31 066
Belastingdienst

26 448
Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

nr. 8
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 3 juli 2007

De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid1 en de vaste commissie voor Financiën2 hebben over de brief van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de staatssecretaris van Financiën inzake de stand van zaken keten loonheffing en de effecten daarvan (31 066, nr. 7) de navolgende vragen ter beantwoording aan de regering voorgelegd.

Deze vragen, alsmede de daarop op 3 juli 2007 gegeven antwoorden, zijn hieronder afgedrukt.

De voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

De Wit

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,

Blok

De adjunct-griffier van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Esmeijer

Opmerkingen en vragen van de CDA-fractie

1

In het debat met de Kamer werd duidelijk dat de gegevens over 2006 werden aangeleverd, maar pas medio 2007 gecontroleerd werd of de gegevens over 2006 wel bruikbaar waren. Nu gaat de regering over tot een relatief snelle nieuwe uitgaaf van gegevens over 2006. Welke testen zullen gedaan worden om ervoor te zorgen dat de gegevens dit keer gelezen kunnen worden en bruikbaar zullen zijn? Ofwel hoe wordt de keten Inhoudingsplichtige–Loonverwerker–Belastingdienst (intake)-UWV(Polis)–Belastingdienst (Restitutie ZVW; Toelagen)/overige afnemers getest en kan de regering ijkpunten, mijlpalen en toetsmomenten geven in dit proces met precieze omschrijvingen wanneer bepaalde zaken klaar zijn. Hierbij dienen inbegrepen te zijn:

– precieze beschrijving van de aan te leven gegevens, inclusief de software standaarden,

– datum waarop een stabiel systeem om te ontvagen, klaar is,

– datum waarvoor de inhoudingsplichtigen, moeten aanleveren

De Belastingdienst is thans doende om de extra gegevensuitvraag in overleg met de markt nader uit te werken. Om onnodige administratieve lasten bij werkgevers te voorkomen wordt hierbij uitgegaan van een beperkte gegevensuitvraag. Voor de aanlevering wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de gebruikelijke en bij de marktpartijen bekende aanleverkanalen van de Belastingdienst. Het streven is erop gericht om de gegevens in het derde kwartaal 2007 door marktpartijen aangeleverd te krijgen. De op basis van de loongegevens volgende definitieve toekenning van de toeslagen 2006 moet vervolgens in het vierde kwartaal 2007 plaatsvinden, evenals de terugbetaling van de Zvw-bijdrage en de premies werknemersverzekeringen. Overigens zal de toekenning van de toeslagen die niet afhankelijk zijn van de loongegevens eerder starten. Wij zijn ons bewust van de inspanning die van martktpartijen gevraagd wordt. Waar nodig en mogelijk zal dan ook ondersteuning aan de partijen worden geboden.

De details van de gegevensuitvraag worden thans in overleg met marktpartijen, uitgewerkt.

Onderdeel daarvan vormen de uit te vragen gegevens. Deze uitvraag zal omvatten loongegevens, premiegegevens, specifieke gegevens voor de heffingsprocessen van de Belastingdienst en gegevens die van belang zijn voor de afnemers van de Belastingdienst. Met deze laatste groep wordt nog overlegd over de minimale gegevensbehoefte waarmee zij hun werkprocessen kunnen uitvoeren.

De financiële en administratieve lasten waar naar wordt gevraagd zullen sterk verschillen, al naar gelang de wijze van aanlevering (door de werkgever zelf of door een administratieof servicebureau), of het gehanteerde salarispakket voorziet in de mogelijkheid van aanlevering van de gevraagde gegevens, het aantal werknemers dat bij de werkgever in dienst is, etc.

2

De staatssecretaris van Financiën zegde toe slechts een zeer beperkt aantal gegevens te zullen uitvragen, in overleg te treden met de werkgevers en een aparte applicatie te bouwen: kan de regering limitatief aangeven welke gegevens zullen worden uitgevraagd? Welk overleg heeft met de werkgevers plaatsgevonden en wanneer is de applicatie klaar, waarmee de extra gegevens uitgevraagd worden?

Zie voor het antwoord de reactie op vraag 1.

3

Hoeveel tijd zullen werkgevers krijgen, wanneer de specificaties van de gegevens bekend zijn, om deze aan te leveren? Kan de regering aangeven hoeveel financiële lasten en administratieve lasten dit met zich meebrengt voor de werkgevers?

Zie voor het antwoord de reactie op vraag 1.

4

Kunnen werkgevers ervan verzekerd zijn, dat deze eenmalige gegevensuitvraag over 2006 de laatste uitvraag over dat jaar zal zijn? Zo nee, met welke uitvragen kunnen zij dan nog geconfronteerd worden?

De gegevensset die de Belastingdienst thans uitwerkt dekt de minimale behoefte voor het draaien van de verschillende werkprocessen van de Belastingdienst. Het is de bedoeling dat de werkgever voor de Belastingdienstdoeleinden hiermee kan volstaan. In het kader van de vaststelling van uitkeringen blijft UWV conform de huidige werkwijze gegevens bij werkgevers uitvragen.

5

Zal de regering «loon in» en «loon over» voorlopig naast elkaar blijven handhaven, ten einde geen extra administratieve chaos te veroorzaken?

Ja. In onze brief van 10 april 2007 (Kamerstukken II 2006/07 26 448, nr. 328) hebben wij uw Kamer geschreven, dat het uitgebrachte advies van het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) ons aanleiding geeft samen met (overheids)werkgevers te bezien op welke wijze zij ondersteund kunnen worden bij de overgang naar de «loon-in»-aangiftesystematiek. Met betrekking tot de jaren 2006 en 2007 is voorzien in een wettelijke regeling om naast de gangbare «loon-in»-systematiek ook volgens de «loon-over»-systematiek te kunnen aangeven. Wij zullen ook voor 2008 een dergelijke regeling voorstellen.

6

Is de regering bereid de nulmeting (CIBIT) inclusief de conclusies alsnog openbaar te maken, zodat het publiek, de IWI en de Kamer er kennis van kunnen nemen ? Zo nee, kan zij dan uitleggen op basis van welke wetgeving zij openbaarmaking kan tegenhouden?

Tijdens het Algemeen Overleg op 24 mei hebben we niet gesteld dat de nulmeting niet openbaar zou worden gemaakt. Wij achtten het evenwel niet vruchtbaar die nulmeting zonder de beleidsmatige conclusies van het UWV en de verantwoordelijke minister met uw Kamer te delen. Wij zullen de nulmeting inclusief de conclusies aan u aanbieden, tezamen met de integrale probleemanalyse. Wij hechten er aan u de beide stukken in samenhang aan te bieden, zodat uw Kamer met het kennisnemen van de nulmeting ook tegelijk kennis kan nemen van de acties naar aanleiding daarvan alsmede de bevindingen van HEC en het kabinet daarover.

