Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31031-F nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 31031-F nr. 2 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 16 mei 2007
Hierbij bieden wij u aan het op 7 mei 2007 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2006 van het Diergezondheidsfonds (F)».
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling,
president
Jhr. mr. W. M. de Brauw,
secretaris
Oordelen en aanbevelingen | 5 | |
1 | Inleiding | 7 |
1.1 | Over het Diergezondheidsfonds (F) | 7 |
1.2 | Wijze van rapporteren | 7 |
1.3 | Leeswijzer | 8 |
2 | Jaarverslag | 9 |
2.1 | Oordeel over de financiële informatie | 9 |
2.2 | Oordeel over de saldibalans en toelichting | 9 |
2.3 | Oordeel over de informatie over bedrijfsvoering | 10 |
2.4 | Oordeel over de informatie over beleid | 10 |
3 | Bedrijfsvoering | 11 |
3.1 | Bedrijfsvoering | 11 |
3.2 | Ontwikkeling in de bedrijfsvoering | 11 |
4 | Reactie minister | 12 |
4.1 | Reactie minister | 12 |
Bijlage 1 | Overzicht fouten en onzekerheden 2006 | 13 |
Bijlage 2 | Gebruikte afkortingen | 15 |
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het Jaarverslag 2006 van het Diergezondheidsfonds (DGF), begrotingsfonds F, voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt. Daarnaast hebben wij de bedrijfsvoering van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) (dat het fonds beheert) en de beleidsinformatie van het Diergezondheidsfonds onderzocht. In dit rapport zijn de oordelen en de belangrijkste resultaten van het onderzoek opgenomen. De volgende passages vatten deze resultaten kort samen.
Oordeel over Jaarverslag 2006 en de bedrijfsvoering
Het jaarverslag over 2006 van het DGF voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Overzicht 1 Oordelen van de Algemene Rekenkamer over het Jaarverslag 2006 en de bedrijfsvoering van het Diergezondheidsfonds
Oordeel | Toelichting in | ||
---|---|---|---|
Jaarverslag | Financiële informatie | Voldoet | § 2.1 |
Saldibalans | Voldoet | § 2.2 | |
Informatie over bedrijfsvoering | Voldoet aan de verslaggevingseisen | § 2.3 | |
Informatie over beleid | Voldoet | § 2.4 |
De decharge door de Staten-Generaal is gebaseerd op de oordelen die in overzicht 1 zijn opgenomen.
Evenals het voorgaande jaar laat het beheer van het DGF een positief beeld zien. Wij hebben in 2006 geen onvolkomenheden in de bedrijfsvoering geconstateerd. Wel constateren wij twee aandachtspunten in het financieel beheer en de daartoe bijgehouden administratie.
Administratie en verantwoording
Wij vragen aandacht voor een stelselmatige administratie van en verantwoording over de uitgaven en ontvangsten van het DGF en de daarmee samenhangende balansposten. In ons rechtmatigheidsonderzoek hebben wij vastgesteld dat de financiële mutaties deels in de administratie van begrotingshoofdstuk XIV en deels in de administratie van het DGF worden vastgelegd. Tevens hebben wij geconstateerd dat deze systematiek leidt tot fouten in de verantwoording. Deze fouten zijn naar aanleiding van opmerkingen van de Algemene Rekenkamer gecorrigeerd. Wij bevelen de verantwoordelijke beleidsdirectie Voedselkwaliteit en Diergezondheid (VD) en de directie Financieel Economische Zaken (FEZ) aan om afspraken te maken om te komen tot een stelselmatige en inzichtelijke administratie, om fouten te voorkomen en om een transparante verantwoording over de activiteiten te bevorderen.
Beheer openstaande voorschotten
In 2006 heeft het DGF een aanzienlijke inspanning geleverd om de openstaande voorschotten af te wikkelen. In totaal heeft het DGF 72% van de per ultimo 2005 openstaande voorschotten afgerekend. Hiermee is tegemoetgekomen aan de toezegging van de minister om in 2006 60% van de openstaande voorschotten af te wikkelen.
Uit een nadere analyse van de voorschotten blijkt dat een deel van de voorschotten 2001–2003 met een totaalbedrag van € 12,9 miljoen nog steeds niet is afgerekend. Het betreft voorschotten aan bedrijven waarmee discussie bestaat over de ingediende eindafrekeningen en prestatieverklaringen. Wij bevelen aan om onverminderd aandacht te besteden aan het afwikkelen van deze (oude) voorschotten.
De Algemene Rekenkamer doet jaarlijks rechtmatigheidsonderzoek bij de rijksoverheid. Dit doen wij door na te gaan of de jaarverslagen van de ministers voldoen aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt: is de financiële informatie, informatie over bedrijfsvoering en informatie over beleid tot stand gekomen volgens de daarvoor geldende regels en goed weergegeven? Daarnaast onderzoeken we ook de bedrijfsvoering zelf. Dit houdt in dat we onder andere nagaan of het financieel beheer en het materieelbeheer voldoen aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt.
In dit rapport vindt u de oordelen en de belangrijkste bevindingen van ons rechtmatigheidsonderzoek bij het Diergezondheidsfonds (DGF). Hieronder geven we eerst een beschrijving van het begrotingsfonds en gaan we kort in op onze onderzoeksaanpak en wijze van rapporteren.
1.1 Over het Diergezondheidsfonds (F)
Wij rapporteren per begrotingshoofdstuk over de resultaten van ons onderzoek. In totaal zijn er 25 begrotingshoofdstukken. Dit rapport gaat over begrotingshoofdstuk F: het Diergezondheidsfonds. De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) draagt verantwoordelijkheid voor dit begrotingsfonds.
De verplichtingen en uitgaven van het DGF bedroegen in 2006 € 18,7 miljoen. De ontvangsten bedroegen € 36,8 miljoen.
Het DGF is per 1 september 1998 ingesteld op basis van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren. In het fonds verantwoordt het ministerie de uitgaven en ontvangsten die samenhangen met maatregelen die genomen zijn om besmettelijke dierziekten te voorkomen en te bestrijden.
Het jaar 2006 is voor het DGF minder rustig verlopen dan het jaar daarvoor. In de zomer van 2006 is Nederland voor het eerst geconfronteerd met een uitbraak van de dierziekte bluetongue (blauwtong). Tot dan toe beperkte deze «nieuwe» dierziekte zich tot de warmere landen rondom de Middellandse Zee. Daarnaast hebben de reguliere activiteiten om dierziekten tijdig te signaleren, er mede toe geleid dat een besmetting met laagpathogeen vogelpest werd ontdekt en succesvol werd bestreden.
Ook de afwikkeling van de vogelgriepuitbraak (aviaire influenza) in 2003 heeft in 2006 nog tot uitgaven geleid. Tot slot bestond in 2006 het risico dat een uitbraak van klassieke varkenspest vanuit Duitsland zou overslaan.
In onze brochure Rechtmatig verantwoord; Het jaarlijkse rechtmatigheidsonderzoek van de Algemene Rekenkamer1 leest u hoe onze rapporten bij de jaarverslagen tot stand komen. Hieronder gaan wij kort in op onze onderzoeksopzet en onze wijze van rapporteren.
Het rapport bij het jaarverslag is een uitzonderingsrapportage: we melden alleen de fouten en onzekerheden in de financiële informatie die de tolerantiegrenzen overschrijden. Onder «fouten» verstaan we financiële informatie die niet rechtmatig is (het begrotingsgeld is niet volgens de regels uitgegeven) of die niet deugdelijk is weergegeven (er is geen goede verantwoording afgelegd in het jaarverslag). Van «onzekerheden» spreken we wanneer we door onvolkomenheden in het financieel beheer niet kunnen vaststellen of er al dan niet sprake is van fouten.
In het Jaarverslag 2006 legt de minister voor het eerst zelf verantwoording af over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering (of het begrotingsgeld volgens de regels is uitgegeven). De minister meldt hierbij de fouten en onzekerheden die de tolerantiegrenzen op artikelniveau overschrijden. Om te bepalen of zich op artikelniveau overschrijdingen hebben voorgedaan, hanteert de minister een andere systematiek dan de Algemene Rekenkamer. Wij tellen het bedrag van de geconstateerde fouten en onzekerheden per artikel op en toetsen dit totaalbedrag vervolgens aan de tolerantiegrenzen op artikelniveau. De minister telt de fouten en onzekerheden niet op, maar toetst deze afzonderlijk aan verschillende toleranties voor fouten en onzekerheden. Dit heeft tot gevolg dat wij meer overschrijdingen van de tolerantiegrenzen op artikelniveau rapporteren dan de minister. Dit betekent overigens niet dat de minister zich niet goed heeft verantwoord.
Dit Rapport bij het Jaarverslag 2006 van het DGF omvat een inleiding en drie hoofdstukken. Hoofdstuk 2 beschrijft de oordelen van de Algemene Rekenkamer over het Jaarverslag 2006 van het DGF. Hoofdstuk 3 is gewijd aan de bedrijfsvoering van het begrotingsfonds en bevat een overzicht van aandachtspunten en van de ontwikkeling in de bedrijfsvoering. De reactie van de minister en het nawoord van de Algemene Rekenkamer zijn opgenomen in hoofdstuk 4.
De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2006 van het DGF beoordeeld. Wij hebben daarbij onderzocht of de minister het begrotingsgeld volgens de regels heeft uitgegeven en ontvangen en of zij daarover in het jaarverslag goed verantwoording heeft afgelegd. Waar dit niet het geval is, spreken we respectievelijk van een onrechtmatigheid of van een ondeugdelijke weergave.
Verder hebben we onderzocht of de informatie in het jaarverslag over het gevoerde beleid, deugdelijk tot stand is gekomen en voldoet aan de daaraan te stellen kwaliteitsnormen.
In dit hoofdstuk lichten wij ons oordeel over het jaarverslag toe. Dit oordeel bestaat uit deeloordelen over:
• de financiële informatie (§ 2.1);
• de saldibalans (§ 2.2);
• de informatie over de bedrijfsvoering (§ 2.3);
• de informatie over het gevoerde beleid (§ 2.4).
2.1 Oordeel over de financiële informatie
Met financiële informatie wordt bedoeld: alle verplichtingen, uitgaven en ontvangsten in de verantwoordingsstaat en de toelichting daarbij.
De financiële informatie dient op grond van de CW 2001:
• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;
• deugdelijk te zijn weergegeven;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
De financiële informatie in het Jaarverslag 2006 van het DGF voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
In bijlage 1 staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.
Het totaalbedrag van alle geconstateerde fouten en onzekerheden in de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten valt binnen de tolerantiegrenzen voor de financiële informatie in het jaarverslag als geheel.
2.2 Oordeel over de saldibalans en toelichting
De saldibalans is een overzicht van de posten die aan het eind van het jaar nog openstaan en die naar het volgende jaar moeten worden meegenomen. Bij de saldibalans hoort een toelichting waarin nadere informatie wordt verstrekt over de afzonderlijke posten op deze saldibalans.
De informatie in de saldibalans dient op grond van de CW 2001:
• rechtmatig tot stand te zijn gekomen;
• deugdelijk te zijn weergegeven;
• te voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften.
De informatie in de saldibalans in het Jaarverslag 2006 van het DGF voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
De toelichting bij de departementale saldibalans is summier. De saldibalansposten zijn niet altijd gespecificeerd en informatie over de ouderdom van de posten ontbreekt veelal.
In bijlage 1 staat een overzicht van alle fouten en onzekerheden.
Het totaalbedrag van alle geconstateerde fouten en onzekerheden in de saldibalansposten valt binnen de tolerantiegrenzen voor de saldibalans als geheel.
In 2006 is voor een bedrag van € 27,1 miljoen aan openstaande voorschotten afgerekend. Hiermee heeft het DGF 72% van de ultimo 2005 openstaande voorschotten afgerekend.
2.3 Oordeel over de informatie over bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het DGF verantwoordt de minister zich over de rechtmatigheid van de begrotingsuitvoering (of het begrotingsgeld volgens de regels is uitgegeven) en over de totstandkoming van de beleidsinformatie. Met betrekking tot de overige onderdelen van de bedrijfsvoering verantwoordt de minister zich in de bedrijfsvoeringsparagraaf van het Jaarverslag 2006 van het Ministerie van LNV.
De bedrijfsvoeringsparagraaf in het Jaarverslag 2006
De minister van LNV heeft in de bedrijfsvoeringsparagraaf van het DGF vermeld dat er op basis van de haar beschikbare informatie in 2006:
– geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd die de tolerantiegrens overschrijden;
– geen relevante tekortkomingen zijn geconstateerd in de totstandkoming van beleidsinformatie.
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2006 van het DGF voldoet aan de verslaggevingseisen.
2.4 Oordeel over de informatie over beleid
Bij het beoordelen van de beleidsinformatie in het jaarverslag van het begrotingsfonds kijkt de Algemene Rekenkamer naar de wijze waarop de informatie over het beleid tot stand komt en of deze informatie voldoet aan de verslaggevingseisen.
De informatie over het gevoerde beleid in het Jaarverslag 2006 van het DGF is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingseisen.
De Algemene Rekenkamer heeft de bedrijfsvoering van het DGF onderzocht. Onder de bedrijfsvoering vallen alle bedrijfsprocessen die ervoor zorgen dat een ministerie functioneert: het financieel beheer en het materieelbeheer en de processen op het gebied van personeel, informatievoorziening, administratie, communicatie en huisvesting.
Wij schetsen in dit hoofdstuk een overzicht van aandachtspunten en van de ontwikkeling in de bedrijfsvoering.
Het DGF kent evenals het voorgaande jaar geen onvolkomenheden in de bedrijfsvoering. Wel constateren wij twee aandachtspunten in het financieel beheer en de daartoe bijgehouden administratie.
Administratie en verantwoording
Wij vragen aandacht voor een stelselmatige administratie van en verantwoording over de uitgaven en ontvangsten van het DGF en de daarmee samenhangende balansposten. In ons rechtmatigheidsonderzoek hebben wij vastgesteld dat de financiële mutaties deels in de administratie van begrotingshoofdstuk XIV en deels in de administratie van het DGF worden vastgelegd. Tevens hebben wij geconstateerd dat deze systematiek leidt tot fouten in de verantwoording. Deze fouten zijn naar aanleiding van opmerkingen van de Algemene Rekenkamer gecorrigeerd. Wij bevelen de verantwoordelijke beleidsdirectie Voedselkwaliteit en Diergezondheid (VD) en de directie Financieel Economische Zaken (FEZ) aan om afspraken te maken om te komen tot een stelselmatige en inzichtelijke administratie, om fouten te voorkomen en om een transparante verantwoording over de activiteiten te bevorderen.
Beheer openstaande voorschotten
In 2006 heeft het DGF een aanzienlijke inspanning geleverd om de openstaande voorschotten af te wikkelen. In totaal heeft het DGF 72% van de per ultimo 2005 openstaande voorschotten afgerekend. Hiermee is tegemoetgekomen aan de toezegging van de minister om in 2006 60% van de openstaande voorschotten af te wikkelen.
Uit een nadere analyse van de voorschotten blijkt dat een deel van de voorschotten 2001–2003 met een totaalbedrag van € 12,9 miljoen nog steeds niet is afgerekend. Het betreft voorschotten aan bedrijven waarmee discussie bestaat over de ingediende eindafrekeningen en prestatieverklaringen. Wij bevelen aan om onverminderd aandacht te besteden aan het afwikkelen van deze (oude) voorschotten.
3.2 Ontwikkeling in de bedrijfsvoering
Evenals het voorgaande jaar laat het beheer van het DGF een positief beeld zien. Wij hebben in 2006 geen onvolkomenheden in de bedrijfsvoering geconstateerd. Wel signaleren we een aandachtspunt ten aanzien van een stelselmatige vastlegging van en verantwoording over de activiteiten.
De minister van LNV heeft op 8 mei 2007 gereageerd op ons onderzoek naar het Jaarverslag 2006 van (het Ministerie van LNV en) het Diergezondheidsfonds. Hieronder volgt een samenvatting van haar reactie. Een integrale weergave van de reactie is te vinden op de website van de Algemene Rekenkamer, www.rekenkamer.nl.
Naar de mening van de minister zijn de risico’s van een niet stelselmatige en inzichtelijke administratie voor het DGF beperkt. Zij neemt de aanbeveling om een stelselmatige en inzichtelijke administratie te voeren echter ter harte.
OVERZICHT FOUTEN EN ONZEKERHEDEN 2006
Fouten en onzekerheden in de financiële informatie in het jaarverslag 2006 van het Diergezondheidsfonds
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Totaal F+O (%) | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | |||||||
1 | Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | 18 720 | – | – | – | – | – | – | ||
Totaal | 18 720 | – | – | – | – | – | – |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Totaal F+O (%) | Tolerantie overschreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | |||||||
1 | Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | 18 720 | – | – | 34 | – | 34 | 0,2 | Nee | – |
Totaal | 18 720 | – | – | 34 | – | 34 | – |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Totaal F+O (%) | Tolerantie over-schreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | |||||||
1 | Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | 36 820 | – | – | – | – | – | – | ||
Totaal | 36 820 | – | – | – | – | – | – |
Art. nr. | Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Totaal F+O (%) | Tolerantie over-schreden? | Onzekerheid over volledig-heid | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | |||||||
D | 3. Liquide middelen | – | – | – | – | – | 0 | – | ||
D | 4. Rekening Courant RijksHoofdBoekhouding | 36 970 | – | – | – | – | 0 | – | ||
D | 5. Uitgaven buiten begrotingsverband | 34 | – | – | – | – | 0 | – | ||
C | 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband | 5 763 | – | – | – | – | 0 | – | ||
D | 8. Extra-comptabele vorderingen | 21 027 | – | – | – | – | 0 | – | ||
D | 10. Voorschotten | 15 533 | – | – | – | – | 0 | – | ||
D | 11a Garantieverplichtingen | 242 129 | – | – | – | – | 0 | – | ||
Totaal beoordeeld | 377 765 | 0 | 59 800 | 0 | 0 | 59 800 | 0 |
F. Afgerekende voorschotten (€ x 1000)
Omschrijving | Verantwoord bedrag | Fout | Onzekerheid | Totaal F + O | Totaal F+O (%) | Tolerantie over-schreden? | Onzekerheid over volledig-heid | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | Rechtmatigheid | Deugdelijke weergave | |||||||
Totaal afgerekende voorschotten 2006 | 27 091 | – | – | – | – | – | – | – | – |
CW | Comptabiliteitswet |
DGF | Diergezondheidsfonds |
LNV | (Ministerie van) Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit |
VD | (directie) Voedselkwaliteit en Diergezondheid |
FEZ | (directie) Financieel Economische Zaken |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31031-F-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.