nr. 11
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 juli 2007
In het overleg met de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en
Sport op 13 juni 2007 over de financiële verantwoording over het
jaar 2006 (31 031 XVI, nr. 10) heb ik toegezegd schriftelijk te reageren
op vragen over specifieke uitkeringen, subsidiebeheer en de aanbestedingsplicht
zorginstellingen. Hierbij doe ik u, mede namens de staatssecretaris, mijn
reactie toekomen.
Specifieke uitkeringen
In het overleg is gevraagd op welke wijze de verantwoording is vormgegeven
bij de drie specifieke uitkeringen waarbij een financiële verantwoording
of een accountantsverklaring ontbreekt.
Bij de drie bedoelde regelingen (BOS-regeling, Advies- en steunpunten
huiselijk geweld en bijdrage AWBZ) is op basis van het DOREAC-kader (doorlichting
regelingen op accountancyaspecten) bewust gekozen voor een sturingsarrangement
waarbij de nadruk ligt op de ex-ante toetsing. Het DOREAC-kader is bedoeld
om overbodige verantwoordings- en controlelasten terug te dringen. Het DOREAC-kader
houdt kort gezegd in dat op basis van de sturingsfilosofie een bewuste keuze
wordt gemaakt voor een bepaalde bekostigingswijze en een daarbij passend en
sluitend verantwoordings- en controlearrangement.
Er is een bewuste keuze gemaakt voor een sturingsarrangement dat enerzijds
zo min mogelijk administratieve lasten voor de gemeenten met zich meebrengt,
en anderzijds gezien de aard van de geldstroom voldoende waarborgen biedt
voor een rechtmatige besteding. Het betreft namelijk stimuleringsregelingen
in de vorm van een bijdrage in de kosten, waarbij de gemeenten zelf ook een
flink deel in de kosten bijdragen. De bestuurlijke inrichting van deze specifieke
uitkeringen is dus zo geregeld dat de rechtmatigheidstoets vooraf gebeurt
en dus niet achteraf. Hierdoor komt het belang van jaarlijkse verantwoording
en controle in een ander perspectief te staan.
Subsidiebeheer
Tijdens het overleg is gesproken over de verbetering van het subsidiebeheer
in relatie tot de daarmee samenhangende cultuurverandering. Zoals eerder aangegeven
is bij VWS de laatste jaren hard gewerkt aan het verbeteren van het subsidiebeheer.
Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld. De uitvoering van dit plan van
aanpak subsidiebeheer VWS is vrijwel afgerond. Het plan heeft een integraal
karakter en bevatte ook cultuur georiënteerde maatregelen. Ik verwacht
dat het subsidiebeheer in 2007 op orde is.
Per 1 juli 2006 is een nieuwe subsidieregeling ingevoerd, de regeling
VWS-subsidies. Alle algemene uitvoeringsregels voor subsidies van het ministerie
van VWS liggen vast in één regeling. Voorheen stonden de uitvoeringsregels
in vier verschillende wettelijke voorschriften die gebaseerd waren op de Welzijnswet
1994 en de Kaderwet volksgezondheidssubsidies. De nieuwe subsidieregeling
maakt het mogelijk beter aan te sluiten bij het subsidiebeleid, voor een meer
doelmatige procesgang en standaardisatie in de uitvoering te zorgen en de
administratieve lasten voor de subsidieontvangers te verminderen. Ook is in
juli 2006 het interne expertisecentrum subsidies geïntroduceerd. De juridische,
administratieve, financiële en audit kennis over het subsidieproces is
in het expertisecentrum gebundeld. Medewerkers kunnen hier terecht voor advies
en nieuwe subsidieregelgeving dient vooraf door het expertisecentrum te worden
goedgekeurd. Op deze wijze worden de verschillende disciplines vroegtijdig
bij het subsidiebeheer betrokken en wordt vanaf het begin over de vormgeving
van een regeling pro-actief meegedacht.
In oktober 2006 is het digitale werkstroombesturingssysteem Subsidieplein
gestart. Met de invoering van dit Subsidieplein wordt de transparantie van
het subsidiebeheer vergroot en zal het probleem van onvolledige of zoekgeraakte
dossiers tot het verleden gaan behoren. Bovendien maakt dit systeem het bewaken
van de tijdigheid van de verleningen of vaststellingen een stuk eenvoudiger.
Het plein levert daarbij een belangrijke bijdrage aan de verdere standaardisatie
en verzakelijking van het subsidiebeheer.
In 2006 is gestart met het sanctioneren van instellingen bij het niet
tijdig dan wel onvolledig indienen van de subsidiebescheiden. Bij het vaststellen
van de subsidie kan sprake zijn van een korting op de subsidie indien de subsidiebescheiden
niet tijdig of volledig worden overlegd. Bij het geheel niet indienen van
de vaststellingsbescheiden, en nadat meerdere waarschuwingen zijn afgegeven,
kan de subsidie volledig worden teruggevorderd. Deze werkwijze is ook een
voorbeeld van de verdere aanscherping van de uitvoering van het subsidiebeheer
door VWS.
De introductie van de bovengenoemde nieuwe subsidieregelgeving en het
Subsidieplein is gepaard gegaan met een grootschalig communicatie- en opleidingsprogramma.
Ook worden geregeld bijeenkomsten gehouden waarin aandacht wordt besteed aan
subsidiegerelateerde thema’s zoals bijvoorbeeld op het gebied van Single
Information Single Audit en de Wet Dwangsom bij niet tijdig beslissen.
De eerste ervaringen met het nieuwe subsidiebeheer geven mij het vertrouwen
dat er in 2007 veel verbeteringen te zien zullen zijn. Het Subsidieplein geeft
daarbij duidelijke informatie op basis waarvan gerichte beheersingsmaatregelen
worden getroffen.
Aanbestedingsplicht zorginstellingen
In het overleg is gevraagd in hoeverre de onduidelijkheid rond de aanbestedingsplicht
van zorginstellingen kan worden weggenomen. Bij brief van 11 mei 2007
(VWS0700426), heb ik u reeds meegedeeld u nader te berichten als
de Hoge Raad uitspraak heeft gedaan in een zaak over het aanbestedingsplichtig
zijn van het Amphia Ziekenhuis in Breda.
De Hoge Raad heeft op 1 juni uitspraak gedaan in de zaak van het
Amphia ziekenhuis. De Hoge Raad heeft de uitspraak van het Hof Den Bosch vernietigd
en de zaak verwezen naar het Hof Arnhem. Zodra de uitspraak van de Hoge Raad
is geanalyseerd, zal ik mijn bevindingen aan u meedelen.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink