Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 31066 nr. 705 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 31066 nr. 705 |
Aan de Leden
Den Haag, 8 oktober 2020
Conform artikel 16a van het Reglement van Orde heeft de vaste commissie voor Financiën het voorstel voor een verzoek aan de Algemene Rekenkamer om onderzoek te doen naar de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen van positief advies voorzien. Dit advies is besproken tijdens de Presidiumvergadering van 6 oktober 2020.
Het presidium legt conform artikel 30 tweede lid van het Reglement van Orde aan u het verzoek voor om de Algemene Rekenkamer onderzoek te laten doen naar de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen.
Het presidium stelt u voor in te stemmen met het bijgevoegde verzoek en dit door te geleiden naar de Algemene Rekenkamer.
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, K. Arib
Aan het presidium
Den Haag, 21 september 2020
De vaste commissie voor Financiën heeft op 9 september 2020 ingestemd met een aan de Kamer voor te leggen verzoek aan de Algemene Rekenkamer tot een onderzoek naar de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen, in het kader van het verantwoordingsonderzoek over het huidige begrotingsjaar. Het tweede lid van artikel 16a van het Reglement van Orde bepaalt dat de vaste commissie Financiën advies dient te geven, voordat aan de Kamer wordt voorgesteld de Algemene Rekenkamer te verzoeken een onderzoek in te stellen. De vaste commissie Financiën heeft positief geadviseerd over dit verzoek. Het advies en het voorstel zijn bijgevoegd bij deze brief.
Namens de leden van de vaste commissie voor Financiën verzoek ik u aan de Kamer voor te stellen, de Algemene Rekenkamer te verzoeken onderzoek te doen naar de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen.
Ik verzoek u te bevorderen dat de Kamer hierover zo spoedig mogelijk een beslissing neemt.
De voorzitter van de commissie, Tielen
De griffier van de commissie, Weeber
De Algemene Rekenkamer wordt verzocht in het kader van het verantwoordingsonderzoek over begrotingsjaar 2020 onderzoek te doen naar de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) en daarin de volgende deelvragen mee te nemen:
1. Worden de zaakbehandelaars voldoende getraind?
2. Wat is de doorloopsnelheid van zaken?
3. Hoe gaan de zaakbehandelaars om met de werklast?
4. Worden besluiten over compensatie en schadevergoeding in samenhang genomen?
5. Hoe wordt omgegaan met de bewijslast (een punt waarop de Kamer heeft bijgestuurd)?
6. Krijgen de gedupeerden voldoende gelegenheid hun verhaal te doen, conform de motie-Leijten (Kamerstuk 35 468, nr. 29)
7. Krijgen zaakbehandelaars en gedupeerden op fatsoenlijke wijze inzage in hun dossiers?
8. Hoe zijn de informatiestromen georganiseerd die van belang zijn voor de hersteloperatie?
De vaste commissie Financiën brengt een positief advies uit over het verzoek.
De vaste commissie Financien heeft het conceptverzoek zoals opgenomen in de aangenomen Kamermotie en verder uitgewerkt in een voorstel aan de vaste commissie Financiën op de volgende punten getoetst:
1. Heeft de Algemene Rekenkamer de voor het onderzoek vereiste bevoegdheden?
Ja. De Algemene Rekenkamer heeft de volledige bevoegdheid om onderzoek naar de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen te verrichten.
2. Beschikt de Algemene Rekenkamer over de benodigde kennis en expertise?
Ja. De Rekenkamer heeft hier voldoende kennis voor in huis en is de aangewezen partij om onderzoek te doen naar de bedrijfsvoering van de UHT. In het geval een deelvraag meer op het terrein van de Nationale ombudsman ligt, kan onderlinge afstemming plaatsvinden.
3. Heeft uitvoering door de Algemene Rekenkamer meerwaarde ten opzichte van andere onderzoeksmogelijkheden door de Kamer?
Ja. De Rekenkamer heeft bevoegdheden die andere onderzoeksorganisaties niet hebben, zoals de bevoegdheden om dossiers op te vragen en de administratie in te zien. Andere onderzoeksbureaus zijn afhankelijk van het vrijwillig meewerken door het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst aan het onderzoek en zullen daarbij ook waarborgen moeten afgeven i.v.m. vertrouwelijkheid die enige tijd in beslag zullen nemen (VOG, geheimhoudingsverklaringen). Een onderzoek door de Algemene Rekenkamer kan zich richten op de bedrijfsvoering c.q. de mate waarin deze is ingericht conform afspraken met de Kamer en de interne informatievoorziening. Daarbij is een dergelijk onderzoek van meerwaarde op de vele onderzoeken die zijn aangekondigd in de voortgangsrapportages bij de hersteloperatie toeslagen en die voornamelijk gericht zijn op een reconstructie van de toeslagenaffaire en het informatiebeheer bij Toeslagen in den brede.
4. Is de vraagstelling voldoende afgebakend?
De vraagstelling is specifiek aangegeven. Daarmee zou het onderzoek, mede gegeven de reeds aanwezige kennis en bevoegdheden van de Algemene Rekenkamer, op korte termijn uitvoerbaar kunnen zijn voor de Algemene Rekenkamer.
5. Is de gedachte doorlooptijd van het onderzoek voldoende onderbouwd?
Gezien de thematische relatie met de algehele bedrijfsvoering van de Belastingdienst en het kerndepartement wordt de Algemene Rekenkamer gevraagd de genoemde deelvragen mee te nemen in het verantwoordingsonderzoek over het begrotingsjaar 2020. Daarmee wordt gestuurd op publicatie op Verantwoordingsdag 2021.
De conclusie van bovenstaande toetsing is dat het verzoek in lijn is met de bevoegdheden van de Algemene Rekenkamer. De vaste commissie Financiën brengt derhalve een positief advies uit over het verzoek.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31066-705.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.