31 084
Wijziging van de Bekendmakingswet en enkele andere wetten in verband met de elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling in geconsolideerde vorm van wetten, algemene maatregelen van bestuur, anders dan bij wet of algemene maatregel van bestuur vastgestelde algemeen verbindende voorschriften en andere besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht (Wet elektronische bekendmaking)

31 343 (R1846)
Wijziging van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen in verband met de elektronische bekendmaking van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties en de beschikbaarstelling daarvan in geconsolideerde vorm

nr. 10
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 december 2008

1. Inleiding

Bij de behandeling van het wetsvoorstel Wet elektronische bekendmaking (31 084) en het voorstel van rijkswet tot wijziging van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen in verband met de elektronische bekendmaking van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties en de beschikbaarstelling daarvan in geconsolideerde vorm (31 343; R1846) op 26 juni 2008 heb ik toegezegd om schriftelijk op een aantal vragen te zullen terugkomen (Handelingen II 2007/08, blz. 7261–7276). Het gaat daarbij om:

• het verzoek van de heer Heijnen om voor het eind van 2008 geïnformeerd te worden over de voortgang van de implementatie van de elektronische bekendmaking en over kosten en opbrengsten van het project;

• het verzoek van de heer Schinkelshoek om na te gaan of bij bijzondere gelegenheden naast de officiële elektronische bekendmaking er ook een gedrukte uitgave kan worden uitgegeven;

• de vraag van mevrouw Van der Burg of de achtergrondinformatie over wet- en regelgeving die traditioneel in het redactionele gedeelte van de Staatscourant wordt gepubliceerd ook na het verdwijnen van dit redactionele gedeelte in enigerlei vorm behouden kan blijven.

Mede namens de Minister van Justitie en de Minister van Buitenlandse Zaken kan ik u hierover het volgende mededelen.

2. Voortgang van de implementatie van elektronische bekendmaking

In de maanden oktober en november is de nieuwe productie- en publicatiewijze van Staatsblad, Staatscourant en Tractatenblad aan een acceptatietest onderworpen. Daarbij is vastgesteld dat er nog gebreken zijn die acceptatie verhinderen. Zo bleek het gedurende de testperiode nog niet mogelijk om alle publicatiesoorten uit de Staatscourant geheel volgens de nieuwe werkwijze te produceren. In verband hiermee is besloten om na het realiseren van de gewenste verbeteringen in februari 2009 een nieuwe acceptatietest te houden. Gezien deze uitkomst zullen de Wet elektronische bekendmaking en de wet tot wijziging van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen, die op 25 november 2008 door de Eerste Kamer zijn aanvaard en in december in het Staatsblad worden gepubliceerd, niet overeenkomstig de eerder afgegeven planning per 1 januari 2009 in werking kunnen treden. Hetzelfde geldt vanzelfsprekend voor de uitvoeringswetgeving, die eveneens eind dit jaar wordt gepubliceerd. Indien de nieuwe test met succes wordt afgerond, kan de inwerkingtreding plaatsvinden per 1 april 2009.

3. Kosten en opbrengsten

In de huidige situatie zijn de abonnementsinkomsten onvoldoende om de gedrukte publicatie van de Staatscourant te kunnen financieren. Daarom moeten Rijk, provincies en gemeenten via individuele facturen betalen voor bepaalde verplichte publicaties in de Staatscourant. Daarnaast wordt uit de Rijksbegroting een klein bedrag betaald voor het Tractatenblad en voor de niet officiële publicatie van wet- en regelgeving uit de officiële publicaties op internet. Uit onderstaande tabel blijkt dat de totale kosten per jaar uitkomen op € 11,9 mln.

Kosten gedrukte publicaties Rijksoverheid (in mln euro per jaar)

Betaalde publicaties Staatscourant

Rijksbegroting 6,3   

gemeenten 3,0   

provincies 2,2   

totaal betaalde publicaties Staatscourant 11,5

Staatsblad 0,0

Tractatenblad 0,2

onofficiële publicatie op internet 0,2

totaal generaal 11,9

De elektronische publicatie komt aanmerkelijk goedkoper uit dan de gedrukte publicatie. Uit de onderstaande tabel blijkt dat de kosten dalen van € 11,9 mln naar € 3 mln per jaar.

