Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 30970 nr. 23 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 30970 nr. 23 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 december 2008
Tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen heb ik toegezegd de Tweede Kamer jaarlijks in december middels een afzonderlijke rapportage bij de aanbieding van de jaarplannen SUWI, op de hoogte te stellen over de stand van zaken met betrekking het digitaal klantdossier en het groeipad eenmalige gegevensuitvraag (Kamerstukken II, 2006/07, nr. 96, Tweede Kamer, pag. 5440–5444). Met deze brief wil ik u hierover nader informeren.
Doorontwikkeling Digitaal klantdossier fase II
In het voorjaar van 2008 is het digitaal klantdossier fase I afgerond. Ik heb de SUWI-partijen vervolgens verzocht om te komen met een plan van aanpak voor de doorontwikkeling van het digitaal klantdossier binnen het domein van werk en inkomen. Deze zomer heb ik van de SUWI-partijen voorstellen op hoofdlijnen ontvangen. Hieruit komt naar voren dat daar waar DKD fase 1 vooral het karakter had van innovatie en het leggen van een solide basis, nu de ambitie van DKD fase 2 «doorpakken» is. Doorpakken om integrale dienstverlening mogelijk te maken en een bijdrage te leveren aan het verhogen van de arbeidsparticipatie; doorpakken om de communicatie tussen klant en professional en professionals onderling te verbeteren met verminderde administratieve lasten bij burger en professional als gevolg; doorpakken om de resultaten van het programma DKD in de primaire processen te verankeren.
In het najaar van 2008 hebben de SUWI-partners de plannen voor de doorontwikkeling van DKD nader uitgewerkt. De belangrijkste doelstellingen van deze tweede fase zijn naast het vergroten van de transparantie naar de burger toe en het bevorderen van eenmalige gegevensuitvraag tevens het ondersteunen van de integrale dienstverlening in de Locaties voor Werk en Inkomen. DKD ondersteunt daarmee de veranderingen die gaande zijn in het SUWI-domein, met name de vorming van de zogeheten Werkpleinen.
Uit de planvorming komt naar voren dat in de tweede fase van DKD onder meer de volgende activiteiten worden ondernomen:
• Uitbreiding van het klantbeeld voor zowel medewerkers als werkzoekenden.
• De set gegevens die onder de eenmalige gegevensuitvraag valt, wordt uitgebreid, wat betekent dat de klant meer gegevens nog slechts eenmaal, of zelfs geheel niet, hoeft aan te leveren aan de keten. De uitbreiding is conform bijlage 2 van de regeling SUWI.
• Het aantal op DKD aangesloten externe gegevensbronnen wordt uitgebreid.
• Een beperkt aantal klantvolgfuncties zal worden gerealiseerd.
Het streven is om deze tweede fase eind 2009 af te ronden, met een mogelijke doorloop van enkele onderdelen in 2010.
In de afgelopen jaren is binnen het DKD programma gerealiseerd dat klanten van de SUWI-keten zich via internet kunnen inschrijven voor werk en elektronisch een WW- of WWB-uitkering kunnen aanvragen. Een deel van de gegevens op deze e-formulieren zijn reeds vooringevuld, de zogenaamde omgekeerde intake. De SUWI-partners hebben zich als doel gesteld de e-dienstverlening aan de klant de komende jaren te vergroten en te optimaliseren. Daarom zullen in DKD fase II de mogelijkheden worden onderzocht om nieuwe klantgroepen toegang te geven tot de reeds gerealiseerde functionaliteiten binnen DKD. Voor de bestaande groepen vindt uitbreiding plaats van de set gegevens die valt onder de eenmalige gegevensuitvraag. Daarnaast krijgt de klant meer inzicht in zijn gegevens omdat het klantbeeld wordt uitgebreid en zal hij via de werkmap op eenvoudige wijze kunnen communiceren en afspraken kunnen maken met de medewerkers op de Werkpleinen.
Voordat de ketenpartijen de elektronische dienstverlening uitbreiden is het noodzakelijk om een goed beeld te krijgen op welke wijze de klanten van de keten van werk en inkomen de elektronische dienstverlening op dit moment ervaren en aan welke diensten behoefte is.
Hiertoe willen SUWI-partners onderzoek doen naar de klantbeleving van de e-diensten, om hiermee inzicht te verkrijgen hoe de klanten de huidige dienstverlening van DKD beleven en te inventariseren welke specifieke klantbehoeften er met betrekking tot de uitbreiding van e-diensten bestaan.
In het voorjaar van 2008 heeft de Staatssecretaris de VNG gevraagd om samen met Divosa de mogelijkheden tot een breder gebruik van DKD binnen het gemeentelijke domein te verkennen. Verbreding van het gebruik van DKD wordt als kansrijk gezien omdat gemeentelijke klanten vaak kampen met een bredere problematiek dan werkeloosheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om schulden, zorgbehoefte in het kader van de WMO, taalachterstand en een inburgeringsplicht. Een integrale aanpak van deze problemen kan bijdragen aan de vergroting van de participatie van deze groep burgers. Onderzocht zal worden waar een breder gebruik van DKD binnen gemeenten het meeste oplevert voor zowel burgers alsook de gemeentelijke uitvoering. Naar verwachting liggen de meeste kansen op de terreinen die dicht tegen werk en inkomen aanliggen, te weten armoedebestrijding (niet-gebruik en minimabeleid), zorg, onderwijs, jeugden jongerenbeleid en inburgering. Bij de totstandkoming van de verkenning worden individuele gemeenten geraadpleegd. Ook wordt overleg gevoerd met de VNG en Divosa, het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen, het UWV, de CWI, het Inlichtingenbureau, de Sociale Verzekeringsbank, Egem-Iteams en het Ministerie van VWS. Naar verwachting zal een uitgewerkte verkenning begin 2009 gereed zijn.
Digitaal klantdossier en het NUP
Niet alleen binnen het sociale zekerheidsdomein wordt DKD gezien als een succes. Het DKD is één van de zes voorbeeldprojecten die opgenomen zijn in het Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (NUP) en maakt alsdusdanig onderdeel uit van de akkoordverklaring die recent is gesloten tussen de verschillende bestuurslagen (Rijk, Provincies, gemeenten en Waterschappen). Het kabinet heeft aangegeven dat de (door)ontwikkeling van de in het NUP opgenomen projecten prioriteit heeft, omdat deze naar verwachting positieve resultaten voor de burger zullen opleveren.
Groeipad eenmalige gegevensuitvraag
Op 1 januari 2008 is de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen in werking getreden. Deze wet en het gewijzigde Besluit SUWI in verband met eenmalige gegevensuitvraag, geven regels over de wijze waarop binnen de SUWI-keten invulling dient te worden gegeven aan het beginsel van eenmalige gegevensuitvraag. Op 15 september 2008 zijn zowel de wijziging van het Besluit als de wijziging van de Regeling SUWI in werking getreden. Beiden waren al eerder gepubliceerd, maar zijn op verzoek van de uitvoering drie maanden na publicatie in werking getreden om de SUWI-partijen in de gelegenheid te stellen de benodigde implementatiemaatregelen te treffen. Concreet betekent dit dat eenmalige gegevensuitvraag in 2008 in het SUWI-domein voor een beperkte set gegevens is gerealiseerd.
Zoals bovenstaand is aangegeven, zal in DKD fase 2 de set van gegevens die onder de eenmalige gegevensuitvraag valt, worden uitgebreid wat betekent dat de klant meer gegevens nog slechts eenmaal, of zelfs geheel niet, hoeft aan te leveren aan de keten. De uitbreiding is conform bijlage 2, van de Regeling SUWI. In DKD fase 2 zullen de SUWI-partners gezamenlijk onderzoeken welke nieuwe gegevens in de toekomst voor eenmalige uitvraag in aanmerking komen en op welke termijn uitbreiding kan worden gerealiseerd. Bij de uitbreiding van de set gegevens zullen ook nadrukkelijk via panels de ervaringen en de wensen van zowel professionals als klanten worden betrokken.
Ik vertrouw er op u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30970-23.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.