Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 mei 2019
Hierbij bied ik u, conform het in artikel 24 van de Wet Bibob bepaalde, het jaarverslag
van het Landelijk Bureau Bibob (hierna het LBB), onderdeel van Justis, over het jaar
2018 aan1. Ook bied ik u het jaarverslag van de kwaliteitscommissie Bibob over het jaar 2018
aan2. De kwaliteitscommissie heeft een onafhankelijke positie en rapporteert rechtstreeks
aan mij. De verslagen worden u gezamenlijk aangeboden.
Jaarverslag LBB
De Wet Bibob heeft tot doel de integriteit van bestuursorganen te beschermen door
te voorkomen dat het bestuursorgaan onbewust criminele activiteiten faciliteert. Het
LBB heeft een belangrijke taak in de ondersteuning van bestuursorganen. Bestuursorganen
kunnen bij complexe zaken het LBB verzoeken onderzoek te verrichten. Het LBB draagt
zorg voor een zorgvuldig en nauwkeurig advies, met uitgebreide onderbouwing. Uit de
resultaten over het jaar 2018 blijkt een substantiële stijging van zowel het aantal
uitgebrachte adviezen als ook de aangevraagde adviezen. In 2017 zijn bij het LBB 271
adviezen aangevraagd, in 2018 is het aantal opgelopen tot boven de 300. Het LBB heeft
in 2018 ruim 280 reguliere adviezen uitgebracht, dat zijn bijna 100 adviezen meer
dan in het jaar daarvoor. Daarnaast heeft het LBB 41 aanvullende adviezen verstrekt.
Dit onderstreept naar mijn oordeel het toenemende belang van het Bibob instrument
en verdere bewustwording bij bestuursorganen. Het grootste deel van de adviesaanvragen
voor het LBB was afkomstig van gemeenten.
Een hoge piek van adviesaanvragen in de zomer van 2018 resulteerde in een werkvoorraad.
Dat zorgde ervoor dat afnemers regelmatig later dan gewenst van Bibob-adviezen werden
voorzien. Ik hecht aan de maatregelen die het LBB genomen heeft om de werkvoorraad
weg te werken en in de toekomst te voorkomen. Onder andere door de onderzoekscapaciteit
uit te breiden en de manier van werken aan te passen is nog voor het eind van 2018
de werkvoorraad geheel weggewerkt. Goede en transparante communicatie met afnemers
van adviezen is hierin enorm belangrijk. Bestuursorganen geven aan de leesbaarheid,
volledigheid en communicatie van het LBB hoog te waarderen.
Voorlichting en samenwerking
Ik onderschrijf het belang van een goede kennisuitwisseling met ontvangers van Bibob-adviezen.
Het LBB heeft in 2018 nieuw voorlichtingsmateriaal ontwikkeld waarop het bereik van
de wet Bibob snel inzichtelijk is. Een andere belangrijke taak is het begeleiden van
(potentiële)afnemers van adviezen. Bij de uitvoering van de wet Bibob zijn daarnaast verschillende
partners betrokken. Zo heeft het OM een mogelijkheid om bestuursorganen te tippen
voor het starten van een Bibob-onderzoek. Ik onderschrijf deze samenwerking evenals
die met de Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s). Al jaren worden er op
het gebied van de wet Bibob gezamenlijke expertbijeenkomsten of Bibob-trainingen georganiseerd.
Kwaliteitscommissie Bibob
De kwaliteit van Bibob adviezen is hoog. Ik vind het belangrijk om blijvend deze kwaliteit
waar mogelijk te bevorderen. De kwaliteitscommissie Bibob, die onafhankelijk de kwaliteit
van Bibob-adviezen beoordeelt, draagt hier aan bij.
De kwaliteitscommissie Bibob heeft in 2018 20 reguliere en 5 aanvullende adviezen
van het LBB beoordeeld. De kwaliteitscommissie is over het algemeen positief over
de werkzaamheden van het LBB. De kwaliteitscommissie concludeert dat de adviezen van
het LBB aan een hoge standaard van zorgvuldigheid voldoen. De adviezen van het LBB
zijn juridisch houdbaar en bruikbaar voor het bestuursorgaan. Op enkele aspecten acht
de kwaliteitscommissie de inhoud van de adviezen en de werkwijze van het LBB voor
verbetering vatbaar. Dit betreft onder andere de zelfstandige leesbaarheid van de
adviezen. Ook stelt de kwaliteitscommissie dat het opportuun kan zijn, ten tijde van
een lopend opsporingsonderzoek, in overleg met het bestuursorgaan het indienen van
een adviesaanvraag c.q. het uitbrengen van het advies aan te houden.
Het LBB neemt de aanbevelingen van de kwaliteitscommissie over. Het LBB zal dan ook
(blijven) investeren in voldoende en deskundig personeel, om de toestroom aan (complexe)
adviesaanvragen op te pakken. Hiervoor zullen tevens de contacten met de bestuursorganen
en informatieleveranciers verder worden geïntensiveerd.
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker