Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 maart 2016
In het ordedebat van 10 maart jl. heeft het lid Van Veldhoven (D66) om een reactie
gevraagd op het artikel «Ook schoonste diesels zitten fors boven de uitstootnorm»,
dat die dag op de voorpagina van de Volkskrant stond (Handelingen II 2015/16, nr.
63, Regeling van werkzaamheden).
De berichtgeving over dieselfraude roept telkens opnieuw verontwaardiging op. Die
verontwaardiging deel ik. Sinds lange tijd is bekend dat dieselvoertuigen op de weg
meer stikstofoxiden uitstoten dan in het laboratorium. Dit is ook meermalen met uw
Kamer gedeeld. Daarbij werden in de resultaten van de door TNO uitgevoerde onderzoeken
de technische gegevens van de auto vermeld, zoals brandstofsoort, gewicht, cilinderinhoud,
euroklasse en de toegepaste techniek om NOx-emissies te reduceren. De technische gegevens werden meestal gekoppeld aan een voertuigcode.
Deze wijze van rapporteren vloeide voort uit het feit dat voor de bepaling van de
praktijkemissies waarmee de luchtkwaliteit in Nederland wordt berekend en voor de
inzet in Brussel voor een nieuwe testprocedure alleen de meetresultaten van belang
zijn en niet het specifieke merk of model.
Op 10 maart zijn door TNO de namen van autofabrikanten bekend gemaakt, waarvan tot
die tijd alleen de technische gegevens en de voertuigcode openbaar waren. Deze eerder
gepubliceerde en met uw Kamer gedeelde resultaten zijn door TNO in een overzichtelijk
rapport samengevoegd. Daarbij zijn de technische gegevens en de voertuigcode gekoppeld
aan de merk- en modelnamen. Dit rapport heb ik, zoals aangekondigd in de derde overzichtbrief
naar aanleiding van de softwarefraude bij Volkswagen, op 10 maart aan uw Kamer verstuurd.1
In de periode 2010 tot mei 2015 zijn de NOx-emissies van 35 personenauto’s uit euroklasse 5 en 6 gemeten. Hieruit blijkt dat
het verschil in emissies van stikstofoxiden (NOx) tussen laboratorium en de praktijk zich breed voordoet. Het blijft niet beperkt
tot Volkswagen, maar is ook te zien bij andere merken. Van de 35 gemeten personenauto’s
waren in totaal zes dieselauto’s van Volkswagen. In zeker vijf van de zes gevallen
gaat het om Volkswagens met verboden software die herkent wanneer de auto op de rollenbank
staat voor een officiële test. Uit de rapportage blijkt dat deze auto’s met verboden
software vergelijkbare NOx-emissies hebben als andere gemeten auto’s.
In navolging van het verzamelrapport met merk- en modelnamen voor dieselpersonenauto’s,
werkt TNO op dit moment aan een verzamelrapport voor dieselbestelauto’s. Ik verwacht
dit rapport in mei 2016 aan uw Kamer te kunnen toesturen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma