31 016 Ziekenhuiszorg

Nr. 291 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juli 2020

Hierbij bied ik u de Evaluatie Beatrixziekenhuis en ziekenhuis Bernhoven aan1. Het Centraal Planbureau, IQ Healthcare en de Nederlandse Zorgautoriteit hebben een evaluatie uitgevoerd van de strategische verbeterprogramma’s die deze ziekenhuizen hebben ingevoerd. Hierbij is onderzocht in welke mate het ziekenhuis Bernhoven en het Beatrixziekenhuis van de Rivas Zorggroep er in zijn geslaagd om betere kwaliteit van zorg tegen lagere kosten te leveren. Uit de evaluaties blijkt dat de doelmatigheid van beide ziekenhuizen is toegenomen, terwijl de kwaliteit geleverd binnen beide ziekenhuizen op minimaal hetzelfde (hoge) niveau is gebleven.

De onderzoeksrapporten zijn reeds op 25 juni gepubliceerd op de websites van het CPB, IQ Healthcare en de NZa. Ik wil de rapporten echter ook langs deze weg aan uw Kamer aanbieden2. De verbeterprogramma’s bij beide ziekenhuizen zijn mooie, succesvolle voorbeelden die navolging verdienen. Daarom ben ik blij dat beide verbeterprogramma’s nu op basis van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek geëvalueerd zijn. Het onderzoek van het CPB komt daarbij voort uit het door VWS gefinancierde onderzoeksprogramma Zorg. Het onderzoek van IQ Healthcare komt voort uit de door VWS gesubsidieerde leerstoel Betaalbare Zorg.

De verbeterprogramma’s bij Bernhoven en Rivas laten zien dat er doelmatigheidswinst gerealiseerd kan worden door in te zetten op een andere organisatie van de zorg, waarbij in goed overleg met de patiënt gekeken wordt welke zorg echt nodig is en meerwaarde heeft. Beide ziekenhuizen zijn er daarbij in geslaagd om de zorg dichtbij huis te organiseren, waardoor de patiënt minder vaak naar het ziekenhuis hoeft en vaker door de huisarts geholpen kan worden. Goede samenwerking in de zorg maakt dit soort verbeteringen mogelijk. Bijvoorbeeld de samenwerking tussen de ziekenhuizen en de betrokken huisartsenpraktijken, maar ook de meerjarige afspraken die beide ziekenhuizen met de belangrijkste verzekeraar(s) in hun regio hebben afgesloten. Een belangrijk onderdeel van die afspraken was de meerjarige omzetgarantie.

Dit heeft de beide ziekenhuizen in staat gesteld om meer gelijkgericht binnen de organisatie te werken en te investeren in een andere manier van werken. Overigens laten beide voorbeelden zien dat er meerdere manieren zijn om de gelijkgerichtheid van medisch specialisten met de rest van de organisatie te versterken. Bij ziekenhuis Bernhoven zijn de medisch specialisten in loondienst gegaan, bij zorggroep Rivas hebben de medisch specialisten een ander verdeelmodel ingevoerd. Na de zomer zal mijn opvolger uw Kamer nog nader informeren over het bevorderen van gelijkgerichtheid in de medisch specialistische zorg

De succesfactoren die in het onderzoek genoemd worden bieden waardevolle inzichten voor ziekenhuizen, verzekeraars en VWS. De onderzoekers geven aan dat het onderzoek geen blauwdruk biedt die toegepast kan worden op alle ziekenhuizen, maar laten wel zien wat er mogelijk is. Om dit soort successen te bereiken is het van belang dat zorgverzekeraars, ziekenhuizen en huisartsenpraktijken, ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheden en middelen, op regionaal niveau afspraken maken over de verbeteringen die nodig zijn om de zorg toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden. De inzichten en lessen uit dit onderzoek zullen daarom ook betrokken worden bij de contourennota, die naar verwachting dit najaar zal verschijnen.

De Minister voor Medische Zorg, M.J. van Rijn


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven