30 885 XVI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2006 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2006 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting). Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2006.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

B. TOELICHTING

1. Leeswijzer

De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven of binnen de premie-uitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.

De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota, die de minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.

Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:

1. Naast beleidsmatig relevante mutaties worden enkel de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 2 miljoen. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan € 2 miljoen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige en technische mutaties. Hierdoor kan het saldo uiteindelijk hoger zijn dan € 2 miljoen;

2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichting. Deze toelichting is opgenomen bij het artikel dat middels deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar (niet-)beleidsartikel. De toelichting aangaande desalderingen wordt opgenomen bij de uitgaven;

3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel alleen het saldo weergegeven.

4. Overhevelingen tussen operationele doelstellingen van eenzelfde artikel worden niet toegelicht.

Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is van deze regel afgeweken.

In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Paragraaf 3 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premieontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 4 de artikelsgewijze toelichting met een verdiepingsbijlage per (niet-)beleidsartikel. In de verdiepingsbijlage worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.

2. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten

In paragraaf 2.1 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht. Vervolgens wordt in paragraaf 2.2 de juridische basis van een aantal uitgaven geregeld.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 10 miljoen gehanteerd.

Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties

(bedragen x € 1 000)ArtikelUitgaven
Stand ontwerpbegroting 2006 12 658 137
   
Stand na 1e suppletore begroting 2006 12 951 334
Overheveling vanuit de begroting naar de premiemiddelen voor de toevoeging van de pneumokokkenvaccinatie voor zuigelingen aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP).21– 14 850
Voor het Elektronisch Kinddossier (EKD) is € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor 2006. Door wijziging van de invoeringsstrategie kan het EKD niet worden gerealiseerd in 2006 en zijn de daarvoor beschikbare middelen niet aangewend.21– 20 000
Met ingang van 1 januari 2007 treedt de WMO in werking. Met deze wet wordt de verantwoordelijkheid voor een aantal voorzieningen uit de AWBZ overgedragen aan gemeenten. Om dit te realiseren worden middelen overgeboekt naar het Gemeentefonds. 27– 30 000
Overheveling uit de premiemiddelen van gelden voor stageplaatsen in de gehandicaptenzorg, de geestelijke gezondheidszorg en voor mentoren en cliëntondersteuning. 2711 000
Naar aanleiding van het amendement Dijksma en Van der Ham is € 10 miljoen van het budget voor bovenregionaal vervoer overgeheveld naar de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. 28– 10 000
Onderuitputting als gevolg van een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen.29– 21 721
Het onderzoeksbudget van het CVZ wordt overgeheveld van de premie naar de begroting, zodat de hele CVZ-begroting uit de VWS-begroting wordt gefinancierd. Het onderzoeksbudget stond oorspronkelijk opgenomen bij de sectoren die behoren tot de artikelen 21, 22, 23, 26 en 27.3010 618
Via de Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) wordt het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) gecompenseerd voor de premiederving die het gevolg is van de belastingherziening 2001. De BIKK is aangepast aan de MEV raming van het CPB. 32– 12 700
Overheveling van de begroting naar de premiemiddelen voor het wegwerken van wachttijden in de jeugd-geestelijke gezondheidszorg. 33– 17 000
De hoogte van de zorgtoeslag wordt bepaald door de hoogte van de standaardpremie en de inkomensverdeling. Als de standaardpremie hoger uitvalt, stijgt de zorgtoeslag. Als de inkomensstijging hoger is en/of het aantal mensen met een laag inkomen lager is dan eerder geraamd, dan valt de zorgtoeslag mee. De Zorgtoeslag is aangepast naar aanleiding van de MEV-raming. 38– 99 700
   
Overige mutaties 33 547
   
Stand na 2e suppletore begroting 2006 12 780 528

2.2 Overige onderwerpen

In deze paragraaf wordt de wettelijke basis van een aantal uitgaven geregeld.

– Subsidie aan het Leger des Heils

De subsidie aan het Leger des Heils voor de «Flexforce AMK’s en toegang bij Bureau Jeugdzorg» vindt plaats op grond van deze begrotingswet. Op de capaciteit van deze Flexforce kan door de provincies en de grootstedelijke regio’s een beroep worden gedaan. Hiervoor is in 2006 € 0,6 mln beschikbaar en in 2007 € 1,6 mln.

– Financiering heroïnebehandeling

De middelen voor de financiering van de heroïnebehandeling zijn de afgelopen jaren op basis van convenanten aan gemeenten verstrekt. In overeenstemming met de Financiële verhoudingswet wordt thans gewerkt aan een ministeriële regeling om de financiering van een adequate basis te voorzien. Een convenant past bij nieuwe ontwikkelingen; in een«stabiele omgeving» ligt een ministeriële regeling voor de hand. Om de incidenteel beschikbare extra middelen voor uitbreiding van de heroïne-behandeling tijdig aan de gemeenten beschikbaar te stellen, wordt het instrument convenant gebruikt.

Voor in totaal 100 uitbreidingsplaatsen is eenmalig beschikbaar gesteld € 2,6 miljoen (€ 1,3 miljoen voor 2006 en € 1,3 miljoen voor 2007) aan de gemeenten Leiden, Deventer, Maastricht en Leeuwarden.