7

Zijn alle PEMBA beschikkingen over 2006 aan de werkgevers verzonden, zoals toegezegd? En zijn de PEMBA beschikkingen over 2007 al verstuurd?

De Pembabeschikkingen 2006 zijn op basis van de door UWV verstrekte informatie en percentage op 19 juni jl. verzonden. De Pembabeschikkingen 2007 zijn nog niet verzonden. Dit houdt verband met de uitwerking van de correctiemethodiek over de reeds verstreken tijdvakken, die de werkgever moet hanteren. Zodra deze uitwerking heeft plaatsgevonden worden de beschikkingen aan de werkgevers verstrekt.

8

Zijn de kengetallen over 2006 zoals «aantal WAO/IVA/WGA uitkeringen als percentage verzekerde populatie», «percentage werkende WAO/IVA/WGA’ers», «percentage werkende WAZ’ers» en «percentage werkende Wajong’ers» inmiddels bekend? Zo nee, wanneer zullen zij bekend zijn en aan de Kamer gestuurd worden?

De in de vraag genoemde kengetallen over 2006 zijn nog niet bekend. De gegevens zijn van het UWV afkomstig. Het UWV heeft aangegeven alles in het werk te zullen stellen om tijdig voor de Begroting SZW 2008 de benodigde informatie te leveren. Voor het geval dat dit onverhoopt niet lukt wordt er voor de WIA aan een alternatief gedacht. Dit alternatief geeft informatie over de benutte resterende verdiencapaciteit van mensen met een WGA-uitkering. Deze informatie geeft enige indicatie over werkende WGA-ers. De benutte resterende verdiencapaciteit van mensen met een IVA-uitkering is per definitie nihil.

Voor Wao, Waz en Wajong wordt «benutte resterende verdiencapaciteit» niet apart geregistreerd. Daarom is de koppeling met polisadministratie (dienstverbanden) noodzakelijk om te bepalen of de betrokkenen werken naast hun uitkering.

9

Zijn gemeenten op dit moment in staat om voor uitkeringsgerechtigden te verifiëren via het UWV of zij misschien elders inkomsten uit of in verband met werk hebben? Zo niet, sinds wanneer duurt deze storing en wanneer zal zij zijn opgelost?

De gemeenten zijn op dit moment niet in staat om voor uitkeringsgerechtigden via het UWV te verifiëren of zij misschien elders inkomsten uit of in verband met werk hebben.

De gegevens tot en met november 2006 zijn aan de gemeenten via het Inlichtingenbureau beschikbaar gesteld. Bij brief van 10 april jl. (Kamerstukken II 2006/07 26 448, nr. 328) hebben wij u gemeld dat de stagnatie in de gegevensstroom de beschikbaarheid van de polisadministratie voor samenloopsignalen frustreerde. De verwachting is dat dit probleem in september 2007 technisch zal zijn opgelost en samenloopsignalen kunnen worden afgegeven. Het issue van de onvolledigheid en onjuistheid blijft en maakt dat normale afhandeling op basis van de beschikbare gegevens niet mogelijk is. Op grond van de afgegeven samenloopsignalen kunnen gemeenten wel onderzoeken starten. In de praktijk moet blijken hoe bruikbaar de samenloopsignalen zijn in 2006 en 2007. Voor samenloopsignalen is geen «fall back»scenario mogelijk. De loonaangifteketen verving immers de melding sociale verzekeringen en de verzekerdenadministratie van het UWV.

10

Middels een motie (28 371-22) en amendement (30 238-10) heeft de Kamer wettelijk vastgelegd dat iedereen een verzekerdenbericht zal ontvangen. Wanneer zal dat verzekerdenbericht werkelijk beschikbaar zijn?

In artikel 33c van de Wet SUWI is bepaald dat het UWV periodiek een verzekeringsbericht verstrekt. Het bericht bevat informatie over de verwachte hoogte en duur van de uitkering, die door het UWV wordt verstrekt, indien de werknemer op de laatste dag van de periode waarop het bericht betrekking heeft, werkloos, arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsgeschikt zou worden. Op 30 augustus 2006 heeft uw Kamer een voorbeeld van een dergelijk verzekeringsbericht ontvangen, waarbij ook de geleidelijke invoering ervan is geschetst (Kamerstukken II 2005/06 26 448, nr. 293). Volgens de met uw Kamer gedeelde planning start het UWV in 2007 met 100 000 verzekerden – een dwarsdoorsnede van de populatie – en op basis van praktijkervaring (klantperspectief, gegevenskwaliteit polisadministratie, respons en verwerkingscapaciteit e.d.) wordt gaandeweg naar de volledige populatie verzekerden opgeschaald. In 2008 worden dan de eerste miljoen verzekerden bereikt en in 2009 alle verzekerden: ca. 9 miljoen. Mogelijk dat deze planning aan de hand van de integrale probleemanalyse, die het UWV en de Belastingdienst momenteel verrichten, moet worden bijgesteld. Vooralsnog wordt uitgegaan van de geschetste fasering.

11

Zal de complete probleemanalyse worden uitgevoerd door iemand, die niet eerder bij het proces betrokken geweest is?

Neen, de integrale probleemanalyse wordt uitgevoerd door het UWV en de Belastingdienst. Zij hebben de deskundigheid. Het zou tot nodeloos tijdverlies leiden om deze deskundigheid onbenut te laten. Voorts beoordeelt de directeur van HEC als onafhankelijke derde voor ons de resultaten en kan zonodig aanvullende maatregelen voorstellen.

12

Zal er sprake zijn voor éénhoofdige en éénduidige aansturing, zoals de Kamer heeft vastgelegd, in het huidige proces: wie zal de proceseigenaar zijn en dus doorzettingsmacht hebben om zaken recht te zetten in de keten?

In het spoeddebat van 20 juni jl. over de loonaangifteketen is gerefereerd aan het onlangs ingestelde gemeenschappelijke beheerteam van de Belastingdienst en het UWV. In het verslag van ons schriftelijk overleg, vastgesteld op 22 mei jl. (Kamerstukken II 2006/07 26 448, nr. 333), zijn wij nader ingegaan op de taken van dit gemeenschappelijke beheerteam. Het beheerteam geeft op operationeel niveau sturing aan het bepalen van de oplossingen van de gerezen problemen in de loonaangifteketen en coördineert de implementatie binnen de beide lijnorganisaties.

