Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 november 2022
Met deze brief informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen
en Douane, over een storing in het IT-systeem van de Belastingdienst, Toeslagen en
Douane die de afgelopen dagen heeft plaatsgevonden. Door deze storing is de BelastingTelefoon
(inclusief Toeslagen) en DouaneTelefoon op maandag 14 november en dinsdag 15 november
niet bereikbaar geweest. Met uitzondering van een korte interruptie in bereikbaarheid
deze middag zijn de BelastingTelefoon (inclusief Toeslagen) en DouaneTelefoon sinds
woensdagochtend weer operationeel.
Op vrijdagavond 11 november is een geplande migratie van één van de generieke platformen
bij de Belastingdienst gestart. Dit soort grote veranderingen worden gepland in het
weekend om hinder zo veel mogelijk te voorkomen. De geplande migratie is helaas halverwege
vastgelopen, waardoor deze niet in het weekend voltooid is. Om de storing op te lossen
is contact gelegd met de leverancier om de installatie te hervatten.
Omdat de migratie niet voltooid werd in het weekend hebben verschillende systemen
van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane een storing ervaren. Zo konden bepaalde
interne pagina’s niet benaderd worden of konden medewerkers niet inloggen in de interne
systemen. Ook de techniek die nodig is voor de systemen van de BelastingTelefoon (inclusief
Toeslagen) en DouaneTelefoon was onderdeel van de migratie. Daarom waren de BelastingTelefoon
(inclusief Toeslagen) en DouaneTelefoon tijdelijk niet bereikbaar.
Zodra de storing bekend werd is een crisismanagementteam ingesteld. In het crisismanagementteam,
bestaande uit de meest betrokken directeuren van de Belastingdienst, Toeslagen en
Douane, is direct gestart met zoeken naar manieren om de storing te verhelpen, de
impact te verkleinen en de communicatie naar burgers, bedrijven en medewerkers voor
te bereiden.
In samenwerking met de leverancier is het gelukt om de migratie te voltooien. Op dinsdag
bleek er nog een technisch probleem te zijn met het doorsturen van binnenkomend belverkeer.
Het was wel mogelijk om burgers terug te bellen vanuit de BelastingTelefoon (inclusief
Toeslagen) en de DouaneTelefoon, en medewerkers konden weer inloggen in systemen.
Er is een bericht aangemaakt op de websites van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane,
zowel op de hoofdpagina als op het deel voor (ver)storingen is een aparte melding
gemaakt dat de Belastingtelefoon (inclusief Toeslagen) en Douanetelefoon niet bereikbaar
waren. Dit bericht is ook via social media verspreid. Er zijn verschillende Twitterberichten
geplaatst om burgers en bedrijven te informeren over de storing.
Voor burgers die een dwangbevel, aanmaning, of betalingsherinnering hebben ontvangen
is het sinds dinsdagochtend mogelijk om via de hoofdpagina van Belastingdienst.nl
een terugbelverzoek in te dienen. Er is daarnaast besloten om een verzending dwangbevelen
en aanmaningen uit te stellen, omdat burgers niet met vragen bij de Belastingdienst,
Toeslagen en Douane terecht konden. De balies, webcare en de steunpunten hebben wel
normaal gefunctioneerd. De medewerkers van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane
zijn via intranet en ICT-berichten geïnformeerd. Ook ketenpartners zoals UWV, CBS
en intermediairs zijn geïnformeerd. De Douane heeft de leden van het Overleg Douane
Bedrijfsleven (ODB) geïnformeerd.
Met uitzondering van een korte interruptie in bereikbaarheid deze middag zijn de BelastingTelefoon
(inclusief Toeslagen) en DouaneTelefoon weer bereikbaar sinds woensdagochtend. Burgers
en bedrijven die maandag, dinsdag of woensdag hinder hebben ondervonden van de beperkte
bereikbaarheid van de Belastingdienst en Toeslagen, en zij hierdoor niet tijdig aan
hun verplichtingen hebben kunnen voldoen, kunnen rekenen op een coulante houding.
Het is nog onduidelijk wat de exacte oorzaak en mogelijke andere gevolgen van de storing
zijn. Het is natuurlijk erg vervelend dat dit heeft plaatsgevonden. De dienstverlening
van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane is van essentieel belang om burgers en
bedrijven goed te helpen. Ik zal uw Kamer informeren als er bredere gevolgen zijn
door deze storing.
De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij