Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XIV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31061-XIV nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
A. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
B. De beleidsartikelen 6
C. De niet-beleidsartikelen 11
3. Baten-lastendiensten 12
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2007. In onderdeel A, de begrotingstoelichting, worden de belangrijkste beleidsmatige mutaties in een overzichtstabel weergegeven en toegelicht.
In onderdeel B van deze suppletore begroting is bij ieder beleidsartikel de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In deze tabel zijn alle mutaties, zowel beleidsmatig relevante als technische mutaties, opgenomen. De beleidsmatig relevante mutaties worden onder de tabel toegelicht.
A. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (Voorjaarsnota) (x € 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven 2007 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 2 250,7 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
Overtollige ruilgronden voor recreatie om de stad | 24 | 22,9 |
Voedsel en Warenautoriteit | 25 | 20,0 |
Stijging leerlingenaantallen | 26 | 5,4 |
Loon- en prijsbijstelling | 28 | 44,9 |
Eindejaarsmarge en Gegevensautoriteit | div. | 36,8 |
Diversen | div. | 20,5 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 2 401,2 |
Overtollige ruilgronden voor recreatie om de stad
Conform het 2e meerjarenprogramma van de Agenda Vitaal Platteland worden de verkoopopbrengsten van ruilgronden ingezet voor de aankoop van gronden ten behoeve van het beleidsdoel recreatie om de stad. Deze aankopen en de financiering daarvan maken deel uit van het ILG.
Er is een aantal ontwikkelingen, die bij de recent georganiseerde Voedsel en Warenautoriteit (VWA) cumuleert en leidt tot tekorten: de markt voor VWA diensten krimpt, het nieuwe retributiestelsel om de kosten door te berekenen is door de Tweede Kamer aangehouden en de nieuwe EU-regels in 2006 hebben als gevolg dat het bedrijfsleven een toegenomen eigen controleverantwoordelijkheid heeft gekregen, waardoor de noodzaak tot keuringen en controles door de VWA zijn afgenomen.
Dit betreft een structurele ramingbijstelling van de bekostiging van extra geleverde prestaties door de Wageningen Universiteit en van de bekostiging van Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA) in het MBO groen vanwege een stijging in het leerlingenaantal.
De loon- en prijsbijstelling 2007 wordt op artikel 28 nominaal en onvoorzien geplaatst. Verdeling over de relevante onderdelen van de LNV-begroting vindt plaats in de ontwerpbegroting 2008.
Eindejaarsmarge en Gegevensautoriteit
De eindejaarsmarge betreft onder meer de reguliere overheidsbijdrage voor het voor het ophalen en verwerken van kadavers. Naast de eindejaarsmarge is € 20 mln overgeheveld voor de oprichting van een Gegevensautoriteit Natuur
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2007 (Voorjaarsnota) (x € 1 mln.)
Art.nr. | Ontvangsten 2007 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 395,9 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
Recreatie om de stad | 24 | 22,9 |
Overige mutaties | div. | 11,8 |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 430,6 |
Overtollige ruilgronden voor recreatie om de stad
Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties.
Aanpassingen Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG)
Eind 2006 zijn met de provincies bestuursovereenkomsten gesloten met betrekking tot het Investeringsbudget Landelijk Gebied. De 7-jarige verplichtingen op basis van deze overeenkomsten worden geheel in 2007 aangegaan. Dit houdt in dat de verplichtingenbudgetten voor 2008 t/m 2013 naar 2007 worden geschoven. Met onderstaande mutatie wordt de benodigde verplichtingenruimte in 2007 beschikbaar gesteld. Hiervoor zijn de verplichtingen in de komende jaren naar 2007 geschoven. Tevens zijn hierbij de verplichtingenbudgetten voor de niet-ILG onderdelen gecorrigeerd.
