Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31200-A nr. 13 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31200-A nr. 13 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 november 2007
Hierbij ontvangt u de rapportage Groot Onderhoud over het derde kwartaal van 2007.1 Aanleiding is de motie ingediend door het kamerlid Van Hijum c.s. (TK, 30 300 A, nr. 26; begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat op 7 december 2005). Deze rapportage is een vervolg op de voortgangsrapportages in 2006 en de eerste twee kwartaalrapportages 2007. De periode 1 juli t/m 30 september 2007 wordt belicht. Belangrijkste conclusie is dat in deze periode het percentage van de fileoverlast als gevolg van wegwerkzaamheden iets hoger is dan in voorgaande jaren.
Ik ga achtereenvolgens in op de volgende onderwerpen:
• Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden;
• Planning werkzaamheden;
• Flankerende maatregelen;
• Beleving door weggebruikers;
• Communicatie.
Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden
In bovengenoemde motie wordt de minister verzocht de extra fileoverlast als gevolg van Groot Onderhoud te beperken tot 5%, waarmee het maximaal aandeel fileoverlast door werkzaamheden 10% wordt (dus een verdubbeling van het gemiddelde percentage in voorgaande jaren).
De totale filezwaarte bedroeg in het derde kwartaal van 2007 2,7 mln kilometer-minuten. Dit betekent een stijging van ruim 5% ten opzichte van dezelfde periode in 2006. De zwaarste files door werkzaamheden stonden in het derde kwartaal op de A9 Haarlem–Alkmaar.
In het derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, zijn altijd minder reguliere files en relatief veel wegwerkzaamheden. Daardoor stijgt de filezwaarte door werkzaamheden naar een percentage van 8,8%. De filezwaarte is dit kwartaal 2% meer dan in de overeenkomstige periode van 2006 en ongeveer 1% meer dan het gemiddelde in de jaren daarvoor. Deze stijging was voorzien en is vooral het gevolg van de omvang en aard van de werkzaamheden, die veel wegafzettingen noodzakelijk maken. Rijkswaterstaat verwacht dat de filezwaarte als gevolg van wegwerkzaamheden voor heel 2007 uitkomt op 6% van de totale filezwaarte.
Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op registratie door het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) alsmede op analyses en onderzoeken door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat. Inbegrepen zijn alle wegwerkzaamheden in het kader van MIT, ZSM en Variabel Onderhoud.
Het aandeel filezwaarte door wegwerkzaamheden ten opzichte van de totale filezwaarte is in onderstaand figuur uitgesplitst per kwartaal.
Onderstaand de belangrijkste trajecten waarop grootschalige werkzaamheden zijn uitgevoerd in het 3e kwartaal van 2007:
• A1 Hoevelaken–Eemnes, grootschalige asfaltering
• A2 Ring Utrecht, plaatsen nieuw viaduct, als onderdeel van verbreding A2 tussen Utrecht en Amsterdam
• A2 Randweg Eindhoven, sloop viaduct
• A4 Brug over de Oude Rijn, vervangen brugdek
• A7/N31 bij Harlingen, ombouw tot autosnelweg
• A9 Knooppunt Holendrecht tot Velsen, grootschalig onderhoud, grootste hinder is tijdens zomervakantie
• A12 Gouda Zoetermeer, voorbereidende werkzaamheden aanleg spitsstrook
• A12 Malieveld–Prins Clausplein grootschalige asfalteringswerkzaamheden
• A16 Brienenoord Rotterdam, grootschalig onderhoud bruggen
• A27 Merwedebrug, grootschalig onderhoud
• A29 Heinenoordtunnel, grootschalig onderhoud
• A32 Sneek–Leeuwarden, grootschalig onderhoud.
In het 4e kwartaal van 2007 is het relatief rustig. De belangrijkste werkzaamheden:
• A4 Zoeterwoude–Hoogmade, vervangen brugdek en grootschalig onderhoud
• A6 Lelystad-Noord, grootschalig onderhoudf
• A7 Ring Sneek, onderhoud en ombouw autoweg
• A12 Maarsbergen–Veenendaal
• A15 Botlektunnel, grootschalig onderhoud
• A59 Hooipolder–Made, grootschalig onderhoud.
