Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 30970 nr. 22 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 30970 nr. 22 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 mei 2008
Tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen heb ik toegezegd de Tweede Kamer in mei 2008 te berichten over de stand van zaken met betrekking tot het groeipad eenmalige gegevensuitvraag, het digitaal klantdossier en de aansluiting van gemeenten hierop (Kamerstukken II, 2006/07, nr. 96, Tweede Kamer, pag. 5440–5444). Met deze brief wil ik u hierover nader informeren.
Groeipad eenmalige gegevensuitvraag
Er is met de succesvolle implementatie van het digitaal klantdossier een goede start gemaakt met de invoering van de eenmalige gegevensuitvraag in het domein van werk en inkomen. Zoals ik eerder aangaf aan uw Kamer dient de invoering van het principe van eenmalige gegevensuitvraag zorgvuldig te gebeuren. De set van gegevens die in 2008 onder de eenmalige gegevensuitvraag valt is daarom nog beperkt. Ik kies hiermee voor een zorgvuldige stapsgewijze invoering en een meerjarig groeipad. Op dit moment kunnen klanten van de SUWI-keten met behulp van DigiD hun gegevens online raadplegen (klantbeeld) en gebruik maken van e-formulieren (aanvraag WW, aanvraag WWB en inschrijving werk). Het digitaal klantdossier ontsluit ook gegevens voor de professional. Medewerkers van de SUWI-organisaties zullen door de komst van het digitaal klantdossier bij de klant minder gegevens uitvragen omdat deze al beschikbaar zijn binnen de keten. Hierdoor zullen op termijn de administratieve lasten voor zowel de burgers als de professionals afnemen.
Onderstaand zal ik kort ingaan op de stand van zaken met betrekking tot de verschillende uitvoerende partijen.
De Sociale verzekeringsbank (de SVB)
Op 29 april 2008 is de SVB succesvol aangesloten op het digitaal klantdossier. Dit betekent dat de SVB gegevens met betrekking tot de Algemene Kinderbijslagwet, de Algemene nabestaandenwet en de Algemene Ouderdomswet en de Remigratiewet aanlevert. Daarnaast maakte de SVB al geruime tijd gebruik van de inkijkmogelijkheden van de elektronische voorzieningen binnen de SUWI-keten bijvoorbeeld ten behoeve van individuele gevalsbehandeling of in het kader van haar handhavingstaak.
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (het UWV)
Bij brief van 29 april 2008 bent u geïnformeerd over het normenkader voor de werkende loonaangifteketen (Kamerstukken II, 2007/08, 31 066, nr. 44). In dit normenkader zijn de normwaarden opgenomen waaraan in 2008 voldaan zal moeten worden om te kunnen spreken van een werkende keten in 2008. Uit de brief van 29 april jl. komt naar voren dat begin 2009 vastgesteld kan worden of er in 2008 sprake is geweest van een werkende keten. Om de werkende keten te realiseren is de kwaliteit van de gegevens een belangrijke voorwaarde. Pas wanneer kan worden vastgesteld dat de kwaliteit van de gegevens in de polisadministratie van een voldoende niveau is, is het mogelijk de beoordeling te maken welk deel hiervan onder het regime van de eenmalige gegevensuitvraag kan worden gebracht. Dit zal dus op zijn vroegst in 2009 zijn. Over de ontsluiting van gegevens van het UWV die niet afkomstig zijn uit de polisadministratie vindt binnen de keten overleg plaats. Naar verwachting zullen in de loop van 2008 stappen worden genomen om deze gegevens voor de overige ketenpartners te ontsluiten. Het gaat daarbij om uitkeringsgegevens, gegevens betreffend de uitkeringsstatus en gegevens over de financiële afhandeling.
Met de inwerkingtreding van de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen is de weg vrijgemaakt voor verdere ontsluiting van gegevens van andere overheidsorganisaties ten behoeve van het digitaal klantdossier. Inmiddels vinden hierover gesprekken plaats met de Informatie Beheer Groep, het Kadaster en de Belastingdienst. Naar verwachtingen zal de groep extern aan te sluiten bronnen op het digitaal klantdossier de komende jaren stapsgewijs toenemen. De aansluiting van nieuwe bronnen zal onderdeel uit maken van de doorontwikkeling van het digitaal klantdossier naar een tweede fase.
