Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 februari 2024
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de geactualiseerde Regeling Bibob-formulieren
die per 1 februari 2024 inwerking is getreden1 en doe daarmee de motie uit 2019 van het toenmalig Kamerlid Van der Graaf over het
verbeteren van de Bibob-vragenformulieren gestand.2
Aanleiding voor de actualisatie
De Wet Bibob is een preventief bestuursrechtelijk instrument en speelt een belangrijke
rol bij het beschermen van de integriteit van de overheid. De ministeriële regeling
Bibob-formulieren stelt bestuursorganen in staat om eigen onderzoek te doen naar de
mate van gevaar dat zij met het aangaan van een rechtshandeling criminele activiteiten
faciliteren. Onderdeel van de ministeriële regeling is het Bibob-vragenformulier,
dat alle vragen bevat die bestuursorganen in een Bibob-onderzoek mogen stellen aan
degene die de rechtshandeling aanvraagt.
De huidige ministeriële regeling vindt zijn grondslag in de Wet Bibob en dateert van
24 juni 2013. Een motie uit 2019 van het toenmalige Kamerlid Van der Graaf (ChristenUnie)
vormde de aanleiding voor het wijzigen van de Regeling Bibob-formulieren. In deze
motie werd de regering verzocht te bezien hoe de Bibob-vragenformulieren overzichtelijker,
concreter en doeltreffender konden worden vormgegeven voor zowel burgers als bestuursorganen.
Wetswijzigingen van de Wet Bibob in 2020 en in 2022 maakten het bovendien noodzakelijk
om de Regeling Bibob-formulieren ook inhoudelijk te actualiseren.3
Toelichting
De nieuwe (of gewijzigde) Regeling Bibob-formulieren is in een gezamenlijk proces
met een afvaardiging van provincies, gemeenten, Regionale Informatie en Expertise
Centra (RIEC’s) en het Landelijk Bureau Bibob (LBB) tot stand gekomen en heeft tot
aanzienlijke wijzigingen in met name de opbouw van het Bibob-vragenformulier geleid.
Waar er voorheen sprake was van vijf verschillende vragenformulieren, zijn deze in
de nieuwe regeling teruggebracht tot één overzichtelijk Bibob-vragenformulier. Ook
is het Bibob-vragenformulier uitgebreid met enkele nieuwe vragen waarvoor al wel een
grondslag bestond in de Wet Bibob, maar waar nog geen vraag over was opgenomen in
het vragenformulier (zoals vragen naar de identiteit van financiers).
Daarnaast is het Bibob-vragenformulier begrijpelijker en beter leesbaar gemaakt door
het gehele formulier te vertalen naar een versie die zo veel mogelijk voldoet aan
de standaarden van B1-taalniveau. Dit heeft onder andere geleid tot een verduidelijking
van de toelichting van begrippen en een herformulering van vragen. Tot slot is de
vormgeving van het formulier sterk verbeterd. Hierdoor is het Bibob-vragenformulier
nu zo opgesteld dat het eenvoudiger is voor burgers en bedrijven om het formulier
op een juiste wijze in te vullen. De actualisatie van het Bibob-vragenformulier voldoet
daarmee aan de wensen van zowel de Kamer als de bestuursorganen.
Op basis van de ervaringen uit de praktijk zal de regeling regelmatig worden geëvalueerd
op effectiviteit en waar nodig worden geactualiseerd.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeşilgöz-Zegerius