– VOMIL-regeling (Volksgezondheid en Milieuhygiëne)

Ten laste van de begroting zullen uitgaven gedaan worden voor kosteloos onderzoek en/of behandeling van (anonieme) patiënten met vermoedelijk een geslachtsziekte conform de VOMIL-regeling van 20 december 1977. Hiermee wordt de wettelijke basis gecreëerd voor het vergoeden van declaraties van consulten, (vrijgevestigde) dermatologen en apotheker voor de afgifte van medicijnen.

– Betaling aan de BAVO RNO Groep

Op grond van een gerechtelijke uitspraak is VWS verplicht om de BAVO RNO Groep € 0,5 miljoen te vergoeden voor de gedwongen opname en zorg voor illegalen. Dit bedrag komt ten laste van de begroting 2006.

– Stichting Innosport

Bij 1e suppletore begroting 2006 is voor de periode 2006–2010 generaal € 15 miljoen beschikbaar gesteld (€ 3 miljoen per jaar) voor innovatie in de sport. Deze middelen worden besteed in de vorm van een subsidie aan de Stichting Innosport, die door NOC*NSF en TNO in het najaar van 2006 is opgericht. Ondanks een vertraging bij de oprichting van de Stichting Innosport zal dit jaar € 3 miljoen als voorschot aan de stichting betaald worden.

3. Het beleid met betrekking tot de premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten

Deze paragraaf geeft een overzicht van de ontwikkeling van de uitgaven in de zorgsector in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2006, die de Minister van Financiën aan de Kamer aanbiedt.

De gepresenteerde mutaties zijn bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de 1e Suppletore Wet 2006 en de VWS-begroting 2007. Daarvoor is voornamelijk gebruik gemaakt van de informatie die het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) ons in oktober ter beschikking heeft gesteld. Dit betreft informatie over de kosten van de ZVW en de AWBZ.

Voor de AWBZ is de CVZ-informatie voornamelijk gebaseerd op een extrapolatie van de tot en met augustus aan zorginstellingen betaalde voorschotten.

De cijfers van het CVZ zijn voor wat betreft de ZVW gebaseerd op opgaven van de zorgverzekeraars over het eerste half jaar van 2006. De opgaven van de kosten met betrekking tot de ZVW over het eerste half jaar bevatten nog voor een belangrijk deel schattingen van de zorgverzekeraars met betrekking tot nog te ontvangen declaraties met betrekking tot het eerste half jaar. Het aandeel van deze schattingen is groter dan in het verleden onder de Ziekenfondswet. De kostencijfers zijn dan ook met meer onzekerheden omgeven.

Daarnaast is van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) informatie ontvangen met betrekking tot nabetalingen over voorgaande jaren als gevolg van bijstellingen van instellingsbudgetten in die jaren. Van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn gegevens ontvangen over de instellingsbudgetten. Voor de huisartsen is ook gebruik gemaakt van de in het kader van het Vogelaarakkoord afgesproken monitorinformatie van Vektis.

3.1 Bijstellingen van de uitgaven en ontvangsten in 2006

De netto zorguitgaven, die relevant zijn voor het Budgettair Kader Zorg (het BKZ), stijgen met € 143,4 miljoen. Dit is het saldo van diverse mee- en tegenvallers in de verschillende BKZ-sectoren, die in tabel 2 zijn opgenomen en daaronder worden toegelicht.

In tabel 2 worden de mutaties in de bruto BKZ-relevante uitgaven kort toegelicht.1

Tabel 2 Ontwikkeling in de bruto BKZ relevante uitgaven 2006 (bedragen x € 1 000 000)

 2006
Bruto BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 200647 607,1
Mutaties gemeld in de VWS-Begroting 2007308,4
Bruto BKZ-uitgaven stand VWS-begroting 200747 915,5
  
Nieuwe mutaties 
Huisartsen70,0
PGB’s44,5
Subtotaal tegenvallers114,5
  
Technische mutaties 
IJklijnmutaties28,9
Subtotaal technische mutaties28,9
  
Totaal uitgavenmutaties143,4
Bruto BKZ-uitgaven stand 2e suppletore begroting 200648 058,9

Toelichting uitgavenmutaties

Mee- en tegenvallers

Huisartsen

Op basis van de voorlopige cijfers bedraagt de verwachte overschrijding bij de huisartsen ongeveer € 70 miljoen. Deze overschrijding wordt deels veroorzaakt door een toename van het aantal consulten (circa € 50 miljoen). Ook is het beroep op de module Praktijk Ondersteuning Huisartsen (POH) groter dan verwacht (circa € 20 miljoen). Het is mogelijk dat de uiteindelijke overschrijding hoger uitvalt dan € 70 miljoen. In de loop van november zullen nieuwe cijfers beschikbaar komen, die hier meer duidelijkheid over zullen geven. Er vindt overleg met de brancheorganisatie plaats om de overschrijding van het aantal consulten binnen de afspraken van het Vogelaarakkoord te dekken.

Persoonsgebonden budgetten (PGB’s)

Op basis van de toegekende PGB’s tot en met augustus zal de vermoedelijke realisatie over 2006 € 1050 miljoen bedragen. Zowel de groei van het aantal budgethouders als het toegekende bedrag per dag nemen meer toe dan geraamd. Dit leidt tot meeruitgaven van € 44,5 miljoen.