Verplichtingen | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|
U22.11 Grondgebonden landbouw | 160 252 | 8 526 | 3 732 | 6 991 | 3 526 | 6 068 |
U22.12 Niet grond gebonden landbouw | 25 400 | |||||
U23.11 Verwerven EHS | 339 683 | – 48 867 | – 51 250 | – 52 990 | – 57 214 | – 59 809 |
U23.12 Inrichten EHS | 704 687 | – 115 451 | – 100 902 | – 90 172 | – 85 737 | – 80 230 |
U23.13 Beheren EHS | 715 605 | – 9 843 | – 15 253 | – 20 510 | – 84 424 | – 90 364 |
U23.14 Beh.buiten EHS | 91 870 | – 12 244 | – 12 997 | – 15 357 | – 16 222 | – 16 882 |
U24.11 Nationale landschappen | 109 053 | – 8 191 | – 14 034 | – 12 881 | – 12 448 | – 13 460 |
U24.12 Landschap algemeen | 4 196 | – 2 719 | – 953 | – 131 | – 131 | – 131 |
U24.13 Recreatie i/o de stad | 359 387 | – 60 699 | – 61 039 | – 61 290 | – 32 048 | – 32 515 |
U24.14 Recreatie algemeen | 68 306 | – 5 991 | – 6 082 | – 5 482 | – 4 582 | – 3 698 |
U27.11 Reconstructie zandgebieden | 257 386 | – 43 662 | – 44 464 | – 37 386 | – 36 706 | – 44 280 |
U27.12 Bodem en water | 107 720 |
In verband met de hiervoor vermelde verplichtingenschuif in het kader van de ILG-bestuursovereenkomsten en om het daarvoor benodigde kas en verplichtingenbudget op de juiste begrotingsonderdelen zijn mutaties uitgevoerd tussen ILG-budgetten en niet-ILG-budgetten. Dit bleek noodzakelijk om de meerjarenraming volledig af te stemmen op de afspraken in de 12 ILG-bestuursovereenkomsten. De wijzigingen bij U23.12 en U27.11 betreffen o.m. het verschuiven van van de budgetten naar robuuste verbindingen en milieukwaliteit vanuit het budget voor flankerende maatregelen EHS, dat gepositioneerd stond onder Reconstructie zandgebieden op artikel 27.
Uitgaven=verplichtingen | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|
U22.11 Grondgebonden landbouw | – 100 | – 1 560 | – 5 088 | 4 464 | – 118 | – 118 |
U23.11 Verwerven EHS | 6 729 | 6 729 | 2 500 | 2 365 | ||
U23.12 Inrichten EHS | 20 234 | 30 636 | 37 038 | 30 722 | 31 693 | 25 301 |
U24.11 Nationale land-schappen | – 4 900 | – 1 600 | 1 357 | – 900 | ||
U24.12 Landschap algemeen | 118 | 118 | 118 | |||
U24.13 Recreatie i/o de stad | 38 | |||||
U24.14 Recreatie algemeen | 262 | – 591 | ||||
U27.11 Reconstructie zandgebieden | – 22 263 | – 33 614 | – 35 807 | – 36 769 | – 31 693 | – 25 301 |
Gelet op de bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds kunnen provincies compensabele BTW declareren bij het BTW-compensatiefonds. Conform de afspraken vastgelegd in de ILG-Bestuursovereenkomst wordt ter voeding van het BTW-compensatiefonds 3,7% van het ILG-budget afgeroomd. In 2007 vindt nog geen afdracht aan het BTW-compensatiefonds plaats. Vanaf 2008 t/m 2013 wordt 3,7% per jaar afgedragen aan het BTW-compensatiefonds en tenslotte wordt in 2013 ook de 3,7% over het voorschot van 2007 aan het BTW-compensatiefonds afgedragen.
Ten aanzien van de verplichtingenbudgetten 2007 waar het gehele meerjarige ILG beeld in is verwerkt wordt vooralsnog alleen het gedeelte voor 2008 t/m 2013 overgeheveld.
