Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 oktober 2018
In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat
van 13 juni heeft de commissie om een schriftelijke reactie gevraagd over het NRC-bericht
«Daimler moet ruim 700.000 dieselauto’s terugroepen» van 11 juni jongstleden.
Sinds het bekend worden van de dieselfraude bij Volkswagen AG in het najaar van 2015
kwamen regelmatig nieuwe verdachtmakingen aan het licht. De Duitse goedkeuringsautoriteit
(KBA) heeft vastgesteld dat daadwerkelijk sprake is van toepassing van sjoemelsoftware
door Daimler. Het betreft de volgende Mercedes-Benz-modellen: Sprinter, Vito, CLS-,
GLE-, GLC-, GLK-, ML-, SLK-, SLC-, C-, E-, G-, S- en V-klasse. KBA heeft op 5 juli,
15 augustus en 14 september 2018 de RDW hierover geïnformeerd. In de mededelingen
worden ook Audi, BMW en Porsche genoemd waarbij KBA sjoemelsoftware heeft aangetroffen.
Ik vind dergelijke fraude met betrekking tot de milieueisen voor auto’s niet acceptabel.
Het is een kwalijke zaak voor zowel de eigenaar van een dergelijk voertuig als voor
de luchtkwaliteit. Het is daarom goed dat dergelijke signalen worden opgepakt door
de Duitse autoriteiten. Het voortouw voor wat betreft de eventuele juridische vervolgstappen
ligt bij de Duitse autoriteiten. Uiteraard is het daarbij ook voor Nederlandse voertuigeigenaren
van belang dat de fabrikant spoedig en kosteloos herstelt. De procedure is als volgt:
-
– De fabrikant moet een voorstel indienen bij KBA om de sjoemelsoftware bij de betreffende
voertuigen te verwijderen.
-
– Nadat KBA de software-update heeft goedgekeurd moeten de voertuigfabrikanten alle
voertuigen in Europa kosteloos herstellen.
-
– De fabrikant brengt in kaart om welke voertuigen het in Nederland gaat en start met
de terugroepacties.
Op dit moment is alleen van de Vito, de V- en GLC-klasse de software-update vrijgegeven.
In Nederland gaat het voor die modellen om 7.195 voertuigen. De eigenaren ontvangen
binnenkort een oproep om een afspraak te maken bij de dealer, waar de update geïnstalleerd
wordt.
De eerste software-updates zijn pas zeer recent door KBA vrijgegeven, waardoor ik
uw Kamer niet eerder kon informeren over de hoeveelheid auto’s die in Nederland worden
getroffen door deze terugroepactie.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga