31 203
Homogene Groep Internationale Samenwerking 2008 (HGIS-nota 2008)

nr. 2
NOTA

Inhoudsopgave blz.

1.1Inleiding5
1.1Wat is de HGIS?5
1.2Opzet HGIS-nota 20085
    
2.Budgettaire ontwikkelingen binnen de HGIS6
    
3.Toelichting en uitgaven per beleidsthema9
 Beleidsthema 1: Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten9
 Beleidsthema 2: Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur9
 Beleidsthema 3: Versterkte Europese samenwerking10
 Beleidsthema 4: Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede11
 Beleidsthema 5: Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling13
 Beleidsthema 6: Beschermd en verbeterd milieu15
 Beleidsthema 7: Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer16
 Beleidsthema 8: Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland17
 Beleidsthema 9: Overige uitgaven18
    
Bijlage 1De HGIS verticaal: wijzigingen na de Miljoenennota 200719
Bijlage 2De HGIS horizontaal: meerjarencijfers per begrotingsartikel en per ministerie20
Bijlage 3Berekening ODA-plafond 2008 en raming ODA-prestatie 2007 en 200828
Bijlage 4De ODA-uitgaven naar beleidsthema29
Bijlage 5HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water31
Bijlage 6ODA-uitgaven Onderwijs33
Bijlage 7Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose34
Bijlage 8De non-ODA uitgaven naar beleidsthema35

1. INLEIDING

1.1 Wat is de HGIS?

De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS), die werd ingesteld op 1 januari 1997, is een aparte budgettaire constructie binnen de rijksbegroting. In de HGIS worden de buitenlandactiviteiten van verschillende departementen gebundeld en in samenhang bezien. Zo wordt in één oogopslag duidelijk wat de belangrijkste uitgaven zijn die Nederland jaarlijks doet in het kader van Internationale Samenwerking. Uitgangspunt van de HGIS is het bevorderen van samenwerking en afstemming tussen de ministeries. In veel van de HGIS-programma’s die in deze nota worden genoemd werken meerdere ministeries samen. De HGIS is daarmee een belangrijk instrument voor een geïntegreerd en coherent buitenlandbeleid.

Binnen de HGIS wordt onderscheid gemaakt tussen de uitgaven die voldoen aan de criteria voor officiële ontwikkelingssamenwerking (Official Development Assistance, ODA) en andere uitgaven voor internationaal beleid («non-ODA»). De minister van Buitenlandse Zaken is coördinator van het buitenlandbeleid en daarmee ook van de HGIS. De minister voor Ontwikkelingssamenwerking is eerstverantwoordelijke voor de coördinatie van de ODA-middelen.

1.2 Opzet HGIS-nota 2008

De HGIS-nota volgt – op verzoek van de Tweede Kamer – voor wat betreft de indeling de begroting van Buitenlandse Zaken. In hoofdstuk 2 worden de belangrijkste budgettaire ontwikkelingen binnen de HGIS weergegeven voor de ODA en non-ODA uitgaven. In hoofdstuk 3 worden per beleidsthema de belangrijkste HGIS-programma’s gepresenteerd. Voor de bijbehorende operationele doelstellingen, beleidsvoornemens en de te behalen resultaten wordt verwezen naar de ontwerpbegrotingen 2008 van de bij de HGIS betrokken ministeries. Bij elk beleidsthema worden de bijbehorende cijfers gepresenteerd. Daarbij is steeds aangegeven welk deel van de uitgaven als officiële ontwikkelingssamenwerking (ODA) kwalificeert. Daarnaast bevat de HGIS-nota een aantal bijlagen waarin alle HGIS-uitgaven worden gepresenteerd. In deze bijlagen worden gegevens die verspreid staan over verschillende begrotingen gebundeld tot een overzichtelijk geheel.

Bijlage 1. De HGIS verticaal: wijzigingen na de Miljoenennota 2007

Bijlage 2. De HGIS horizontaal: meerjarencijfers per begrotingsartikel en per ministerie

Bijlage 3. Berekening ODA-plafond 2008

Bijlage 4. ODA-uitgaven naar beleidsthema

Bijlage 5. HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water

Bijlage 6. ODA-uitgaven Onderwijs

Bijlage 7. Uitgaven HIV/Aids, Malaria en Tuberculose

Bijlage 8. Non-ODA uitgaven naar beleidsthema

2. BUDGETTAIRE ONTWIKKELINGEN BINNEN DE HGIS

De totale HGIS-uitgaven bedragen in 2008 EUR 6,5 miljard waarvan EUR 4,9 miljard voor ontwikkelingssamenwerking. Dat is een groei ten opzichte van 2007 van EUR 0,15 miljard. Die wordt veroorzaakt door de toevoeging van extra middelen voor duurzame energie en voor crisisbeheersingsoperaties zoals aangekondigd in het Coalitieakkoord. Daarnaast werd de HGIS verhoogd door een naar boven bijgestelde raming voor het BNP. De ontwikkelingen binnen de HGIS vloeien voor het grootste deel voort uit het Coalitieakkoord van het kabinet Balkenende IV. De belangrijkste ontwikkelingen worden in dit hoofdstuk genoemd. Meer gedetailleerde informatie over budgettaire mutaties is te vinden in de begrotingen van de HGIS-departementen.

Meer aandacht voor mensenrechten

Het kabinet zal op consequente wijze aandacht vragen voor mensenrechtenschendingen, als een vast spoor in het buitenlandbeleid. Nederland zal daarmee een vooraanstaand speler op het gebied van mensenrechten zijn en zal zich sterk maken voor de implementatie van de universele mensenrechtenstandaarden. Dat gebeurt in de bilaterale relaties en bij multilaterale instellingen, onder meer als lid van de VN-mensenrechtenraad. In 2007 zal een mensenrechtenstrategie worden gepresenteerd, die een visie zal schetsen inzake mondiale ontwikkelingen op het gebied van mensenrechten. Deze visie zal vertaald worden naar praktisch beleid, onder meer door vormgeving van een nieuw subsidiekader mensenrechten. Uit dat subsidiekader kunnen wereldwijd projecten worden ondersteund ter bevordering van mensenrechten, waaronder vrijheid van meningsuiting en mediadiversiteit. Vooruitlopend op de definitieve vormgeving zijn hiervoor in 2008 middelen geraamd (in totaal EUR 20 miljoen). Besluitvorming over werkwijze en omvang van het fonds in latere jaren zal plaatsvinden op basis van de opgedane ervaringen. In 2008 zullen naast initiatieven ten aanzien van mensenrechten in brede zin ook speciale initiatieven worden ontplooid op het terrein van vrijheid van godsdienst, rechten van vrouwen en – in EU verband – godsdienstige onverdraagzaamheid om te zorgen dat de mensenrechtennormen ook op deze terreinen worden nageleefd.

Extra middelen voor deelname aan crisisbeheersingsoperaties

Bij Voorjaarsnota 2007 werd de voorziening voor Nederlandse deelname aan crisisbeheersingsoperaties verhoogd met EUR 85 miljoen in verband met de kosten van ISAF III in Afghanistan. Zoals in de inleiding reeds genoemd zijn in het Coalitieakkoord middelen toegevoegd aan deze voorziening die oplopen van EUR 25 miljoen in 2008 tot EUR 100 miljoen in 2011. Daarnaast wordt op artikel 10 rekening gehouden met noodzakelijke ophoging bij Voorjaarsnota 2008 van bovengenoemde voorziening in verband met een onvermijdelijk tekort in 2008.

Intensiveren in wederopbouw en goed bestuur

De inspanningen op het gebied van sociale, economische en bestuurlijke wederopbouw en vormgeving van de rechtsstaat en de veiligheidssector in (post) conflictgebieden zullen de komende jaren worden geïntensiveerd. Hiervoor worden extra middelen ingezet, vooral in Afghanistan, het Grote Merengebied, de Hoorn van Afrika, Kosovo en het Midden-Oosten.

Ook in het Midden Oosten zullen extra inspanningen worden gepleegd op het gebied van goed bestuur en democratisering. Los van deze specifieke regio’s blijft goed bestuur een belangrijk onderdeel van de relatie met alle OS-partnerlanden. Gebruikte instrumenten zijn politieke dialoog met de overheid, institutionele en capaciteitsopbouw, contacten met het bedrijfsleven en ondersteuning van het maatschappelijk middenveld.

Versterkte Europese samenwerking

Het beleid van het kabinet op Europa-gebied is tweeledig: in Europa actief meewerken aan een slagvaardiger en beter democratisch gelegitimeerde Unie, en in Nederland zelf meewerken aan het vergroten van draagvlak voor het Europese project. Naast deze twee pijlers, die een relatief beperkt budgettair beslag met zich meebrengen, kent de HGIS twee posten die samenhangen met Europese samenwerking. Het gaat om de uitgaven voor het Europees Ontwikkelingsfonds en om de toerekening van de buitenlanduitgaven van de EU aan de HGIS. Beide posten zullen in 2008 naar verwachting stijgen.

Armoedebestrijding en verdeling

Het bevorderen van economische groei en een rechtvaardige verdeling van de groei zijn essentieel voor armoedebestrijding. De komende jaren zullen extra uitgaven plaatsvinden voor deze doelen. Te denken valt aan uitgaven voor versterking van het ondernemingsklimaat, voor versterking van de sociaal-economische dialoog in ontwikkelingslanden en voor vergroting van de transparantie van markten en ondersteuning van sociale zekerheidsstelsels in ontwikkelingslanden.