Het beheerteam heeft tot taak:

1. het monitoren van de gegevensstromen in de loonaangifteketen;

2. het oplossen van de huidige problematiek;

3. het structureel inbedden van de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de werking van de keten.

In de motie-Omtzigt-Heerts (Kamerstukken II 2006/07, 28 219 en 31 066, nr. 41) verzoekt uw Kamer de regering om een eenduidige operationele aansturing van het integrale project, met één eindverantwoordelijke. Het UWV en de Belastingdienst hebben in lijn met de motie besloten tot éénhoofdige leiding van het gemeenschappelijk beheerteam met doorzettingsmacht. Naast rechtstreekse rapportage aan de DG Belastingen en de voorzitter van de RvB UWV, gaan wij ervan uit dat de éénhoofdige leiding ons zonodig rechtstreeks informeert. De komende tijd zal het beheerteam de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de werking van de keten structureel inbedden. In dat kader kan blijken dat de structuur van de operationele aansturing verdere aanpassing behoeft; uiteraard in de geest van de motie. Daarover zullen wij uw Kamer in het kader van de integrale probleemanalyse van de Belastingdienst en het UWV, waaraan het beheerteam momenteel werkt, nader berichten.

13

In eerdere overleggen is gemeld dat «het grootste gedeelte van de aangiften correct verwerkt is» (dit voorbeeld komt uit 28 219-36). Wanneer werd het de regering duidelijk dat dit niet het geval was en welke stappen zijn toen ondernomen om de Kamer hiervan onverwijld op de hoogte te stellen?

De verwerking van de aangiften waarop in het aangehaalde kamerstuk wordt gedoeld betreft de verwerking door de Belastingdienst. Dat wil zeggen dat het collectieve deel van de aangiften in de Belastingdienstbestanden zijn opgenomen. De problemen waar we nu voor staan betreft de kwaliteit van de gegevens zoals deze in de loonaangifteketen zijn verwerkt en in de polisadministratie en de voordeurapplicatie van het UWV zijn terechtgekomen. De volle omvang van deze problemen is medio juni aan het licht gekomen. Zie ook het antwoord op vraag 37. Direct na het bekend worden heeft de Belastingdienst zich intern beraden op de vraag wat de gevolgen van de onbruikbare gegevens zijn voor de Belastingdienstprocessen en op welke wijze hier een mouw aan te passen viel. De uitkomst van dit overleg is aanleiding geweest voor de gezamenlijke brief over de stand van zaken keten loonheffingen, die op 19 juni 2007 (Kamerstukken II 2006/07 31 066, nr. 7) aan uw Kamer is gezonden.

14

Kan de regering een nauwkeurige omschrijving geven van de ketentest, die is uitgevoerd en afgerond voor de zomer van 2006? Kan de regering in de analyse uitzoeken waarom de huidige problemen in die ketentest niet naar boven gekomen zijn?

De werking van de keten is per koppelvlak en per onderdeel, getest. Deze testen zijn afgerond in de zomer 2006. Opgemerkt wordt dat niet gesproken kan worden van een integrale ketentest als één activiteit. De reden hiervan lag grotendeels in het feit dat op 1 januari 2006 (de implementatiedatum Wfsv) onderdelen van de keten nog in aanbouw waren (de polisadministratie). De werking van de volledige keten is daardoor niet in zijn totale werking getest. Overigens verwijzen wij naar de beantwoording van vraag 39.

Opmerkingen en vragen van de PvdA-fractie

15

Wat is de reden dat de werkgevers veel te laat of helemaal niet zijn geïnformeerd over eventuele onjuistheden in de loonaangiftes?

De reden voor het niet of te laat informeren van werkgevers over eventuele onjuistheden in de loonaangiftes is dat de gegevens uit de polisadministratie als basis voor de terugkoppeling niet dan wel met grote vertraging beschikbaar zijn gekomen. Oorzaken hiervoor zijn: het ontbreken van afdoende controle aan de poort van de keten waardoor later in de keten foutieve loonaangiftes uitvallen; de koppelvlakken tussen het UWV en de Belastingdienst zijn onvoldoende stabiel; de complexiteit van de automatiseringsomgevingen van zowel het UWV als de Belastingdienst.

Dit betekende dat de loonaangiftegegevens begin 2007 met vertraging konden worden aangeleverd en los daarvan dat de controle op de nominatieve gegevens voor de terugkoppeling in een laat stadium is ingeregeld.

16

Welke informatie wordt gevraagd aan de werkgevers om de gegevens van 2006 bruikbaar te maken?

Zie voor het antwoord de reactie op vraag 1.

17

Is het opnieuw doen van alle loonaangiften een juiste oplossing? Zijn de gegevens dan wel bruikbaar? Of is hier aparte software voor nodig?

Neen, het opnieuw doen van alle loonaangiften is geen oplossing. Gewerkt wordt aan een alternatief waarbij werkgevers een beperkte set gegevens moeten aanleveren. Dit moet echter in samenspraak met de marktpartijen nog op haalbaarheid worden bezien en nader worden uitgewerkt.

18

Zijn de gegevens over 2007 wel bruikbaar?

Hoewel het jaar 2007 nog niet op de helft is moet nu reeds de verwachting worden uitgesproken dat de kwaliteit en de volledigheid van de gegevens, die zijn opgenomen in de polisadministratie, ook over dit jaar wellicht tot een soortgelijke problematiek als over 2006 kan leiden. In de integrale probleemanalyse die voorzien en aan de Kamer is toegezegd vóór Prinsjesdag zullen wij nader en gedetailleerd ingaan op de maatregelen die wij op dit punt willen treffen. Hierbij geldt dat wij gewaarschuwd zijn en kijken of er tijdig maatregelen kunnen worden genomen om het in 2007 dan wel een deel van 2007 wel goed te doen. Te nemen maatregelen zullen in de integrale probleemanalyse genoemd worden.

19

Betekent deze vertraging dat de uiteindelijk beloofde administratieve lastenverlichting voor werkgevers pas in 2011 wordt bereikt?

De voorziene administratieve lastenverlichting voor werkgevers kan als gevolg van de bestaande problematiek in de tijd opschuiven. De nieuwe planning, die gebaseerd zal zijn op de integrale probleemanalyse, zal hieromtrent duidelijkheid moeten verschaffen.

20

Hoe worden de werkgevers gecompenseerd voor de extra inspanningen en het eventueel aanschaffen van extra software om de loongegevens opnieuw in te leveren?