Technische mutaties

IJklijnmutaties

Deze post is het saldo van mutaties, die samenhangen met overboekingen tussen het Budgettair Kader Zorg en de ijklijn Rijksbegroting eng. Het betreft toevoeging aan de premiemiddelen vanuit de VWS-begroting van€ 17 miljoen ten behoeve van wachttijden in de Jeugd-GGZ en€ 14,9 miljoen ten behoeve van pneumokokkenvaccinaties. Daarnaast wordt € 3 miljoen overgeheveld naar de VWS-begroting voor financiering van de aanloopkosten in verband met de uitbreiding van de neonatale screening (aanloopkosten bij de screeningslaboratoria, ontwikkeling voorlichting etc.).

Overig

Ziekenhuizen

Met de oktoberrapportage 2006 heeft de NZa nieuwe cijfers (peildatum 31 augustus 2006) over de volumeontwikkeling in 2005 bij de ziekenhuizen aangeleverd. Uit deze cijfers blijkt dat – zoals eerder in de Begroting 2007 gemeld – deze volumeontwikkeling hoger is dan is vastgelegd in het prestatiecontract ziekenhuizen/convenant UMC’s. Er moet zelfs rekening mee gehouden worden dat de overschrijding 2005 hoger is dan waarbij in de Begroting 2007 vanuit is gegaan. In afwachting van meer definitieve gegevens van de NZa over de volumeontwikkeling 2006 geeft de oktoberrapportage 2006 geen aanleiding om het financiële beeld voor de jaren 2006 en verder, zoals opgenomen in de Begroting 2007, aan te passen.

Toelichting ontvangstenmutaties

Er zijn geen mutaties in de ontvangstenraming.

In tabel 3 is de ontvangstenraming opgenomen.

Tabel 3 Ontwikkeling BKZ-Ontvangsten 2006 (bedragen x € 1 000 000)

 2006
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletore wet 20063 856,9
Mutaties gemeld in de VWS-begroting 20070,0
BKZ-ontvangsten stand VWS-begroting 20073 856,9
  
Nieuwe mutaties0,0
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletore begroting 20063 856,9

3.2 Bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg

Tabel 4 geeft een overzicht van de bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg (BKZ). In totaal is het BKZ sinds de opstelling van de 1e Suppletore begroting met € 3,7 miljoen bijgesteld.

Tabel 4 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2006 (bedragen x € 1 000 000)

 2006
BKZ-stand 1e suppletore begroting 200643 473,0
Mutaties t/m VWS-begroting 2007– 32,6
BKZ-stand VWS-begroting 200743 440,4
  
Bij: IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven28,9
BKZ-stand 2e suppletore begroting 200643 469,3

3.3 Confrontatie van de netto BKZ-uitgaven met het BKZ

De uitgavenmutaties leiden tot een verhoging van de netto BKZ-uitgaven met € 143,4 miljoen ten opzichte van de stand Begroting 2007. Het Budgettair Kader Zorg (BKZ) neemt toe met € 28,9 miljoen. De geraamde meeruitgaven boven het BKZ stijgen derhalve met € 114,5 miljoen. In totaal komt de overschrijding nu uit op € 733 miljoen.

Tabel 5 Ontwikkeling Budgettair Kader Zorg 2006 (bedragen x € 1 000 000)

 BKZNetto BKZ-uitgavenOverschrijding
Stand begroting 200643 43243 781349
Stand 1e suppletore begroting 200643 47343 750277
Stand begroting 200743 44044 059618
Stand 2e suppletore begroting 200643 46944 202733

4 Artikelsgewijze toelichting

Beleidsartikel 21: Preventie en gezondheidsbescherming

Algemene doelstelling:

De volksgezondheid bevorderen en beschermen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen474 951501 837– 10 946490 891
     
Uitgaven699 288749 708– 17 721731 987
     
Programma-uitgaven692 146741 321– 17 727723 594
Gedragsgerichte gezondheidsbevordering7 97010 3362 28812 624
Bestrijden van infectieziekten82 94082 391– 19 86862 523
Consumenten- en productveiligheid87 85786 26549086 755
Toegankelijkheid en kwaliteit preventieve zorg229 156254 053– 18 202235 851
Coördinatie/nazorg bij crises en rampen5 9064 206– 1 3582 848
Programmering onderzoek/ontwikkeling253 773278 10821 311299 419
Vermijden ziektelast door chronische ziekten3 9953 968– 1 3052 663
Bevorderen gezonde en veilige leefomgeving1 4841 48491 493
Voorkomen drugsgebruik6 1749 882– 2 4617 421
Verslavingszorg12 89110 6281 36911 997
     