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen 2007 | Uitgaven 2008 t/m 2012 | |||||
U22.11 Grondgeb.landbouw | – 4 966 | – 674 | – 865 | – 783 | – 958 | – 864 |
U22.12 Niet gr.geb.landb. | – 903 | – 333 | – 296 | – 274 | 0 | 0 |
U23.11 Verwerven EHS | – 12 568 | – 1 872 | – 1 942 | – 2 006 | – 2 162 | – 2 258 |
U23.12 Inrichten EHS | – 25 671 | – 4 827 | – 4 357 | – 4 302 | – 4 201 | – 4 004 |
U23.13 Beheren EHS | – 27 547 | – 3 662 | – 3 870 | – 4 983 | – 4 776 | – 4 996 |
U23.14 Beh.buiten EHS | – 3 357 | – 493 | – 521 | – 549 | – 581 | – 605 |
U24.11 Nationale landsch. | – 3 853 | – 484 | – 701 | – 658 | – 642 | – 679 |
U24.12 Landsch.algemeen | – 156 | – 101 | – 35 | – 5 | – 5 | – 5 |
U24.13 Recreatie i/o de stad | – 13 018 | – 2 740 | – 2 689 | – 2 699 | – 1 617 | – 1 634 |
U24.14 Recreatie algemeen | – 2 299 | – 450 | – 453 | – 431 | – 351 | – 318 |
U27.11 Reconstr.zandgeb. | – 9 277 | – 1 615 | – 1 645 | – 1 383 | – 1 358 | – 1 638 |
Bovengenoemde ILG mutaties worden niet meer bij de artikelen waarop de ILG-mutaties betrekking hebben toegelicht (artikelen 22, 23, 24 en 27). De niet ILG mutaties worden wel afzonderlijk op de artikelen 22, 23, 24 en 27 toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
21 Duurzaam ondernemen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 291 875 | – 2 100 | 6 362 | 296 137 | – 5 168 | – 1 082 | 941 | – 76 |
Uitgaven | 301 572 | – 2 100 | 1 535 | 301 007 | – 2 871 | – 4 160 | – 82 | – 76 |
Programma-uitgaven: | 123 349 | – 2 100 | – 4 226 | 117 023 | – 8 924 | – 10 272 | – 2 611 | – 116 |
– waarvan juridisch verplicht | 39 626 | 39 626 | ||||||
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat | 6 655 | 6 655 | 450 | 1 668 | ||||
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn | 21 278 | – 100 | – 2 605 | 18 573 | – 2 449 | – 4 025 | ||
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw | 76 988 | – 1 321 | 75 667 | – 6 675 | – 7 915 | – 2 611 | – 116 | |
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren | 11 365 | – 300 | 11 065 | – 250 | ||||
21.15 Bevorderen van duurzame ketens | 7 063 | – 2 000 | 5 063 | |||||
Apparaatsuitgaven | 178 223 | 5 761 | 183 984 | 6 053 | 6 112 | 2 529 | 40 | |
21.21 Apparaat | 17 246 | 407 | 17 653 | 40 | 34 | 34 | 40 | |
21.22 Baten-lastendiensten | 160 977 | 5 354 | 166 331 | 6 013 | 6 078 | 2 495 | ||
Ontvangsten | 16 938 | 719 | 17 657 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
• Voor de uitvoering (door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek) van diverse projecten op het gebied van gewasbescherming en bemesting worden er vanuit OD 21.12 middelen overgeboekt naar artikel 26.
• In het kader van de zogenaamde raamwerkregeling Subsidieregeling LNV vinden in 2007 o.m. diverse openstellingen plaats op het terrein van Landbouw. Hiervoor wordt vanuit OD 21.13 budget overgeboekt naar OD 21.11 en (voor de uitvoering € 1,4 mln.) naar OD 21.22.
• In 2007 wordt een groot deel van de import- en exportinspecties, die nu door de PD worden uitgevoerd, overgedragen aan de keuringsdiensten (Convenant Plantkeur). Als gevolg van uitstel van de transitie Plantkeur (wordt naar verwachting per 1 september 2007 i.p.v. 1 januari 2007) heeft de PD te maken met € 3,1 mln. hogere kosten dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.
• In 2006 zijn er als gevolg van vertraging in het kader van het Plantkundig Onderzoek en Onderzoek Luchtkwaliteit minder middelen overgeheveld vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) naar de LNV-begroting. De uitgaven vinden in 2007 plaats, waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
22 Agrarische ruimte | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 10 913 | 179 683 | 190 596 | 6 966 | – 1 356 | 11 455 | 3 408 | |
Uitgaven | 31 444 | – 100 | 31 344 | – 2 567 | – 6 249 | 3 407 | – 1 076 | |
Programma-uitgaven | 20 978 | – 100 | 20 878 | – 2 567 | – 6 249 | 3 407 | – 1 076 | |
– waarvan juridisch verplicht | 20 978 | |||||||
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw | 16 228 | – 100 | 16 128 | – 2 234 | – 5 953 | 3 681 | – 1 076 | |
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw | 4 750 | 4 750 | – 333 | – 296 | – 274 | |||
Apparaatsuitgaven | 10 466 | 10 466 | ||||||
22.21 apparaat | 123 | 123 | ||||||
22.22 baten-lastendiensten | 10 343 | 10 343 | ||||||
Ontvangsten | 45 911 | 45 911 |
De mutaties hebben betrekking op het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) en zijn toegelicht in het algemene deel van de Memorie van Toelichting.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
23 Natuur | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 401 969 | 5 000 | 1 826 340 | 2 233 309 | – 148 975 | – 140 801 | – 145 460 | – 211 215 |
– waarvan garanties | 74 166 | |||||||
Uitgaven | 448 760 | 5 000 | 43 565 | 497 325 | 29 127 | 31 489 | 24 350 | 23 283 |
Programma-uitgaven | 385 564 | 5 000 | 43 456 | 434 020 | 29 020 | 31 383 | 24 244 | 23 174 |
– waarvan juridisch verplicht | 278 224 | |||||||
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 80 075 | 4 335 | 84 410 | 3 925 | – 374 | – 573 | – 3 094 | |
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 90 090 | 27 904 | 117 994 | 29 972 | 36 887 | 30 669 | 31 741 | |
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 150 938 | 5 184 | 156 122 | – 3 778 | – 3 986 | – 5 099 | – 4 892 | |
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 64 461 | 5 000 | 6 033 | 75 494 | – 1 099 | – 1 144 | – 753 | – 581 |
Apparaatsuitgaven | 63 196 | 109 | 63 305 | 107 | 106 | 106 | 109 | |
23.21 apparaat | 6 459 | 109 | 6 568 | 107 | 106 | 106 | 109 | |
23.22 baten- lastendiensten | 56 737 | 56 737 | ||||||
Ontvangsten | 7 889 | 2 086 | 9 975 |
De mutaties inzake het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) zijn toegelicht in het algemene deel van de Memorie van Toelichting.
De overige mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
• In 2006 zijn er als gevolg van vertraging in het kader van het project Westerschelde minder middelen overgeheveld vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) naar de LNV-begroting. De uitgaven vinden in 2007 plaats, waardoor zowel de uitgaven als de ontvangsten op Verwerven EHS met € 2,1 mln. worden verhoogd.
• Voor het inrichten van de uiterwaarden in het kader van de uitvoering van de nota «Nadere Uitwerking Rivierengebied (NURG)» wordt € 3,5 mln. overgeboekt van «Verwerven EHS» naar «Inrichten EHS».
• Ten behoeve van de uitvoering van het project Mainport Rotterdam, dat door LNV wordt gecoördineerd, is meerjarig een bedrag toegevoegd van € 4,2 mln. (OD 23.12). Hiervan is € 2,1 mln. afkomstig van de begroting van Economische Zaken.
• De bijdrage aan Staatsbosbeheer (€ 2,3 mln) is aangepast aan de opdrachtverlening voor 2007.
• OD 23.13 is verhoogd met € 3,0 mln. voor weidevogelbeheer in Noord-Holland en Friesland conform toezegging van de minister van LNV bij de begrotingsbehandeling 2007.
• In 2006 is € 20 mln. aan de LNV-begroting toegevoegd voor het oprichten van de Gegevensautoriteit Natuur. Deze middelen zijn in 2006 niet benut. De uitgaven vinden plaats vanaf 2007. OD 23.14 wordt hiervoor verhoogd met € 6 mln in 2007 waarbij de meerjarige doorwerking volgt bij de begroting 2008. De verlaging vanaf 2008 houdt onder meer verband met de budgetoverheveling naar artikel 26 ten behoeve van de uitvoering van onderzoeksprojecten op het gebied van natuur door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO).