Met het ontvangen van de juiste gegevens van werkgevers is een groot maatschappelijk belang gemoeid. Het gaat hierbij om de definitieve toekenning van zo’n drie miljoen toeslagen en de terugbetaling van naar schatting in totaal een kleine miljoen terugbetalingen van Zvw-bijdrage en premies werknemersverzekeringen. Dit gaat zeker gepaard met extra administratieve lasten voor werkgevers. Compensatie hiervan wordt niet zozeer gezocht in een (eenmalige) tegemoetkoming als wel in meerjarige dan wel structurele maatregelen om de administratieve lasten voor het bedrijfsleven te verlichten. Het streven is om tot maatregelen te komen die leiden tot een substantiele vereenvoudiging van de keten en de gegevensset. De maatregelen worden de komende periode uitgewerkt en meegenomen in de integrale probleemanalyse die vóór Prinsjesdag aan uw Kamer zal worden aangeboden.

21

Wat is het budgettaire beslag van deze tegemoetkoming aan de werkgevers?

Zie voor het antwoord de reactie op vraag 20.

22

Welke inspanningen worden gedaan om het project «vereenvoudiging premieheffing» (Walvis-plus) dat ambtelijk wordt voorbereid wel tot een succes te maken?

Wij nemen aan dat de vragenstellers doelen op de reactie van het kabinet op de motie Verhagen-Rutte (Kamerstukken 2006/07 30 800, nr. 13). In onze brief van 13 april 2007 (Kamerstukken II 2006/07 30 800, nr. 58) hebben wij aangegeven, dat de aard van het onderwerp en de reikwijdte van de verkenning overleg met de sociale partners wenselijk maakt. Wij zijn voornemens voor Prinsjesdag een notitie aan uw Kamer te doen toekomen. Die notitie verkent mogelijkheden tot verdere vereenvoudiging van de premieheffing in het verlengde van de eerdere vereenvoudigingen ingevolge de Wet Administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in socialeverzekeringswetten (Walvis) en de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv).

Opmerkingen en vragen van de SP-fractie

23

Kan de route van de gegevensstromen tussen de Belastingsdienst, werkgevers, werknemers en het UWV worden omschreven?

De loonaangifteketen is op te delen in drie zogeheten schakels, zie onderstaand figuur. Schakel I beschrijft het aanleveren van gegevens door de werkgever tot en met de ontvangst van de gegevens door de Belastingdienst. Schakel II is de keten waarin de Belastingdienst de gegevens doorstuurt naar UWV. UWV ontvangt de gegevens en neemt ze op in de polisadministratie. In schakel III stelt UWV de werknemersgegevens beschikbaar aan de afnemers. Per afnemer worden afspraken gemaakt over de levering en/of toegang tot de werknemersgegevens.

De loonaangifteketen op hoofdlijnen

kst-31066-8-1.gif

In bovenstaand schema is de loonaangifteketen op hoofdlijnen van het proces weergegeven. Hieronder worden de gevolgde processtappen kort toegelicht, waarbij onderscheid is gemaakt tussen de werkgeversgegevens die worden opgeslagen in de WGA (werkgeveradministratie) en de werknemergegevens uit de loonaangifteketen.

WGA (werkgevergegevens)

a. De werkgever is verplicht zich als werkgever aan te melden bij de Belastingdienst (zie 1 in schema) en meldt zich aan.

b. De Belastingdienst neemt de werkgever op in de Werkgeversadministratie (WGA).

c. De werkgevergegevens worden door de Polisadministratie overgenomen van de Werkgeversadministratie en worden door de afnemers afgenomen (3).

Loonaangifteketen (werknemergegevens)

d. Op basis van de WGA nodigt de Belastingdienst aangemelde werkgevers uit tot het doen van loonaangifte (2).

e. De werkgever doet per loontijdvak loonaangifte bij de Belastingdienst (4).

f. De werkgever stuurt correctieberichten in bij de Belastingdienst (in verband met herstel eigen fout of op last van de inspecteur; de correctieverplichting) (4).

g. De Belastingdienst zendt de werknemersgegevens door naar UWV en UWV neemt de werknemersgegevens op in de Polisadministratie, zodat ze beschikbaar zijn voor de afnemers (5).

h. Bij opname in de Polisadministratie worden de werknemersgegevens door het UWV gecontroleerd op volledigheid en plausibiliteit (incl. consistentie).

i. Verzekerden en afnemers van de werknemersgegevens geven foutsignalen door aan de polisadministratie (6).

j. Voor herstel van fouten in de loonaangifte wordt door de Belastingdienst een correctieverplichting opgelegd (7).

24

Op welke plek in deze route vervuilen en/of stagneren de gegevens?

In de integrale probleemanalyse zullen wij nader en gedetailleerd ingaan op de oorzaken van de stagnatie in de loonaangifteketen.

25

Waarom worden nieuwe gegevens die binnenkomen niet of onvoldoende gecontroleerd? Wat is in dit verband de taak van voormalige UWV-medewerkers die bij de Belastingdienst zijn ondergebracht?

Bij de invoering van de loonaangifteketen is er voor gekozen om het voor werkgevers zo gemakkelijk mogelijk te maken om aan hun loonaangifteplicht te voldoen. Zeker in het invoeringsjaar 2006 zou het niet passend zijn geweest om aangiftes te weigeren aan de poort die niet aan de invulinstructie voldeden. Het gaat dan veelal niet om opzettelijke inhoudelijke onjuistheden, maar om vergissingen of verschrijvingen. Controles inbouwen in de software van salarisadministraties was in het korte tijdbestek dat beschikbaar was voor de invoering van de nieuwe loonaangifte niet mogelijk. Bij het inregelen van de controles door Belastingdienst en het UWV is de lijn gevolgd dat de Belastingdienst zorg draagt voor de controles op de collectieve of werkgeversgegevens en het UWV op de nominatieve of werknemersgegevens. Werknemersgegevens worden dus niet bij binnenkomst onmiddellijk getoetst. Gezien de gerezen problemen en de wetenschap van nu is het initiatief genomen om te onderzoeken in welke mate een dergelijke vroegtijdige controle kan bijdragen aan de kwaliteit van de werknemersgegevens. Dit gegeven de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de loonaangifteketen. Zie ook het antwoord op vraag 26.

De naar de Belastingdienst overgekomen UWV-ers waren in hoofdzaak werkzaam in de looncontroles en worden dan ook ingezet in het toezichtsproces (kantoorcontroles en boekenonderzoeken). Het overgekomen administratieve personeel wordt ingezet bij taken als bestandsbeheer en sectorindeling.

26

Welke maatregelen worden genomen of kunnen genomen worden om de gegevens die bij de Belastingdienst binnenkomen op juistheid te controleren voor ze verder de keten ingaan?

De Belastingdienst start, in nauw overleg met het UWV, binnenkort een pilot om de mogelijkheden en effecten van een controle aan de poort van zowel werkgevers- als werknemersgegevens in beeld te krijgen. Deze maatregel is opgenomen in de brief van 8 juni jl. over de vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst (Kamerstukken II 2006/07 31 066, nr. 2). In het kader van de integrale probleemanalyse zal beoordeeld worden of deze maatregel in structurele zin bijdraagt aan een goed werkende loonaangifteketen.

27

Op welke moment (datum) heeft de Belastingdienst de beschikking over juiste loongegeven, op grond waarvan de Belastingdienst haar verplichtingen kan nakomen?

Zie voor het antwoord de reactie op de vragen 1 t/m 3.

28

Worden of alle mensen die mogelijkerwijs het slachtoffer zijn van het ontbreken van de loongegevens aangeschreven door de Belastingdienst?

De wijze en het tijdstip van communicatie met mogelijke gedupeerden is één van de onderwerpen die thans wordt uitgewerkt. Daarbij is van belang dat voor grote groepen toeslaggerechtigden de definitieve toekenning een bevestiging zal zijn van de toeslag die zij reeds hebben ontvangen. De andere groep belanghebbenden, namelijk degenen die recht hebben op een terugbetaling Zvw-bijdrage dan wel premies werknemersverzekeringen, is pas bekend op het moment dat alle loongegevens bij de Belastingdienst binnen zijn en verwerkt. Hiermee zal in het communicatieplan rekening worden gehouden.

29

Kan de regering aangeven wanneer de mensen hun teveel betaalde inkomensafhankelijke ziektekostenpremie terugkrijgen en wanneer de mensen hun toeslagen krijgen die ze nu niet kunnen krijgen vanwege ontbrekende loongegevens? Zo nee, kan de regering dan aangeven wanneer zij dat wel weet?

Zoals in de brief van 19 juni jl. (Kamerstukken II 2006/07 31 066, nr. 7) is aangegeven, is het streven er op gericht op de terugbetalingen Zvw-bijdragen en de definitieve toekenning van toeslagen zoveel mogelijk in het vierde kwartaal 2007 te realiseren.

30

Kan worden aangegeven hoeveel van de beloofde administratieve lastenverlichting verloren is gegaan door de huidige toestand? Is er aanvankelijk niet een te optimistische schatting gemaakt over de te verwachten lastenverlichting?

Onze inschatting is dat de beloofde administratieve lastenverlichting structureel wordt gerealiseerd. Wel zal er een verschuiving in de tijd plaats vinden. De schatting van de te verwachten lastenverlichting is gerelateerd aan de planning van Walvis, de Aansluitingswet Walvis en de Wfsv. Door de huidige ontwikkelingen zal het tijdpad van de administratieve lastenverlichting gaan schuiven.

31

Op welke termijn kan verwacht worden dat de gegevens die aan de Belastingdienst moeten worden verstrekt, wel bruikbaar zijn? Levert dit voor volgend jaar nog problemen op?

Zonder nadere maatregelen zullen de gegevens over 2007 van dezelfde, ontoereikende, kwaliteit voor de Belastingdienst zijn als die over 2006. In de aan uw Kamer vóór Prinsjesdag toegezegde integrale probleemanalyse, zal nader worden ingegaan op eventuele mogelijkheden om die problematiek op te lossen. Het voorgaande betekent overigens niet dat gestopt zou kunnen worden met het verzamelen van gegevens, omdat deze voor andere doeleinden, zoals de statistiek en de vaststelling van door werkgevers in totaal verschuldigde belasting en premie, noodzakelijk zijn.

32

Is het UWV hoofdverantwoordelijke voor de gerezen problemen of is dat ook te wijten aan de Belastingdienst?

De loonaangifteketen loopt vanaf de loonadministraties van de inhoudingsplichtigen via de Belastingdienst naar de polisadministratie bij het UWV, waaruit vervolgens gegevens aan diverse afnemers worden verstrekt. De implementatie van de loonaangifteketen, zoals geregeld in de (Invoeringswet) Wet financiering sociale verzekeringen, is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het UWV en de Belastingdienst.

33

Kunnen de gegevens niet tijdelijk bewaard worden, totdat de gegevens juist zijn ingevoerd bij de volgende schakel indien men weet dat er problemen op dat koppelvlak zijn?

Gegevens die zijn ingevoerd in de loonaangifteketen worden op opeenvolgende plekken in de keten gearchiveerd. In de integrale probleemanalyse, die voor Prinsjesdag aan de Tweede Kamer wordt gezonden, zal nader worden ingegaan op mogelijkheden tot reductie van complexiteit van de loonaangifteketen en de daarin voorkomende koppelvlakken.

34

Hoe heeft de brand bij het UWV kunnen leiden tot gegevensverlies? Was er geen sprake van dubbele opslag van gegevens om gegevensverlies bij brand te voorkomen?

Er heeft geen verlies van gegevens bij het UWV plaatsgevonden als gevolg van de brand in het datacentre van IBM eind december 2006. Wel heeft het gezien de bijzonder grote bestanden flink wat tijd gekost om alle data weer op de juiste plaats en wijze beschikbaar te krijgen. Gevolgen voor klanten zijn uitgebleven en verstoringen of vertragingen in de uitbetaling van uitkeringen zijn niet aan de orde geweest.

De brand heeft wel invloed gehad op de interne processen en de doorlooptijd van de verwerking van loonaangiften en de projectimplementatie van polisadministratie evenals de uitbreiding van de dienstverlening met nieuwe afnemers van gegevens.

Ten aanzien van de techniek dient opgemerkt te worden dat het UWV bij haar rekencentrumleveranciers de beschikking heeft over alle gangbare mechanismen om zowel de continuïteit van processen als beschikbaarheid van de data te garanderen tot op het in de industrie gangbare niveau. «Failover» concepten (dubbel uitvoeren opslag en procescapaciteit) en «back-up» en «restore» faciliteiten (veilig stellen van databestanden) zijn beschikbaar en worden toegepast op met name de bedrijfskritische processen en databestanden zoals die in de loonaangifteketen. De maatregelen worden in servicelevel niveaus afgesproken en vastgelegd in overeenkomsten met de leveranciers.

35

Waarom zijn er van tevoren geen draaiboeken gemaakt voor het geval de nieuw ingerichte keten nog niet goed zou werken?

Bij de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel (Invoeringswet) Wet financiering sociale verzekeringen is uitvoerig stilgestaan bij de vraag wat te doen als de loonaangifteketen niet tijdig of niet geheel klaar zou zijn per 1 januari 2006. Aangegeven is dat hiervoor uitstel- en terugvalscenario’s bestonden en dat mogelijk met een overgangperiode van twee jaar rekening moest worden gehouden. Ook is gesteld dat het Go/No-go moment lag op uiterlijk 1 juli 2005, en dat zelfs dan een Go-different scenario aan de orde zou kunnen zijn. (Kamerstukken II, 2003/04, 29 529, nrs. 6, 7 en 13 en 29 531, nrs. 6 en 7).

Omdat bij de Go-beslissing geen zekerheid kon bestaan over de bruikbaarheid van de gegevens die in de loop van 2006 in de polisadministratie zouden binnenkomen, is gekozen voor een scenario waarbij het UWV op z’n vroegst in 2007 de reguliere gegevensuitvraag bij werkgevers voor de vaststelling van recht, duur en hoogte van uitkeringen zou staken en zou proberen te varen op de gegevens uit de polisadministratie (gesloten bedrijfsvoering/koppeling polisadministratie en dagloonmodule). Ook is ervoor gekozen de migratie van de achterliggende systemen in de uitkeringsverzorging (deels aanpassen, deels uitfaseren) bij het UWV zodanig te plannen dat de normale bedrijfsvoering ook kon plaatsvinden ingeval de polisadministratie in 2006 of 2007 niet zou werken of gevuld zou blijken met onbruikbare gegevens. Het UWV heeft daarom de uitkeringsverzorging kunnen continueren ondanks de problematiek in de loonaangifteketen.

36

Waarom is er vooraf geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat werkgevers hun data verkeerd aanleveren of dat de loongegevens ergens in de keten blijven hangen?

Zie het antwoord op de vragen 25 en 35.

Opmerkingen en vragen van de VVD-fractie

37

De leden van de VVD-fractie betreuren de inhoud van de brief van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de staatssecretaris van Financiën van 19 juni 2007 alsmede de uitkomst van het ontluisterende spoeddebat met de bewindspersonen over de misstanden in de keten loonheffingen werd gehouden. De leden van de VVD-fractie zien het als zeer zorgelijk dat de minister in dit debat zelfs geen uitspraak kon doen of er licht is aan de horizon voor de gedupeerden van nu en voor de toekomst.

Kan de regering specifiek aangeven wanneer en hoe zij zijn geïnformeerd over de problemen met c.q. het disfunctioneren van de systemen? Wie (zowel ambtelijk als ook politiek) was op welk moment op de hoogte van wat?

Met onze brief van 10 april 2007 (Kamerstukken II 2006/07 26 448, nr. 328) is de Kamer geïnformeerd over de laatste stand van zaken betreffende Walvis. In deze brief zijn de op dat moment bekende problemen binnen de loonaangifteketen vermeld en zijn de gevolgen van de vertraging in de loonaangifteketen aangegeven.

Op 13 juni heeft de Belastingdienst ambtelijk SZW op de hoogte gesteld over het feit dat de over het jaar 2006 in de polisadministratie opgeslagen gegevens voor de Belastingdienst niet bruikbaar zullen zijn voor het terugbetalen van de teveel ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet en ook niet voor het definitief vaststellen van het recht van cliënten op bijvoorbeeld zorgtoeslag. Op dezelfde dag is hierover nog contact opgenomen met het UWV. Op 14 juni heeft er een bijeenkomst plaatsgevonden tussen het UWV, de Belastingdienst en SZW. Daar is de conclusie getrokken dat de over het jaar 2006 in de polisadministratie opgeslagen gegevens voor de Belastingdienst inderdaad niet bruikbaar zullen zijn voor zijn werkprocessen. Daarna zijn beide bewindslieden geïnformeerd over de ontstane situatie. Als vervolg hierop is op 19 juni de brief «stand van zaken keten loonheffing en de effecten daarvan» (Kamerstukken II 2006/07 31 066, nr. 7) naar uw Kamer gestuurd.

38

Waarom is de Kamer überhaupt zo laat geïnformeerd over de ernst van de situatie, terwijl op 19 april 2007 een algemeen overleg en op 12 juni 2007 een VAO met de staatssecretaris van Financiën heeft plaatsgevonden? Waarom heeft de staatssecretaris niet meteen openheid van zaken gegeven? Het was op dat moment toch al duidelijk dat data onbruikbaar waren geworden en gegevens van belastingplichtigen (bijvoorbeeld teruggaaf teveel betaalde premies) dientengevolge ook weg, onvindbaar of onbruikbaar waren?

Het disfunctioneren van de systemen is niet een onderwerp van de afgelopen periode, maar kent een geschiedenis die teruggaat tot begin 2006. Daarbij gaat het overigens niet steeds om dezelfde problemen en steeds dezelfde systemen en processen, maar om problemen in velerlei verschijningsvormen, op verschillende momenten en op verschillende plaatsen in de loonaangifteketen. Vanaf begin 2006 zijn de voormalige bewindslieden van onze departementen en wijzelf doorlopend op de hoogte gehouden van de stand van de ontwikkelingen en de problemen die helaas steeds weer de kop opstaken. De stand van de keten en de problemen zijn ook regelmatig via Algemene Overleggen, halfjaarlijkse rapportages, brieven etc. met uw Kamer gedeeld. Zoals in de antwoorden op de vragen 1 t/m 3, 13 en 37 is aangegeven zijn de problemen rond de kwaliteit van de loongegevens en de gevolgen daarvan voor andere werkprocessen pas medio juni in volle omvang duidelijk geworden. Uw Kamer is zo snel mogelijk daarna via de eerder aangehaalde brief van 19 juni jl (Kamerstukken II 2006/07 31 066, nr. 7) over de ontstane situatie geïnformeerd.

39

Kan de regering een uiteenzetting geven over hoe en door wie de besluitvorming heeft plaatsgevonden over de ingebruikname van de polisadministratie terwijl deze nog in aanbouw is? Welke pilots zijn er geweest?Is er een back-up/terugval/noodscenario bedacht? Zo ja, waarom is dit niet in werking getreden? Zo neen, waarom niet?

Onze ambtsvoorgangers hebben de go-beslissing voor de invoering van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) genomen. Zij hebben de Kamer met hun brief van 22 juli 2005 (Kamerstukken II 2004/05 28 219, nr. 29) hierover ingelicht. Inherent aan de go-beslissing is de ingebruikname van de polisadministratie.

Er is een pilot uitgevoerd om de verzending van loonaangiften uit de salarissoftware naar de postbus van de Belastingdienst en de verwerking van de bij de Belastingdienst binnengekomen loonaangiften in de heffingsadministratie te testen. Deze pilot is goed verlopen (Kamerstukken II 2004/05 28 219, nr. 29). Daarnaast zijn er geen noodscenario’s bedacht voor het geval dat de aangeleverde gegevens van kwalitatief onvoldoende niveau zouden zijn en daarbij voor bepaalde afnemers onbruikbaar.