Ook wordt de komende jaren het «One-UN» programma ondersteund. Dit programma heeft tot doel de coördinatie tussen VN-instellingen in ontwikkelingslanden te bevorderen.

MDG’s bereiken: innovatief samenwerken, meer aandacht voor rechten van vrouwen en kinderen en milieubescherming

Er is wereldwijd een enorme inspanning nodig om de MDG’s te bereiken. Het kabinet heeft middelen beschikbaar gesteld voor innovatieve en katalyserende samenwerkingsvormen die achterstanden bij het bereiken van de MDG’s kunnen verkleinen. Ook maakt Nederland extra middelen vrij om MDG 3 (gelijke rechten voor mannen en vrouwen) en MDG 5 (minder moedersterfte) te behalen. Er wordt een nieuw beleidskader «sport en ontwikkelingssamenwerking» voorbereid.

Vanaf 2008 worden aanzienlijk meer middelen beschikbaar gesteld voor duurzame energie. Samen met partners zal extra worden geïnvesteerd in duurzame energievoorziening en met name in een versnelde toegang tot energie in Afrika. Daarnaast zullen ontwikkelingslanden worden ondersteund bij de duurzame productie van biomassa voor energiedoeleinden middels het toetsen aan duurzaamheidscriteria en het opzetten van certificeringsystemen. Ontwikkelingslanden worden ook ondersteund bij de aanpak van het klimaatvraagstuk, zowel op het terrein van aanpassing aan veranderde klimaatomstandigheden als op het terrein van mitigatie van uitstoot van broeikasgassen.

Vreemdelingenbeleid en migratie

Het Nederlandse vreemdelingenbeleid wordt vormgegeven door de ministeries van Justitie, BZK, Defensie en Buitenlandse Zaken. Migratie wordt steeds nadrukkelijker in de context geplaatst van het bredere buitenland- en ontwikkelingsbeleid: naast het nationale vreemdelingenbeleid worden ook ontwikkelingsrelevante factoren en het ontwikkelingsbeleid betrokken.

Dienstverlening aan burgers en bedrijven

De komende jaren zullen steeds meer mensen van en naar Nederland reizen. Daarmee zal de behoefte aan reisadviezen over onveilige landen toenemen en zal er vaker een beroep worden gedaan op consulaire bijstand door medewerkers van de Nederlandse vertegenwoordigingen. Ook zal het aantal paspoort- en visumaanvragen groeien. De regering streeft naar goede dienstverlening en klantgerichtheid en wil deze waar mogelijk verbeteren. Hiertoe zal in toenemende mate worden samengewerkt met andere EU-lidstaten. Bij wijze van proef zal worden samengewerkt met externe dienstverleners bij het proces van visumverlening. Ook ICT-ondersteuning kan helpen bij de verbetering van de dienstverlening. Daarbij is implementatie van een vervolgversie van het nieuwe geautomatiseerde visuminformatiesysteem (NVIS) voorzien waarin een functionaliteit voor het afnemen van biometrische kenmerken van visumaanvragers is verwerkt.

Naast deze ondersteuning van burgers is het postennet er ook om bedrijven te ondersteunen. Medewerkers van Nederlandse vertegenwoordigingen verlenen diensten en verstrekken informatie aan het internationaal opererende bedrijfsleven. Samen met de EVD spannen zij zich in om gunstige voorwaarden te scheppen voor internationale economische activiteiten.

Draagvlak voor het buitenlandbeleid

Om de samenleving nauwer te betrekken bij het buitenlands beleid, en zo het besef van het belang van het buitenlands beleid voor het dagelijks leven te vergroten, zal in de komende periode een specifiek draagvlakbeleid voor het buitenlands beleid worden opgezet. Hierbij kan worden gedacht aan het aanschouwelijk maken van het belang van een actief buitenlands beleid voor onze werkgelegenheid, onze veiligheid, ons milieu en de mensenrechten, en het voor het voetlicht brengen van de rol van het ministerie bij grote evenementen, zoals de Olympische spelen in 2008.

3. TOELICHTING EN UITGAVEN PER BELEIDSTHEMA

In dit hoofdstuk worden per beleidsthema de belangrijkste programma’s en de bijbehorende cijfers gepresenteerd. Daarbij is steeds aangegeven welk deel van de uitgaven als officiële ontwikkelingssamenwerking (ODA) kwalificeert. Voor de bijbehorende operationele doelstellingen, beleidsvoornemens en te behalen resultaten wordt verwezen naar de ontwerpbegrotingen 2008 van de bij de HGIS betrokken ministeries.

Beleidsthema 1: Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

Nederland zet zich in om de internationale rechtsorde goed te laten functioneren zodat deze kan bijdragen tot een meer rechtvaardige, vreedzame en welvarende wereld. Het vastleggen van normen en de naleving ervan zijn belangrijk. Naast het tegengaan van straffeloosheid zijn rechtstoegang en rechtspraak hierbij onmisbare instrumenten. Nederland neemt het voortouw door een groot aantal van de verantwoordelijke internationale organen te huisvesten, zoals Europol, Eurojust, het Internationaal Strafhof en eventueel in de toekomst het Libanon-tribunaal. De hiervoor benodigde middelen komen deels uit de HGIS.

Het kabinet staat voor een evenwichtige en uitgesproken inzet voor mensenrechten overal ter wereld. Dit is niet alleen een morele verplichting, maar ook goed voor Nederland. De middelen die Nederland hiervoor beschikbaar stelt, komen uit de HGIS. In 2007 zal het ministerie van Buitenlandse Zaken, in samenspraak met belanghebbende organisaties en burgers, een nieuwe mensenrechtenstrategie presenteren. Deze visie zal ook worden vertaald naar praktisch beleid, onder meer door vormgeving van een nieuw subsidiekader mensenrechten. Nederland zal zich sterk maken voor de implementatie van de universele mensenrechtenstandaarden in onze bilaterale relaties en bij multilaterale instellingen, ook als lid en vice-voorzitter van de VN-mensenrechtenraad.

Beleidsthema 1, Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ01.01 Internationale rechtsorde37 2373 76646 2935 24245 7135 128
 01.02 Mensenrechten32 36626 06837 53629 94841 56530 160
 01.03 Internationale juridische instellingen9 202016 735014 4000
Justitie13.04.01 Rechtshandhaving en criminali- teitsbestrijding/VN-cellen975 0 0 
 91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol5 857 10 810 14 957 
 Totaal85 63729 834111 37435 190116 63535 288

Beleidsthema 2: Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Veiligheidsvraagstukken hebben een centrale plaats in het buitenlandbeleid. Veiligheid en stabiliteit zijn noodzakelijke voorwaarden voor ontwikkeling. Een effectieve, krachtige Nederlandse rol op het internationale toneel is alleen mogelijk met een geïntegreerd buitenlands beleid, waarbij de inspanningen op elkaar aansluiten en Nederland met één stem spreekt. Uit de HGIS worden onder meer het Stabiliteitsfonds en de Nederlandse deelname aan crisisbeheersingsoperaties gefinancierd. Voor dit laatste zijn in het Coalitieakkoord extra middelen vrijgemaakt. Omdat ontwrichting van de energievoorziening de stabiliteit van Nederland en de EU kan schaden, is ook dit thema een belangrijk onderdeel van de diplomatieke inspanningen.

Veiligheid en stabiliteit zijn daarnaast belangrijke voorwaarden voor effectieve armoedebestrijding en de opbouw van rechtvaardige en democratische samenlevingen in ontwikkelingslanden. Door steun aan goed bestuur, politieke hervormingen en de bestrijding van milieudegradatie in ontwikkelingslanden probeert Nederland de stabiliteit in de wereld te vergroten en een bijdrage te leveren aan armoedebestrijding en een rechtvaardige verdeling van de welvaart. De inspanningen op het gebied van sociale, economische en bestuurlijke wederopbouw en vormgeving van de rechtsstaat en de veiligheidssector in (post) conflictgebieden zullen worden geïntensiveerd.

Nederland zet zich in voor een zo adequaat mogelijke leniging van levensbedreigende menselijke noden in geval van gewelddadige conflicten of natuurrampen. Ook de uitgaven voor humanitaire hulpverlening vallen onder dit beleidsthema.

Nederland zal zich inzetten voor ontwikkeling van goed bestuur in de partnerlanden door middel van politieke dialoog met de overheid, institutionele en capaciteitsopbouw, contacten met het bedrijfsleven en ondersteuning van het maatschappelijk middenveld. Voorts zal er de komende jaren extra worden ingezet op bevordering van democratisering, specifiek in het Midden Oosten.

Beleidsthema 2, Vrede, veiligheid en conflictbeheersing (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
AR02.01 Recht- en doelmatigheidsbevordering00140140280280
BZ02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid10 527013 888014 0720
 02.02 Bestrijding internationaal terrorisme000000
 02.03 Non-proliferatie en ontwapening8 2658008 6218008 571800
 02.04 Conventionele wapenbeheersing000000
 02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing274 381234 490355 609244 782312 177226 750
 02.06 Humanitaire hulpverlening345 701339 883288 581283 718247 492243 725
 02.07 Goed bestuur150 060123 596172 306141 030164 173135 028
 02.08 Het bevorderen van energiezekerheid000000
 02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie2 0002 00012 85012 85013 50013 500
Defensie20.01 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties)259 5154 527280 54013 000220 50013 000
 20.02 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (VN-contributies)56 854000  
 Totaal1 107 303705 2961 132 535696 320980 765633 083

Beleidsthema 3: Versterkte Europese samenwerking

Het kabinet pleit voor een krachtige Unie die eraan zal bijdragen onze burgers vrede, stabiliteit en welvaart te bieden. Dit omdat de Nederlandse overheid slechts ten dele zelf de belangen van burgers kan behartigen. Zeker waar het om grensoverschrijdende zaken gaat, zal de Europese Unie het voortouw moeten nemen, samen met de lidstaten. Tegelijkertijd is het kabinet zich er ook van bewust dat voor de burger de Europese Unie niet altijd herkenbaar is en dat het vertrouwen in de Unie vergroot moet worden. De Unie boet zowel aan legitimiteit als – op langere termijn– aan krachtdadigheid in, als het vertrouwen ontbreekt en het draagvlak ervoor afneemt.

Daarom is het beleid van het kabinet tweeledig. Het betekent in Europa actief meewerken aan een slagvaardiger en beter democratisch gelegitimeerde Unie, waarbij een snelle afronding van de onderhandelingen over het hervormingsverdrag tijdens de intergouvernementele conferentie de allerhoogste prioriteit heeft. Het betekent in Nederland vergroten van de betrokkenheid van burgers en maatschappelijk middenveld bij de ontwikkeling van regelgeving in «Brussel». Ook het verbeteren van het samenspel tussen regering en parlement is hier van belang, zodat onze belangen in de EU nog beter kunnen worden vertegenwoordigd.

Belangrijke HGIS-programma’s binnen de doelstelling «versterkte Europese samenwerking» zijn de ondersteuning bij pre- en postaccessie en de Nederlandse bijdrage aan de Raad van Europa. Ook de Nederlandse bijdrage aan het Europees Ontwikkelings Fonds (EOF), dat wordt ingezet voor ontwikkelingssamenwerking, regionale samenwerking en handel met de 79 Afrikaanse, Caribische en Stille Oceaan (ACS)-landen, valt onder dit beleidsthema.

Beleidsthema 3, Versterkte Europese samenwerking (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie12 814011 800011 0000
 03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds139 374139 374149 553149 553189 486189 486
 03.04 Nederlandse positie in de EU3 41003 44703 4470
 03.05 Raad van Europa9 00809 30309 3030
Toerek.EU-begroting302 696204 752344 625265 907349 700270 100
 Totaal467 302344 126518 728415 460562 936459 586

Beleidsthema 4: Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede

Nederland streeft naar duurzame vergroting van welvaart in alle landen door vermindering van armoede, een open handels- en financieel systeem, alsmede het behartigen van de belangen van het Nederlands bedrijfsleven. HGIS-programma’s in dit beleidsthema hebben te maken met mondialisering en welvaartsgroei, niet alleen in Nederland en de Europese Unie, maar ook in ontwikkelingslanden, waar armoedebestrijding niet mogelijk is zonder economische groei. De opbrengsten van die groei moeten goed verdeeld worden. Dit betekent investeren in armoedebestrijding, in gezondheidszorg, in onderwijs, in kansen voor minderheden, en in een beter systeem van checks and balances, met goed functionerende politieke partijen en parlementen. Maar het betekent ook aandacht voor goed werkende markten, investeringen in energie en infrastructuur, eerlijker concurrentieverhoudingen, ontwikkeling van privaat ondernemerschap en vakbonden en de Decent Work-agenda. Bij het bevorderen van zogenoemde pro-poor groei spelen onder andere de landbouw en de informele sector een rol, mede omdat zich hier de werkgelegenheid van de armen voor een belangrijk deel concentreert. Het aankomende World Development Report 2008 gaat hierover. De ministers van Economische Zaken, Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en voor Ontwikkelingssamenwerking zullen met nadere voorstellen komen hoe deze rol versterkt kan worden.

Nederland streeft ernaar de internationale economische rechtsorde te versterken door het wegnemen van belemmeringen in de internationale marktwerking. Dat is niet alleen belangrijk voor de Nederlandse economie; de gefaseerde integratie van ontwikkelingslanden in de wereldeconomie is een belangrijke voorwaarde om mondialisering ten goede te laten komen aan allen. Daarom is blijvende waarborging van coherentie tussen het handelsbeleid en het ontwikkelingsbeleid en de opbouw van een goed ondernemingsklimaat in ontwikkelingslanden van belang. In de samenwerking met ontwikkelingslanden streeft Nederland naar aansluiting bij de nationale armoedestrategieën en daarbinnen naar samenwerking op sectoraal niveau. Concentratie op landen en sectoren en coördinatie en harmonisatie met andere donoren zijn van belang om de kwaliteit en effectiviteit van ontwikkelingssamenwerking te verhogen.

De MDG’s en andere internationale afspraken vormen het kader van de Nederlandse inzet. In samenwerking met het maatschappelijk middenveld wil de regering, zoals afgesproken in het Coalitieakkoord, de achterstanden in het bereiken van de MDG’s inlopen. Een innovatieve aanpak, integrale benadering en verandering en versterking van de onderliggende systemen zijn daarbij van groot belang.

Een andere kerntaak is de economische belangenbehartiging. Zowel in Den Haag als op de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland wordt gewerkt aan het scheppen van gunstige voorwaarden voor duurzame economische groei en vindt gerichte dienstverlening plaats ten behoeve van internationale activiteiten van Nederlandse bedrijven en buitenlandse ondernemingen die zich in Nederland willen vestigen.

Onder dit beleidsthema vallen budgettair zeer omvangrijke programma’s. Een deel daarvan is gericht op het versterken van het internationale handels- en financiële systeem (inclusief de Nederlandse bijdrage aan multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen die op de begroting van Financiën staan), het verbeteren van het ondernemingsklimaat in ontwikkelingslanden en het stimuleren van (markt)innovatie. Ook algemene begrotingssteun ter ondersteuning van armoedebestrijding valt onder dit beleidsthema. De programma’s voor handels- en investeringsbevordering die onderdeel zijn van dit beleidsthema staan op de begrotingen van de ministeries van EZ en BZ. Tot slot valt ook een aantal contributies aan internationale organisaties onder dit beleidsthema, alsmede de bijdragen voor technische assistentie aan ontwikkelingslanden ter versterking van de capaciteit om deel te nemen aan de wereldhandel.

Beleidsthema 4, Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ04.01 Handels- en financieel systeem24 41199046 3841 74345 8791 364
 04.02 Armoedebestrijding465 229459 108342 352335 035393 714386 579
 04.03 Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden504 420504 420387 055373 673476 047462 665
 04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking18 68518 68516 20016 20016 20016 200
 04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering5 43407 33805 2650
Justitie13.03.01 Rechtshandhandhaving/Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname200200200200200200
 91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO116014601460
Financiën04.20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen49 08544 839111 744109 23346 90045 226
VenW33.03 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)1 68501 26501 2650
 33.02 Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)418043304160
EZ2.15 Meer ontwikkeling en benutting van techn. kennis door bedrijven5 204 0000
 2.45 Versterken gezamenlijke kennisbasis004 68005 5880
 2.55 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat325 30903530
 3.10 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO)202021202120
 4.01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten)1 0250892000
 4.50 Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn142 1 07101 0580
 5.01 Algemeen1 48602 15001 4250
 5.20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde4 15604 26604 2660
 5.30 Bevorderen van internationaal ondernemen114 267060 946058 8180
 5.40 Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (DBIN)10 541 15 201 11 904 
 5.50 Programmatisch pakket0 40 856 40 833 
 10.30/70 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU)1 62205 27001 2130
LNV29.01.01 Internationale contributies/FAO6 3283 2276 5233 3796 5233 379
 23.01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout)610610610
Toerek.EKI-kwijtschelding223 580223 580342 596342 596300 596300 596
 Totaal1 438 6221 255 0491 398 1501 182 0591 418 8821 216 209

Beleidsthema 5: Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling

Van duurzame ontwikkeling kan alleen sprake zijn wanneer naast economische groei (onderdeel van beleidsthema 4) ook aandacht wordt besteed aan het milieu (beleidsthema 6) en aan de ontwikkeling van mens en maatschappij, de centrale doelstelling van dit beleidsthema. Goed onderwijs in ontwikkelingslanden is daarbij van groot belang. In lijn met de motie Hessing is het budget voor basisonderwijs de afgelopen jaren flink gestegen. In 2007 wordt 15% van het ontwikkelingsbudget uitgegeven voor dit doel. Vanaf 2008 zal deze doelstelling worden gehandhaafd. Daarbij zal – evenals voor de doelstellingen voor HIV/Aids en milieu – naast financiële inspanningen de nadruk komen te liggen op voortgang en resultaten in de sector. De doelstelling voor onderwijs zal zich naast basisonderwijs in het vervolg ook richten op de doorstroming van basisonderwijs naar secundair en tertiair onderwijs en de kwaliteit van het onderwijs in brede zin. Met basisonderwijs alleen komt een land immers niet uit de armoedespiraal. Ook de beurzen- en mobiliteitsprogramma’s van het ministerie van OCW vallen onder dit beleidsthema.

Versterking van gezondheidssystemen, een goede basisgezondheidszorg, aandacht voor preventie en verzekeringssystemen vormen de basis van goede gezondheidszorg in ontwikkelingslanden. Vanuit het creëren van deze essentiële randvoorwaarden komen ziektespecifieke prioriteiten, zoals de bestrijding van HIV/Aids, het verbeteren van reproductieve gezondheid en rechten, malaria en tuberculose het best tot hun recht. De HIV/Aids pandemie is niet alleen een menselijk drama, maar vertraagt ook de economische ontwikkeling en bedreigt de stabiliteit in Afrika. Doemscenario’s dreigen voor andere regio’s. Middelen hiervoor worden vooral ingezet via de begroting van Buitenlandse Zaken (zie ook bijlage 7). De beoogde verdubbeling van middelen voor HIV/aids in 2007 is ruimschoots behaald. In 2008 is een verdere stijging van de uitgaven zichtbaar. Naast specifieke HIV/Aids-bestrijding zal versterkte aandacht worden gegeven aan verbeteringen in de reproductieve gezondheidszorg. Ingezet zal worden op het creëren van essentiële randvoorwaarden zoals versterking van gezondheidssystemen, beschikbaarheid van reproductive health commodities (bijvoorbeeld condooms) en opleiding van bijvoorbeeld vroedvrouwen.

Op het thema gezondheidszorg wordt in niet-partnerlanden samengewerkt tussen het ministerie van VWS en Buitenlandse Zaken in en via de WHO en ook via het partnership programma. Bij het ministerie van VWS wordt als onderdeel van het partnerschap met de WHO eveneens aandacht gegeven aan HIV/AIDS, maar daarnaast ook aan andere infectieziekten, bioterrorisme, obesitas, geneesmiddelenonderzoek en voedselveiligheid. Ook worden UNODC-projecten in Oost-Europa ondersteund voor onder meer methadonverstrekking en spuitomruil.

Zonder substantiële verbeteringen van de positie van vrouwen in de wereld zullen niet alleen MDG 3 (rechten en kansen voor meisjes en vrouwen), maar ook andere MDG’s niet worden gehaald. Vanaf 2008 wil Nederland dan ook specifieke inspanningen verrichten om de kansen en rechten voor vrouwen en meisjes te vergroten. Meerjarig worden additionele middelen ingezet om voortgang op MDG 3 te bevorderen, onder andere ten behoeve van een op te richten MDG 3-fonds met strategische partners en intensivering van een aantal landenprogramma’s.

Versterking van het maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden is een belangrijk onderdeel van ontwikkelingssamenwerking. Hiervoor bestaan verschillende programma’s. Het grootste daarvan is het Medefinancieringsstelsel (MFS). Een belangrijk uitgangspunt van het MFS (looptijd 2007–2010) is dat de steun die Nederlandse organisaties verstrekken complementair is aan de bilaterale hulp. Daarnaast is EUR 50 miljoen beschikbaar gesteld via het nieuwe Schoklandfonds. Hieruit kunnen brede, innovatieve en katalyserende samenwerkingsvormen worden gefaciliteerd, gericht op het verkleinen van de achterstanden bij het behalen van de Millennium Ontwikkelingsdoelen.

Beleidsthema 5, Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ05.01 Gelijke kansen op doorlopen kwalitatief goed onderwijs397 461397 461526 715526 715493 265493 265
 05.02 Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek120 379117 783129 876127 280138 046135 450
 05.03 Gender2 7642 7645 0055 00524 92024 920
 05.04 HIV/AIDS277 873275 986297 612295 772304 070302 230
 05.05 Reproductieve gezondheid114 087114 087137 311137 311148 950148 950
 05.06 Participatie civil society740 777737 281525 380520 380632 910632 910
OCW06.01 HBO (beurzen niet EU)3 4533 4533 4533 4533 4533 453
 06.02 HBO30900000
 07.10 Wetenschappelijk onderwijs54 80852 47755 73353 38755 63553 290
 07.11 WO: beurzenprogramma560086908690
 16.01 Onderzoek en wetenschappen: WOTRO454454454454454454
LNV26.01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ASC)696669682655682655
 26.01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)353535353535
 26.01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)1 0211 0211 0351 0351 0351 035
VWS98.01.01 Projecten via UNODC2 50005 00005 0000
 98.01.01 WHO-partnerschap4 01006 00006 0000
 Totaal1 721 1871 703 4711 695 1601 671 4821 815 3241 796 647

Beleidsthema 6: Beschermd en verbeterd milieu

Aandacht voor natuur en milieu vormt naast economische groei (onderdeel van beleidsthema 4) en menselijke ontplooiing (beleidsthema 5) de derde pijler van duurzame ontwikkeling. Dit beleidsthema omvat ODA en non-ODA programma’s die allemaal te maken hebben met het waarborgen van een duurzame leefomgeving (zie ook bijlage 5). Een belangrijk kader voor deze programma’s zijn de afspraken die zijn gemaakt tijdens de World Summit on Sustainable Development (WSSD, Johannesburg 2002) en de Nederlandse uitwerking daarvan in de nota «Duurzame Daadkracht, een actieprogramma voor duurzame ontwikkeling».

Nederland ondersteunt ontwikkelingslanden bij duurzame ontwikkeling. Dat gebeurt door het integreren van de beginselen van duurzame ontwikkeling in de mondiale context, in nationaal beleid en in nationale programma’s van ontwikkelingslanden. Nederland streeft er naar om op het gebied van ontwikkelingssamenwerking jaarlijks 0,1% van het BNP uit te geven ten behoeve van resultaten op het gebied van milieu, natuur en water.

Voor 50 miljoen armen wordt uiterlijk in 2015 de beschikbaarheid en toegankelijkheid van veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen vergroot. Veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen zijn een basisvoorwaarde voor een gezonde leefomgeving. In 2015 zullen dankzij Nederlandse steun tien miljoen mensen toegang hebben tot energie. Voor duurzame energie zijn in het Coalitieakkoord extra middelen uitgetrokken.

Ontwikkelingslanden hebben het minst bijgedragen aan klimaatverandering, maar worden het hardst getroffen door de gevolgen. Zonder extra inspanningen zal klimaatverandering niet alleen MDG 7 (meer mensen leven in een duurzaam milieu) in gevaar brengen, maar ook het bereiken van de overige MDG’s. Adaptatie en mitigatie zijn de prioritaire strategieën voor de aanpak van het klimaatvraagstuk. Adaptatie betreft aanpassing aan de veranderde klimaatomstandigheden; mitigatie wordt onder meer gerealiseerd door verhoogde productie van en verbeterde toegang tot duurzame energie.

Er wordt gewerkt aan een vervolg van het Beleidsprogramma Biodiversiteit Internationaal (BBI-2, 2007–2010), waarbij opvolging wordt gegeven aan de aanbevelingen van de evaluatie.

Het interdepartementale programma Partners voor Water (begroting V&W) is ook onderdeel van dit beleidsthema. Dit programma, waarin diverse ministeries participeren, bevordert de inzet van Nederlandse expertise op het gebied van integraal waterbeheer in het buitenland door samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten.

Onder dit beleidsthema vallen tot slot ook de CO2-reductieprogramma’s Joint Implementation (JI) en het Clean Development Mechanism (CDM). Met deze programma’s zal Nederland CO2 in het buitenland reduceren als bijdrage aan de reductie-doelstelling uit het Kyoto Protocol.

Beleidsthema 6, Beter beschermd en verbeterd milieu (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ06.01 Milieu en water242 243229 900261 686255 762280 643273 311
 06.02 Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen94 01094 010136 740136 740137 813137 813
VROM26.16.02 Clean development mechanism22 529049 911062 0300
 30.34.02 Internationaal milieubeleid4 64304 62603 8130
VenW31.01 Integraal waterbeleid (Partners voor Water)7 460011 679011 2070
 37.01 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)670267362773627
EZ4.20/30 Duurzame energie (Joint Implementation)6 455011 515028 7050
LNV29.01.01 Organisatie CITES/COP 141 00003 000000
 29.01.01 Internationale contributies/UNEP243243243243243243
 Totaal379 253324 179480 136392 772525 190411 394

Beleidsthema 7: Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer

Een belangrijk onderdeel van het buitenlandbeleid is de bescherming van belangen van Nederlanders in het buitenland en het in goede banen leiden van het personenverkeer naar Nederland. Met de toegenomen mobiliteit van mensen, als gevolg van het wegvallen van grenzen binnen Europa en de globalisering, neemt de vraag naar consulaire diensten toe. Hierbij kan gedacht worden aan het verstrekken van reisdocumenten, het verlenen van consulaire bijstand, het bijstaan in crisissituaties en notariële en juridische dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland.

Ook de regulering van het personenverkeer, waaronder het asielbeleid en visumverlening, vraagt steeds meer aandacht. Daarbij gaat het niet alleen om visumbeleid en legalisatie en verificatie van documenten, maar ook om bestrijding van mensensmokkel en mensenhandel, migratie en ontwikkeling, terugkeerbeleid, inburgering, bescherming in de regio, terug- en overnameovereenkomsten, informatievoorziening ten behoeve van de beoordeling van asielverzoeken en de vaststelling van het landgebonden asielbeleid en inburgering van nieuwkomers. Een deel van het Nederlandse beleid ten aanzien van het personenverkeer wordt gefinancierd uit de HGIS.

Binnen de overheid zal in toenemende mate gebruik worden gemaakt van biometrie. Evenals in 2007 bereidt het ministerie van Buitenlandse Zaken (inclusief de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland) zich in 2008 voor op de zorgvuldige afname van biometrie.