Exploitatiekosten elektronische publicaties Rijksoverheid (in mln euro per jaar)

Staatscourant 2,5

Staatsblad 0,3

Tractatenblad 0,2

totaal 3,0

In de nieuwe situatie worden geen publicatiekosten meer gefactureerd bij de betrokken bestuursorganen, maar wordt alles centraal uit de rijksbegroting betaald. Ter dekking van de kosten van gemeentelijke en provinciale publicaties wordt een klein bedrag structureel uitgenomen uit het gemeentefonds en het provinciefonds.

Financiering elektronische publicaties Rijksoverheid (in mln euro per jaar)

uitname gemeentefonds 0,35

uitname provinciefonds 0,25

Overig 2,4

Totaal 3,0

De besparing die op de Rijksbegroting optreedt, wordt aangewend voor investeringen in e-overheidsvoorzieningen. De besparing die optreedt bij gemeenten en provincies wordt aangewend om de investerings- en exploitatiekosten te betalen van de verplichte publicatie van regelgeving op internet door gemeenten en provincies. De eenmalige investeringskosten door het Rijk voor de elektronische publicatie bedragen € 11,5 mln.

Besparing (in mln euro per jaar)

rijksbegroting 4,3

gemeenten 2,65

provincies 1,95

totaal 8,9

4. Gedrukte publicaties bij bijzondere gelegenheden

Sdu-uitgevers heeft aangegeven in de huidige situatie drie bijzondere gelegenheden te onderscheiden waarbij een los katern in de Staatscourant wordt gevoegd. Het betreft de troonrede, de «Algemene Gelegenheid» voor de verlening van koninklijke onderscheidingen (zgn. lintjesregen) en de koninklijke proclamatie bij geboorte, troonsbestijging of andere bijzondere gebeurtenis. De Voorlichtingsraad heeft laten weten dat hij er voor zal zorgen dat er vooralsnog een gedrukte uitgave van de lintjesregen zal blijven bestaan nadat de uitgave van de gedrukte Staatscourant is beëindigd. Het ministerie van Algemene Zaken heeft aangegeven dat het zich nog beraadt over de vraag of dit ook het geval zal zijn met betrekking tot de Troonrede en de proclamaties van het Koninklijk Huis.

5. Achtergrondinformatie over wet- en regelgeving

Sdu-uitgevers heeft met ingang van 8 september 2008 een scheiding aangebracht tussen de officiële bekendmakingen en de redactionele informatie die voorheen in de Staatscourant werd gepubliceerd. De Staatscourant bevat vanaf die datum uitsluitend officiële bekendmakingen. De redactionele informatie wordt geplaatst in een afzonderlijk blad «SC», dat eenmaal per week aan de abonnees van de Staatscourant wordt toegezonden. Na beëindiging van de Staatscourant in gedrukte vorm, zal het blad «SC» als gedrukte uitgave door Sdu-uitgevers worden voortgezet, zonder dat de overheid hier nog enige verantwoordelijkheid voor heeft.

Over de inhoud van «SC» kan ik u op basis van door Sdu-uitgevers verstrekte informatie het volgende meedelen. «SC» is een journalistiek product waarin wekelijks het proces van wet- en regelgeving wordt toegelicht. De uitgave richt zich primair op professionals die in bedrijven, instellingen of overheden belast zijn met het volgen van veranderingen in wet- en regelgeving. Dat kunnen juristen zijn, maar evengoed ondernemers of consultants.

De artikelen richten zich op:

• uitleg van de consequenties van een bepaalde wet, regeling of wetsvoorstel;

• bredere analyses van wetten, regelingen, wetsvoorstellen;

• informatie over de stand van zaken met betrekking tot de behandeling van wetsontwerpen en de standpunten van partijen en belangengroepen;

• interviews met betrokkenen, belanghebbenden of deskundigen over of naar aanleiding van een wet of regeling;

• opiniërende bijdragen van deskundigen.

Daarnaast bevat «SC» een opsomming van alle recente officiële stukken (wet- en regelgeving, Kamervragen, e.d.), in een aantal gevallen aangevuld met korte redactionele toelichtingen.

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten

Naar boven