31 066 Belastingdienst

Nr. 353 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 april 2017

Tijdens het vragenuur van 28 maart 2017 (Handelingen II 2016/17, nr. 60, Vragenuur) zijn door uw Kamer vragen gesteld naar aanleiding van het bericht «Belastingtelefoon geeft nog steeds erg vaak het verkeerde antwoord». Ik heb toen een aantal verbetermaatregelen aangekondigd die ik de komende maanden doorvoer. Zoals ik heb toegezegd rapporteer ik in de 20e Halfjaarsrapportage over de genomen maatregelen.

Bij de regeling van werkzaamheden van 29 maart (Handelingen II 2016/17, nr. 61, Regeling van werkzaamheden) is gevraagd om binnen een week de vraag te beantwoorden of de informatie die de Belastingtelefoon over de aftrek van medische kosten geeft al dan niet klopt. En mocht het niet kloppen wat zijn dan de rechtsgevolgen als belastingplichtigen foutieve informatie gebruiken bij het invullen van hun aangifte.

De Consumentenbond geeft aan dat het onderzoek dat zij hebben uitgevoerd, aantoont dat de Belastingtelefoon niet in alle gevallen juist heeft geïnformeerd betreffende de aftrekbaarheid van medische kosten.

Wanneer een belastingplichtige op basis van foutieve informatie verkregen via de Belastingtelefoon de aangifte te goeder trouw invult, heeft dat als rechtsgevolg dat de inspecteur bij het beoordelen van de aangifte deze fout mag corrigeren, wat leidt tot een juiste aanslag. Een boete is op een dergelijk punt uiteraard niet aan de orde.

De Staatssecretaris van Financiën, E.D. Wiebes

Naar boven