Beleidsthema 7, Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ07.01 Consulaire dienstverlening12 880016 25009 0780
 07.02 Vreemdelingenbeleid91 24790 13072 78571 07678 34175 555
 Totaal104 12790 13089 03571 07687 41975 555

Beleidsthema 8: Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

Het buitenlandbeleid staat of valt bij het draagvlak daarvoor onder de eigen bevolking. Om de samenleving nauwer te betrekken bij het buitenlands beleid en zo het besef van het belang van het buitenlands beleid voor Nederland te vergroten, zal in de komende periode een specifiek draagvlakbeleid voor het buitenlands beleid worden opgezet.

Nederland streeft naar een versterkt internationaal profiel. Een instrument om dat te bereiken is internationale culturele samenwerking. Internationale culturele samenwerking draagt bij aan de ontwikkeling van de Nederlandse cultuur en beïnvloedt ook de bredere politieke, sociale en economische betrekkingen met andere landen. Culturele samenwerking vindt plaats met onze buurlanden, de andere EU-landen en de nieuwe lidstaten, maar ook met landen als de VS, Canada en Japan. Nederland streeft naar het duurzaam behoud en beheer van Gemeenschappelijk Cultureel Erfgoed door bilaterale samenwerking met zeven prioriteitslanden (de Russische Federatie, India, Indonesië, Suriname, Sri Lanka, Ghana en Zuid-Afrika). Het Internationaal Cultuurbeleid wordt gezamenlijk uitgevoerd door de ministeries van OCW en BZ.

Om het Nederlandse beleid in het buitenland op de juiste wijze voor het voetlicht te brengen, wordt geïnvesteerd in publieksdiplomatie. Met voorlichting en actief gebruik van communicatiemiddelen wordt gewerkt aan een positief, realistisch beeld van Nederland in het buitenland. Ook met goed gastheerschap voor de in Nederland gevestigde internationale organisaties kan de regering de beeldvorming over Nederland in positieve zin beïnvloeden (uitgaven in dit kader vallen voornamelijk onder beleidsthema 1 omdat het veelal gaat om juridische instellingen).

Beleidsthema 8, Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ08.01 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden15 768016 2151 90018 8174 614
 08.02 Cultureel erfgoed5 2221 9135 4921 9734 6921 173
 08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid65 98635 66373 39443 84568 91543 705
 08.04 Vestigingsklimaat internationale org. in Nederland000000
OCW08.11 Cultuur: overig1 17201 00401 0040
 14.01/02/04 Cultuur: overig0016601660
 14.04 Cultureel erfgoed: Sieboldhuis110011001100
 Totaal88 25837 57696 38147 71893 70449 492

Beleidsthema 9: Overige uitgaven

Onder het thema «overige uitgaven» zijn de uitgaven gegroepeerd die niet binnen één van de inhoudelijke beleidsthema’s kunnen worden ondergebracht. De uitgaven betreffen met name de apparaatsuitgaven van Buitenlandse Zaken en de middelen voor attachés. Vanuit bijna alle ministeries worden attachés uitgezonden naar Nederlandse vertegenwoordigingen om met hun specifieke kennis invulling te geven aan het buitenlandbeleid. De attachés maken integraal deel uit van het Nederlandse postennet.

Beleidsthema 9, Overige uitgaven (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving200620072008
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
BZ09.01 Geheim000000
 10.01 Nominaal en onvoorzien9902 9670127 0580
 11.01 Apparaatsuitgaven650 211197 924791 032207 986716 605206 134
Div. dept.Attachés46 296058 138053 4680
 Totaal696 606197 924852 137207 986897 131206 134

BIJLAGE 1 De HGIS verticaal: wijzigingen na de Miljoenennota 2007 (bedragen in miljoenen EUR)

 200720082009201020112012
HGIS-uitgaven      
Stand Miljoenennota 20076 177,46 334,56 484,76 716,46 917,1 
Macrobijstellingen (BNP-mutaties)30,752,844,15,1– 30,0 
Eindejaarsmarge80,038,338,7   
Overboekingen van/naar HGIS– 21,022,566,3129,9233,4 
Desalderingen106,549,913,811,710,6 
Totaal uitgaven stand Miljoenennota 20086 373,66 498,06 647,66 863,27 131,17 039,3
       
HGIS-ontvangsten      
Stand Miljoenennota 2007116,4119,1121,9102,4102,4 
Desalderingen106,549,913,811,710,6 
Totaal ontvangsten stand Miljoenennota 2008222,9169,1135,7114,1113,0112,4
       
Saldo HGIS-uitgaven en ontvangsten6 150,86 328,96 511,96 749,07 018,16 926,9

BIJLAGE 2A De HGIS horizontaal: meerjarencijfers per begrotingsartikel en per ministerie

De HGIS-uitgaven per begroting en artikel. Realisaties 2006, vermoedelijke uitkomsten 2007 en begrotingsramingen 2008 t/m 2012 (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving2006200720082009201020112012
  Totaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODATotaalwv. ODA
IIB Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten
02.01 Algemene Rekenkamer/recht- en doelmatigheidsbevordering  140140280280280280140140    
Totaal001401402802802802801401400000
                
V Buitenlandse Zaken
01.00 Versterkte int. rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten               
 01.01 Internationale rechtsorde37 2373 76646 2935 24245 7135 12845 6135 12845 6135 12845 6135 12845 6135 128
 01.02 Mensenrechten32 36626 06837 53629 94841 56530 16029 11323 78528 40723 07928 40723 07928 40723 079
 01.03 Internationale juridische instellingen9 202 16 735 14 400 13 008 10 788 6 250 6 250 
02.00 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur               
 02.01 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid10 527 13 888 14 072 19 309 19 346 19 346 17 197 
 02.02 Bestrijding internationaal terrorisme               
 02.03 Non-proliferatie en ontwapening8 2658008 6218008 5718008 5718008 5718008 5718008 571800
 02.04 Conventionele wapenbeheersing               
 02.05 Regionale stabiliteit en crisisbeheersing274 381234 490355 609244 782312 177226 750302 928217 500285 653200 225285 653200 225285 653200 225
 02.06 Humanitaire hulpverlening345 701339 883288 581283 718247 492243 725243 692239 925243 692239 925243 692239 925243 692239 925
 02.07 Goed bestuur150 060123 596172 306141 030164 173135 028159 057130 961158 955132 893159 095133 033159 095133 033
 02.08 Het bevorderen van energiezekerheid               
 02.09 Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie2 0002 00012 85012 85013 50013 50010 50010 5009 5009 5009 5009 5009 5009 500
03.00 Versterkte Europese samenwerking               
 03.02 Ondersteuning bij pre- en postaccessie12 814 11 800 11 000 10 708 10 708 10 708 10 708 
 03.03 EOF Europees Ontwikkelingsfonds139 374139 374149 553149 553189 486189 486185 832185 832191 052191 052191 052191 052191 052191 052
 03.04 Nederlandse positie in de EU3 410 3 447 3 447 3 447 3 447 3 447 3 447 
 03.05 Raad van Europa9 008 9 303 9 303 9 303 9 303 9 303 9 303 
04.00 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede              
 04.01 Handels- en financieel systeem24 41199046 3841 74345 8791 36445 8791 36445 8791 36445 8791 36445 8791 364
 04.02 Armoedebestrijding465 229459 108342 352335 035393 714386 579498 086491 134734 226727 457837 910831 1411 151 6671 144 898
 04.03 Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden504 420504 420387 055373 673476 047462 665513 831500 449429 754416 372383 898370 516383 898370 516
 04.04 Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking18 68518 68516 20016 20016 20016 20016 20016 20016 20016 20016 20016 20016 20016 200
 04.05 Nederlandse handels- en investeringsbevordering5 434 7 338 5 265 5 265 5 265 5 265 5 265 
05.00 Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling              
 05.01 Gelijke kansen op doorlopen kwalitatief goed onderwijs397 461397 461526 715526 715493 265493 265571 615571 615570 630570 630570 630570 630570 630570 630
 05.02 Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek120 379117 783129 876127 280138 046135 450160 046157 450172 180169 584172 180169 584172 180169 584
 05.03 Gender2 7642 7645 0055 00524 92024 92029 96029 96034 96034 96034 96034 96034 96034 960
 05.04 HIV/AIDS277 873275 986297 612295 772304 070302 230284 231282 391278 407276 567278 407276 567278 407276 567
 05.05 Reproductieve gezondheid114 087114 087137 311137 311148 950148 950150 290150 290153 340153 340153 340153 340153 340153 340
 05.06 Participatie civil society740 777737 281525 380520 380632 910632 910624 494624 494611 926611 926610 926610 926594 516594 516
06.00 Beter beschermd en verbeterd milieu               
 06.01 Milieu en water242 243229 900261 686255 762280 643273 311292 656285 358343 361336 096442 315436 096241 390236 096
 06.02 Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen94 01094 010136 740136 740137 813137 813133 713133 713134 913134 913134 913134 913134 913134 913
07.00 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer               
 07.01 Consulaire dienstverlening12 880 16 250 9 078 7 463 7 488 7 489 7 489 
 07.02 Vreemdelingenbeleid91 24790 13072 78571 07678 34175 55580 33677 77780 39477 83579 80377 24478 05575 496
08.00 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland               
 08.01 Gotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden15 768 16 2151 90018 8174 61416 5753 82717 5754 82717 5754 82717 5754 827
 08.02 Cultureel erfgoed5 2221 9135 4921 9734 6921 1734 6921 1734 6921 1734 6921 1734 6921 173
 08.03 Draagvlak Nederlands buitenlands beleid65 98635 66373 39443 84568 91543 70563 91538 70563 81538 70563 81538 70563 81538 705
 08.04 Vestigingsklimaat int. organisaties in Nederland              
09.00 Geheim               
 09.01 Geheim               
10.00 Nominaal en onvoorzien
 10.01 Nominaal en onvoorzien99 2 967 127 058 135 444 128 793141 102169 554 
11.00 Algemeen               
 11.01 Apparaatsuitgaven650 211197 924791 032207 986716 605206 134689 674206 175668 666206 165649 448206 212651 657206 212
Totaal 4 883 5314 148 0824 924 3113 926 3195 196 1274 191 4155 365 4464 386 5065 527 4994 580 7165 671 3844 737 1405 794 5704 832 739
                
VI Justitie
13.04.01 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding/VN-cellen975              
13.03.01 Rechtshandhandhaving/Drugsbestrijding Suriname200200200200200200200200200200200200200200
91Algemeen               
 01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol5 857 10 810 14 957 20 269 33 736 24 745 17 278  
 01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Attachés1 317 1 163 1 163 1 163 1 163 1 163 1 163 
 01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/WIPO116 146 146 146 146 146 146 
Totaal8 46520012 31920016 46620021 77820035 24520026 25420018 787200
                
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
01.01 Grondwet en democratie (attachés)  135 135          
12.01 Apparaat (attachés)445 343 343 478 280 280 280 
Totaal4450478047804780280028002800
                
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
06.01 HBO (beurzen niet EU)3 4533 4533 4533 4533 4533 4533 4533 4533 4533 4533 4533 4533 4533 453
06.02 HBO309              
07.10 Wetenschappelijk onderwijs54 80852 47755 73353 38755 63553 29055 63553 29055 62353 27955 62353 27955 62353 279
07.11 WO: beurzenprogramma560 869 869 869 869 869 869 
08.11 Internationaal beleid: attachés241 250 250 250 250 250 250 
08.11 Internationaal beleid: Cultuur overig1 172 1 004 1 004 1 231 1 231 1 231 1 231 
14.01/02/04 Cultuur: overig  166 166 166 166 166 166 
14.04 Cultuur: Sieboldhuis110 110 110         
16.01 Onderzoek en wetenschappen: WOTRO454454454454454454454454454454454454454454
Totaal61 10756 38462 03957 29461 94157 19762 05857 19762 04657 18662 04657 18662 04657 186
                
IXB Financiën
01Belastingen               
 02 Belastingdienst (attachés)885 1 103 1 103 1 103 1 103 1 103 1 103  
04Internationale betrekkingen               
 20 Mult. Ontw. Banken en Fondsen49 08544 839111 744109 23346 90045 226256 444255 607225 518225 518234 472234 472220 928220 928
09Algemeen (apparaat/attachés)940 1 004 1 004 1 004 1 004 1 004 1 004 
Totaal50 91044 839113 851109 23349 00745 226258 551255 607227 625225 518236 579234 472223 035220 928
                
X Defensie
20.01 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties)259 5154 527280 54013 000220 50013 000245 50013 000270 50013 000295 50013 000195 50013 000
20.02 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (VN-contributies)56 854              
26Commando Dienstencentra              
 06.01 Attachés17 488 20 688 20 688 20 688 20 688 20 688 20 688 
Totaal333 8574 527301 22813 000241 18813 000266 18813 000291 18813 000316 18813 000216 18813 000
                
XI Volkshuisvesting, RO en Milieubeheer
26.16.02 Clean development mechanism22 529 49 911 62 030 65 221 66 419 63 798 66 397 
30.34.02 Internationaal milieubeleid4 643 4 626 3 813 3 803 3 846 4 245 5 074 
30.89.35 Apparaat/attachés316 316 316 316 316 316 316 
Totaal27 488054 853066 159069 340070 581068 359071 7870
                
XII Verkeer en Waterstaat
31.01 Integraal waterbeleid (Partners voor Water)7 460 11 679 11 207 12 227 10 294 9 694 9 694 
33.02 Veiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)418 433 416 416 416 416 416 
33.03 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)1 685 1 265 1 265 1 265 1 265 1 265 1 265 
37.01 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)67026736277362773627736277362773627
41.01 Attachés1 557 2 230 2 265 2 265 2 265 2 265 2 265 
Totaal11 7902616 3432715 8892716 9092714 9762714 3762714 37627
                
XIII Economische Zaken              
2Bevorderen van innovatiekracht               
 01 Algemeen (attachés)3 790 4 466 4 844 4 841 4 842 4 842 4 659 
 15 Meer ontwikkeling en benutting van techn. kennis door bedrijven5 204              
 45 Versterken gezamenlijke kennisbasis  4 680 5 588 4 599 4 493 5 069 5 455 
 55 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat325 309 353 353 353 353 353 
3Een concurrerend ondernemingsklimaat               
 10 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO)202 212 212 212 212 212 212 
4Doelmatige en duurzame energiehuishouding               
 01 Algemeen (bijdragen aan int. instituten)1 025 892            
 20/30 Duurzame energie (Joint Implementation)6 455 11 515 28 705 28 704 41 782 42 204 45 236 
 50 Handhaving niveau v. voor- zieningszekerh. op korte + lange termijn142 1 071 1 058 1 045 1 032 1 018 1 018 
5Internationale Economische Betrekkingen               
 01 Algemeen1 486 2 150 1 425 1 059 749 854 700 
 20 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde4 156 4 266 4 266 4 266 4 266 4 087 4 087 
 30 Bevorderen van internationaal ondernemen114 267 60 946 58 818 56 314 47 056 49 688 48 650 
 40 Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (DBIN)10 541 15 201 11 904 7 062 8 186 7 578 16 498 
 50 Programmatisch pakket  40 856 40 833 41 065 39 909 35 971 27 700 
10Elektronische communicatie en post               
 30/70 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU)1 622 5 270 1 213 1 213 2 335 2 335 2 335 
Totaal149 2150151 8340159 2190150 7330155 2150154 2110156 9030
                
XIV Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
23Natuur               
 01.04 Beheer van de natuur (Tropisch hout)61 61 61 61 61 61 61 
26Kennis en Innovatie               
 01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ASC)696669682655682655682655682655682655682655
 01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)3535353535353535353535353535
 01.01 Waarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)1 0211 0211 0351 0351 0351 0351 0351 0351 0351 0351 0351 0351 0351 035
29Algemeen               
 01.01 Internationale contributies/FAO6 3283 2276 5233 3796 5233 3796 5233 3796 5233 3796 5233 3796 5233 379
 01.01 Internationale contributies/UNEP243243243243243243243243243243243243243243
 01.01 Organisatie CITES/COP 141 000 3 000           
 02.01 Apparaatsuitgaven (attachés)17 663 24 748 19 648 19 648 19 648 19 648 19 648 
Totaal27 0475 19536 3275 34728 2275 34728 2275 34728 2275 34728 2275 34728 2275 347
                
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid
98.08.06 Apparaatsuitgaven (attachés)704 704 704 704 704 704 704 
Totaal 7040704070407040704070407040
                
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport
98.01.01 Projecten via UNODC2 500 5 000 5 000 5 000 2 500     
98.01.01 WHO-partnerschap4 010 6 000 6 000 6 000 6 000 6 000 6 000 
98.02.01 Algemeen, apparaatsuitgaven (attachés)950 988 1 005 1 005 844 844 844 
Totaal7 460011 988012 005012 00509 34406 84406 8440
                
Toerekeningen
EU-begroting302 696204 752344 625265 907349 700270 100294 900234 400340 100265 367345 600269 867345 600269 867
EKI-kwijtschelding223 580223 580342 596342 596300 596300 596100 000100 000100 000100 000200 000200 000100 000100 000
Totaal 526 276428 332687 221608 503650 296570 696394 900334 400440 100365 367545 600469 867445 600369 867
TOTAAL UITGAVEN6 088 2954 687 5856 373 6364 720 0636 497 9864 883 3886 647 5975 052 5646 863 1705 247 5017 131 0525 517 2397 039 3475 499 294

BIJLAGE 2B. De HGIS-ontvangsten per begrotingsartikel

Realisaties 2006, vermoedelijke uitkomsten 2007 en begrotingsramingen 2008 t/m 2012 (bedragen x EUR 1000)
Begroting/beleidsterrein/artikel/omschrijving2006200720082009201020112012
V Buitenlandse Zaken       
22 Grotere veiligh. en stabiliteit, effect. hum. hulpverl. en goed bestuur        
 10 Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid16150155159164164164
 70 Humanitaire hulpverlening1 0911 0001 0001 0001 0001 0001 000
23 Versterkte Europese samenwerking       
 40 Restitutie Raad van Europa       
24 Meer welvaart en minder armoede       
 10 Aflossingen en rente begrotingsleningen39 72979 54038 08840 59319 99019 99019 990
27 Welzijn van Nederlanders i.h. buitenl. en regulering v.h. pers. verkeer       
 10 Consulaire dienstverlening28 19128 10128 10128 10128 10128 10128 101
28 Versterkt cult. profiel, pos. beeldvorming in en buiten Nederland       
 10 Doorberekening Defensie diversen756771771771771771771
31 Algemeen       
 10 Diverse ontvangsten211 26450 83380 83350 83350 83350 83350 833
 20 Koersverschillen64 674      
 Totaal345 721160 395148 948121 457100 859100 859100 859
         
