31 015 Kindermishandeling

Nr. 128 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 september 2016

Bij brief van 21 maart jl. heb ik bij uw Kamer de totstandbrenging van een nieuw plan van aanpak bestrijding kindersekstoerisme aangekondigd.1 Met deze brief doe ik uw Kamer dit nieuwe, meerjarige plan van aanpak toekomen2.

Tijdens het AO Kinderporno van 13 april jl. heb ik aangegeven dat ik uw Kamer zou berichten over de uitkomsten van het gesprek met het Expertisebureau Online Kindermisbruik (EOKM) over de toekomstige financiering van het meldpunt en de hulplijn «Stop it Now!».3 Met deze brief doe ik mijn toezegging gestand.

Plan van aanpak bestrijding kindersekstoerisme

Kindersekstoeristen misbruiken kinderen die zich in een kwetsbare positie bevinden, vaak in landen die kindersekstoeristen als veilig voor hun activiteiten beschouwen. Wereldwijd verdienen kinderen bescherming. De Nederlandse overheid neemt haar verantwoordelijkheid voor Nederlanders die in het buitenland een kind seksueel misbruiken of op enigerlei wijze deelnemen aan dat misbruik. Met het meerjarige plan van aanpak bestrijding kindersekstoerisme van september 2013, met daarin een samenhangend pakket aan maatregelen, gecombineerd met de herinrichting van de strafrechtelijke aanpak van kindersekstoerisme (en kinderpornografie) in 2012 is de afgelopen jaren de aanpak naar een hoger niveau getild. 4 In de brief van 21 maart jl. heb ik u geïnformeerd over de resultaten van de operationele aanpak van kindersekstoerisme (en kinderporno) in 2015.5

Bijgaand plan van aanpak bestrijding kindersekstoerisme bouwt voort op de drie actielijnen (1. preventie, 2. opsporing en vervolging, 3. internationale samenwerking) van het actieplan uit 2013. De praktijkervaringen van de thematische en reguliere liaison officiers en recente onderzoeken, zoals de «Global Study on Sexual Exploitation of Children in Travel and Tourism»6 onderstrepen de noodzaak van een voortzetting van de integrale aanpak van kindersekstoerisme.

Uitgangspunt van het Nederlands beleid is en blijft dat verdachten van kindersekstoerisme zoveel mogelijk worden opgespoord en vervolgd in het land waar zij seksueel misbruik van minderjarigen plegen.

De drie actielijnen bevatten nieuwe activiteiten en daarnaast een intensivering van reeds bestaande activiteiten. Bij de opstelling van het plan is uitgegaan van de omstandigheden op dat moment.

Als nieuwe activiteiten zijn bijvoorbeeld opgenomen:

  • de ontwikkeling van een barrièremodel dat zicht geeft op het proces dat een dader doorloopt bij de voorbereiding en uitvoering van kindersekstoerisme. Hierdoor kunnen de bij de aanpak van kindersekstoerisme betrokken partijen komen tot een gezamenlijke, meer effectieve aanpak in binnen- en buitenland;

  • de ontwikkeling van een Toolkit Aanpak Kindersekstoerisme die zal bijdragen aan de bewustwording omtrent het fenomeen kindersekstoerisme bij verschillende doelgroepen Nederlanders die tijdelijk of permanent in het buitenland verblijven. De toolkit stelt hun vervolgens in staat meer betekenisvolle meldingen omtrent door hen gesignaleerd kindersekstoerisme te doen.

Een belangrijke intensivering vormt de plaatsing van een tweede thematische politieliaison (FILO) in Bangkok voor het thema kindersekstoerisme voor twee jaar. Kindersekstoerisme is bij uitstek een internationaal delict. De inzet van de tweede FILO zorgt ervoor dat de strafrechtelijke aanpak van kindersekstoerisme in Thailand en Cambodja (secundair in Sri Lanka) wordt versterkt. Daarnaast zal deze tweede FILO, evenals de FILO in Manilla (waarvan de plaatsingstermijn met twee jaar wordt verlengd) een bijdrage leveren aan andere activiteiten van het plan, zoals het Project Green Notices van Interpol7 en de uitrol van voornoemde Toolkit Aanpak Kindersekstoerisme.

Met de in het plan van aanpak opgenomen combinatie van maatregelen ben ik ervan overtuigd dat een samenhangende, integrale aanpak wordt gerealiseerd die de komende jaren voor de benodigde extra impuls zorgt. Gedurende de looptijd van dit plan van aanpak zullen vertegenwoordigers van de opstellers van het plan samen een aanjaagteam vormen, met als doel de algemene voortgang van de drie actielijnen te bevorderen. Waar nodig zullen zij zorgen voor samenhang en verbindingen tussen mensen, thema’s en activiteiten.

Over de uitvoering van de acties opgenomen in het plan van aanpak zal ik uw Kamer in de voortgangsbrief aanpak van kinderporno en kindersekstoerisme van volgend jaar informeren. In de eerstvolgende voortgangsrapportage, welke ik dit najaar aan uw Kamer zal doen toekomen, zal ik daarop vooruitlopend uw Kamer – conform de tijdens het AO Kinderporno van 13 april jl. gedane toezegging8 – informeren over de laatste stand van zaken met betrekking tot de Green Notices.

Financiering EOKM

Tijdens het Algemeen Overleg Kinderpornografie en Kindersekstoerisme van 13 april 2016 heb ik uw Kamer toegezegd te berichten over de uitkomsten van het gesprek met het Expertisebureau Online Kindermisbruik (EOKM). Op 20 juni jl. heeft er overleg plaatsgevonden tussen mijn ambtenaren en het EOKM. Tijdens dit overleg is door het EOKM een plan van aanpak gepresenteerd dat betrekking heeft op de toekomstige financiering van het EOKM, waaronder ook het project «Stop It Now!». Op dit moment ontvangt het EOKM, naast een klein aantal private subsidies, subsidie van mijn ministerie, het Ministerie van VWS en de EU. Het plan van aanpak van het EOKM is erop gericht om de private financiering te vergroten. Hierbij moet voor vooral gedacht worden aan de grotere providers. Dit vanuit de gedachte dat de sector, «geholpen» door de goede digitale infrastructuur die we in Nederland hebben, zelf medeverantwoordelijk is voor het probleem van online kinderpornografie. Samen met het EOKM organiseer ik op 26 september a.s. een bijeenkomst over de toekomstige financiering van het EOKM waarvoor onder andere verschillende vertegenwoordigers van grote providers met voornoemd doel worden uitgenodigd. Ik zal uw Kamer in de voortgangsbrief die ik dit najaar stuur, informeren over de opbrengsten van deze bijeenkomst.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur


X Noot
1

Kamerstuk 31 015, nr. 121.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Kamerstuk 31 015, nr. 126.

X Noot
4

Bij brief van 9 oktober 2013 is dit plan van aanpak aan uw Kamer aangeboden en is uw Kamer geïnformeerd over de herinrichting (Kamerstuk 31 015, nr. 93).

X Noot
5

Bijlage «Resultaten kinderporno & kindersekstoerisme 2015» bij brief van 21 maart jl. (Kamerstuk 31 015, nr. 121).

X Noot
6

Bangkok, mei 2016.

X Noot
7

Green notices zijn waarschuwingsberichten over (mogelijk) reisgedrag van ernstige, recidivegevaarlijke zedendelinquenten die via een beveiligde Interpol-informatiekanaal door politieorganisaties van Interpol lidstaten met elkaar worden uitgewisseld.

X Noot
8

Kamerstuk 31 015, nr. 126.

Naar boven