Daarnaast zijn er veel trajecten waaraan permanent wordt gewerkt met hinder:
• A2 Amsterdam–Utrecht tot 2012, verbreding snelweg
• A2 Ring Den Bosch tot 2010, verbreding snelweg
• A2 Ring Eindhoven tot 2011, verbreding snelweg
• A2 Born–Kerensheide tot eind 2007, groot onderhoud aan wegdek en viaductwen
• A6 Hollandse Brug tot juli 2008, verbreding en versterking van de brug
• A10 Ring Oost tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer, tot eind oktober 2007, groot onderhoud
• A12 Ede–Veenendaal, aanleg spitsstrook.
Ook dit kwartaal is ingezet op het aanbieden van openbaar vervoer tegen gereduceerd tarief tijdens wegwerkzaamheden. Hiermee wordt bereikt dat bij wegwerkzaamheden in het kader van Groot Onderhoud de filedruk vermindert doordat minder automobilisten de weg opgaan. Bovendien heeft de automobilist een keuzemogelijkheid: hij kan tegen gereduceerd tarief gebruik maken van een alternatief vervoermiddel of hij neemt het risico in de file terecht te komen.
Afgesproken is dat bij grootschalige werkzaamheden waarbij de kans op aanzienlijke hinder aanwezig is, gezocht wordt naar alternatieven op het gebied van mobiliteitsmanagement. Dit komt veelal neer op het aanbieden van gunstige mogelijkheden per trein, boot of bus. Met de vervoerders NS en Connexxion zijn afspraken gemaakt over de inzet van een zogenaamd vanAnaarBeter-kaartje, waarmee voor een aantrekkelijke prijs per openbaar vervoer langs de wegwerkzaamheden in de weekenden kan worden gereisd.
Bij de grote werkzaamheden gedurende werkdagen aan de A6 en de A9 wordt op dit moment een aanbod op maat gedaan aan de regelmatige gebruikers van deze wegen. Nadat zij hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in een alternatief, hebben zij een passend aanbod gekregen voor gratis OV tussen huis en werkplek, het gebruik maken van Vanpool of het meedoen aan Filemijden, waarbij automobilisten worden beloond wanneer zij in de spits geen gebruik maken van de autosnelweg. Het OV-alternatief is in het derde kwartaal bij onderstaande Groot Onderhoud projecten ingezet:
Periode | Regio | Locatie |
---|---|---|
25 juni – 1 juli | ||
9 juli – 26 augustus | ||
8–9 september 15–16 september | Noord-Brabant | A2 Ring Eindhoven |
21 juli – 5 augustus | Zuid-Holland | A12 Den-Haag-Gouda |
6 aug – 26 oktober | Zuid-Holland | A29 Heinenoordtunnel |
18 + 19 augustus | Noord-Holland | A9 Velsen – Holendrecht |
12 september | Noord-Brabant | A27 Merwedebrug |
1+2, 8+9, 15+16 september | Zuid-Holland | A4 Brug Oude Rijn |
Tot en met juni 2008 | Noord-Holland | A10 Oost |
1 + 2 september 15 + 16 september | Flevoland, Noord-Holland | A6 Hollandse Brug |
28 september t/m 1 oktober | Friesland | A32 Sneek-Leeuwarden |
Zuid-Holland | A15 Botlektunnel |
Door middel van belevingsonderzoeken wordt vanaf 2006 ieder kwartaal de mate van tevredenheid van automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gemeten over de wijze waarop Rijkswaterstaat werken uitvoert. Ook in het derde kwartaal van 2007 is er weer een belevingsonderzoek gedaan. De resultaten zijn vergeleken met de overeenkomstige periode van 2006. De tevredenheid over de wijze waarop Rijkswaterstaat de hinder beperkt is in geringe mate afgenomen ten opzichte van het vorige kwartaal, maar nog altijd is een ruime meerderheid hier tevreden over. (59% t.o.v. 62% in het vorige kwartaal). De tevredenheid is iets hoger dan vorig jaar in de vergelijkbare periode (59% t.o.v 58%)
16% van de weggebruikers is niet tevreden over de wijze waarop de hinder beperkt wordt. Dit percentage is gelijk aan vorig jaar. De licht gedaalde tevredenheid ten opzichte van het tweede kwartaal laat zich verklaren door het toegenomen aantal werkzaamheden in het derde kwartaal. Ontevredenheid komt vooral voort uit het niet goed aangeven van de werkzaamheden (geen borden, te laat aangegeven, te weinig informatie), niet werken achter pionnen, het tijdstip van de werkzaamheden en smalle rijstroken (vooral vrachtwagenchauffeurs).
De tevredenheid over de informatie voorafgaand aan de werkzaamheden (72%) en langs de werkzaamheden is (81%). Deze is constant ten opzicht van het vorige kwartaal. Ten opzichte van de overeenkomstige periode van 2006 is de tevredenheid over de informatie verstrekking voorafgaand aan werkzaamheden en langs wegwerkzaamheden gestegen met respectievelijk 3% en 5%.
Deze toegenomen tevredenheid is in dezelfde mate zichtbaar in de eerste twee kwartalen van 2007. Dit duidt op structurele verbetering van de informatievoorziening voor de weggebruiker, die ook als zodanig op waarde wordt geschat door de weggebruiker.
In het derde kwartaal is de publiekscampagne onverminderd voortgezet. Juist in de vakantiemaanden juli en augustus vinden veel werkzaamheden plaats omdat er relatief minder verkeer op de weg is. In juli is het Postbus 51-roulement herhaald met de televisiespot en de twee radiospots. Voorafgaand aan de vakantie-uittochten – gerelateerd aan de spreiding van schoolvakanties – zijn drie advertenties geplaatst met de 10 belangrijkste werkzaamheden. In de eerste advertentie is specifiek achtergrondinformatie gegeven over werken in de zomer. Aanvullend zijn de «vakantiegangers» op de daaropvolgende vrijdagen en zaterdagen persoonlijk benaderd op verzorgingsplaatsen bij de grensovergangen. Weggebruikers ontvingen een exemplaar van de wegenkaart met werkzaamheden. Zij werden gewaarschuwd ook bij terugkeer in Nederland voorbereid te zijn op werkzaamheden.
Half augustus is – na de zomeradvertenties – weer de reguliere Top 10 advertentie geplaatst met de belangrijkste werkzaamheden in augustus en september. Samen met een aankondigingadvertentie die weggebruikers er nogmaals op attendeerde dat Rijkswaterstaat ook in het najaar op de weg aan het werk is. Eind september is de voorlaatste Top 10 advertentie van dit jaar geplaatst. In september zijn in aanvulling op de boodschap «Ga voorbereid op reis, kijk op vanAnaarBeter.nl», weer thema-advertenties geplaatst die ingaan op de maatregelen die Rijkswaterstaat treft om de hinder te beperken.
In het derde kwartaal bezochten gemiddeld 114 000 unieke bezoekers per maand specifiek de kaart met werkzaamheden op www.vanAnaarBeter.nl. Het gemiddelde aantal bezoekers van de algemene homepage betrof 212 000. Dit betekent een flinke stijging ten opzichte van vorig kwartaal; een stijging die mogelijk is veroorzaakt doordat naast Groot Onderhoud ook de publiekscampagne Filevermindering onder vanAnaarBeter wordt gecommuniceerd. De landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800–8002 kreeg het tweede kwartaal ruim 17 000 meldingen (telefoontjes, e-mail, via Postbus 51, etc). Circa 7 000 van deze meldingen had betrekking op Groot Onderhoud.
De kaart «Status Groot Onderhoud 2007» is ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31200-A-13.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.