30 896
Regeling van het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer met vrachtauto’s (Wet wegvervoer goederen)

nr. 15
AMENDEMENT VAN HET LID ROEFS

24 januari 2008

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

I

Na artikel 2.10 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2.10a

1. Het is een vervoerder verboden vervoer te verrichten met gebruikmaking van bestuurders van vrachtauto’s die niet bij hem in dienstbetrekking zijn.

2. Ten blijke van de in het eerste lid bedoelde dienstbetrekking wordt door de vervoerder en de bestuurder van een vrachtauto gezamenlijk een verklaring opgesteld waarin in ieder geval wordt vermeldt dat:

a. het vervoer voor rekening en risico van de vervoerder wordt verricht; en

b. tussen de vervoerder en de bestuurder van een vrachtauto sprake is van een loons- en gezagsverhouding.

3. Onze Minster stelt het model vast van de in het tweede lid bedoelde verklaring.

4. Bij algemene maatregel van bestuur worden regels gegeven over de gevallen waarin Onze Minister ontheffing kan verlenen van het in het eerste lid vermelde verbod, alsmede over de in die gevallen benodigde documenten.

5. Een ontheffing kan onder beperkingen worden verleend en aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden.

6. Door overtreding van het verbod, bedoeld in het eerste lid, wordt niet langer voldaan aan de eis betrouwbaarheid.

II

Na artikel 8.5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 8.5a

Artikel 2.10a van deze wet vervalt op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Toelichting

In de oude WGW was de eis van een vaste dienstbetrekking opgenomen. Deze eis bood de werknemer (ook de werknemer die via een uitzendovereenkomst in dienst is) bescherming tegen concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Zolang geen duidelijkheid bestaat over de bescherming van vrachtwagenchauffeurs zonder eigen vrachtauto blijft de eis van dienstbetrekking gehandhaafd. Er vindt een bredere discussie plaats over de positie van ZZP-ers, waarin oplossingen zullen moeten worden gezocht voor onderbetaling. Deze eis kan vervallen als een bevredigende oplossing is gevonden voor deze groep chauffeurs waarin bescherming wordt geboden tegen betaling onder het CAO-loon. Hiertoe kan de regering via koninklijk besluit dit artikel laten vervallen nadat hierover de Kamer is geïnformeerd.

Roefs

Naar boven