Zie ook de antwoorden op de vragen 25 en 35.

40

In het spoeddebat van woensdag 20 juni 2007 werd voor het eerst een brand genoemd die eerder dit jaar plaatshad waardoor gegevens verloren zijn gegaan. Waarom is de Kamer hier niet over geïnformeerd en waarom is niet onmiddellijk ingegrepen om verdere schade aan gegevens te voorkomen? Wanneer vond de brand plaats en voor welke processen had deze consequenties? Waarom zijn er geen back-ups van de gegevens beschikbaar?

In onze brief van 24 april (Kamerstukken II 2006/07 26 448, nr. 330) is melding gemaakt van de brand in het rekencentrum van het UWV in Brussel. Vervolgens is in het Algemeen Overleg van 24 mei jl. gesproken over de brand in het rekencentrum van het UWV in Brussel (Kamerstukken II 2006/07 26 448, nr. 335).

Voor de verdere beantwoording van de vraag verwijzen wij u naar het antwoord op vraag 34.

41

Is het juist dat tot op de dag van vandaag de datastromen verkeerd doorlopen en de schade alsmaar groter wordt? Waarom wordt hier niet direct op ingegrepen? Is het juist dat zich in 2007 dezelfde problemen zullen voordoen? Vindt de regering het acceptabel dat straks meer dan 30 000 rechthebbenden permanent een bedrag kwijt zijn van soms wel meer dan 1000 euro? Immers; het duurt zo lang tot men de teveel ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet terugkrijgt, dat het op het moment van teruggave over het volgende jaar alweer teveel is ingehouden. Waarom was het voor een kleine groep 65plussers wel mogelijk de teveel ingehouden bijdrage ZVW al voor september 2006 uit te betalen? Was men bij deze groep niet afhankelijk van loongegevens van het UWV?

Onderkend is dat de gegevens over 2007 van het zelfde kwalitatief onvoldoende niveau kunnen zijn als de gegevens over 2006. In de aan uw Kamer vóór Prinsjesdag toegezegde integrale probleemanalyse, zal nader worden ingegaan op de daarop te treffen maatregelen.

De regering acht het niet acceptabel dat voor 30 000 rechthebbenden een terug te geven bedrag kwijt zou zijn. Sterker, het is juist onze bedoeling om recht te doen aan de 30 000 rechthebbenden. De maatregelen die thans in het kader van het opnieuw uitvragen van loongegevens worden overwogen, moeten juist hierin voorzien.

De groep 65-plussers (zo’n 170 000) kon al van een voorlopige betaling worden voorzien op basis van historische gegevens (inkomensgegevens jaar 2005) die bij de Belastingdienst over deze groep bekend waren.

42

Kan de regering specifiek aangeven voor welke processen in de belastingen, soorten premieheffingen, teruggaaf, en dergelijke. gevolgen zijn te verwachten voor de komende jaren? Kan de regering een exact overzicht opstellen van alle soorten inhoudingen en de bevolkingsgroepen die dit treft? Kan de regering aangeven wat de gevolgen zijn van de problemen bij het UWV en de Belastingdienst voor alle pensioenfondsen in Nederland? Zullen deze ook opnieuw gegevens moeten aanleveren? Zo ja, hoe vindt compensatie plaats?

Het uitblijven van bruikbare loongegevens heeft gevolgen voor de volgende Belastingdienstprocessen:

– het definitief toekennen van toeslagen;

– de (definitieve) terugbetaling van de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw en te veel ingehouden premies werknemersverzekeringen;

– het verstrekken van zogeheten inkomensverklaringen aan burgers;

– het «nabeschrijven» van degenen die op basis van de loongegevens alsnog onder de inkomstenbelasting moeten vallen;

– het aanbrengen van looncorrecties;

Daarnaast levert de Belastingdienst ook inkomensgegevens (waar het loon onderdeel van is) aan derden voor de uitvoering van hun werkprocessen. Het gaat hierbij om leveringen aan onder meer de SVB, de IB-groep en gemeenten.

In verband met de toekenning van toeslagen en de terugbetaling van Zvw-bijdragen moeten ook pensioenfondsen een vergelijkbare set gegevens aanleveren net als andere werkgevers/inhoudingsplichtigen.

43

Wanneer zal het toegezegde communicatieplan, waarmee de gedupeerden betere voorlichting zullen ontvangen, naar de Kamer worden gestuurd? Waarom is de voorlichting tot op heden zo gebrekkig geweest?

Zodra duidelijk is welke maatregelen worden getroffen om de problemen over 2006 het hoofd te kunnen bieden zal het communicatieplan worden vastgesteld en aan de Kamer worden verstrekt.

44

Wat voor gevolgen heeft de huidige problematiek in de loonketen bij het UWV voor het vertrouwen van mensen in de overheid?

De loonketen loopt vanaf de loonadministraties van de inhoudingsplichtigen via de Belastingdienst naar de polisadministratie bij het UWV, waaruit onder meer loongegevens aan diverse afnemers worden verstrekt. De Belastingdienst, het Centraal bureau voor de statistiek, het UWV, gemeenten en andere instellingen moeten gebruik kunnen maken van de gegevens die in de loonketen worden verwerkt. Het vertrouwen van mensen in de overheid zal over het algemeen niet toenemen als blijkt dat zij wat dat betreft niet aan de verwachtingen voldoet.

45

Verwacht de regering in het geval van mensen die een belastingaanslag hebben gehad, maar aan de andere kant nog recht hebben op teruggave van betaalde bijdrage zorgverzekeringswet, dat zij zullen weigeren hun belastingaanslag te betalen? Hoe zal in de praktijk door de Belastingdienst met deze mensen worden omgegaan?

Verreweg de meeste (voorlopige) belastingaanslagen over 2006 zijn reeds opgelegd. Er zijn geen gevallen bekend van burgers die weigeren hun aanslag te betalen omdat zij nog geen terugbetaling van hun Zvw-bijdrage hebben ontvangen.

46

Heeft de regering het VVD-voorstel onderzocht om een meldpunt in te stellen voor mensen die nog wachten op teruggave van teveelbetaalde inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet, aangezien de Belastingdienst niet weet wie het precies zijn en mensen zich dan in ieder geval zelf kenbaar kunnen maken? Zal de regering dit voorstel gaan uitvoeren?

Het al dan niet instellen van een meldpunt is afhankelijk van de vraag op welke wijze de terugbetaling van de Zvw-bijdrage vorm krijgt. In het geval de Belastingdienst de terugbetaling ambtshalve uitvoert lijkt de instelling van een meldpunt niet opportuun.

