nr. 88
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 mei 2008
Tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid afgelopen december heeft de Kamer de motie-Omtzigt/Hamer1 aangenomen. Deze motie vraagt om voorlichting over het
afschaffen van de AOW-partnertoeslag in 2015 en het benoemen van streefwaarden
die aangeven hoeveel mensen er op de hoogte moeten zijn van deze maatregel.
Over deze streefwaarden zou het kabinet dan jaarlijks moeten rapporteren.
In reactie op deze motie heb ik de Kamer toegezegd een aanvullende voorlichtingscampagne
over dit onderwerp te laten starten. Daarnaast heb ik toegezegd te bezien
of opname van een streefwaarde dan wel een kengetal vanaf de begroting 2009
mogelijk is. Ik zou u hierover in het eerste kwartaal van 2008 nader berichten.
Met deze brief geef ik hieraan invulling.
De eerste stappen voor de nieuwe voorlichtingscampagne heb ik gezet. Om
maximaal rendement te behalen uit extra communicatieactiviteiten is het nodig
eerst een onderzoek te doen naar het kennisniveau. In een kort onderzoek zijn
vragen gesteld aan het publiek om na te gaan wat het kennisniveau is bij burgers
over het AOW-pensioen in algemene zin.
74% van de respondenten gaf aan te weten dat zij recht hebben op
AOW, wanneer zij 65 jaar worden.
Aangezien de vragen uit dit eerste onderzoek zijn gesteld aan een steekproef
van de gehele bevolking, zal ik nog een meer specifiek onderzoek uitvoeren
gericht op de doelgroep. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek zal
ik een communicatiestrategie bepalen, die zo goed mogelijk aansluit bij het
kennisniveau van de doelgroep.
De normale informatievoorziening (ministerie van SZW, SVB, Stichting Pensioenkijker)
over de afschaffing van de AOW-partnertoeslag loopt nu nog gewoon door. Om
een extra inpuls te geven zal ik op korte termijn een radiospotje laten uitzenden
die mensen in algemene zin wijst op het vervallen van de AOW-partnertoeslag
in 2015. Mensen worden in het radiospotje verwezen naar de internetsite
van het ministerie van SZW, waarop meer gedetailleerde informatie staat.
Het formuleren van streefwaarden blijkt nagenoeg niet mogelijk. Dit komt
omdat de doelgroep niet constant is. Immers, of men tot de doelgroep behoort,
hangt af van het feit dat men een jongere partner heeft met geen of weinig
inkomen. Deze situatie kan zich wijzigen bijvoorbeeld doordat de partner meer
is gaan verdienen of doordat de partners uit elkaar zijn gegaan. Daarnaast
wordt de mate van bekendheid met de afschaffing van de AOW-toeslag, niet alleen
bepaald door het aanbod van informatie maar ook door de bereidheid van de
burgers deze informatie in zich op te nemen. De resultaten uit het eerste
onderzoek over de AOW in algemene zin geven bovendien aan dat gewaakt moet
worden voor te hoge verwachtingen ten aanzien van het bereiken van een grotere
bekendheid met de afschaffing van de AOW-toeslag. Gelet op het gestelde in
de motie ben ik bereid om een onderzoek uit te voeren dat zich zal richten
op de mogelijkheden van een cijfermatige indicator in de vorm van een resultaatswaarde.
De resultaten van dit onderzoek zal ik opnemen in toekomstige begrotingsstukken.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. Aboutaleb