31 131
Wijziging van de Wet op het financieel toezicht in verband met de uitvoering van Richtlijn nr. 2005/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 november 2005 betreffende herverzekering en houdende wijziging van Richtlijnen 73/239/EEG en 92/49/EEG van de Raad en van Richtlijnen 98/78/EG en 2002/83/EG (PbEU L 323)

nr. 7
VERSLAG

Vastgesteld 8 november 2007

De vaste commissie voor Financiën1 belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel van wet voldoende voorbereid.

Inhoudsopgave Blz.

• Algemeen 1

• Inleiding 2

• De Richtlijn 2

• Toezicht 3

• Gevolgen voor Nederlandse wetgeving 3

• Administratieve lasten 3

• Terrorismeschade 4

• Spreiding van risico’s 4

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het door de regering naar de Tweede Kamer gestuurde wetsvoorstel Wijziging van de Wet op het financieel toezicht in verband met de uitvoering van Richtlijn nr. 2005/68/EG van het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 november 2005 betreffende herverzekering en houdende wijziging van Richtlijnen 73/239/EEG en 92/49/EEG van de Raad en van Richtlijnen 98/78/EG en 2002/83/EG (Richtlijn herverzekering).

De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel. Zij zijn van mening dat de voordelen die verband houden met de implementatie van de Richtlijn Herverzekering voor zowel verzekeraars en herverzekeraars duidelijk aanwezig zijn, en stellen dat eenduidig Europees toezicht de financiële stabiliteit ten goede komt.

De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de wijziging van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Herverzekeraars zijn mede gespecialiseerd in de dekking voor schade die voortvloeit uit extreme gebeurtenissen zoals orkanen, overstromingen en epidemieën. Het is van belang dat de dekking ook goed geregeld is bij dit soort gebeurtenissen. Vandaar is toezicht op herverzekeraars extra belangrijk.

De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van onderhavig wetsvoorstel. Zij hebben hierover echter nog een aantal vragen en opmerkingen aan de regering.

Inleiding

De leden van de VVD-fractie willen vragen waarom de regering wederom rijkelijk laat is met dit wetsvoorstel in het gehele implementatieproces. Het wetsvoorstel werd op 3 september jongstleden ingediend terwijl de implementatiedatum op grond van de Europese Richtlijn 10 december aanstaande is. De leden van de VVD-fractie vragen de regering welke acties er worden ondernomen om te voorkomen dat de Kamer nogmaals wordt geconfronteerd met een zodanig korte tijd dat de kwaliteit van het wetgevingsproces onder druk staat.

In de memorie van toelichting staat vermeld dat wordt verwacht dat 18 herverzekeraars onder het wetsvoorstel zullen vallen, zo merken de leden van de CDA-fractie op. Dit zal zo zijn omdat van sommige herverzekeraars een zetelverplaatsing wordt verwacht. Kan de regering aangeven waarom deze verplaatsing wordt verwacht? Kan daarbij worden aangegeven hoeveel herverzekeraars het hier betreft?

De leden van de fractie van de PvdA vragen zich af welke herverzekeraars de in marktaandeel gemeten belangrijkste zijn voor Nederlandse verzekeraars. In welke landen hebben deze herverzekeraars hun hoofdzetel gevestigd?

De Richtlijn

De leden van de VVD-fractie vragen waarom een aantal internationale juridische vraagstukken, bijvoorbeeld wederzijdse erkenning, zoals omschreven in het rapport «Discussion Paper on the Mutual Recognition of Reinsurance Supervision» (oktober 2007) van de International Association of Insurance Supervisors niet zijn opgenomen in de wet. Zij vragen de regering alsnog in te gaan op de vragen die hier worden opgeworpen.

De belangrijkste doelstelling van de richtlijn herverzekering is de harmonisering van het Europese toezicht. De leden van de CDA-fractie onderschrijven deze doelstelling. Daarbij achten genoemde leden het van het grootste belang dat het gelijke speelveld bij implementatie wordt bewaakt.

De leden van de PvdA-fractie willen graag weten hoe het onderhavige wetsvoorstel zich verhoudt tot het richtlijnvoorstel Solvency II.

De richtlijn schrijft minimumnormen voor, waarbij lidstaten aanvullende criteria mogen hanteren. Wat zijn de aanvullende criteria voor Nederland mits zij die hanteert, zo vragen de leden van de SP-fractie.

Ten aanzien van de uitwisseling van informatie door de verschillende toezichthouders vragen de leden van de PvdA-fractie zich af op welke manier dat wordt vormgegeven ten aanzien van het toezicht op herverzekeraars door toezichthouders van niet-EU-lidstaten. Bestaan er afspraken met bijvoorbeeld Zwitserse en Amerikaanse toezichthouders op dit punt? Zo ja, welke afspraken zijn dat? Zo nee, in hoeverre zullen die gemaakt worden?

Bij de formele consultatie hebben marktpartijen gevraagd om een verlicht regime met betrekking tot herverzekeringscaptives. Kan de regering aangeven hoeveel herverzekeringscaptives in Nederland actief zijn? Kan daarnaast worden aangegeven waarom een verlicht regime voor herverzekeringscaptives gerechtvaardigd zou zijn?