Apparaatuitgaven7 1428 38768 393
     
Ontvangsten8 6238 6232 81411 437

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 749 708
   
Mutaties  
Overheveling naar artikel 98. – 2 500
Het opdrachtgeversdeel van de IGZ voor het RIVM voor het Centrum infectieziektenbestrijding (Cib) is overgeheveld van artikel 37 naar artikel 21.  4 337
Dit is een desaldering van geraamde ontvangsten uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) op grond van besluitvorming over een bijdrage voor de ontwikkeling van een vaccin tegen RSV (Respiratoir Syncytieel Virus), vooruitlopend op definitieve besluitvorming hierover.  3 650
Overheveling vanuit de begroting naar de premiemiddelen voor de toevoeging van de pneumokokkenvaccinatie voor zuigelingen aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). – 14 850
Overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken/ het Gemeentefonds voor hulp aan kinderen en gezinnen (risicogezinnen). – 6 500
De Stichting Koppeling vergoedt de kosten van hulpverleners die medisch noodzakelijke zorg verlenen aan onverzekerden zonder verblijfsvergunning. Voor 2006 worden de uitgaven begroot op € 7,2 miljoen, terwijl op grond van de Ontwerpbegroting € 3,6 miljoen beschikbaar was. 3 630
Dit betreft de uitfinanciering van de oude verplichtingenproblematiek (programma’s ZonMw). 2 187
Overboeking vanuit de premiemiddelen naar de begroting voor financiering van de aanloopkosten in verband met de uitbreiding van de neonatale screening: uitbreiding screeningslaboratoria, ontwikkeling voorlichting etc. 3 000
Voor het Elektronisch Kinddossier (EKD) is € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor 2006. Door wijziging van de invoeringsstrategie kan het EKD niet worden gerealiseerd in 2006 en zijn de daarvoor beschikbare middelen niet aangewend. – 20 000
   
Overige en technische mutaties 9 325
   
Stand 2e suppletore begroting 2006 731 987
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20068 623
  
Mutaties 
Geraamde ontvangst uit het Fonds Economische  
Structuurversterking (FES). Zie toelichting aan uitgavenzijde.3 650
  
Overige en technische mutaties– 836
  
Stand 2e suppletore begroting 200611 437

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven61,865,011,076,0

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 200665,0
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. – 0,6
Uit de herziene afrekening blijkt ten opzichte van de afrekening in maart een meevaller van € 3,1 miljoen. – 3,1
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). – 0,2
Ten behoeve van de uitbreiding van de hielprik worden middelen toegevoegd aan de entadministraties. Deze worden overgeheveld uit het budget voor Advies Instructie en Voorlichting op het gebied van preventie (thuiszorg).3,0
Deze mutatie betreft de incidentele overboeking van de middelen naar de begroting voor financiering van de aanloopkosten in verband met de uitbreiding van de neonatale screening: aanloopkosten bij de screeningslaboratoria, ontwikkeling voorlichting etc.– 3,0
Overheveling vanuit de begroting naar de premiemiddelen voor de toevoeging van de pneumokokkenvaccinatie voor zuigelingen aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). 14,9
  
Stand 2e suppletore begroting 200676,0

Beleidsartikel 22: Curatieve zorg

Algemene doelstelling:

Zorgen dat er een kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en betaalbare curatieve zorgverlening is ter bevordering van de lichamelijke en geestelijke gezondheidssituatie van de Nederlandse bevolking.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen51 94955 0931 37656 469
     
Uitgaven52 17455 3181 18356 501
     
Programma-uitgaven47 58550 69490851 602
Eerstelijns zorg9 1675 679– 1 4444 235
Tweedelijns zorg32 01845 0151 31246 327
Effectieve en efficiënte zorgverlening0000
Spoedeisende medische hulpverlening6 40001 0401 040
     
Apparaatuitgaven4 5894 6242754 899
     
Ontvangsten1 0981 0435481 591

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 VerplichtingenUitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 55 318
   
Mutaties  
In 2004 en 2005 heeft het Kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd over het standpunt met betrekking tot prenatale screening. De extra uitgaven in 2006 van € 1,9 miljoen worden aangewend om, conform het kabinetsstandpunt, onder regie van het RIVM een kwaliteitssysteem voor prenatale screening te ontwikkelen.  1 900
Dit is een overheveling vanuit de premiemiddelen voor de exploitatiekosten van C2000, alsmede voor de inrichting van de Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg.  3 100
Dit betreft hogere uitgaven bij het project DBC-onderhoud. De oorzaak ligt deels in de verdere (niet-voorziene) perso- neelsopbouw van de projectorganisatie van de Stichting DBC Onderhoud. Ook zijn door de projectorganisatie DBC-GGZ extra werkzaamheden uitgevoerd die niet waren geraamd. 2 935
Deze ruimte is ontstaan doordat het project Psychiater en Kwaliteit (€ 2,8 miljoen) is gestaakt. Daarnaast wordt het budget Indicatiestelling (€ 2.8 miljoen) slechts voor € 1,6 miljoen uitgeput. – 4 013
   
Overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband met herziening exploitatiekosten C2000. – 2 130
   
Overige en Technische mutaties – 609
   
Stand 2e suppletore begroting 2006056 501
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20061 043
  
Technische mutaties548
  
Stand 2e suppletore begroting 20061 591

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven18 717,118 783,8759,919 543 ,7

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 200618 783,8
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006.233,1
In juni zijn de zorguitgaven 2005 opnieuw afgerekend. Hiervoor is gebruik gemaakt van nieuwe (meer definitieve) cijfers van onder andere het NZa. Uit deze herziene afrekening blijkt een structurele tegenvaller van per saldo € 39,4 miljoen. Deze wordt met name veroorzaakt door een tegenvaller bij de medisch specialisten (€ 41 miljoen). Per saldo is er verder sprake van een structurele meevaller van € 1,6 miljoen. 39,4
Vanaf 2006 vallen de kunstgebitten niet meer onder de aanspraak hulpmiddelen maar onder de tandheelkundige zorg. Deze mutatie betreft de overheveling van het budget vanuit artikel 26 naar artikel 22. 119,0
Het vergoedingspercentage in de beleidsregel dure geneesmiddelen is opgehoogd. Bovendien komen er meer dure geneesmiddelen op de markt, die meer dan voorzien in de ziekenhuizen worden toegepast. De raming voor de ziekenhuizen wordt hiervoor opgehoogd. 112,0
Uit nieuwe cijfers van het NZa blijkt dat de volumeontwikkeling in 2005 bij de ziekenhuizen hoger is dan in het prestatiecontract Ziekenhuizen/convenant UMC’s is vastgelegd. Hierdoor ontstaat een structurele tegenvaller van € 192 miljoen in 2006, die naar verwachting in 2007 zal oplopen tot € 291 miljoen. Deze tegenvaller zal met ingang van 2007 gecompenseerd worden door middel van een macrokorting van € 192 miljoen. In 2007 wordt een aanvullende kortingsmaatregel genomen indien de restantproblematiek niet binnen het prestatiecontract Ziekenhuizen/convenant UMC’s wordt opgelost.192,0
Op basis van de voorlopige cijfers bedraagt de verwachte overschrijding bij de huisartsen ongeveer € 70 miljoen. Deze overschrijding wordt deels veroorzaakt door een toename van het aantal consulten (circa € 50 miljoen). Ook is het beroep op de module Praktijk Ondersteuning Huisartsen (POH) groter dan verwacht (circa € 20 miljoen). Het is mogelijk dat de uiteindelijke overschrijding hoger uitvalt dan € 70 miljoen. In de loop van november zullen nieuwe cijfers beschikbaar komen, die hier meer duidelijkheid over zullen geven. Er vindt overleg met de brancheorganisaties plaats om de overschrijding van het aantal consulten binnen de afspraken van het Vogelaarakkoord te dekken. 70,0
Overheveling naar de VWS-begroting van de exploitatiekosten van C2000 en de kosten van het inrichten van de Landelijke Meldkamer Ambulancezorg. – 3,1
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). – 5,4
  
Technische mutatie2,9
  
Stand 2e suppletore begroting 200619 543,7

Beleidsartikel 23: Geneesmiddelen en medische technologie

Algemene doelstelling:

Kwalitatief goede en veilige medische producten toegankelijk en betaalbaar maken, houden en steeds aan de eisen van de tijd laten voldoen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen21 09732 421130 018162 439
     
Uitgaven22 21833 5429 33742 879
     
Programma-uitgaven19 44129 9619 43939 400
Geneesmiddelen8 1937 4669 04716 513
Medische technologie en transplantaten11 24811 34374812 091
Vernieuwingen in de zorg011 152– 35610 796
     
Apparaatuitgaven2 7773 581– 1023 479
     
Ontvangsten011 3347 94219 276

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 33 542
   
Mutaties  
Om een kwalitatief goede en doelmatige geneesmiddelenvoorziening tegen aanvaardbare kosten te handhaven (na afloop van de convenantafspraken) zijn flankerende maatregelen nodig in de geneesmiddelenketen. Dit zal onder meer inhouden dat meer onderzoeken uitgevoerd worden naar de doelmatigheid en dat innovaties in de keten worden bevorderd.  3 000
Desaldering voor het verstrekken van subsidie aan het Topinstituut Pharma uit het FES-fonds (Fonds Economische Structuurversterking). 9 306
   
Overige en technische mutaties – 2 969
   
Stand 2e suppletore begroting 2006042 879
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 200611 334
  
Mutaties 
Desaldering voor het verstrekken van subsidie aan TI Pharma uit het FES-fonds (Fonds Economische Structuurversterking).8 306
  
Overige en technische mutaties– 364
  
Stand 2e suppletore begroting 200619 276

Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven4 903,24 578,5101,74 680,2

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 20064 578,5
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. 108,1
De in de 1e Suppletore Wet aan de premiemiddelen toegevoegd middelen ten behoeve van borging convenant geneesmiddelen op de lange termijn worden nu naar de VWS-begroting overgeheveld. – 3,0
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). – 3,4
  
Stand 2e suppletore begroting 20064 680,2

Beleidsartikel 25: AWBZ-brede zorg

Algemene doelstelling:

Op een doelmatige wijze van aanbodsturing naar vraagsturing in de langdurige zorg komen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen164 826184 716– 643184 073
     
Uitgaven164 826184 716– 643184 073
     
Programma-uitgaven164 286179 826– 644179 182
Vraaggestuurd systeem/zorg op m164 286179 826– 644179 182
     
Apparaatuitgaven5404 89014 891
     
Ontvangsten0000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 184 716
   
Mutaties  
Overheveling van artikel 25 naar artikel 27 in verband met de implementatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning per 1 januari 2007. – 2 500
   
Overige en technische mutaties 1 857
   
Stand 2e suppletore begroting 20060184 073

Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000) Geestelijke gezondheidszorg

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven3 721,13 730,0202,43 932,4
     
Ontvangsten93,193,10,093,1

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 20063 730,0
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. 44,9
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005.140,5
Deze mutatie betreft de incidentele overheveling van middelen uit de VWS-begroting (jeugd) ten behoeve van het wegwerken van wachtlijsten in de jeugd-GGZ. 17,0
  