Op 3 januari 2008 heeft de technische implementatie van het digitaal klantdossier plaatsgevonden waarbij het klantbeeld alsmede de vooringevulde intake WWB voor klanten landelijk is opengezet. Deze zogenaamde «big bang» is succesvol verlopen. In het eerste kwartaal van 2008 heeft verdere nazorg van de implementatie van gemeenten plaatsgevonden. In de aangenomen motie Nicolaï c.s (Kamerstukken II 2006/07, 30 970, nr. 14), wordt de regering verzocht uiterlijk 1 april 2008 de verplichte aansluiting van de sociale diensten op de systemen van de overige ketenpartners te realiseren. Ik heb hierop aan uw Kamer toegezegd gemeenten aan te spreken die per 1 maart 2008 geen of niet alle gegevens leveren ten behoeve van het digitaal klantdossier. Ingevolge de motie Nicolaï heb ik in maart 2008 geïnventariseerd welke gemeenten nog geen gegevens aanleveren. Deze 8 gemeenten heb ik vervolgens aangeschreven. Daarnaast heb ik ook 17 gemeenten aangeschreven die nog niet alle gegevens leverden. Dit heeft erin geresulteerd dat op dit moment 438 gemeenten gegevens aan het digitaal klantdossier leveren waardoor 99% van de bijstandsgerechtigden van de Nederlandse gemeenten on-line haar klantdossier kan raadplegen. Dat een zeer klein aantal gemeenten nu nog niet aanleveren wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door lokale technische problemen waaraan wordt gewerkt. Ik vertrouw er op dat ik hiermee een juiste invulling heb gegeven aan de motie Nicolaï c.s.
Zoals eerder aangegeven kan als gevolg van de technische implementatie op 1 januari 2008 een groot deel van de klanten van het SUWI-domein zijn gegevens elektronisch inzien. Op dit moment biedt de CWI en een deel van de klanten van gemeenten de mogelijkheid om elektronisch een verzoek tot wijziging van een nu nog beperkte set van gegevens in te dienen. Binnen het UWV worden de mogelijkheden hieromtrent verkend. Dit alles laat onverlet dat een klant zich op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens te allen tijde kan wenden tot de verantwoordelijke van de gegevens met een verzoek om inzage of correctie van zijn gegevens. Ik kan u overigens melden dat ik de Raden van Bestuur van de CWI en het UWV heb verzocht om alert te reageren als burgers onjuiste gegevens constateren en bezwaar maken tegen opname van gegevens of wanneer verzoeken tot inzage of correctie worden geweigerd. Voor wat betreft terugmelding volgt het domein van werk en inkomen de ontwikkelingen binnen het e-overheidsdomein om te komen tot een generieke terugmeldvoorziening.
Regelgeving eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen
Op 1 januari 2008 is de wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen in werking getreden Deze wet en het op 31 maart 2008 gepubliceerde Besluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met eenmalige gegevensuitvraag (Stb. 2008, 104) geven regels over de wijze waarop binnen de SUWI-keten invulling dient te worden gegeven aan het beginsel van eenmalige gegevensuitvraag. Ik heb tijdens de plenaire behandeling van het toen nog voorstel van wet eenmalige gegevensuitvraag toegezegd uw Kamer te informeren over de belangrijkste wijzigingen in de Regeling SUWI. De wijziging van de Regeling SUWI treft u aan als bijlage bij deze brief en is inmiddels ter publicatie aan de Sdu aangeboden.1 De wijziging van de regeling betreft een aantal technische aanpassingen onder andere in verband met het feit dat op grond van de wet en het besluit enige deregulering heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld met betrekking tot gegevensuitvraag door de CWI. Voorts zijn een aantal bijlagen gewijzigd of aan de Regeling toegevoegd. Het betreft hier:
• En bijlage met daarin opgenomen het Stelselontwerp en Beveiliging Gezamenlijke elektronische Voorzieningen SUWI;
• Een bijlage waarin wordt uitgewerkt welke gegevens specifiek onder de eenmalige gegevensuitvraag vallen. Het gaat daarbij om een nadere beschrijving van de gegevens, niet om het toevoegen van gegevens uit nieuwe administraties die nog niet in Bijlage II van het Besluit eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen zijn opgenomen. De gegevens in deze bijlage zullen onderdeel uit gaan maken van het digitaal klantdossier en zijn – of zullen zijn – van een zodanig kwaliteitsniveau dat verplicht hergebruik binnen de keten verantwoord wordt geacht.