VI Justitie       
91.01.01 Effectieve besturing van het Justitieapparaat/Europol247419     
 Totaal247419     
         
IXB Financiën       
04.22 Programma Ontvangsten 58 82616 90710 99810 0538 9208 335
07 Beheer materiële activa26 166      
 Totaal26 16658 82616 90710 99810 0538 9208 335
         
X Defensie       
20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties4 0801 4071 4071 4071 4071 4071 407
 Totaal4 0801 4071 4071 4071 4071 4071 407
         
XIII Economische Zaken       
02.10 Infrastructuur voor innovatie       
05 Internationale economische betrekkingen       
 11 Ontvangsten SenterNovem       
 21 Ontvangsten kredieten en garanties11 119681681681681681 681
 30 Bevorderen internationaal ondernemen       
 90 Diverse ontvangsten BEB3 6501 1341 1341 1341 1341 1341 134
10.70 Restituties bijdragen aan internationale organisaties       
 Totaal14 7691 8151 8151 8151 8151 8151 815
         
TOTAAL ONTVANGSTEN390 983222 862169 077135 677114 134113 001112 416

BIJLAGE 3 Berekening ODA-plafond 2008 en raming ODA-prestatie 2007 en 2008

Berekening ODA-plafond 2008: (bedragen in miljoenen EUR)
  2008
Raming BNP 2008 587 590,0
   
Basisbedrag 0,8% BNP 4 700,7
Bij: geraamde aflossingen op ODA-leningen 84,3
Bij: geraamde ontvangsten OS 78,1
Bij: Duurzame energie 25,0
ODA-plafond 2008 4 888,1
   
Raming netto ODA-prestatie in 2007 en 2008:  
(bedragen in miljoenen EUR)  
 20072008
Bruto ODA-totaal4 724,84 888,1
Af: geraamde aflossingen op ODA-leningen– 88,6– 84,3
Af: geraamde ontvangsten OS– 90,0– 78,1
Netto ODA (in miljoenen euro)4 546,24 725,7
   
Raming BNP (in miljarden euro)563,0587,6
   
Netto ODA in % van het BNP0,810,80

BIJLAGE 4 De ODA-uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

  200620072008Begrotingshoofdstuk
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging mensenrechten
1.1Internationale rechtsorde3 7665 2425 128V-01.01
1.2Mensenrechten26 06829 94830 160V-01.02
  29 83435 19035 288 
      
Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur
ARRecht- en doelmatigheidsbevordering0140280IIB-02.01
2.3Non-proliferatie en ontwapening800800800V-02.03
2.5Regionale stabiliteit en crisisbeheersing234 490244 782226 750V-02.05
2.6Humanitaire hulpverlening339 883283 718243 725V-02.06
2.7Goed bestuur123 596141 030135 028V-02.07
2.9Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie2 00012 85013 500V-02.09
DefensieToerekening vredesoperaties4 52713 00013 000X-09
  705 296696 320633 083 
      
Versterkte Europese samenwerking
3.3EOF Europees ontwikkelingsfonds139 374149 553189 486V-03.03
Toerek. Toerekening EU-begroting204 752265 907270 100Toerekening
  344 126415 460459 586 
      
Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede
4.1Handels- en financieel systeem9901 7431 364V-04.01
4.2Armoedebestrijding459 108335 035392 579V-04.02
4.3Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden504 420373 673462 665V-04.03
4.4Kwaliteit en effectiviteit ontwikkelingssamenwerking18 68516 20016 200V-04.04
JustitieRechtshandhaving/Tech.ass. bij drugsbestr. Suriname200200200VI-13.03.01
FinanciënMult. Ontw. Banken en Fondsen44 839109 23345 226IXB-04.20
EZEconomische Samenwerking Indonesië000XIII-5.30
LNVInternationale contributies/FAO3 2273 3793 379XIV-29.01.01
Toerek.EKI-kwijtschelding223 580342 596300 596Toerekening
  1 255 0491 182 0591 216 209 
      
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling
5.1Gelijke kansen op doorlopen kwalitatief goed onderwijs397 461526 715493 265V-05.01
5.2Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek117 783127 280135 450V-05.02
5.3Gender2 7645 00524 920V-05.03
5.4HIV/AIDS275 986295 772302 230V-05.04
5.5Reproductieve gezondheid114 087137 311148 950V-05.05
5.6Participatie civil society737 281520 380632 910V-05.06
OCWHBO (beurzen niet EU)3 4533 4533 453VIII-06.01
OCWWetenschappelijk onderwijs52 47753 38753 290VIII-07.10
OCWOnderzoek en wetenschappen: WOTRO454454454VIII-16.01
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (ASC)669655655XIV-26.01.01
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (Intern. onderwijs)353535XIV-26.01.01
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (ISRIC)1 0211 0351 035XIV-26.01.01
  1 703 4711 671 4821 796 647 
      
Beter beschermd en verbeterd milieu
6.1Milieu en water229 900255 762273 311V-06.01
6.2Duurzaam waterbeheer, een hoger percentage mensen dat duurzaam toegang heeft tot veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen94 010136 740137 813V-06.02
VenWWeer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)262727XII-37.01
LNVInternationale contributies/UNEP243243243XIV-29.01.01
  324 179392 772411 394 
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer
7.2Vreemdelingenbeleid (opvang asielzoekers)90 13071 07675 555V-07.02
  90 13071 07675 555 
Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland
8.1Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden01 9004 614V-08.01
8.2Cultureel erfgoed1 9131 9731 173V-08.02
8.3Draagvlak Nederlands buitenlands beleid35 66343 84543 705V-08.03
  37 57647 71849 492 
      
Algemeen
11.1Apparaatsuitgaven197 924207 986206 134V-11.01
  197 924207 986206 134 
      
Totaal ODA binnen HGIS4 687 5854 720 0634 883 388 
ODA buiten HGIS (instituten LNV)4 7254 7254 725 
TOTAAL ODA4 692 3104 724 7884 888 113 

BIJLAGE 5 HGIS-uitgaven Natuur, Milieu en Water (bedragen x EUR 1000)

 200620072008
ODA Natuur en Milieu   
Directe uitgaven Natuur en Milieu   
Landenspecifieke sectorale samenwerking156 319214 896216 320
Thematische samenwerking in landen en regio’s70 31879 359104 710
Subtotaal directe uitgaven Natuur en Milieu226 993294 492321 260
Toerekening macrosteun14 05416 58517 207
Multilateraal   
VN-instellingen   
GEF-ODA/Montreal Fund40 01918 37520 846
UNEP4 1326 8326 132
Verwoestijningsverdrag234 120
UNDP9 2179 6959 384
IFAD3 2178 0178 517
FAO partnershipprogramma3 0004 5003 750
UN-HABITAT7 7896 3506 350
    
Internationale Financiële Instellingen   
IDA en regionale ontwikkelingsbanken4 48910 9234 523
WB-Partnership Programma13 86825 00025 000
    
Europese ontwikkelingssamenwerking   
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF)6 9697 4789 474
Toerekening EU-begroting10 23813 29513 505
Subtotaal Multilateraal103 172110 465107 601
Particuliere kanaal   
Speciale Activiteiten36 52637 52227 800
TMF en MFS42 47377 41779 490
Oret/Miliev25 98924 93624 936
MFP45 170  
SALIN 4 0004 000
SNV en PSO16 84316 60516 335
Subtotaal Particulier Kanaal167 001160 480152 561
Overige toerekeningen   
Apparaatsuitgaven15 83316 63916 491
Natuur en Milieu Educatie908908908
Int. onderwijs instituten9 8509 87911 368
Subtotaal Overige Toerekeningen26 59127 42628 767
Totaal ODA Natuur en Milieu537 811609 448627 396
Waarvan voor:   
– Regeringsstandpunt Tropisch Regenwoud (RTR)64 00064 00064 000
    
BNP (x mln)538 640563 040587 590
ODA Natuur en Milieu als % van het BNP0,1000,1080,107
Non-ODA Natuur en Milieu   
Natuur en Milieu programma’s   
Clean Development Mechanism22 52949 91162 030
Joint Implementation6 45511 51528 705
GEF non-ODA10 8233 9334 691
Internationale samenwerking Milieu4 6434 6263 813
Waterbeheer (Partners for Water)7 46011 73911 267
Subtotaal51 91081 724110 506
Overig   
MATRA1 2694 1104 110
Subtotaal1 2694 1104 110
Totaal Non-ODA natuur en milieu53 17985 834114 616
TOTAAL NATUUR EN MILIEU IN HGIS590 990695 282742 012

BIJLAGE 6 ODA-uitgaven Onderwijs (bedragen x EUR 1000)

 200620072008
Bilaterale uitgaven   
Partnerlanden met onderwijs als sector165 429251 250279 530
Niet gedelegeerde middelen (Silent partnership, ECD, onderwijs post conflict, capaciteitsopbouw)10 06495 09057 150
Noodhulponderwijs21 580500 
Hoger onderwijs  91 265
Andere activiteiten9 9819 5005 000
Education for All (EFA )/Fast Track Initiative (FTI)151 510150 000110 000
Toerekening macrosteun en schuldkwijtschelding40 20749 41459 8351
Toerekening andere thema’s, zoals noodhulp en wederopbouw27 87325 37722 113
Subtotaal bilateraal kanaal426 644581 131624 893
Multilateraal   
VN-instellingen23 14622 96223 615
ILO281283283
UNHCR2 7402 7402 740
UNICEF5 4155.4155 415
UNRWA7 0797 0797 079
UNESCO441469469
WFP2 7232.7232 723
PP ILO4 6314.2534 906
    
Internationale Financiële Instellingen   
WB-Partnership Programma6 5004 0004 000
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen4 48410 9234 523
    
Europese ontwikkelingssamenwerking   
Europees ontwikkelingsfonds (EOF)5 5755 9827 579
Toerekening EU-begroting10 23813 29513 505
Subtotaal Multilateraal49 82657 16253 222
Particulier Kanaal   
Medefinancieringsprogramma67 92248 77061 817
Thematische Medefinanciering (TMF)4 983  
SALIN onderwijs3 3823 0003 000
PSO1 6501 3501 350
Overige3900
Subtotaal Particulier Kanaal77 97653 12066 167
Overige toerekeningen   
Apparaatsuitgaven15 83416 63916 491
Subtotaal Overige Toerekeningen15 83416 63916 491
TOTAAL Onderwijs570 280708 052760 773
TOTAAL OS-begroting4 487 4554 724 7884 888 113
Uitgaven Basis Onderwijs als % van de OS-begroting12,7%15,0%15,5%

1 Verhoogd met aan onderwijs gekoppelde macrosteun in Uganda.

BIJLAGE 7 Uitgaven HIV/AIDS, Malaria en Tuberculose (bedragen x EUR 1000)

 200620072008
ODA HIV/AIDS, TB en Malaria   
Bilaterale uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB   
Partnerlanden met HIV/AIDS, Malaria en TB84 87588 70491 924
Niet-gedelegeerde middelen37 08559 98362 514
Toerekening macrosteun, noodhulp, en wederopbouw24 39924 39022 999
Subtotaal directe uitgaven HIV/AIDS, Malaria en TB146 359173 077177 437
Multilateraal   
VN-instellingen   
UNHCR2 8632 8632 863
UNDP4 6094 8484 692
UNICEF4 2754 2754 275
UNFPA41 93541 93541 935
UNAIDS30 52436 82436 824
WHO/PAHO4 2154 1104 110
Partnershipprogramma WHO21 39217 14814 499
    
Internationale Financiele Instellingen   
GFATM60 00060 00060 000
IDA en regionale ontwikkelingsfondsen2 3055 4622 261
    
Europese ontwikkelingssamenwerking   
Europees Ontwikkelingsfonds (EOF)8 3628 97311 369
Toerekening EU-begroting 13 29513 505
Subtotaal Multilateraal180 480199 733196 333
Particulier Kanaal   
Aandeel HIV/AIDS, Malaria en TB van Medefinancieringsstelsel (MFS)61 40247 07354 647
SALIN  5 000
PSO1 6501 3501 350
Subtotaal Particulier Kanaal63 05248 42360 997
Overige toerekeningen   
Apparaatsuitgaven11 78712 47912 368
Int. onderwijs instituten1 0751 0601 060
Subtotaal Overige toerekeningen12 86213 53913 428
TOTAAL ODA HIV/AIDS, Malaria en TB402 753434 772448 195
Non-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria   
Partnership Programma WHO (begroting VWS)6001 0001 000
Overig   
TOTAAL NON-ODA HIV/AIDS, TB en Malaria6001 0001 000
TOTAAL HIV/AIDS, TB en Malaria in HGIS403 353435 772449 195

BIJLAGE 8 De non-ODA uitgaven naar beleidsthema (bedragen x EUR 1000)

  200620072008Begrotingshoofdstuk
Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten
1.1Internationale rechtsorde33 47141 05140 585V-01.01
1.2Mensenrechten6 2987 58811 405V-01.02
1.3Internationale juridische instellingen9 20216 73514 400V-01.03
JustitieRechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding/VN-cellen97500VI-13.04.01
 Preventie en Rechtshandhaving/Europol5 85710 81014 957VI-03
  55 80376 18481 347 
      
Vrede, veiligheid en conflictbeheersing
2.1Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid10 52713 88814 072V-02.01
2.3Non-proliferatie en ontwapening7 4657 8217 771V-02.03
2.5Regionale stabiliteit en crisisbeheersing39 891110 82785 427V-02.05
2.6Humanitaire hulpverlening5 8184 8633 767V-02.06
2.7Goed bestuur26 46431 27629 145V-02.07
DefensieUitvoeren crisisbeheersingsoperaties (diverse operaties)254 988267 540207 500X-20.01
 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties (VN-contributies)56 85400X-20.02
  402 007436 215347 682 
      
Versterkte Europese samenwerking
3.2Ondersteuning bij pre- en postaccessie12 81411 80011 000V-03.03
3.4Nederlandse positie in de EU3 4103 4473 447V-03.04
3.5Raad van Europa9 0089 3039 303V-03.05
Toerek.EU-begroting97 94478 71879 600Toerekening
  123 176103 268103 350 
      
Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede
4.1Handels- en financieel systeem23 42144 64144 515V-04.01
4.2Armoedebestrijding6 1217 3177 135V-04.02
4.3Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private sector ontwikkeling in ontwikkelingslanden013 38213 382V-04.03
4.5Nederlandse handels- en investeringsbevordering5 4347 3385 265V-04.05
JustitieAlgemeen, Bestuursdepartement/bijdrage WIPO116146146VI-07.01
FinanciënMult. Ontw. Banken en Fondsen4 2462 5111 674IXB-04.20
VenWVeiligheid goederenvervoer scheepvaart (IMO)418433416XII-33.02
 Veiligheid luchtvaart (ICAO en EASA)1 6851 2651 265XII-33.03
EZMeer ontwikkeling en benutting van techn. kennis door bedrijven5 20400XIII-02.15
 Versterken gezamenlijke kennisbasis04 6805 588XIII-02.45
 Goede randvoorwaarden voor innovatieklimaat325309353XIII-02.55
 Zorgen voor aantr. regio’s/steden om te kunnen ondern. (WTO)202212212XIII-03.10
 Algemeen (bijdragen aan int. instituten)1 0258920XIII-04.01
 Handhaving niveau v. voorzieningszekerh. op korte + lange termijn1421 0711 058XIII-04.50
 Algemeen1 4862 1501 425XIII-05.01
 Verdere vrijmaking v/h intern. handels-/invest.verkeer en versterking v/d econ. rechtsorde4 1564 2664 266XIII-05.20
 Bevorderen van internationaal ondernemen114 26760 94658 818XIII-05.30
 Stimuleren van buitenlandse investeringen in Nederland (DBIN)10 54115 20111 904XIII-05.40
 Programmatisch pakket 40 85640 833XIII-05.50
 Efficiënt werkende communicatie en postmarkt (bijdr. UPU/ITU)1 6225 2701 213XIII-10.30/70
LNVInternationale contributies/FAO3 1013 1443 144XIV-29.01.01
 Beheer van de natuur (Tropisch hout)616161XIV-23.01.04
  183 573216 091202 673 
      
Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling
5.2Versterking van het gebruik van kennis en onderzoek2 5962 5962 596V-05.02
5.4HIV/AIDS1 8871 8401 840V-05.04
5.6Participatie civil society3 4965 0000V-05.06
OCWHBO30900VIII-06.02
 Wetenschappelijk onderwijs2 3312 3462 345VIII-07.10
 WO: beurzenprogramma560869869VIII-07.11
LNVWaarborgen van het kennisstelsel (ASC)272727XIV-26.01.01
VWSProjecten via UNODC2 5005 0005 000XIV-98.01.01
 WHO-partnerschap4 0106 0006 000XVI-98.01.01
  17 71623 67818 677 
      
Beter beschermd en verbeterd milieu
6.1Milieu en water12 3435 9247 332V-06.01
VROMClean development mechanism22 52949 91162 030XIA-26.16.02
 Internationaal milieubeleid4 6434 6263 813XIA-30.34.02
VenWIntegraal waterbeleid (Partners voor Water)7 46011 67911 207XII-31.01
 Weer, klimaat, seismologie, ruimtevaart (WMO)644709709XII-37.01
EZDuurzame energie (Joint Implementation)6 45511 51528 705XIII-04.20/30
LNVOrganisatie CITES/COP 141 0003 0000XIV-29.01.01
  55 07487 364113 796 
      
Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van het personenverkeer
7.1Consulaire dienstverlening12 88016 2509 078V-07.01
7.2Vreemdelingenbeleid1 1171 7092 786V-07.02
  13 99717 95911 864 
      
Versterkt cultureel profiel, positieve beeldvorming in en buiten Nederland
8.1Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur en versterking van de culturele identiteit in ontwikkelingslanden15 76814 31514 203V-08.01
8.2Cultureel erfgoed3 3093 5193 519V-08.02
8.3Draagvlak Nederlands buitenlands beleid30 32329 54925 210V-08.03
OCWCultuur: overig1 1721 0041 004VIII-08.11
 Cultuur: overig0166166VIII-14.01/02/04
 Cultureel erfgoed: Sieboldhuis110110110VIII-14.04
  50 68248 66344 212 
      
Overige uitgaven
10.1Nominaal en onvoorzien992 967127 058V-10.01
11.1Apparaatsuitgaven452 287583 046510 714V-11.01
Div. dept. Attachés46 29658 13853 468Div. Begrotingen
  498 682642 501696 748 
Totaal non-ODA1 400 7101 653 5731 614 598 
Naar boven