Stand 2e suppletore begroting 20063 932,4

AWBZ-brede zorg

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven1 908,11 929,5– 373,81 555, 7

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 20061 929,5
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. 14,6
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005.– 420,9
Op basis van de toegekende PGB’s tot en met augustus zal de vermoedelijke realisatie over 2006 € 1050 miljoen bedragen. Zowel de groei van het aantal budgethouders als het toegekende bedrag per dag nemen meer toe dan geraamd. Dit leidt tot meeruitgaven van € 44,5 miljoen. 44,5
Uit de groeiruimte 2006 worden middelen overgeheveld naar de VWS-begroting. Het betreft middelen voor stageplaatsen in de Gehandicaptenzorg en GGZ (€ 8,0 miljoen) en middelen voor mentoren/cliëntondersteuning (€ 3,0 miljoen).– 11,0
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen naar de CVTM regeling ter verhoging van het budget voor palliatieve zorg (hospices en bijna thuis huizen) binnen de regeling. – 1,0
  
Stand 2e suppletore begroting 20061 555,7

Beleidsartikel 26: Gehandicapten- en hulpmiddelenbeleid

Algemene doelstelling:

Het volwaardig deelnemen van mensen met beperkingen aan de samenleving bevorderen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen15 52411 051– 55410 497
     
Uitgaven16 28112 394– 69011 704
     
Programma-uitgaven13 40812 394– 69011 704
Gedifferentieerd aanbod van zorgvoorzieningen4 9124 697– 6404 057
Bevorderen rechtspositie van mensen met beperkingen4 7794 579974 676
Regelen randvoorwaarden voor zorg, wonen en MO800783– 45738
Verbeteren doelmatigheid zorg- en dienstverlening2 9172 335– 1022 233
     
}Apparaatuitgaven2 873000
     
Ontvangsten182000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 12 394
   
Mutaties  
Overige en technische mutaties – 690
   
Stand 2e suppletore begroting 2006 11 704

Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven6 189,26 218,051,26 269,2
     
Ontvangsten264,9264,90,0264,9

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 20066 218,0
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. 74,8
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005.94,9
Vanaf 2006 vallen de kunstgebitten niet meer onder de aanspraak hulpmiddelen maar onder de tandheelkundige zorg. Deze mutatie betreft de overheveling van het budget vanuit artikel 26 naar artikel 22. – 119,0
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). – 0,3
In juni zijn de zorguitgaven 2005 opnieuw afgerekend. Hiervoor is gebruik gemaakt van nieuwe (meer definitieve) cijfers van onder andere het NZa. Uit deze herziene afrekening blijkt een kleine tegenvaller ten opzichte van de eerdere meevaller voor hulpmiddelen van € 0,8 miljoen.0,8
  
Stand 2e suppletore begroting 20066 269,2

Beleidsartikel 27: Verzorging, verpleging en ouderen

Algemene doelstelling:

Tijdige en adequate verpleging, verzorging en dienstverlening bieden en samenhang aanbrengen in het ouderenbeleid.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen22 32958 333– 20 26938 064
     
Uitgaven23 52760 829– 20 64540 184
     
Programma-uitgaven20 64660 829– 20 64540 184
Tijdigheid en toegankelijkheid ouderenzorg1 5121 512101 522
Passendheid en keuzevrijheid ouderenzorg7 86638 091– 28 1469 945
Samenwerking mantel- en professionele ouderenzorg4 7426 642– 256 617
Coördinatie en communicatie ouderenbeleid632632– 100532
Kwaliteit ouderenzorg5 29413 3527 80721 159
Doelmatigheid ouderenzorg600600– 191409
     
Apparaatuitgaven2 881000
     
Ontvangsten00219219

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 60 829
   
Mutaties  
Met ingang van 1 januari 2007 treedt de WMO in werking. Met deze wet wordt de verantwoordelijkheid voor een aantal voorzieningen uit de AWBZ overgedragen aan gemeenten. Om dit te realiseren worden middelen overgeboekt naar het Gemeentefonds. – 30 000
Overheveling uit de premiemiddelen van gelden voor stageplaatsen in de gehandicaptenzorg, de geestelijke gezondheidszorg en voor mentoren en cliëntondersteuning. 11 000
Overheveling van artikel 25 naar artikel 27 in verband met de implementatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning per 1 januari 2007. 2 500
Vrijval van middelen bij het Steunpunt verpleeghuizen. Er is minder beroep op de additionele ondersteuning gedaan dan voorzien. – 2 800
   
Overige en technische mutaties – 1 345
   
Stand 2e suppletore begroting 2006040 184

Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven11 465,611 470,6278,511 749,1
     
Ontvangsten1 412,61 412,60,01 412,6

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 200611 470,6
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006.101,4
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005. 185,4
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen naar de CVTM regeling ter verhoging van het budget voor palliatieve zorg (hospices en bijna thuis huizen) binnen de regeling. 1,0
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). – 1,3
Overheveling naar de VWS-begroting van middelen voor cliënten/patiëntenparticipatie WMO.– 5,0
Ten behoeve van de uitbreiding van de hielprik worden middelen toegevoegd aan de entadministraties. Deze worden overgeheveld uit het budget voor Advies Instructie en Voorlichting op het gebied van preventie (thuiszorg). – 3,0
  