• Een bijlage waarin de aansluitvoorwaarden voor niet SUWI-partijen op de GeVS worden geprotocolleerd.
• Een actualisering van het Gegevensregister SUWI. Deze bijlage ligt ter inzage in de bibliotheek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
• Nieuw is de bijlage bij de Regeling waarin de gegevens zijn opgenomen die door het Inlichtingenbureau (IB) worden verwerkt: het IB gegevensregister. Deze bijlage ligt ter inzage in de bibliotheek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
• Tot slot is van de gelegenheid gebruik gemaakt twee bijlagen die betrekking hebben op de informatievoorziening binnen de planning- & controlcyclus van de SUWI-organisaties te actualiseren. Het betreft een reguliere aanpassing. De bijlagen hebben als zodanig geen betrekking op de eenmalige gegevensuitvraag.
Op verzoek van de uitvoering zal zowel het Besluit alsook de wijziging van de Regeling in verband met eenmalige gegevensuitvraag drie maanden na publicatie van de Regeling in werking treden om de SUWI-partijen in de gelegenheid te stellen de benodigde implementatiemaatregelen te treffen.
Afronding DKD fase I en vervolg DKD fase II
Op 1 maart 2008 is het programma digitaal klantdossier fase I door partijen afgerond. Uit de verantwoording over fase I komt naar voren dat in de afgelopen jaren een aantal grote stappen is genomen met betrekking tot de ontwikkeling en de implementatie van het digitaal klantdossier. In principe zijn alle functionaliteiten zoals met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overeengekomen, ontwikkeld en geïmplementeerd bij de betrokken ketenpartners. Enkele deelprojecten lopen nog door in 2008 en zijn ondergebracht bij de afzonderlijke partijen. In het voorjaar heb ik op bestuurlijk niveau overleg gevoerd met de CWI, het UWV en de gemeenten over een vervolg. Inmiddels heb ik het UWV gevraagd om – in samenwerking met de andere SUWI-partijen – voor de zomer te komen met een plan van aanpak voor de doorontwikkeling van het digitaal klantdossier binnen het domein van werk en inkomen. Daarbij heb ik expliciet verzocht aandacht te schenken aan de onderstaande aspecten:
• de verbinding tussen het digitaal klantdossier en de vorming van Locaties voor Werk en Inkomen
• de doorontwikkeling van nieuwe klantgroepen binnen de keten van werk en inkomen (de WIA en de Wajong)
• de uitbreiding van het klantbeeld
• de uitbreiding van de set gegevens die onder eenmalige gegevensuitvraag valt
• de aansluiting van nieuwe bronnen
• de klantvolgmodaliteiten
Aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten en Divosa heb ik verzocht om gezamenlijk de doorontwikkeling van het digitaal klantdossier binnen het gemeentelijk domein te verkennen, waarbij ik heb gevraagd om te bezien welke doorontwikkelmogelijkheden er zijn daar waar het domein van werk en inkomen raakt aan het terrein van de WMO, het onderwijs en de bijstandsverlening aan 65+-ers. De verwachting bestaat dat na het zomerreces 2008 met de doorontwikkeling van het digitaal klantdossier een start kan worden gemaakt.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de stand van zaken betreffende de eenmalige gegevensuitvraag. Zoals toegezegd zal ik jaarlijks in december middels een afzonderlijke rapportage bij de aanbieding van de jaarplannen SUWI, inzicht geven in de wijze waarop binnen het SUWI-domein invulling wordt gegeven aan de eenmalige gegevensuitvraag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30970-22.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.