31 117
Bepalingen over de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening (Wet veiligheidsregio’s)

nr. 11
DERDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 20 februari 2009

Het wetsvoorstel wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 12, tweede lid, onderdeel f, komt te luiden:

f. de voor de brandweer geldende opkomsttijden en een beschrijving van de voorzieningen en maatregelen, noodzakelijk voor de brandweer om daaraan te voldoen.

B

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt na «brandweer» ingevoegd: en de voor de brandweer vast te stellen opkomsttijden.

2. In het tweede lid wordt «Bij algemene maatregel van bestuur» vervangen door: Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur.

C

In artikel 25, vierde lid, wordt «Bij algemene maatregel van bestuur» vervangen door «Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur» en wordt na «besloten» een komma geplaatst.

D

In artikel 32 wordt na «artikel 31» een komma geplaatst.

E

In artikel 36 wordt «van meer dan plaatselijke betekenis» vervangen door: van meer dan regionale betekenis.

F

In artikel 37 wordt « de artikelen 35 en 36» vervangen door: artikel 36.

Toelichting

Onderdeel A expliciteert de bevoegdheid van het bestuur van een veiligheidsregio om – in het beleidsplan – opkomsttijden voor de brandweer vast te stellen. De huidige tekst van artikel 12, tweede lid, onder f, was op dit punt onbepaald.

Om landelijke normen te kunnen vaststellen voor de opkomsttijden voor de brandweer, waarmee het bestuur van de veiligheidsregio rekening dient te houden, is het noodzakelijk in het wetsvoorstel een grondslag daarvoor op te nemen. Onderdeel B, onder 1, voorziet daarin.

De wijziging in onderdeel B, onder 2, maakt het mogelijk om bij ministeriële regeling per functie bij de brandweer de kerntaken en de bijbehorende competenties te omschrijven. De functies worden opgesomd in een algemene maatregel van bestuur, maar voor de bedoelde omschrijving is een ministeriële regeling meer geschikt.

Om het mogelijk te maken ook bij ministeriële regeling regels te geven over de functies voor de bedrijfsbrandweer, bevat de wijziging in onderdeel C een verbreding van de grondslag die al was opgenomen in artikel 25.

Door de toegevoegde komma komt duidelijker tot uiting dat de zinsnede vóór de komma twee onderwerpen bevat waarover bij amvb nadere regels moeten worden gesteld, terwijl in de zinsnede na de komma betrekking heeft op eisen die kunnen worden gesteld.

De wijziging in onderdeel D is louter taalkundig van aard.

Bij de tweede nota van wijziging zijn diverse wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de commissaris van de Koningin, zoals in artikel 36, waarin een aanwijzingsbevoegdheid is opgenomen indien sprake is van een ramp of crisis van meer dan regionale betekenis. Deze wijziging is zowel in de nota naar aanleiding van het nader verslag als in de toelichting bij de tweede nota van wijziging expliciet in die zin besproken, maar ongelukkigerwijze is in de wettekst van artikel 36 sprake van «meer dan plaatselijke betekenis». Dat wordt nu in onderdeel E hersteld.

In artikel 37 wordt verwezen naar de artikelen 35 en 36. Aangezien artikel 35 is vervallen, wordt deze verwijzing in onderdeel F aangepast.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

Naar boven