Stand 2e suppletore begroting 200611 749,1

Beleidsartikel 28: Wet voorzieningen gehandicapten

Algemene doelstelling:

Voorzieningen op het gebied van wonen, vervoer en rolstoelen bieden aan ouderen en gehandicapten.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen90 29772 352– 3 40068 952
     
Uitgaven90 29790 372– 1 70088 672
     
Programma-uitgaven89 94790 372– 1 70088 672
Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten89 94790 372– 1 70088 672
     
Apparaatuitgaven350000
     
Ontvangsten00915915

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 90 372
   
Mutaties  
Er ontstaat dit jaar een tekort van € 6,6 mln. bij het boven- regionaal vervoer omdat er – conform hierover gemaakte afspraken – een bedrag van € 10 miljoen is overgeheveld naar het ministerie van V&W. Dit bedrag is n.a.v het amendement Dijksma en Van der Ham toegevoegd aan het budget voor bovenregionaal vervoer. 6 600
Naar aanleiding van het amendement Dijksma en Van der Ham is € 10 miljoen overgeheveld naar de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. – 10 000
   
Overige en technische mutaties 1 700
   
Stand 2e suppletore begroting 2006088 672
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20060
  
Mutaties 
Overige en technische mutaties915
  
Stand 2e suppletore begroting 2006915

Beleidsartikel 29: Arbeidsmarktbeleid

Algemene doelstelling:

Een goed functionerende arbeidsmarkt in zorg en welzijn stimuleren en het algemene arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid implementeren.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen32 97235 545– 23 90711 638
     
Uitgaven32 97735 550– 25 26210 288
     
Programma-uitgaven30 12629 841– 24 5665 275
Terugdringen personeelstekorten5 6715 471– 3 0672 404
Regulier maken gesubsidieerde banen24 45524 370– 21 4992 871
     
Apparaatuitgaven2 8515 709– 6965 013
     
Ontvangsten2805 6505 650

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 35 550
   
Mutaties  
Via de programma’s «Sneller beter» en «Zorg voor beter» zijn minder initiatieven en activiteiten ontwikkeld dan vooraf gedacht. Daardoor zijn er minder subsidieaanvragen ontvangen voor projecten uit het zorgveld gericht op het verhogen van de arbeidsproductiviteit/zelfredzaamheid. – 3 108
Onderuitputting als gevolg van een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen.  – 21 721
   
Overige en technische mutaties – 433
   
Stand 2e suppletore begroting 2006010 288
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20060
  
Mutaties 
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van de afrekening van subsidies aan de sectorfondsen over de jaren 2004 en 2005. In verband met een door een sectorfonds ingediend bezwaarschrift was de afrekening enigszins vertraagd.5 650
  
Technische mutaties 
  
Stand 2e suppletore begroting 20065 650

Beleidsartikel 30: Markt, consument, kwaliteit, innovatie, informatie en opleidingen

Algemene doelstelling:

Een moderne en evenwichtige zorgmarkt door posities in de zorg te ordenen en vernieuwingen te stimuleren.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen318 864310 799611 150921 949
     
Uitgaven340 983344 7776 961351 738
     
Programma-uitgaven333 596339 8356 885346 720
Vernieuwingen in de zorg41 32935 818– 8 16227 656
Modernisering beroepenstructuur159 951159 398– 4 419154 979
Ethisch verantwoord handelen13 43413 02618513 211
Informatie over het zorgaanbod2 5209 430– 1 4288 002
Evenwicht in de marktposities46 03147 1725 07552 247
Regulering van de zorg70 33174 99115 63490 625
     
Apparaatuitgaven7 3874 942765 018
     
Ontvangsten1 0831 6613 7475 408

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 344 777
   
Mutaties  
Overheveling uit de premiemiddelen van gelden voor patiënten en cliëntenondersteuning naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De middelen worden via het fonds Patiënten-, Gehandicaptenorganisaties en Ouderenbonden (PGO) uitgekeerd.  5 000
Het onderzoeksbudget van het CVZ wordt overgeheveld van de premie naar de begroting, zodat de hele CVZ-begroting uit de VWS-begroting wordt gefinancierd. Het onderzoeksbudget stond oorspronkelijk opgenomen bij de sectoren die behoren tot de artikelen 21, 22, 23, 26 en 27.  10 618
Dit is een overheveling van artikel 31. De middelen worden beschikbaar gesteld aan het CVZ voor de inningskosten van verzekerden in het buitenland.  4 035
Onderuitputting op het budget voor ICT in de zorg. Deze onderuitputting is voornamelijk ontstaan door de wijziging die eind 2005 is aangebracht in de wijze van implementatie van het EMD/WDH (Elektronisch Medicatie Dossier/Waar- neemdossier voor Huisartsen). In afwachting van de Kamer- behandeling van de wet Burgerservice nummer (BSN) in de Zorg zijn er veel minder Unieke Zorgverleners Identificatie (UZI) passen uitgegeven dan geraamd. Bovendien zijn de kosten voor de subsidie aan Nationaal ICT Instituut in de Zorg (NICTIZ) lager uitgevallen doordat een overschot uit 2005 is verrekend. – 9 039
Onderuitputting als gevolg van het niet tot besteding komen van het voor 2006 geraamde bedrag ten behoeve van extra opleidingsplaatsen in academische ziekenhuizen. – 5 031
   
