31 200 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008

nr. 93
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juli 2008

Zoals afgesproken informeer ik u hierbij over de wijze waarop met de risicoverdeling ten aanzien van de spoortunnel in het project Spoorzone Delft zou worden omgegaan.

De gemeente Delft heeft mij eind vorig jaar geïnformeerd over kostenstijgingen in het project en het daardoor ontstane tekort in de financiering. Op verzoek van de gemeente is vervolgens overleg gestart tussen de in het project samenwerkende partijen en de ministeries van VROM en V&W.

Om beter inzicht te verkrijgen in de situatie van het project is in overleg met Delft een audit uitgevoerd door Booz Allen Hamilton/WB consulting.1 De audit heeft onder meer een tekort inzichtelijk gemaakt van 83 miljoen euro (prijspeil 2008) waarvan 38 miljoen euro directe kosten en 45 miljoen euro risico. De rapportage is bijgevoegd. Hieruit blijkt dat de belangrijkste oorzaken voor het tekort zijn: prijsontwikkeling door overschrijden van termijnen in de aanbesteding en inflatie, extra kosten door onvoorziene omstandigheden en een hogere inschatting van het risicoprofiel.

In het bestuurlijk overleg van het rijk, de gemeente en de andere betrokken overheden, dat op basis van die audit is gevoerd, is besloten de spoortunnel aan te leggen conform de scope 2b, een vier sporig uitgegraven en twee sporig ingerichte tunnel. Hiervoor heb ik vorig jaar reeds een aanvullende bijdrage toegezegd van 60 miljoen euro.

Ten aanzien van de directe kosten is afgesproken dat de provincie Zuid Holland, het Stadsgewest Haaglanden, de Stadsregio Rotterdam en het rijk ieder 7 miljoen euro bijdragen. De bijdrage van het rijk wordt bijeengebracht door VROM (5 miljoen euro) en VenW (2 miljoen euro). De gemeente Delft draagt 5 miljoen euro extra bij. ProRail heeft de inspanningsverplichting om qua kosten 5 miljoen euro lager uit te komen.

VenW zal het door de auditors ingeschatte risico van 45 miljoen euro op zich nemen. Dit met de aantekening dat als het risico uiteindelijk meer dan 45 miljoen euro bedraagt, de gemeente Delft over het meerdere 20% zal bijdragen met een maximum van 5 miljoen euro.

Met deze afspraak en op basis van deze voorwaarden heeft VenW de verantwoordelijkheid voor de spoortunnel van het project Spoorzone Delft overgenomen. Rijk, gemeente en ProRail zijn inmiddels in overleg om de spoortunnel in het project Spoorzone Delft te verbijzonderen. Dit overleg heeft tot doel een duidelijke splitsing tot stand te brengen ten aanzien van de verantwoordelijkheden voor de stedelijke ontwikkeling enerzijds en het onderdeel spoortunnel anderzijds van het project Spoorzone Delft. Met de resultaten van dit overleg zal een gewijzigde Bestuurlijke Uitvoeringsovereenkomst tot stand komen.

Partijen zijn inmiddels hard bezig om in de aanbestedingsprocedure toe te werken naar het moment van gunning van de spoortunnel aan de aannemer. De gunning wordt op korte termijn verwacht.

Bij de start van het project en bij de hierboven genoemde Bestuurlijke Uitvoeringsovereenkomst is de verantwoordelijkheid en het risico bij de gemeente Delft belegd. Dat het ministerie van V&W nu de verantwoordelijkheid en het risico voor het spoorse deel van het project Spoorzone Delft van de gemeente overneemt is een principiële wijziging van de verhoudingen. Ik ben hiertoe gekomen vanwege enkele projectspecifieke omstandigheden: 1) het project is in een vergevorderd stadium van aanbesteding, 2) de gemeente heeft aangegeven onvoldoende draagkracht te hebben om nog langer de verantwoordelijkheid en het risico te dragen. In mijn overwegingen heb ik tevens laten meewegen dat op de corridor Den Haag–Rotterdam een kandidaat planstudie is gestart.

Als de gemaakte bestuurlijke afspraken in overeenkomsten zijn neergelegd, zal het project spoortunnel Delft een regulier VenW spoor project worden.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven