voorbereidend onderzoek, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen omtrent dit wetsvoorstel.

Onder het voorbehoud dat de regering de in dit verslag opgenomen vragen en opmerkingen afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

Inleiding

De leden van de fracties van de SP, de VVD en de ChristenUnie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel.

Wijzigingen in verband met aanmerken van het kentekenregister als basisregistratie

Aanleiding

De leden van de fractie van de VVD steunen het doel van deze wetgevingsoperatie, te weten een (gedeeltelijke) oplossing van problemen met handhaving, fraude- en criminaliteitsbestrijding, evenals vermindering van de administratieve lastendruk, modernisering van de publieke dienstverlening en het efficiënt inrichten van de interne bedrijfsvoering van de overheid. Deze leden steunen in het bijzonder het beginsel van verplicht gebruik door bestuursorganen en het beginsel van eenmalige verstrekking door burgers, bedrijven en instellingen.

Het kentekenregister als basisregistratie

De leden van de fractie van de SP maken zich zorgen over de opmerking dat de overheidsorganen de belangrijkste afnemers van de gegevens zijn, waarmee duidelijk gesteld wordt dat er mogelijk ook andere afnemers zijn. Zij vragen wie de andere mogelijke afnemers hiervan kunnen zijn. Ook vragen de leden van de SP-fractie of er met het onderhavige wetsvoorstel een einde komt aan het gebruik van de APK-gegevens door commerciële partijen die gericht potentiële klanten benaderen via deze gegevens.

Wijzigingen met betrekking tot het nieuwe verstrekkingenbeleid

De leden van de VVD-fractie vragen hoe het komt dat de internationale uitwisseling van gegevens in een stroomversnelling is geraakt. Welke maatregelen neemt Nederland op dit gebied om deze processen zoveel mogelijk te standaardiseren?

Algemene aspecten

De leden van de fractie van de SP menen dat een centraal kentekenregister als basisregistratie zeker voordelen kan kennen. Zo zou hier een verbetering van de daadkracht en efficiëntie van de overheid bij kunnen ontstaan. Deze leden zijn benieuwd wat voor verbetering hierbij te verwachten is. Ook vragen zij zich af of er nu besparingen voor de automobilisten te verwachten zijn.

De leden van de fractie van de VVD vragen waarom omvorming van het kentekenregister tot basisregistratie niet leidt tot lagere kosten voor de burger, anders dan de gememoreerde tijdwinst.

De leden van de VVD-fractie vragen of de omvorming tot basisregistratie op den duur niet kan leiden tot afschaffing van de verplichting het papieren kentekenbewijs te allen tijde te kunnen tonen, of zelfs tot complete afschaffing van dit document, zoals de Actal ook opmerkt.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

De leden van de SP-fractie zijn verheugd met de wettelijke basis die nu voor het fietsenregister gecreëerd wordt. Hier is al langere tijd een grote behoefte aan. Deze leden vragen op welke termijn dit fietsenregister tot stand komt. Ook vragen zij of er al een stappenplan is om dit fietsenregister te vullen.

Het wetsvoorstel biedt de mogelijkheid om in de toekomst een andere vorm te kiezen voor financiering van het fietsenregister, bijvoorbeeld in de vorm van vrijwillige registratie van fietsen. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen hoe deze mogelijk gewijzigde financiering zich verhoudt met de bestaande financiering voor auto’s. Vindt de regering het wenselijk dat voor het fietsenregister een ander systeem wordt gekozen dan voor het autoregister? Is het in verband met de bestrijding van de fietsendiefstal niet van belang dat zoveel mogelijk fietsen worden geregistreerd in het fietsenregister? Deelt de regering de mening van de leden van de fractie van de ChristenUnie dat betaling hiervoor een onnodige drempel kan opwerpen?

Het fietsregister wordt gevuld door de politie voor wat betreft gestolen fietsen en daarnaast door de meeste fietsenfabrikanten voor wat betreft nieuwe fietsen. Van de nieuwe fietsen worden slechts de fietsgegevens geregistreerd en niet de persoonsgegevens van de eigenaar. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom er niet voor is gekozen om ook voor nieuwe fietsen de persoonsgegevens te registreren. Zij vragen of registratie van de persoonsgegevens een betere benutting van het fietsenregister in de strijd tegen fietsendiefstal mogelijk zou kunnen maken.

In het beleidsprogramma van het kabinet wordt gesproken over extra preventieve maatregelen tegen fietsendiefstal waaronder het gebruik van tags. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen hoeveel fietsen in Nederland inmiddels een dergelijke antidiefstalchip hebben. Hoeveel procent van de nieuwe fietsen heeft standaard een antidiefstalchip? Op welke manier wil de regering de verspreiding van antidiefstalchips bevorderen? Overweegt de regering daarbij het verplichten van antidiefstalchips voor nieuwe fietsen? Tot slot vragen deze leden welke mogelijkheden de regering ziet om het inbouwen van antidiefstalchips in bestaande fietsen te stimuleren.

De voorzitter van de commissie,

R. W. F. Kortenhorst

De adjunct-griffier van der commissie,

Van der Sman


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk (CDA), Duyvendak (GroenLinks), Roland Kortenhorst (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van der Ham (D66), Nicolaï (VVD), Haverkamp (CDA), De Krom (VVD), Samsom (PvdA), Roefs (PvdA), Jansen (SP), Cramer (ChristenUnie), Roemer (SP), Koppejan (CDA), Vermeij (PvdA), Madlener (PVV), Ten Broeke (VVD), Besselink (PvdA), Ouwehand (PvdD), Polderman (SP), Tang (PvdA) en De Rouwe (CDA).

Plv. leden: Van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD), Bilder (CDA), Van Gent (GroenLinks), Hessels (CDA), Jager (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66), Neppérus (VVD), Van Gennip (CDA), Aptroot (VVD), Crone (PvdA), Smeets (PvdA), Van Gijlswijk (SP), Anker (ChristenUnie), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Depla (PvdA), Agema (PVV), Verdonk (Verdonk), Jacobi (PvdA), Thieme (PvdD), Lempens (SP), Waalkens (PvdA) en Van Heugten (CDA).

Naar boven