nr. 40
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 november 2007
Op 3 oktober 2007 is de VCD gebrieft over SPEER. Desgevraagd geef
ik onderstaand een nadere toelichting op de gebiedengovernance, opbrengst, migratie/projectmanagement en budgetten.
Governance
De governance van SPEER is versterkt door
het aanstellen van de SPEER-supervisor. Deze valt rechtstreeks onder de secretaris-generaal,
heeft vergaande bevoegdheden ten aanzien van de overige bij SPEER betrokken
functionarissen en kan derhalve in voorkomend geval de standaardisatie en
de integratie van processen doorzetten. De onafhankelijke regiefunctie is
daarmee versterkt. Door de SPEER-supervisor wordt tevens het zogenaamde SPEER-masterplan
opgesteld.
Opbrengst
De beoogde opbrengst van SPEER (€ 80 miljoen/1030 vte’n
tot en met 2013) is reeds ingeboekt op de defensiebegroting. De onderliggende
taakstellingen voor de individuele defensieonderdelen worden binnenkort vastgesteld
en verwerkt in de bijbehorende begrotingsartikelen. Het tempo van de opbrengst
is aangepast. Circa 40% van de beoogde opbrengst komt, door het aanpassen
van het bereik van het programma aan het beschikbare investeringsbudget, na
2013. Vóór 2013 richt SPEER zich vooral op de ondersteuning
van de operationele eenheden, zoals de bevoorrading daarvan.
Migratie/projectmanagement
De beheersing van de invoering van ERP wordt verbeterd door het zogenaamde «Madurodam-principe».
Door deze verkleining van de invoeringsschaal kunnen de leereffecten beter
worden benut. De beheersing wordt mede versterkt door het aanstellen van projectleiders
voor samenhangende (keten)projecten. Daarnaast is de zogenaamde plateaubenadering vereenvoudigd. Het principe van het simultaan én op grootschalige
wijze uitvoeren van inrichtings- en migratieactiviteiten is losgelaten. Hierdoor
neemt de interne beheersbaarheid van het programma toe. Tenslotte is sprake
van ontbureaucratisering. Het ontwikkelen van de blauwdruk van de toekomstige
bedrijfsvoering geschiedt grotendeels op basis van werkende ERP-prototypes
in plaats papieren documenten.
Budgetten
Het SPEER-investeringsbudget is sinds 2003 één keer bijgesteld.
Het betrof de onvermijdelijke compensatie van negatieve prijseffecten als
gevolg van een aantrekkende ICT-markt. Het totale investeringsbudget is daardoor
verhoogd van € 188 miljoen naar € 241 miljoen1. De kamer is hierover geïnformeerd (Kamerstuk 30 800
X, nr. 28).
De SPEER-exploitatiebudgetten (in totaal ca. € 120 miljoen2 ) zijn opgenomen in de defensiebrede IV-exploitatiebegroting.
Het exploitatiebudget is verdeeld in vier hoofdposten:
1. De eerste hoofdpost (ca. € 80 miljoen) is bestemd voor de
inrichting van de ERP-beheersorganisatie. Het betreft onder meer salariskosten
en de kosten van SAP-licenties. Het betreft een herschikking binnen de bestaande
exploitatie. Eén groot systeem vervangt namelijk ca. 35 kleinere systemen.
Uiteindelijk zullen de exploitatiekosten hierdoor dalen. De kosten gaan nu
voor de baten uit.
2. De tweede hoofdpost (ca. € 15 miljoen) is voor achterstallig
onderhoud van oude IV-systemen. De vervuilde databases daarvan moeten worden
geschoond voordat deze naar ERP worden overgezet. Doordat ERP de data éénmalig
vastlegt en voortdurend hergebruikt ontstaan anders problemen.
3. De derde hoofdpost (ca. € 10 miljoen) is voor de organisatie
van de DMO-transitiemanager, bijvoorbeeld voor de inhuur van het personeel
dat de DMO-transitie gaat begeleiden. Het programma SPEER is randvoorwaardelijk
voor deze transitie.
4. De vierde hoofdpost (ca. € 15 miljoen) betreft de aanschafkosten
voor de ERP-hardware. Deze hardware vervangt tezijnertijd de oude IV-hardware.
Ook hier is derhalve sprake van een herschikking binnen de defensiebrede IV-exploitatiebegroting,
waarbij de kosten voor de baten uitgaan.
Bovenstaande posten zijn geaccommodeerd binnen het exploitatiebudget.
Er zijn geen additionele investeringsgelden aangewend.
Ik zal u halfjaarlijks blijven informeren over de voortgang van SPEER.
De staatssecretaris van Defensie,
C. van der Knaap