Toezicht

De Nederlandse Bank is verantwoordelijk voor het toezicht op de uitvoering van de richtlijn herverzekering, aldus de leden van de CDA-fractie. Gedragstoezicht door de AFM is niet aan de orde omdat consumenten niet betrokken zijn. Aangezien in Nederland voor implementatie van de richtlijn nog geen toezicht bestond op deze specifieke bedrijfstak, zal het takenpakket van de DNB worden uitgebreid. Kan de regering aangeven welke kosten er door de DNB zullen moeten worden gemaakt om goed toezicht te kunnen garanderen?

De leden van de fractie van de SP vragen de regering of de herverzekeraars zelf voor de kosten van het toezicht moeten opdraaien.

Gevolgen voor Nederlandse wetgeving

De leden van de SP-fractie vragen wat de voornaamste redenen zijn om lichtere eisen te stellen dan de standaardeisen. Heeft dit ook iets met aanvullende criteria te maken?

Ten aanzien van de gevolgen voor consumenten vragen de leden van de PvdA-fractie zich af in hoeverre consumenten in hun polisvoorwaarden iets zullen merken van de inwerkingtreding van het onderhavige wetsvoorstel.

Administratieve lasten

De leden van de CDA-fractie hechten grote waarde aan de beperking van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven. De invoering van de richtlijn herverzekering zal in totaal ongeveer € 1,6 miljoen bedragen. De regering heeft aangegeven dat de werkelijke hoogte van administratieve lasten afhankelijk is van de algemene maatregel van bestuur waarin de rapportageverplichtingen worden uitgewerkt. Kan de regering aangeven of de berekening van € 1,6 miljoen nog steeds adequaat is? Kan daarnaast worden aangegeven wanneer de Kamer zal worden geïnformeerd over de uitwerking van de amvb? Kan de regering voorts aangeven welke maatregelen zij zal nemen om de implementatie van de richtlijn herverzekering op het gebied van administratieve lasten te compenseren?

De leden van de VVD-fractie vragen de regering meer duidelijkheid te verschaffen omtrent de omvang van de administratieve lasten. Naar aanleiding van een panelbijeenkomst in oktober 2006 is aangegeven dat de totaal geschatte kosten voor herverzekeringstoezicht een kleine 600 000 euro bedraagt. Tot op heden is er geen onderbouwing geweest van de kosten van dit bedrag. De VVD-fractieleden willen graag een overzicht van deze kosten en een verklaring van de hoogte van dit bedrag ontvangen, zodat dit helderheid schept voor de betrokken partijen.

Terrorismeschade

De Nederlandse verzekeraars hebben na de aanslagen van 11 september 2001 in samenspraak met de DNB een terrorismepool (NHT) opgericht, aldus de leden van de CDA-fractie. Deze pool zal ook blijven bestaan na implementatie van de voorliggende richtlijn. Kan de regering aangeven hoe de verzekering tegen terroristische aanslagen in landen als Engeland, Frankrijk en Duitsland is geregeld? Kan de regering daarnaast aangeven, gezien de problemen waarvoor verzekeraars worden gesteld door terroristische aanslagen, in hoeverre zij samenvoeging van risico’s in dit verband op Europees niveau verwacht?

De leden van de SP-fractie vragen zich af of de richtlijn ook voor de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden (NHT) geldt?

Spreiding van risico’s

De leden van de PvdA-fractie zijn geïnteresseerd in hoeverre deze richtlijn een grotere risicospreiding bij verzekeraars mogelijk maakt. Graag zien zij dat bij het antwoord op deze vraag de huidige kredietcrisis wordt betrokken wat betreft het effect op oorzaken en gevolgen van deze richtlijn op een dergelijke crisis.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,

Blok

De griffier van de commissie,

Berck


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Vendrik (GL), Blok (VVD), voorzitter, Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Weekers (VVD), Gerkens (SP), Van Haersma Buma (CDA), De Nerée tot Babberich (CDA), Dezentjé Hamming (VVD), Omtzigt (CDA), Koşer Kaya (D66), Irrgang (SP), Luijben (SP), Kalma (PvdA), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Cramer (CU), Kortenhorst (CDA), Van der Burg (VVD), Van Dijck (PVV), Heerts (PvdA), Gesthuizen (SP), Ouwehand (PvdD), Tang (PvdA) en Vos (PvdA).

Plv. leden: Van der Staaij (SGP), Van Dam (PvdA), Halsema (GL), Remkes (VVD), Jonker (CDA), Aptroot (VVD), Van Gerven (SP), De Vries (CDA), Van Hijum (CDA), De Krom (VVD), De Pater-van der Meer (CDA), Pechtold (D66), Kant (SP), Ulenbelt (SP), Van der Veen (PvdA), Vacature (CDA), Anker (CU), Mastwijk (CDA), Nicolaï (VVD), De Roon (PVV), Smeets (PvdA), Karabulut (SP), Thieme (PvdD), Heijnen (PvdA) en Spekman (PvdA).

Naar boven