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
24 Landschap en recreatie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 143 518 | 541 813 | 685 331 | – 58 084 | – 58 984 | – 58 738 | – 50 162 | |
Uitgaven | 162 237 | 20 197 | 182 434 | 15 741 | 19 246 | 17 253 | – 3 568 | |
Programma-uitgaven | 130 715 | 20 023 | 150 738 | 15 567 | 19 073 | 17 080 | – 3 742 | |
– waarvan juridisch verplicht | 114 180 | |||||||
24.11 Nationale Landschappen | 25 842 | – 6 029 | 19 813 | – 3 213 | – 473 | – 2 687 | – 1 771 | |
24.12 Landschap Algemeen | 8 100 | 2 974 | 11 074 | – 217 | – 151 | – 3 | – 3 | |
24.13 Recreatie om de Stad | 57 314 | 22 938 | 80 252 | 20 160 | 20 211 | 20 201 | – 1 617 | |
24.14 Recreatie algemeen | 39 459 | 140 | 39 599 | – 1 163 | – 514 | – 431 | – 351 | |
Apparaatsuitgaven | 31 522 | 174 | 31 696 | 174 | 173 | 173 | 174 | |
24.21 apparaat | 4 138 | 174 | 4 312 | 174 | 173 | 173 | 174 | |
24.22 baten- lastendiensten | 27 384 | 27 384 | ||||||
Ontvangsten | 750 | 22 900 | 23 650 | 22 900 | 22 900 | 22 900 |
De mutaties inzake het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) zijn toegelicht in het algemene deel van de Memorie van Toelichting.
De overige mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
• Ten behoeve van de uitvoering van het project Mainport Rotterdam, dat door LNV wordt gecoördineerd, vindt meerjarige compensatie plaats van € 1,1 mln. vanuit OD 24.11 ten gunste van Inrichten EHS op artikel 23.
• De verhoging op Landschap algemeen voor 2007 houdt voornamelijk verband met extra investeringen in veenweidegebieden ter voorkoming van bodemdaling. Het budget hiervoor ad € 3 mln. is in 2006 aan de begroting toegevoegd en onbesteed gebleven.
• Conform de Agenda Vitaal Platteland worden de verkoopopbrengsten van ruilgrond bij het Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) ingezet voor de aankoop van recreatiegronden om de stad. Deze aankopen en de financiering daarvan maken deel uit van het ILG. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven en ontvangsten in de jaren 2007–2010 met € 22,9 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 75 847 | 100 | 29 555 | 105 502 | 8 824 | – 78 | – 3 178 | – 574 |
Uitgaven | 75 847 | 100 | 28 355 | 104 302 | 10 024 | – 78 | – 3 178 | – 574 |
Programma-uitgaven | 31 718 | 100 | 7 172 | 38 990 | 200 | 100 | – 3 000 | – 400 |
waarvan juridisch verplicht | ||||||||
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon | 10 542 | 10 986 | 21 528 | |||||
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau | 21 176 | 100 | – 3 814 | 17 462 | 200 | 100 | – 3 000 | – 400 |
Apparaatsuitgaven | 44 129 | 21 183 | 65 312 | 9 824 | – 178 | – 178 | – 174 | |
U25.21 Apparaat | 6 718 | – 189 | 6 529 | – 176 | – 178 | – 178 | – 174 | |
U25.22 baten-lastendiensten | 37 411 | 21 372 | 58 783 | 10 000 | ||||
Ontvangsten | 14 770 | – 2 783 | 11 987 | – 2 683 | – 2 783 | – 2 783 | – 183 |
Het budget voor destructie wordt met ca € 11 mln. verhoogd. Het betreft hier de reguliere overheidsbijdrage voor het ophalen en verwerken van kadavers.
De verlaging ad € 3,8 mln. houdt o.m. verband met het feit dat de FES-middelen van het project Aviaire Influenza ad € 4,3 mln. (uitgaven en ontvangsten) meerjarig worden overgeheveld naar beleidsartikel 26 waar het wordt meegenomen in de DLO-programmering. Voorts is voor 2007 € 2,5 mln. overgeheveld naar beleidsartikel 26 ten behoeve van de uitvoering van projecten inzake onderzoek naar mond- en klauwzeer. Daartegenover staat een verhoging met € 3,1 mln. voor 2007 t/m 2009 voor uitvoeringskosten van monitoring en bestrijding van dierziekten.
