31 209 Schoon en zuinig

Nr. 180 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 maart 2016

In het ordedebat van 10 maart jl. heeft het lid Van Veldhoven (D66) om een reactie gevraagd op het artikel «Ook schoonste diesels zitten fors boven de uitstootnorm», dat die dag op de voorpagina van de Volkskrant stond (Handelingen II 2015/16, nr. 63, Regeling van werkzaamheden).

De berichtgeving over dieselfraude roept telkens opnieuw verontwaardiging op. Die verontwaardiging deel ik. Sinds lange tijd is bekend dat dieselvoertuigen op de weg meer stikstofoxiden uitstoten dan in het laboratorium. Dit is ook meermalen met uw Kamer gedeeld. Daarbij werden in de resultaten van de door TNO uitgevoerde onderzoeken de technische gegevens van de auto vermeld, zoals brandstofsoort, gewicht, cilinderinhoud, euroklasse en de toegepaste techniek om NOx-emissies te reduceren. De technische gegevens werden meestal gekoppeld aan een voertuigcode. Deze wijze van rapporteren vloeide voort uit het feit dat voor de bepaling van de praktijkemissies waarmee de luchtkwaliteit in Nederland wordt berekend en voor de inzet in Brussel voor een nieuwe testprocedure alleen de meetresultaten van belang zijn en niet het specifieke merk of model.

Op 10 maart zijn door TNO de namen van autofabrikanten bekend gemaakt, waarvan tot die tijd alleen de technische gegevens en de voertuigcode openbaar waren. Deze eerder gepubliceerde en met uw Kamer gedeelde resultaten zijn door TNO in een overzichtelijk rapport samengevoegd. Daarbij zijn de technische gegevens en de voertuigcode gekoppeld aan de merk- en modelnamen. Dit rapport heb ik, zoals aangekondigd in de derde overzichtbrief naar aanleiding van de softwarefraude bij Volkswagen, op 10 maart aan uw Kamer verstuurd.1

In de periode 2010 tot mei 2015 zijn de NOx-emissies van 35 personenauto’s uit euroklasse 5 en 6 gemeten. Hieruit blijkt dat het verschil in emissies van stikstofoxiden (NOx) tussen laboratorium en de praktijk zich breed voordoet. Het blijft niet beperkt tot Volkswagen, maar is ook te zien bij andere merken. Van de 35 gemeten personenauto’s waren in totaal zes dieselauto’s van Volkswagen. In zeker vijf van de zes gevallen gaat het om Volkswagens met verboden software die herkent wanneer de auto op de rollenbank staat voor een officiële test. Uit de rapportage blijkt dat deze auto’s met verboden software vergelijkbare NOx-emissies hebben als andere gemeten auto’s.

In navolging van het verzamelrapport met merk- en modelnamen voor dieselpersonenauto’s, werkt TNO op dit moment aan een verzamelrapport voor dieselbestelauto’s. Ik verwacht dit rapport in mei 2016 aan uw Kamer te kunnen toesturen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Kamerstuk 31 209, nrs. 178 en 179

Naar boven