nr. 14
BRIEF VAN DE MINISTER PRESIDENT, MINISTER VAN ALGEMENE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2008
Jaarlijks wordt uw Kamer geïnformeerd over de resultaten van de Postbus
51-campagnes van het afgelopen jaar. Deze publiekscampagnes van de verschillende
ministeries worden op systematische en vergelijkbare wijze onderzocht op aspecten
als bereik, waardering en effectiviteit. Hierbij bied ik u de Jaarevaluatie
aan van de Postbus 51-campagnes die in 2007 zijn gevoerd1.
Sinds 1999 wordt het campagne-effectonderzoek voor alle ministeries in
een gezamenlijk onderzoeksinstrument uitgevoerd in opdracht van de Rijksvoorlichtingsdienst/Dienst
Publiek en Communicatie. Elke vier jaar wordt deze opdracht opnieuw Europees
aanbesteed, teneinde voor de uitvoering de beste prijs-kwaliteitsverhouding
te kunnen garanderen en om zo goed mogelijk te blijven aansluiten bij de ontwikkelingen
in het markten opinieonderzoek.
In 2007 heeft deze aanbesteding weer plaatsgevonden en is de opdracht
verleend aan twee andere onderzoeksbureaus, een bureau voor de wekelijkse
publieksenquêtes en een bureau voor de rapportage van de bevindingen.
De belangrijkste bevindingen van de Jaarevaluatie 2007 zijn in hoofdstuk
2 van het rapport samengevat. In deze brief licht ik daar een aantal elementen
uit:
De gemiddelde mediakosten van de 31 Postbus 51-campagnes in 2007 bedroegen € 487 040,–.
Dit bedrag is inclusief de aanvullende media-inzet naast de Postbus 51-programmazendtijd
op de publieke en een aantal commerciële radio- en televisiezenders.
Ten opzichte van 2006 zijn de kosten verder gedaald, zowel door scherpere
inkooptarieven voor de programmazendtijd op de commerciële zenders als
vanwege het feit dat minder aanvullende media-inzet heeft plaatsgevonden.
Het bereik van de campagnes is goed op peil gebleven. Net als voorgaande
jaren ziet rond de 90% van de bevolking één of meer uitingen
van een campagne. Voor een goede werking van de campagne is de mate waarin
de campagne door het publiek herinnerd wordt, een belangrijk gegeven. De herinnering
van de campagnes is ook dit jaar hoog (53%), maar blijft iets achter
bij 2006 (59%). De campagneherinnering is sinds 1999 structureel toegenomen
van 38% naar rond de 55% sinds 2004.
De campagnes werden in 2007 gemiddeld met het rapportcijfer 6,6 gewaardeerd.
Dit is iets lager dan het waarderingscijfer van de voorgaande jaren dat mogelijk
(mede) wordt verklaard uit de overgang naar een ander onderzoeksbureau.
Bij 67% van de campagnes zijn aantoonbare effecten gerealiseerd
in termen van de beoogde verandering qua kennis, houding en gedrag bij de
doelgroep. Dat is minder dan vorig jaar, maar vergelijkbaar met voorgaande
jaren. De mate van effectiviteit verschilt sterk per campagne, maar is ook
gemiddeld wat lager dan vorig jaar. Dit is in lijn met de lagere herinnering
en de lagere mediabestedingen.
Uit het jaarlijkse onderzoek naar het imago van Postbus 51 blijkt dat
het Nederlandse publiek onverminderd een hoge waardering heeft voor Postbus
51 als afzender van voorlichtingcampagnes en als instantie waar de burger
met vragen terecht kan. De informatie van Postbus 51 wordt over het algemeen
betrouwbaar, geloofwaardig en informatief gevonden. Postbus 51-campagnes worden
beduidend beter gewaardeerd dan televisiereclame. In tegenstelling tot televisiereclame
vindt het publiek ook niet dat er teveel Postbus 51-spotjes op de televisie
vertoond worden.
De Jaarevaluatie levert belangrijke inzichten voor de verdere kwaliteitsverbetering
en kostenefficiency van Postbus 51-campagnes. Het onderzoek levert jaarlijks
nieuwe input voor de Mediatool, een instrument voor optimale inzet van het
mediabudget over verschillende mediumtypen, en voor de doorontwikkeling van
het pretestonderzoek, een onderzoek dat helpt om in een vroeg stadium van
de campagneontwikkeling de communicatieve werking zo effectief mogelijk te
maken. Daarnaast wordt nu vooronderzoek uitgevoerd (voorafgaand aan de campagneontwikkeling)
ter aanscherping van de campagnedoelstellingen en het campagneconcept.
Op Prinsjesdag ontvangt u als gebruikelijk het overzicht van de voor het
jaar 2009 voorgenomen Postbus 51-campagnes.
De minister-president, minister van Algemene Zaken,
J. P. Balkenende