De bijdrage aan de VWA wordt verhoogd met € 20 mln in 2007. Deze verhoging is noodzakelijk vanwege een daling van de opbrengst derden en uitstel van het nieuwe retributiestelsel.
Daarnaast wordt de bijdrage aan de Algemene Inspectiedienst met € 1,3 mln. verhoogd voor werkzaamheden in het kader van de preventie van dierziekten. De compensatie vindt plaats vanuit hogere ontvangsten op I&R runderen (€ 0,7 mln) en I&R varkens (€ 0,6 mln).
De verlaging van de ontvangsten van € 2,8 mln. houdt enerzijds verband met de meerjarige overheveling ad € 4,3 mln. van de FES-middelen van het project Aviaire Influenza in de DLO-programmering (artikel 26) en anderzijds met hogere ontvangsten voor I&R runderen (€ 0,7 mln) en I&R varkens (€ 0,6 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
26 Kennis en Innovatie | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 893 722 | – 3 000 | 41 668 | 932 390 | 13 774 | 9 716 | 9 290 | 6 765 |
Uitgaven | 900 204 | – 3 000 | 23 160 | 920 364 | 12 151 | 13 794 | 9 290 | 6 765 |
Programma-uitgaven | 886 895 | – 3 000 | 22 692 | 906 587 | 11 935 | 13 579 | 9 075 | 6 545 |
– waarvan juridisch verplicht | 803 694 | |||||||
26.11 Waarborgen van het kennisstelsel | 634 683 | 16 387 | 651 070 | 14 265 | 15 450 | 14 700 | 12 100 | |
26.12 Benutten van samenhang tussen instellingen | 33 419 | 1 752 | 35 171 | 1 744 | 1 744 | 1 744 | 1 744 | |
26.13 Vernieuwen van het kennisstelsel | 61 167 | 2 154 | 63 321 | – 4 003 | – 5 088 | – 4 338 | – 4 338 | |
26.14 Ondersteunen van LNV-beleid met kennis | 157 626 | – 3 000 | 2 399 | 157 025 | – 71 | 1 473 | – 3 031 | – 2 961 |
Apparaatsuitgaven | 13 309 | 468 | 13 777 | 216 | 215 | 215 | 220 | |
26.21 apparaat | 12 699 | 218 | 12 917 | 216 | 215 | 215 | 220 | |
26.22 baten- lastendiensten | 610 | 250 | 860 | |||||
Ontvangsten | 27 662 | 11 507 | 39 169 | 3 500 | 3 600 | 3 600 | 1 000 |
• De uitvoering van het project TTI Groene Genetica welke vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) wordt gefinancierd leidt tot het doorschuiven van € 2,1 mln. naar 2007. De verplichting voor het hele project (€ 20,1 mln.) wordt in 2007 aangegaan. (OD 26.13)
• Het project Aviaire Influenza waarvan financiering vanuit het FES plaatsvindt, wordt geraamd op beleidsartikel 26 (voorheen beleidsartikel 25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid) en gaat deel uitmaken van de DLO-programmering. (€ 4,3 mln. in 2007.) (OD 26.11)
• De uitvoering van het project Transitie Duurzame Landbouw welke vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) wordt gefinancierd leidt tot het doorschuiven van € 3,5 mln. naar 2007. (OD 26.13)
• Voor overige FES-projecten (Potato Genomics Sequencing en Phytophtora) wordt € 1,0 mln. doorgeschoven naar 2007. (OD 26.11/26.13)
• Voor de bekostiging van relevante prestaties binnen het wetenschappelijk onderwijs en voor Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA) binnen het MBO-groen zijn structureel extra middelen aan de begroting toegevoegd. (€ 5,4 mln.) (OD 26.11)
• Uitvoering van diverse projecten (door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek) o.a. op het gebied van gewasbescherming en bemesting (OD 26.14)
De verhoging van de ontvangsten hangt samen met projecten en ontvangsten uit hoofde van het FES.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
27 Bodem, water en reconstructie zandgebieden | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 107 307 | 333 566 | 440 873 | – 77 276 | – 80 271 | – 74 155 | – 68 399 | |
Uitgaven | 112 152 | – 22 263 | 89 889 | – 35 229 | – 37 452 | – 38 152 | – 33 051 | |
Programma-uitgaven | 92 257 | – 22 263 | 69 994 | – 35 229 | – 37 452 | – 38 152 | – 33 051 | |
– waarvan juridisch verplicht | 81 574 | |||||||
27.11 Reconstructie zandgebieden | 92 257 | – 22 263 | 69 994 | – 35 229 | – 37 452 | – 38 152 | – 33 051 | |
27.12 Bodem en water | ||||||||
Apparaatsuitgaven | 19 895 | 19 895 | ||||||
27.21 apparaat | 178 | 178 | ||||||
27.22 baten- lastendiensten | 19 717 | 19 717 | ||||||
Ontvangsten |
De mutaties hebben betrekking op het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) en zijn toegelicht in het algemene deel van de Memorie van Toelichting.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
28 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 44 931 | 44 931 | 44 270 | 44 046 | 43 415 | 42 922 | ||
Uitgaven | 44 931 | 44 931 | 44 270 | 44 046 | 43 415 | 42 922 | ||
28.11 Prijsbijstelling | 9 648 | 9 648 | 9 510 | 9 188 | 8 483 | 8 024 | ||
28.12 Loonbijstelling | 35 283 | 35 283 | 34 760 | 34 858 | 34 932 | 34 898 | ||
28.13 Onvoorzien | ||||||||
Ontvangsten |
De prijs- en loonbijstellingstranche 2007 zijn aan de LNV-begroting toegevoegd (OD’s 28.11 en 28.12). De toedeling van de loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt in de ontwerp-begroting 2008.
Op het onderdeel Onvoorzien (OD 28.13) is de volgende mutatie verwerkt:
• De toevoeging van de eindejaarsmarge 2006 is op onvoorzien geboekt en tegelijkertijd toebedeeld naar de relevante onderdelen bij Voorjaarsnota 2007.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
29 Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2007 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 217 447 | 11 177 | 228 624 | 251 | 266 | 266 | 247 | |
Uitgaven | 218 443 | 11 181 | 229 624 | 251 | 266 | 266 | 247 | |
Programma-uitgaven | 43 680 | 43 680 | ||||||
29.11 Internationale contributies | 10 421 | 10 421 | ||||||
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 33 259 | 33 259 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 174 763 | 11 181 | 185 944 | 251 | 266 | 266 | 247 | |
29.21 Apparaat | 166 680 | 11 181 | 177 861 | 251 | 266 | 266 | 247 | |
29.22 Baten-lastendiensten | 8 083 | 8 083 | ||||||
Ontvangsten | 281 944 | 331 | 282 275 | 331 | 331 | 331 | 331 |
De mutaties op dit onderdeel houden met name verband met het volgende:
• Een herschikking van de apparaatbudgetten op basis van een herijkte norm materieel budget per fte en een bijstelling uit de eindejaarsmarge voor de betaling van vertraagde projecten.
• Uitvoeringskosten van regiebureau POP (plattelandsontwikkelingsprogramma) voor de uitvoering van het nieuwe EU meerjaren programma POP2.
• Diverse interdepartementale overhevelingen van LNV naar andere departementen voor de uitvoering van programma’s binnen het Rijksprogramma «Andere Overheid».
• Loon- en prijsbijstellingen voor de buitenland vertegenwoordiging van LNV en een bijdrage aan de Universiteit Wageningen vanuit de HGIS-begroting.
Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
De begroting van de Voedsel en Waren Autoriteit wordt op grond van onderhavig wetsvoorstel als volgt gewijzigd:
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
Baten | ||
Opbrengst moederdepartement | 22 057 | 20 000 |
Opbrengst overige departementen | 73 356 | 1 563 |
Opbrengst DGF | ||
Opbrengst derden | 55 750 | – 13 525 |
Rentebaten | 100 | – 100 |
Buitengewone baten | ||
Exploitatiebijdragen | ||
Totaal Baten | 151 263 | 7 938 |
Lasten | ||
Apparaatskosten | 140 309 | 14 191 |
– personele kosten | 95 122 | 6 254 |
– materiële kosten | 45 187 | 7 937 |
Rentelasten | 1 235 | – 85 |
Afschrijvingskosten | 8 311 | – 11 |
– materieel | 6 328 | 1 972 |
– immaterieel | 1 983 | – 1 983 |
Dotaties voorzieningen | 408 | 392 |
Buitengewone lasten | 1 000 | – 500 |
Totaal lasten | 151 263 | 13 987 |
Met betrekking tot het thans voorziene verschil tussen de baten en de lasten ad € 6,0 mln., zal bij najaarsnota 2007 worden bekeken op grond van het actuele inzicht in de vermoedelijke realisatie, hoe dit verschil zal worden opgelost.
Als gevolg van significante lagere opbrengsten van derden en een stijging van de apparaatskosten wordt vanuit de rijksbegroting een additionele bijdrage van € 20 mln. door LNV beschikbaar gesteld.
De totale opbrengsten moederdepartement zijn gebaseerd op de beschikbare budgetten op de begroting van LNV. Deze zijn als volgt opgebouwd:
opbrengsten LNV | |
---|---|
bijdrage jaarplan LNV/VD | 18 370 |
waterkippen LNV/IH | 7 |
transitiebudget | 3 680 |
Subtotaal opbrengsten LNV ex additionele bijdrage | 22 057 |
Additionele bijdrage | 20 000 |
Totaal opbrengsten LNV | 42 057 |
De totale opbrengsten overige departementen zijn gebaseerd op de beschikbare budgetten op de begroting van VWS, inclusief volledige loon- en prijsbijstelling en is als volgt opgebouwd:
opbrengsten VWS | |
---|---|
structurele bijdrage VWS | 66 992 |
BUR | 303 |
RIVM | 6 774 |
SOMS | 50 |
loon en prijscompensatie 2007 | 800 |
Totale opbrengst VWS | 74 919 |
De opbrengsten derden vallen aanzienlijk lager uit dan geraamd. Door de marktkrimp en het uitstel van het retributiestelsel kan minder worden doorbelast aan het bedrijfsleven.
De hogere uitgaven worden voornamelijk veroorzaakt door een loonstijging voortvloeiend uit de CAO-afspraken. Voorts heeft de VWA tijdelijke administratieve krachten in dienst als gevolg van het uitstel van het retributiestelsel. Tevens bestaat een tekort aan dierenartsen waarvoor de inzet van practitioners noodzakelijk is.
De materiële kosten zijn € 8 mln. hoger dan begroot o.m. als gevolg van extra automatiseringskosten en bureau- en overige bedrijfskosten.
De dotaties voor voorzieningen is € 0,4 mln. hoger dan geraamd in verband met het niet betalen door debiteuren.
De buitengewone lasten zijn geraamd op € 0.5 mln. voor de afhandeling van tijdelijk personeel. Dit is € 0,5 mln. lager dan geraamd.
Omschrijving | (1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Mutaties (+ of –)1e suppletore begroting |
---|---|---|
1. Rekening Courant RHB 1-1-2007 | 2 068 | – 2 139 |
2. Totaal operationele kasstroom | 8 311 | – 6 060 |
Totaal investeringen (-/-) | – 10 380 | 1 000 |
Totaal boekwaarde | – | – |
desinvesteringen (+) | – | |
3. Totaal investeringkasstroom | – 10 380 | 1 000 |
eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – |
eenmalige storting door het moederdeparte- ment (+) | – | – |
aflossingen op leningen (-/-) | – 6 497 | 997 |
beroep op leenfaciliteit (+) | 10 380 | – |
4. Totaal financieringskasstroom | 3 883 | 997 |
5. Rekening Courant RHB 31-12-2007 | 3 882 | – 6 202 |
* noot: maximale roodstand € 0,5 mln
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31061-XIV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.