47

Welke meerwaarde verwacht de regering van een integrale knelpuntennotitie boven de brief waarin al een aantal knelpunten aan de orde zijn gesteld?

De meerwaarde van een integrale probleemanalyse over de volledige loonaangifteketen van werkgever tot afnemer is als eerste door de IWI onderkend. De meerwaarde van de integrale probleemanalyse boven de brief van 19 juni 2007 (Kamerstukken II 2006/07 31 066, nr. 7) is dat de analyse door de Belastingdienst en het UWV betrekking zal hebben op de loonaangifteketen als geheel en voorzien zal worden van een nieuwe planning. In deze planning zullen realistische doelen voor verbetering van de loonaangifteketen worden opgenomen. Ook zal de integrale probleemanalyse en de daarop gebaseerde planning worden beoordeeld door een onafhankelijke deskundige. Deze inmiddels aangestelde deskundige is de directeur van het HEC (Het Expertise Centrum). De integrale probleemanalyse zal overeenkomstig onze eerdere toezegging tijdens het Algemeen overleg op 24 mei jl. en herhaald tijdens het spoeddebat op 20 juni jl. voor Prinsjesdag aan de Kamer worden toegestuurd. Het is niet mogelijk om de integrale probleemanalyse overeenkomstig uw verzoek bij brief van 20 juni (SZW07-B-041) uiterlijk in week 26 toe te sturen, omdat deze – inclusief het oordeel van de onafhankelijk deskundige – nog niet beschikbaar is.

Opmerkingen en vragen van de PVV-fractie

48

Waarom hebben de Belastingdienst en het UWV de benodigde reorganisatie, alsmede de benodigde uitbreidingen en aanpassingen van hun computersystemen, niet kunnen uitvoeren voordat het takenpakket van de Belastingdienst vorig jaar aanzienlijk werd verzwaard met de uitkering van enkele belangrijke toeslagen, terwijl zij van deze verzwaring toch ruimschoots van tevoren op de hoogte moeten zijn geweest?

Geruime tijd voor de invoeringsdatum is reeds besloten tot de invoering van de Wfsv/SUB-operatie. Een dergelijke operatie is echter zeer complex, waarbij aanpassingen en uitbreidingen van computersystemen gefaseerd en over een lange periode uitgesmeerd worden gerealiseerd. Een samenloop met de automatiseringsactiviteiten voor de toeslagen was hierdoor onvermijdelijk.

49

Is het juist te stellen dat de huidige onmacht van de Belastingdienst om de terugbetaling van de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw correct uit te voeren geheel voortkomt uit gebreken in de computersystemen van het UWV en de Belastingdienst zelf, of moet deze onmacht tenminste gedeeltelijk worden toegeschreven aan onvolkomenheden in de fiscale gegevens die door burgers en bedrijven in eerste instantie bij de Belastingdienst werden aangeleverd?

De oorzaken voor de onbruikbaarheid van de gegevens zijn divers. Een deel van de problemen heeft te maken met de kwaliteit van de aanlevering door werkgevers. Het gaat dan veelal niet om opzettelijke inhoudelijke onjuistheden, maar om vergissingen of verschrijvingen. Daarbij komt dat ook werkgevers bij de invoering van de loonaangifteketen complexe wijzigingen in hun ICT hebben moeten aanbrengen met mogelijke fouten als gevolg. Een ander deel kan zijn ontstaan door onjuiste of onvolledige verwerking van de gegevens in de keten van de Belastingdienst en het UWV. Zie ook de antwoorden op de vragen 15 en 32.

50

Indien de huidige gebreken in het functioneren van de Belastingdienst, bijvoorbeeld wat betreft de terugbetaling van de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, kunnen worden toegeschreven aan tekortkomingen in de computersystemen van het UWV en de Belastingdienst, waarom doet de Belastingdienst dan opnieuw een beroep op werkgevers voor looninformatie, terwijl deze informatie ook af te leiden zou moeten zijn uit de onbewerkte fiscale bronbestanden die zijn aangeleverd bij de Belastingdienst?

Zie voor het antwoord de vragen 1, 23 en 33.


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), De Wit (SP), voorzitter, van Gent (GL), Hamer (PvdA), Blok (VVD), Nicolaï (VVD), Van Dijk (CDA), Smeets (PvdA), Omtzigt (CDA), Van Hijum (CDA), Koşer Kaya (D66), Jonker (CDA), ondervoorzitter, Luijben (SP), Ulenbelt (SP), Verdonk (VVD), Ortega-Martijn (CU), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Van der Burg (VVD), Koppejan (CDA), Van Dijck (PVV), Spekman (PvdA), Heerts (PvdA), Thieme (PvdD), Karabulut (SP) en Vos (PvdA).

Plv. leden: Van der Staaij (SGP), Gerkens (SP), Vendrik (GL), Wolfsen (PvdA), De Krom (VVD), Weekers (VVD), De Rouwe (CDA), Depla (PvdA), Sterk (CDA), Willemse-van der Ploeg (CDA), Pechtold (D66), Spies (CDA), Irrgang (SP), Lempens (SP), Zijlstra (VVD), Cramer (CU), Biskop (CDA), Dezentjé Hamming (VVD), Joldersma (CDA), Fritsma (PVV), Tang (PvdA), Crone (PvdA), Ouwehand (PvdD), Gesthuizen (SP) en Heijnen (PvdA).

XNoot
2

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Vendrik (GL), Blok (VVD), voorzitter, Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Weekers (VVD), Gerkens (SP), Van Haersma Buma (CDA), De Nerée tot Babberich (CDA), Dezentjé Hamming (VVD), Omtzigt (CDA), Koşer Kaya (D66), Irrgang (SP), Luijben (SP), Kalma (PvdA), Blanksma-van den Heuvel (CDA), Cramer (CU), Kortenhorst (CDA), Van der Burg (VVD), Van Dijck (PVV), Heerts (PvdA), Gesthuizen (SP), Ouwehand (PvdD), Tang (PvdA) en Vos (PvdA).

Plv. leden: Van der Staaij (SGP), Van Dam (PvdA), Halsema (GL), Remkes (VVD), Jonker (CDA), Aptroot (VVD), Van Gerven (SP), De Vries (CDA), Van Hijum (CDA), De Krom (VVD), De Pater-van der Meer (CDA), Pechtold (D66), Kant (SP), Ulenbelt (SP), Van der Veen (PvdA), Vacature (CDA), Anker (CU), Mastwijk (CDA), Schippers (VVD), De Roon (PVV), Smeets (PvdA), Van Gijlswijk (SP), Thieme (PvdD), Heijnen (PvdA) en Spekman (PvdA).

Naar boven