nr. 14
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 november 2007
In het Algemeen Overleg d.d. 21 juni 2007 (kamerstuk 30 800
A, nr. 79) over fileproblematiek heeft u mij gevraagd om na te gaan in
hoeverre harmonisatie van snelheden op de A59 de overlast kan verminderen
die omwonenden van de weg ter hoogte van Waalwijk en Heusden ervaren.
Actiegroep «Hoor de A59»
De actiegroep «Hoor de A59» heeft begin dit jaar per brief
aandacht gevraagd voor deze overlast. De actiegroep wees op een gebrek aan
veiligheid, te hoge geluidsbelasting en te slechte luchtkwaliteit. Met de
actiegroep heeft overleg plaatsgehad over de door hen ervaren problematiek.
Geluid en lucht
Wat betreft geluid en luchtkwaliteit wordt voldaan aan de Wet Geluidhinder
en het Besluit Luchtkwaliteit. Ik zie derhalve, met alle begrip voor de overlast,
ook gelet op de precedentwerking, geen aanleiding om maatregelen te overwegen.
Het staat de gemeente Heusden evenwel vrij om zelf aanvullende maatregelen
te treffen.
Veiligheid op- en afritten
Ik deel de mening van de actiegroep over de onveiligheid van open afritten.
Vandaar dat maatregelen worden getroffen.
De aansluiting Heusden is in 2006 gereconstrueerd. Het viaduct Wolput
in de aansluiting Nieuwkuijk wordt momenteel vervangen. Recentelijk is in
samenwerking met de gemeente Heusden een rotonde aangelegd op het zuidelijke
kruispunt.
Op de aansluiting Drunen–Elshout is de veiligheid al een aantal
jaren zorgelijk. De veiligheid daar hangt direct samen met het onderliggend
wegennet. Rijkswaterstaat is hierover in overleg met de gemeente Heusden.
Harmonisatie snelheden
De maximaal toegestane snelheid op het gedeelte Waalwijk–Heusden–Den
Bosch is 120 km/u.
Er is één uitzondering: op het viaduct over het Afwateringskanaal
Drongelen–Den Bosch, aan de oostzijde van Waalwijk, is de maximaal toegestane
snelheid 70 km/u. De reden hiervoor is dat dit viaduct smal is, geen vluchtstrook
heeft en een minimale redresseerruimte. Voor de verkeersveiligheid is enkele
jaren geleden een smalle middenbarrier geplaatst.
Het viaduct is technisch verouderd en wordt sinds een aantal jaren met
een steunconstructie versterkt. Dit viaduct is één van de kunstwerken
waarvoor een nadere constructieve beoordeling noodzakelijk is om een definitief
oordeel te kunnen geven. Over het onderzoek naar de conditie van kunstwerken
heb ik u geïnformeerd per brief van 3 oktober 2007, Kamerstuk 31 200
XII, nr. 5.
In het kader van die inventarisatie zal bepaald worden of – en zo
ja wanneer – het kunstwerk vervangen zal worden en welke maximale snelheid
na vervanging zal gelden. Een maximale toegestane snelheid van 120 km/u is
daarbij mijn uitgangspunt.
Harmonisatie naar 70 km/u is geen optie, omdat daarmee de weg niet langer
als snelweg zou fungeren. Bovendien zou dit een nieuwe discontinuïteit
veroorzaken ten opzichte van de overige delen van de A59.
Ten slotte. Zoals ik de Kamer heb gemeld zullen proeven met dynamische
snelheden worden gestart. Ik wil de resultaten daarvan afwachten alvorens
te besluiten tot bijstelling van de maximaal toegestane snelheid op hoofdwegen,
tenzij niet wordt voldaan aan lucht- en geluidregelgeving. En zoals gezegd
is dat op dit gedeelte van de A59 niet het geval.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings