Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XV nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
b. De begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Bij de coalitievorming van het kabinet is besloten tot de benoeming van een programmaminister voor Jeugd en Gezin en een programmaminister voor Wonen, Wijken en Integratie. Deze programmaministers zullen met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Daarvoor zal uiterlijk op de Derde dinsdag van september 2007 een voorstel van wet tot wijziging van de Comptabiliteitswet 2001 bij de Tweede Kamer worden ingediend.
Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen.
Tot het programma Jeugd en Gezin behoren:
• integraal jeugdprogramma;
• integratie indicatiestellingen;
• pilots onwillige jongeren;
• jeugddeel arbeidsmarkt;
• kindgerelateerde financiële regelingen waaronder het kindgebonden budget en de kinderbijslag;
• gezinsbeleid, gezinsnota
De programma- en apparaatsgelden zullen voor het begrotingsjaar 2007 op de begroting van SZW blijven staan.
Voor de begroting 2008 zullen de tot het programma behorende programmagelden worden opgenomen in de programmabegroting 2008 voor Jeugd en Gezin. De apparaatsgelden zullen op de begrotingen 2008 van SZW blijven staan.
Gelet op bovenstaande geschiedt de ondertekening van de onderhavige memorie van toelichting door ondergetekende mede namens de programmaminister voor Jeugd en Gezin.
1. De departementale begroting
In deze suppletore begroting worden de Voorjaarsnotamutaties van Hoofdstuk XV naar de begrotingsartikelen geboekt en aldaar toegelicht. De indeling van deze suppletore begroting sluit aan bij de aangepaste begrotingsstructuur zoals die is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2007.
In deze suppletore begroting is de besluitvorming in het kader van de voorjaarsnota verwerkt, voorzover die neerslaat in de begrotingsgefinancierde uitgaven. Het betreft daarbij:
• Macro-economische bijstellingen (volume, loon en prijzen);
• Uitvoeringsbijstellingen, waaronder eindejaarsmarge;
• Intensiveringen: coalitieakkoord dossier WAO/WIA en de invoering (vooralsnog op experimentele basis) van de wet arbeid en zorg alleenstaande ouders (Wet Vazalo)
Daarnaast is in deze suppletore begroting een aantal budgettair neutrale herschikkingen tussen subartikelonderdelen opgenomen als gevolg van:
1. De overige programma-uitgaven (primair proces, subsidies, voorlichting en onderzoek) zijn in de ontwerp begroting zoveel als mogelijk toebedeeld aan de operationele doelstellingen bij de beleidsartikelen. Gedurende de uitvoering van de begroting blijkt dat er aanvullende verschuivingen tussen de budgetten noodzakelijk zijn.
2. Jaarlijks wordt binnen SZW aan de hand van jaarprogramma’s een nadere toedeling gemaakt van het totaal van de apparaatuitgaven en de algemene programma-uitgaven. Ook dit leidt tot verschuivingen tussen budgetten.
De organisatie-structuur van het departement is opgebouwd uit ca 40 organisatie-eenheden die allen een eigen budgetverantwoordelijkheid hebben. Het aantal budgetmutaties tussen dezelfde budgethouder en mutaties tussen budgethouders onderling bedraagt tot en met de Voorjaarsnota ca 750. Om die reden is afgezien van het toelichten van de afzonderlijke mutaties. Herschikkingen tussen budgetten staan geclusterd in de toelichting opgenomen als «Budgettair neutrale herschikkingen».
Omdat de voorjaarsnota vanwege het recent gesloten coalitieakkoord een overwegend beleidsarm karakter heeft hebben de mutaties vooral betrekking op ontwikkelingen in de uitvoering. Met de uitvoering van het coalitieakkoord is wel een begin gemaakt, maar de effecten daarvan slaan met name in 2008 en latere jaren neer. Eén onderdeel van het coalitieakkoord krijgt wel z’n beslag in 2007 en dat is het WAO/WIA dossier (verhoging van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen van 70% naar 75%, verlaging leeftijdsgrens herbeoordelingen en de verlenging van de TRI). De daaruit voorvloeiende mutaties zijn in de suppletore wet opgenomen. Een andere beleidsmatige mutatie betreft de invoering (vooralsnog op experimentele basis) van de Wet voorzieningen arbeid en zorg alleenstaande ouders (Wet Vazalo)
2.1 Overzicht met belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
Overzicht met belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (Voorjaarsnota) Bedragen in EUR 1000
Uitgaven 2007 | Artikelnr. 2007 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 26 963 879 | |
Vastgestelde begrotingswet | 26 963 879 | |
Belangrijkste suppletore mutaties : | ||
1. Eindejaarsmarge Rb-eng | 3 026 | div. |
2. Eindejaarsmarge SZA | 48 920 | div. |
3. Loonbijstelling | 95 982 | 99 |
4. Prijsbijstelling | 14 224 | 99 |
5. WSW | – 25 000 | 24 |
6. Kinderopvang naar OCW | – 1 567 168 | 25 |
7. Diversen WWB | – 168 930 | 30 |
8. Diversen IOAW | – 14 708 | 30 |
9. Toetsingscommissie nabetalingen WWB | 8 000 | 30 |
10. Naar Gemeentefonds handhaving | – 9 690 | 30 |
11. WWIK | – 13 000 | 30 |
12. TRI | 35 000 | 30 |
13. Wajong | 126 870 | 31 |
14. Toeslagenwet | 27 908 | 32 |
15. Mutaties op rijksbijdragen | 1 405 272 | 34 |
16. Emancipatie naar OCW | – 11 052 | 35 |
17. Diverse overige mutaties | – 12 403 | div. |
Stand na 1e suppletore begroting 2007 | 26 907 130 |
Overzicht met belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2007 (Voorjaarsnota) Bedragen in EUR 1000
Ontvangsten 2007 | Artikelnr. 2007 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 508 544 | |
Vastgestelde begrotingswet | 508 544 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Ontvangsten boeten | 6 530 | 22 |
2. Anti-cumulatieafdrachten | 2 247 | 24 |
3. Ontvangsten Kinderopvang naar OCW | – 28 627 | 25 |
4. Ontvangsten WWIK | 15 000 | 30 |
5. Ontvangsten IWI en Agentschap | 3 000 | 98 |
6. Diversen | 103 | div. |
Stand na 1e suppletore begroting 2007 | 506 797 |
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 22 Activerend arbeidsmarktbeleid (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Zorgdragen voor een toename van de arbeidsparticipatie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 360 433 | 0 | 7 039 | 7 039 | 367 472 | ||||
Uitgaven: | 361 433 | 0 | 8 039 | 8 039 | 369 472 | 5 200 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duale trajecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Programma-uitgaven OD 3 | 20 686 | – 5 961 | – 5 961 | 14 725 | 5 200 | 0 | 0 | 0 | |
Stimulering arbeidsparticipatie | 19 668 | – 7 421 | – 7 421 | 12 247 | 5 200 | ||||
Overig | 1 018 | 1 460 | 1 460 | 2 478 | |||||
Programma-uitgaven OD 4 | 324 549 | 14 000 | 14 000 | 338 549 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Centra voor Werk en Inkomen | 316 506 | 14 000 | 14 000 | 330 506 | |||||
BKWI | 8 043 | 0 | 8 043 | ||||||
Handhaving | 0 | 0 | 0 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 16 198 | 0 | 16 198 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Apparaatsuitgaven | 16 198 | 0 | 16 198 | ||||||
Ontvangsten | 14 600 | 0 | 6 530 | 6 530 | 21 130 | 1 949 | 1 123 | 1 210 | 1 210 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 8,039 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Stimulering arbeidsparticipatie (-/- € 7,421 miljoen)
1. Overboeking naar het CWI in verband met drempelslechting ten behoeve van jongerenadviseurs bij CWI (-/- € 8,0 mln.).
2. Budgettair neutrale herschikkingen van met name de budgetten voor de «Taskforce Jeugdwerkloosheid». Deze zijn overgeboekt naar de afzonderlijke budgetten voor de «Taskforce Jeugdwerkloosheid» (-/- € 2,150 mln.).
3. Voor overlopende verplichtingen uit 2006 is in totaal € 4,729 miljoen door middel van Eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2007.
4. Ter ondersteuning van gemeentelijke initiatieven om gericht actie te ondernemen ten behoeve van jongeren die niet werken noch leren, hebben de departementen van SZW, OCW, Justitie, VWS en BZK totaal € 10,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode 2006-2008. De bijdragen 2007 van SZW en Justitie zijn aan het budget toegevoegd (€ 2,0 mln.). De bijdragen van OCW, VWS en BZK worden later dit jaar verwerkt.
5. Om beter aan te sluiten bij de financiering van maatregelen in het kader van «Leeftijdbewustbeleid» is het noodzakelijk gebleken een budgettair neutrale kasschuif te verwerken van 2007 naar 2008 (-/- € 4,0 mln.).
1. Budgettair neutrale herschikkingen van met name de budgetten voor de «Taskforce Jeugdwerkloosheid».
2. Voor overlopende verplichtingen uit 2006 is in totaal € 0,310 miljoen door middel van Eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2007.
Centra voor Werk en Inkomen (€ 14,0 miljoen)
1. Overboeking van € 8,0 miljoen in verband met drempelslechting ten behoeve van jongerenadviseurs bij CWI (zie boven).
2. Voor overlopende verplichtingen uit 2006 is in totaal € 6,0 miljoen door middel van Eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2007.
De mutatie op de boete-ontvangsten van € 6,530 miljoen is vooral het gevolg van hogere ontvangsten op boetes die zijn opgelegd in 2006. In 2006 is € 44,5 mln aan boetes opgelegd. Hiervan wordt naar verwachting ruim 29% in 2007 geïnd. Daarnaast is € 2 miljoen beschikbaar gesteld om achterstanden bij incasso weg te werken. Tenslotte is in 2007 de boete-inning vanaf 2007 uitbesteed aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Hiervan wordt een positief effect op de inning verwacht.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 23 Re-integratie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Inschakeling in reguliere arbeid en voorkomen van uitval uit arbeid, van hen die dat niet op eigen kracht kunnen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 1 729 501 | – 40 500 | 12 200 | – 28 300 | 1 701 201 | ||||
Uitgaven: | 1 735 201 | – 40 500 | 11 200 | – 29 300 | 1 705 901 | – 666 | – 66 | – 66 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 1 721 605 | – 40 500 | 11 200 | – 29 300 | 1 692 305 | – 666 | – 66 | – 66 | 0 |
Flexibel re-integratiebudget | 1 629 270 | – 40 500 | 1 781 | – 38 719 | 1 590 551 | ||||
Agenda voor de Toekomst | 612 | 2 993 | 2 993 | 3 605 | |||||
RSP | 7 600 | 0 | 7 600 | ||||||
Stimuleringsregeling ID-banen | 18 000 | 0 | 18 000 | ||||||
SZW confinanciering Equal | 7 020 | 0 | 7 020 | ||||||
Praktijkscholing | 0 | 0 | 0 | ||||||
RWI/SVWW | 11 797 | 1 806 | 1 806 | 13 603 | |||||
REA uitkeringslasten (Wajong) | 37 757 | 0 | 37 757 | ||||||
REA uitvoeringskosten (Wajong) | 2 985 | 0 | 2 985 | ||||||
Handhaving | 0 | 60 | 60 | 60 | |||||
Subsidies | 5 688 | 4 044 | 4 044 | 9 732 | – 666 | – 66 | – 66 | ||
Overig | 876 | 516 | 516 | 1 392 | |||||
Apparaatsuitgaven | 13 596 | 0 | 0 | 0 | 13 596 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personeel en materieel | 3 542 | 0 | 3 542 | ||||||
Agentschap SZW | 10 054 | 0 | 10 054 | ||||||
Ontvangsten | 15 500 | 0 | 0 | 0 | 15 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 11,200 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Flexibel re-integratiebudget (€ 1,781 miljoen)
Door een nagekomen correctie van de CBS-gegevens was het noodzakelijk om de verdeling van W-deel WWB over gemeenten aan te passen.
Agenda voor de Toekomst (€ 2,993 miljoen)
Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecen wordt € 2,993 miljoen door middel van Eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2007.
Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecten in het kader van de Stimuleringsregeling van werklozen en met werkloosheid bedreigden wordt € 1,806 miljoen door middel van Eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2007.
Een toevoeging van € 0,060 miljoen via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007.
1. Overboekingen naar het ministerie van VWS als SZW-bijdragen in de kosten van de Jeugdmonitor (– € 0,066 mln.) en de kosten van de Taskforce Handicap en samenleving (– € 0,100 mln).
2. Voor overlopende verplichtingen uit 2006 is in totaal € 1,872 miljoen door middel van Eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2007.
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 2,338 mln.).
1. Een toevoeging van € 0,534 miljoen via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,018 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 24 Sociale werkvoorziening (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Het bevorderen van arbeidsparticipatie van arbeidsgehandicapten | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 2 268 523 | 0 | – 16 400 | – 16 400 | 2 252 123 | ||||
Uitgaven: | 2 277 144 | 0 | – 25 000 | – 25 000 | 2 252 144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 2 275 824 | 0 | – 25 000 | – 25 000 | 2 250 824 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet Sociale Werkvoorziening | 2 243 024 | 4 700 | – 25 000 | – 20 300 | 2 222 724 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten indicatiestelling door CWI | 32 800 | – 4 700 | 0 | – 4 700 | 28 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 1 320 | 0 | 0 | 0 | 1 320 | ||||
Apparaatsuitgaven | 1 320 | 0 | 1 320 | ||||||
Ontvangsten | 438 236 | 0 | 2 247 | 2 247 | 440 483 | 2 247 | 2 247 | 2 247 | 2 247 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 25,0 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wet Sociale Werkvoorziening (-/- € 25,0 miljoen)
Overboeking van € 25,0 miljoen naar het Gemeentefonds. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het amendement Verburg/Bussemaker (II 2006/07, 30 800 XV, nr. 34) teneinde de wachtlijsten voor de Wsw aan te pakken, zoals toegelicht in de brief aan de Tweede Kamer (II, 2006/07, 29 817, nr. 29).
Op basis van een validiteitstoets zijn de ramingen van de anti-cumulatiebaten per saldo met € 2,247 miljoen verhoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 25 Arbeid en zorg (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Bevorderen dat werk- nemers arbeid en zorg kunnen combineren | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 1 573 546 | 0 | – 1 570 761 | – 1 570 761 | 2 785 | ||||
Uitgaven: | 1 575 021 | 0 | – 1 572 236 | – 1 572 236 | 2 785 | – 1 623 441 | – 1 661 422 | – 1 700 873 | – 1 740 463 |
Programma-uitgaven OD 1 | 0 | 0 | 245 | 245 | 245 | 373 | 373 | 373 | 373 |
Rijksbijdrage Loopbaanonderbreking | 0 | 0 | |||||||
Overig | 245 | 245 | 245 | 373 | 373 | 373 | 373 | ||
Programma-uitgaven OD 2 | 1 572 929 | 0 | – 1 572 481 | – 1 572 481 | 448 | – 1 623 814 | – 1 661 795 | – 1 701 246 | – 1 740 836 |
Kinderopvang | 1 562 764 | – 1 562 764 | – 1 562 764 | 0 | – 1 613 649 | – 1 651 630 | – 1 691 080 | – 1 730 670 | |
Afgesloten regelingen Kinderopvang | 0 | 433 | 433 | 433 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | 8 910 | – 8 910 | – 8 910 | 0 | – 8 910 | – 8 910 | – 8 911 | – 8 911 | |
Overig | 1 255 | – 1 240 | – 1 240 | 15 | – 1 255 | – 1 255 | – 1 255 | – 1 255 | |
Apparaatsuitgaven | 2 092 | 0 | 0 | 2 092 | |||||
Apparaatsuitgaven | 2 092 | 0 | 0 | 2 092 | |||||
Ontvangsten | 28 627 | 0 | – 28 627 | – 28 627 | 0 | – 10 172 | – 4 595 | – 4 595 | – 4 595 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 1 572,236 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,245 mln.).
Programma-uitgaven OD 2 (-/- € 1 572,481 miljoen)
Met uitzondering van enkele budgetten ten behoeve van de financiele afwikkeling van oude verplichtingen van de KOA en voorlichting, worden alle beleidsactiviteiten die vallen onder Operationele doelstelling 2 (kinderopvang), inclusief de bijbehorende begrotingsbedragen, overgeheveld naar het ministerie van OCW.
De apparaatsbudgetten behorende bij kinderopvang worden later overgeheveld naar OCW.
Ontvangsten (-/- € 28,627 miljoen)
Ook de ontvangsten Kinderopvang worden overgeheveld naar het ministerie van OCW.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 26 Overlegstructuren, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming en medezeggenschap (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Het bevorderen van stabiele en evenwichtige arbeidsverhoudingen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 3 874 | 0 | 45 | 45 | 3 919 | ||||
Uitgaven: | 3 874 | 0 | 45 | 45 | 3 919 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 303 | 0 | 45 | 45 | 348 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 303 | 0 | 45 | 348 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsuitgaven | 3 571 | 0 | 0 | 0 | 3 571 | ||||
Apparaatsuitgaven | 3 571 | 0 | 3 571 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0.045 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Een toevoeging van € 0,045 miljoen via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 27 Regulering van individuele arbeidsrelaties (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Bescherming van werk- nemers onder waarborging van voldoende flexibiliteit voor de werkgever | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 8 213 | 0 | – 45 | – 45 | 8 168 | ||||
Uitgaven: | 8 213 | 0 | – 45 | – 45 | 8 168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 1 843 | 0 | – 45 | – 45 | 1 798 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 1 843 | – 45 | – 45 | 1 798 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsuitgaven | 6 370 | 0 | 0 | 0 | 6 370 | ||||
Apparaatsuitgaven | 6 370 | 0 | 0 | 0 | 6 370 | ||||
Ontvangsten | 300 | 0 | 3 | 3 | 303 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 0,045 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Subsidies (-/- € 0,045 miljoen)
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,045 mln.).
De boete-inning is vanaf 2007 uitbesteed aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hiervan wordt een positief effect op de inning verwacht.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 28 Pensioenbeleid (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Het bevorderen en beschermen van arbeidspensioenen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 1 600 | 32 500 | – 32 300 | 200 | 1 800 | ||||
Uitgaven: | 1 600 | 32 500 | – 4 500 | 28 000 | 29 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | |||||||||
Pensioenverevening bij scheiding | 0 | 32 500 | – 4 500 | 28 000 | 28 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 1 600 | 0 | 0 | 0 | 1 600 | ||||
Apparaatsuitgaven | 1 600 | 0 | 0 | 0 | 1 600 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 4,500 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Pensioenverevening bij scheiding (-/- € 4,5 miljoen)
De uitvoeringskosten van de wet eenmalige uitkering pensioenverevening bij scheiding vallen lager uit dan geraamd (-/- € 4,5 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 29 Arbeidsomstandigheden, arbozorg en verzuim (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Bevorderen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 81 592 | 0 | 7 635 | 7 635 | 89 227 | ||||
Uitgaven: | 83 972 | 0 | 7 635 | 7 635 | 91 607 | 244 | 244 | 244 | 244 |
Programma-uitgaven OD 1 | 35 102 | 0 | 7 635 | 7 635 | 42 737 | 244 | 244 | 244 | 244 |
Arboconvenanten | 11 645 | – 2 450 | – 2 450 | 9 195 | |||||
Handhaving | 0 | 583 | 583 | 583 | |||||
Subsidies | 19 128 | 8 450 | 8 450 | 27 578 | 401 | 401 | 401 | 401 | |
Overig | 4 329 | 1 052 | 1 052 | 5 381 | – 157 | – 157 | – 157 | – 157 | |
Apparaatsuitgaven | 48 870 | 0 | 0 | 0 | 48 870 | ||||
Apparaatsuitgaven | 48 870 | 48 870 | |||||||
Ontvangsten | 5 084 | 0 | 48 | 48 | 5 132 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 7,635 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Arboconvenanten (-/- € 2,450 miljoen)
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 2,450 mln.).
1. Een toevoeging van € 0,283 miljoen via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting ( € 0,300 mln.).
1. Een toevoeging van € 4,722 miljoen via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 3,728 mln.).
1. Een toevoeging van € 0,092 miljoen via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,960 mln.).
De boete-inning is vanaf 2007 uitbesteed aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hiervan wordt een positief effect op de inning verwacht.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 30 Inkomensbescherming met activering (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de financiele risico’s bij inkomensverlies | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 4 335 144 | 18 000 | – 145 500 | – 127 500 | 4 207 644 | ||||
Uitgaven: | 4 390 952 | 18 000 | – 145 500 | – 127 500 | 4 263 452 | – 188 723 | – 208 918 | – 181 899 | – 159 513 |
Programma-uitgaven OD 1 | 4 319 617 | 10 000 | – 167 500 | – 157 500 | 4 162 117 | – 185 223 | – 200 418 | – 168 399 | – 146 013 |
WWB | 4 012 232 | – 168 930 | – 168 930 | 3 843 302 | – 181 750 | – 187 120 | – 154 801 | – 142 105 | |
IOAW | 163 718 | – 14 708 | – 14 708 | 149 010 | – 14 708 | – 14 708 | – 14 708 | – 14 708 | |
IOAZ | 34 830 | 0 | 0 | 34 830 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijstand zelfstandigen | 66 698 | 0 | 0 | 66 698 | |||||
Bijstand buitenland | 2 600 | 0 | 0 | 2 600 | |||||
Bijstand Overig | 22 750 | 10 000 | 11 610 | 21 610 | 44 360 | 10 800 | 11 100 | 10 800 | 10 800 |
Handhaving | 15 089 | 3 842 | 3 842 | 18 931 | 435 | – 9 690 | – 9 690 | ||
Subsidies | 0 | 70 | 70 | 70 | |||||
Overig | 1 700 | 616 | 616 | 2 316 | |||||
Programma-uitgaven OD 3 | 44 566 | 0 | – 13 000 | – 13 000 | 31 566 | – 13 500 | – 13 500 | – 13 500 | – 13 500 |
WWIK uitkeringslasten | 39 735 | – 13 125 | – 13 125 | 26 610 | – 13 625 | – 13 625 | – 13 625 | – 13 625 | |
WWIK uitvoeringskosten | 4 831 | 125 | 125 | 4 956 | 125 | 125 | 125 | 125 | |
Programma-uitgaven OD 4 | 5 462 | 0 | 0 | 0 | 5 462 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BIA uitkeringslasten | 5 292 | 0 | 5 292 | ||||||
BIA uitvoeringskosten | 170 | 0 | 170 | ||||||
Programma-uitgaven OD 5 | 14 529 | 8 000 | 35 000 | 43 000 | 57 529 | 10 000 | 5 000 | 0 | 0 |
TRI uitkeringslasten | 14 019 | 8 000 | 35 000 | 43 000 | 57 019 | 10 000 | 5 000 | ||
TRI uitvoeringskosten | 510 | 0 | 0 | 510 | |||||
Apparaatsuitgaven | 6 778 | 0 | 0 | 0 | 6 778 | ||||
Apparaatsuitgaven | 6 778 | 0 | 6 778 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
Het totaal van de mutaties in de 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 145,500 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
1. Als gevolg van bijstellingen van de CPB-ramingen over de werkloosheid is de WWB-raming met -/- € 163,230 miljoen verlaagd.
2. Daarnaast zijn bijstellingen verwerkt in verband met nieuw beleid en wijzigingen in beleid. Het betreft de effecten van het wetsvoorstel VAZALO (€ 5,0 miljoen) en van de Herbeoordelingen arbeidsongeschikten (-/- € 5,653 mln.).
3. Tenslotte zijn doorwerkingen op grond van realisatiegegevens 2006 verwerkt (-/- € 5,047 mln.)
De uitgaven zijn neerwaarts aangepast in verband met een daling van het volume (-/- € 14,708 mln.).
Bijstand overig (€ 11,610 miljoen)
1. Toevoeging via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen van het Digitaal Verantwoordingssysteem en de Libanon regeling (€ 0,707 mln.).
2. Voor nabetalingen is een structurele ramingsvoorziening opgenomen van € 8,0 miljoen.
3. Voor de realisering van een aantal projecten «Analyse van de toekomst», «Doorontwikkeling financieringssystematiek WWB», «Evaluatie WWB», «Innovatieprogramma WWB» en «Versterking samenwerking gemeenten en ketenpartners» is € 2,903 miljoen in de raming opgenomen.
1. Toevoeging via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007 (€ 2,557 mln.).
2. Overboeking naar het Gemeentefonds ten behoeve van de financiering van formatieplaatsen in verband met controleactiviteiten in het kader van opsporing en controle Abw (-/-€ 9 690 mln.).
3. Budgettair neutrale herschikking tussen de handhavingsbudgetten in verband met het handhavingsprogramma 2007–2010 (€ 10,975 mln.).
Toevoeging via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007 (€ 0,070 mln.).
Budgettair neutrale herschikking tussen de voorlichtingsbudgetten ten behoeve van de voorlichtingscampagne «Schulden» (€ 0,616 mln.).
WWIK uitkeringslasten (-/- € 13,125 miljoen)
De uitgaven zijn neerwaarts aangepast in verband met een daling van het volume (-/- € 13,125 mln.).
WWIK uitvoeringskosten (€ 0,125 miljoen)
De raming van de uitvoeringskosten is aangepast op basis van realisatiegegevens over 2006 (€ 0,125 mln.).
TRI uitkeringslasten (€ 35,000 miljoen)
In het kader van de uitwerking van het Coalitie Akkoord is de TRI verlengd van een 0,5 jaar tot 1 jaar. Dit heeft geleid tot een opwaartse bijstelling van € 35 miljoen in 2007.
Ontvangsten (€ 15,000 miljoen)
De ontvangstenverhoging (€ 15,0 mln) betreft verrekeningen/restituties inzake in 2006 betaalde rijksvergoeding WWIK.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 31 Inkomensbescherming en arbeidsongeschiktheid (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de financiele risico’s bij arbeidsongeschiktheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 1 837 691 | 0 | 126 870 | 126 870 | 1 964 561 | ||||
Uitgaven: | 1 837 691 | 0 | 126 870 | 126 870 | 1 964 561 | 197 950 | 212 167 | 233 413 | 254 414 |
Programma-uitgaven OD 2 | 1 833 603 | 0 | 126 870 | 126 870 | 1 960 473 | 197 950 | 212 167 | 233 413 | 254 414 |
Wajong uitkeringslasten | 1 784 903 | 98 545 | 98 545 | 1 883 448 | 168 910 | 182 297 | 202 694 | 223 082 | |
Wajong uitvoeringskosten | 48 700 | 28 325 | 28 325 | 77 025 | 29 040 | 29 870 | 30 719 | 31 332 | |
Apparaatsuitgaven | 4 088 | 0 | 0 | 0 | 4 088 | ||||
Apparaatsuitgaven | 4 088 | 0 | 4 088 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 126,870 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wajong uitkeringslasten (€ 98,545 miljoen)
1. De hogere Wajonginstroom heeft geleid tot een opwaartse bijstelling van € 14 miljoen in 2007 oplopend tot € 77 miljoen in 2012.
2. De gemiddelde Wajong uitkering is in 2006 iets hoger uitgekomen dan geraamd. De structurele doorwerking bedraagt ruim € 20 miljoen per jaar.
3. In het coalitieakkoord is besloten om de uitkeringen voor de volledig arbeidsongeschikte Wajonggerechtigden te verhogen van 70% tot 75% van de grondslag. Dit leidt tot een opwaartse bijstelling van € 64 miljoen in 2007 tot € 144 miljoen in 2012.
Wajong uitvoeringskosten (€ 28,325 miljoen)
1. De omvang van de uitvoeringskosten is aangepast op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV (€ 25,300 mln.).
2. Op basis van het handhavingsprogramma van het UWV is € 0,775 miljoen handhavingsmiddelen beschikbaar gesteld.
3. Voor uitvoeringskosten van de kopjesregeling is € 2,250 miljoen aan het budget toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 32 Overige inkomensbescherming (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Bescherming zonder activerende voorwaarden tegen de financiele risico’s bij inkomensverlies | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 325 567 | 0 | 27 908 | 27 908 | 353 475 | ||||
Uitgaven: | 325 567 | 0 | 27 908 | 27 908 | 353 475 | 27 694 | 27 967 | 27 958 | 27 034 |
Programma-uitgaven OD 3 | 324 752 | 0 | 27 908 | 27 908 | 352 660 | 27 694 | 27 967 | 27 958 | 27 034 |
Toeslagenwet uitkeringslasten | 314 074 | 38 586 | 38 586 | 352 660 | 37 341 | 36 828 | 36 325 | 34 806 | |
Toeslagenwet uitvoeringskosten | 10 678 | – 10 678 | – 10 678 | 0 | – 9 647 | – 8 861 | – 8 367 | – 7 772 | |
Apparaatsuitgaven | 815 | 0 | 0 | 0 | 815 | ||||
Apparaatsuitgaven | 815 | 0 | 0 | 0 | 815 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 27,908 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Toeslagenwet uitkeringslasten (€ 35,586 miljoen)
1. Vertraging van de overheveling van de kopjesregeling naar de Toeslagenwet leidt in 2007 tot € 1,750 miljoen lagere uitgaven bij de TW.
2. Volumeontwikkelingen in de moederwetten werken door in de Toeslagenwet. In totaal kan bij de uitkeringslasten TW als gevolg van deze lagere volumes een neerwaartse bijstelling worden verwerkt van -/- € 33,836 miljoen.
Toeslagenwet uitvoeringskosten (-/- € 10,678 miljoen)
1. De uitvoeringskosten behorende bij de toeslagen worden gedragen door de fondsen van de Moederwetten en worden niet meer verantwoord bij de Toeslagenwet. (-/- € 10,678 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 33 Tegemoetkoming specifieke kosten (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Zorgdragen voor tege- moetkoming in specifieke kosten alsmede maatschappelijke erkenning van het leed van de asbestslachtoffers | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 3 501 739 | 0 | 8 359 | 8 359 | 3 510 098 | ||||
Uitgaven: | 3 501 739 | 0 | 8 359 | 8 359 | 3 510 098 | 6 149 | 8 470 | 10 255 | 11 667 |
Programma-uitgaven OD 2 | 3 497 104 | 0 | 8 359 | 8 359 | 3 505 463 | 6 149 | 8 470 | 10 255 | 11 667 |
AKW uitkeringslasten | 3 309 173 | 100 | 100 | 3 309 273 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
AKW uitvoeringskosten | 75 637 | 0 | 75 637 | ||||||
TOG uitkeringslasten | 43 439 | 3 759 | 3 759 | 47 198 | 5 849 | 8 170 | 9 955 | 11 367 | |
TOG uitvoeringskosten | 1 855 | 4 500 | 4 500 | 6 355 | |||||
Kindertoeslag uitkeringslasten | 67 000 | 0 | 67 000 | ||||||
Programma-uitgaven OD 3 | 3 397 | 0 | 0 | 0 | 3 397 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TAS uitkeringslasten | 2 235 | 0 | 2 235 | ||||||
TAS uitvoeringskosten | 1 162 | 0 | 1 162 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 1 238 | 0 | 0 | 0 | 1 238 | ||||
Apparaatsuitgaven | 1 238 | 0 | 1 238 | ||||||
Ontvangsten | 272 | 0 | 0 | 0 | 272 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 8,359 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
AKW uitkeringslasten (€ 0,100 miljoen)
Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB is de volumeraming bijgesteld (€ 0,100 mln.)
TOG uitkeringslasten (€ 3,759 miljoen)
Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB is de volumeraming bijgesteld (€ 3,759 mln.)
TOG uitvoeringskosten (€ 4,500 miljoen)
Voor extra werkzaamheden die verbonden zijn met het voeren van een zgn. «Volledig Verzekerden Administratie» krijgt de SVB € 4,5 miljoen uitvoeringskosten. Dit bedrag is aan het uitvoeringskostenbudget van de TOG toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 34 Rijksbijdragen aan sociale fondsen en spaarfonds AOW (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Borgen van voldoende dekking in sociale fondsen en spaarfonds AOW | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 10 605 787 | 0 | 1 405 272 | 1 405 272 | 12 011 059 | ||||
Uitgaven: | 7 633 527 | 0 | 1 405 272 | 1 405 272 | 12 011 059 | 2 266 636 | 1 795 285 | 1 426 979 | 763 180 |
Programma-uitgaven OD 1 | 7 632 602 | 0 | 1 405 272 | 1 405 272 | 9 037 874 | 2 266 636 | 1 795 285 | 1 426 979 | 763 180 |
Bijdragen BIKK AOW | 3 037 500 | – 122 800 | – 122 800 | 2 914 700 | – 171 100 | – 174 900 | – 127 600 | – 185 900 | |
Bijdragen BIKK Anw | 225 000 | – 14 000 | – 14 000 | 211 000 | – 17 600 | – 18 000 | – 18 400 | – 18 900 | |
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds | 3 916 200 | 1 540 900 | 1 540 900 | 5 457 100 | 2 452 500 | 1 984 200 | 1 567 900 | 961 400 | |
Premiebijdragen gemoedsbezwaarden | 1 700 | 0 | 1 700 | ||||||
Rijksbijdrage Aof | 2 000 | 0 | 2 000 | ||||||
Rijksbijdrage tegemoetkoming AOW-gerechtigden | 428 983 | 1 178 | 1 178 | 430 161 | 2 586 | 3 746 | 4 852 | 6 369 | |
Rijksbijdrage tegemoetkoming ANW-ers | 21 219 | – 6 | – 6 | 21 213 | 250 | 239 | 227 | 211 | |
Programma-uitgaven OD 2 | 2 972 260 | 0 | 0 | 0 | 2 972 260 | ||||
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW | 2 972 260 | 0 | 2 972 260 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 925 | 0 | 0 | 0 | 925 | ||||
Apparaatsuitgaven | 925 | 0 | 925 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 1 405,272 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Bijdragen BIKK AOW (-/- € 122,8 miljoen)
De BIKK-AOW raming is bijgesteld op basis van het CEP met -/- € 122,8 miljoen.
Bijdragen BIKK ANW (-/- € 14,0 miljoen)
De BIKK-ANW raming is bijgesteld op basis van het CEP met -/- € 14,0 miljoen.
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds (€ 1 540,9 miljoen)
De Rijksbijdrage Ouderdomsfonds is sterk afhankelijk van de hoogte van de premie-inkomsten en de uitkeringslasten AOW. De rijksbijdrage ouderdomsfonds is ten opzichte van de begroting bijgesteld op basis van de sindsdien opgetreden macroeconomische ontwikkeling die resulteert in een neerwaartse bijstelling van de premie-ontvangsten en een opwaartse bijstelling van de AOW-uitgaven. Bij dat laatste speelt ook de hogere levensverwachting een rol. Tevens is de in het jaarverslag van de SVB gemelde vermogenstekort van € 179 mln verwerkt. Overigens is de Rijksbijdrage Ouderdomsfonds niet relevant voor zowel het nog vast te stellen uitgavenkader SZA als het EMU-saldo.
Rijksbijdrage tegemoetkoming AOW-gerechtigden (€ 1,178 miljoen)
De rijksbijdrage tegemoetkoming AOW-ers is opwaarts bijgesteld op basis van het Jaarverslag SVB en een hoger geraamd volume AOW door de hogere verwachte levensverwachting.
Rijksbijdrage tegemoetkoming ANW-ers (-/- € 0,006 miljoen)
De rijksbijdrage tegemoetkoming ANW-ers is bijgesteld op basis van het Jaarverslag SVB.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 35 Emancipatie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstel- ling:Het bevorderen van gelijke rechten, kansen, vrij- heden en verantwoordelijk heden voor mannen en vrouwen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 12 816 | 0 | – 10 358 | – 10 358 | 2 458 | ||||
Uitgaven: | 12 816 | 0 | – 10 358 | – 10 358 | 2 458 | – 10 384 | – 10 385 | – 10 385 | – 10 385 |
Programma-uitgaven OD 1 en 2 | 10 358 | 0 | – 10 358 | – 10 358 | 0 | – 10 384 | – 10 385 | – 10 385 | – 10 385 |
Subsidies emancipatie | 7 812 | – 7 812 | – 7 812 | 0 | – 7 810 | – 7 811 | – 7 811 | – 7 811 | |
Overig | 2 546 | – 2 546 | – 2 546 | 0 | – 2 574 | – 2 574 | – 2 574 | – 2 574 | |
Apparaatsuitgaven | 2 458 | 0 | 0 | 0 | 2 458 | ||||
Apparaatsuitgaven | 2 458 | 0 | 2 458 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 10,358 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Alle emancipatie-beleidsactiviteiten inclusief de bijbehorende begrotingsgelden worden overgeheveld naar het ministerie van OCW.
De apparaatsbudgetten behorende bij emancipatie worden later overgeheveld naar OCW.
Artikel 97 Aflopende regelingen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 919 | 0 | 0 | 0 | 919 | ||||
Uitgaven: | 1 101 | 0 | 0 | 0 | 1 101 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 1 082 | 0 | – 77 | – 77 | 1 005 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afgesloten regelingen | 0 | ||||||||
Regelingen ex-mijnwerkers | 182 | 0 | 0 | 182 | |||||
Ondersteuning vorming BvG-en | 900 | – 77 | – 77 | 823 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig afwikkeling SUWI | 0 | 0 | 0 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 19 | 0 | 77 | 77 | 96 | ||||
Personeel en materieel | 19 | 0 | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Agentschap SZW | 0 | 77 | 77 | 77 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting is nihil. Er is uitsluitend een budgettair neutrale overboeking verwerkt van € 0,077 miljoen tussen Bedrijfsverzamelgebouwen en Agentschap. De overboeking heeft betrekking op door het Agentschap gemaakte uitvoeringskosten.
Artikel 98 Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 217 451 | – 10 000 | – 1 137 | – 11 137 | 206 314 | ||||
Uitgaven: | 219 422 | – 10 000 | – 918 | – 10 918 | 208 504 | – 7 556 | 2 543 | 2 543 | 2 543 |
Programma-uitgaven | 51 769 | – 10 000 | – 11 082 | – 21 082 | 30 687 | – 7 992 | 2 207 | 2 207 | 2 207 |
Handhaving | 29 615 | – 5 304 | – 12 077 | – 17 381 | 12 234 | ||||
1. Eindejaarsmarge | 99 | 99 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 12 285 | – 12 285 | – 10 411 | – 286 | – 286 | – 286 | |||
3. Overboekingen met andere departementen | – 79 | – 79 | |||||||
4. Inningskosten CJIB | 188 | 188 | 188 | 188 | 188 | 188 | |||
Primair proces | 714 | – 218 | 929 | 711 | 1 425 | ||||
1. Eindejaarsmarge | 30 | 30 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | 899 | 899 | 493 | 493 | 493 | 493 | |||
Subsidies | 7 343 | – 1 562 | – 2 573 | – 4 135 | 3 208 | ||||
1. Eindejaarsmarge | 2 | 2 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 2 575 | – 2 575 | 850 | 850 | 850 | 850 | |||
Voorlichting | 4 577 | – 146 | 594 | 448 | 5 025 | ||||
1. Eindejaarsmarge | 1 515 | 1 515 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 921 | – 921 | – 345 | – 345 | – 345 | – 345 | |||
Onderzoek en beleidsinformatie | 9 520 | – 2 770 | 2 045 | – 725 | 8 795 | ||||
1. Eindejaarsmarge | 1 826 | 1 826 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | 219 | 219 | 1 233 | 1 307 | 1 307 | 1 307 | |||
Totale Apparaatsuitgaven | 167 653 | 0 | 10 164 | 10 164 | 177 817 | 436 | 336 | 336 | 336 |
Apparaatsuitgaven SZW | 142 841 | 10 390 | 10 390 | 153 231 | |||||
Personeel en Materieel | 6 381 | 6 381 | |||||||
1. Eindejaarsmarge | 1 696 | 1 696 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | 4 313 | 4 313 | 343 | 343 | 343 | 343 | |||
3. Overboekingen met andere departementen | 372 | 372 | 335 | 235 | 235 | 235 | |||
Huisvesting | 20 | 20 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | |||
Automatisering | 3 989 | 3 989 | |||||||
1. Eindejaarsmarge | 711 | 711 | |||||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 502 | – 502 | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | |||
3. Overboekingen met andere departementen | 780 | 780 | |||||||
5. Extra uitgaven ICT | 3 000 | 3 000 | |||||||
Bijdrage aan IWI | 24 812 | – 226 | – 226 | 24 586 | |||||
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 226 | – 226 | – 226 | – 226 | – 226 | – 226 | |||
Ontvangsten | 5 925 | 0 | 3 052 | 3 052 | 8 977 |
In het kader van de Eindejaarsmarge zijn bedragen toegevoegd voor betalingsoverloop van 2006 naar 2007. Deze bedragen zijn aan de in aanmerking komende budgetten toegevoegd.
2. Budgettair neutrale herschikkingen
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (zie leeswijzer).
3. Overboekingen met andere departementen
Op de programma-uitgaven zijn 2 overboekingen verwerkt:
Naar OCW wordt € 0,059 mln. overgeboekt als SZW bijdrage in de kosten van de projectdirectie Leren en Werken.
Naar Buiza wordt € 0,020 mln. overgeboekt als bijdrage in de kosten lokale krachten in Brussel en Warschau (zie ook overboeking bij apparaat)
Op het apparaatskosten budget worden een aantal overboekingen verwerkt:
Naar BZK worden € 0,052 mln. en € 0,014 mln. overgeboekt als SZW-bijdrage in de kosten van het kennisprogramma informatie op orde en een Ontwikkel centrum.
Naar V&W wordt € 0,067 mln. overgeboekt in verband met projectkosten Overheidstelefoon 2006.
Naar Buiza wordt € 0,090 mln. structureel overgeboekt als bijdrage in de kosten lokale krachten in Brussel en Warschau (zie ook programma-uitgaven)
Van VROM is € 1,050 mln. in 2007 en € 0,100 mln. in 2008 bijgeplust ten behoeve van de versterking van de eestelijns toezichts- en handhavingstaken van het externe veiligheidsbeleid door de Arbeidsinspectie.
Van Justitie is € 0,325 mln. structureel bijgeplust ten behoeve van opsporingskosten door de SIOD.
De inning van de bestuurlijke boetes is overgedragen naar het CJIB. De hiermee gepaard gaande extra uitgaven worden afgedekt door hogere boeten ontvangsten op de begrotingsartikelen 22, 27 en 29.
Er is een extra investeringimpuls van € 3,0 miljoen ICT uitgaven noodzakelijk om opgelopen achterstanden weg te werken.
De uitgaven worden gecompenseerd door gerealiseerde ontvangsten die het gevolg zijn van positieve resultaten 2006 IWI en Agentschap SZW.
De hoger geraamde ontvangsten hebben betrekking op:
* een vergoeding van door de AD verrichte controlewerkzaamheden ten behoeve van het ESF (€ 0,052 mln).
* positief resultaat IWI 2006, dat terugvloeit naar het moederdepartement (€ 2,5 mln.)
* positief resultaat Agentschap SZW 2006, dat terugvloeit naar het moederdepartement (€ 0,5 mln.)
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 21 606 | 0 | 106 480 | 106 480 | 128 086 | ||||
Uitgaven: | 21 606 | 0 | 106 480 | 106 480 | 128 086 | 100 819 | 100 163 | 100 341 | 100 373 |
Programma-uitgaven OD 1 | 21 606 | 0 | 106 480 | 106 480 | 128 086 | 100 819 | 100 163 | 100 341 | 100 373 |
Onvoorziene uitgaven | 0 | 1 971 | 1 971 | 1 971 | |||||
Loonbijstelling | 6 729 | 93 270 | 93 270 | 99 999 | 89 621 | 89 421 | 89 276 | 89 297 | |
Prijsbijstelling | 14 877 | 11 239 | 11 239 | 26 116 | 11 198 | 10 742 | 11 065 | 11 076 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 106,480 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Het restant van de toegekende eindejaarsmarge dat niet naar begrotingsartikelen is toegeboekt, staat voorlopig geparkeerd op onvoorziene uitgaven.
Loonbijstelling (€ 93,270 miljoen)
1. Van beschikbare loonbijstelling 2006 is € 1,650 miljoen benut ter dekking van uitgaven Arbocatalogi (artikel 29) en is € 1,0 miljoen gebruikt voor dekking van de extra uitgaven als gevolg van het Besluit ontheffing verplichtingen WW/WIA.
2. De toedeling van het ministerie van Financien voor de loonbijstelling 2007 bedraagt € 118,359 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 5,213 miljoen voor uitgaven rijksbegroting-in-enge zin. De toedeling naar de begrotingsartikelen zal later dit jaar plaatsvinden.
3. De loonbijstelling die betrekking heeft op Kinderopvang en Emancipatie wordt overgeboekt naar het ministerie van OCW (-/- € 27,652 mln.).
Prijsbijstelling (€ 11,239 miljoen)
1. Van de beschikbare prijsbijstelling 2006 is € 2,903 miljoen overgeboekt naar artikel 30 ten behoeve van de Doorontwikkeling WWB.
2. De toedeling van het ministerie van Financien voor de prijsbijstelling 2007 bedraagt € 18,342 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 1,339 miljoen voor uitgaven rijksbegroting-in-enge zin. De toedeling naar de begrotingsartikelen zal later dit jaar plaatsvinden.
3. De prijsbijstelling die betrekking heeft op Kinderopvang en Emancipatie wordt overgeboekt naar het ministerie van OCW (-/- € 5,539 mln.).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31061-XV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.