Overige en technische mutaties 1 378
   
Stand 2e suppletore begroting 20060351 738
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20061 661
  
Mutaties 
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van de afrekening van diverse in voorgaande jaren verstrekte subsidies.3 525
  
Overige en technische mutaties222
  
Stand 2e suppletore begroting 20065 408

Beleidsartikel 31: Zorgverzekeringen

Algemene doelstelling:

Iedere ingezetene van Nederland is verzekerd voor geneeskundige en langdurige zorg.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen4 47615 785– 6 9508 835
     
Uitgaven4 47617 495– 6 95010 545
     
Programma-uitgaven4 47617 495– 6 95010 545
Stelselherziening4 47617 495– 6 95010 545
     
Apparaatsuitgaven0000
     
Ontvangsten0000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 17 495
   
Mutaties  
Overheveling naar artikel 30 – 4 035
Op dit artikel waren middelen gereserveerd voor onvoorziene uitgaven in het kader van de stelselherziening. Een deel van deze middelen is niet tot besteding gekomen en valt derhalve vrij. – 2 420
   
Overige en technische mutaties – 495
   
Stand 2e suppletore begroting 2006010 545

Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven230,1223,84,2228,0
     
Ontvangsten13,013,00,013,0

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 2006223,8
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006.4,2
  
Stand 2e suppletore begroting 2006228,0

Beleidsartikel 32: Rijksbijdragen Volksgezondheid

Algemene doelstelling:

De zorgverzekering mede bekostigen uit schatkistmiddelen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen6 605 0006 622 200– 12 7006 609 500
     
Uitgaven6 605 0006 622 200– 12 7006 609 500
     
Programma-uitgaven6 605 0006 622 200– 12 7006 609 500
Dekking uitgaven AWBZ4 741 1004 758 300– 12 7004 745 600
Rijksbijdrage kinderen tot 181 863 9001 863 90001 863 900
     
Apparaatuitgaven0000
     
Ontvangsten0000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 6 622 200
   
Mutaties  
Via de Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) wordt het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) gecompenseerd voor de premiederving die het gevolg is van de belastingherziening 2001. De BIKK is aangepast aan de MEV raming van het CPB. – 12 700
   
Overige en technische mutaties  
   
Stand 2e suppletore begroting 200606 609 500

Beleidsartikel 33: Jeugdbeleid

Algemene doelstelling:

De ontwikkeling van jeugdigen in de samenleving bevorderen en uitval voorkomen door kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en betaalbare voorzieningen voor de jeugd te waarborgen.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen958 5571 182 045– 6 6791 175 366
     
Uitgaven956 7901 036 933– 13 2451 023 688
     
Programma-uitgaven953 9851 034 128– 13 0711 021 057
Kwaliteit jeugdzorg21 25421 0826 32727 409
Toegankelijkheid jeugdzorg1 8561 856141 870
Betaalbaarheid jeugdzorg889 226964 907– 15 774949 133
Ontwikkeling van jeugdigen41 64946 283– 3 63842 645
     
Apparaatuitgaven2 8052 805– 1742 631
     
Ontvangsten7 5308 786– 2 3826 404

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 1 036 933
   
Mutaties  
Overheveling van de begroting naar de premiemiddelen voor het wegwerken van wachttijden in de jeugd-geestelijke gezondheidszorg. – 17 000
In 2005 is voor de Verwijsindex € 5 mln beschikbaar gesteld voor 2006. Door wijziging van het verloop van het wetge- vingstraject kan de Verwijsindex in 2006 niet worden gerea- liseerd en zijn de hiervoor beschikbaar gestelde middelen niet aangewend. Van dit budget blijft in 2006 naar verwachting € 3 186 miljoen over. In 2007 wordt het beleid m.b.t. de verwijzindex voortgezet. – 3 186
   
Overige en technische mutaties 6 941
   
Stand 2e suppletore begroting 200601 023 688
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20068 786
  
Mutaties 
De ontvangstenraming wordt naar beneden bijgesteld. Dit heeft onder meer betrekking op de afdracht van het Landelijk Bureau Inning Ouderbijdragen.– 2 292
  
Overige en technische mutaties– 90
  
Stand 2e suppletore begroting 20066 404

Beleidsartikel 34: Maatschappelijke ondersteuning

Algemene doelstelling:

Burgers beter in staat stellen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het verbeteren van hun leefsituatie en leefomgeving en te participeren in de samenleving.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen273 042274 89513 097287 992
     
Uitgaven278 363280 6479 370290 017
     
Programma-uitgaven275 718276 6719 105285 776
Maatschappelijke en vrouwenopvang238 641238 3471 226239 573
Transparantie en kwaliteit maat13 56515 1909 23124 421
Zelfredzaamheid van burgers2152150215
Maatschappelijke participatie e21 72321 873– 1 36520 508
Afbouw/overdracht van taken1 5741 046131 059
     
Apparaatuitgaven2 6453 9762654 241
     
Ontvangsten001 6131 613

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 280 647
   
Mutaties  
Dit betreft een tegenvaller bij de de totstandkoming van drie nieuwe kenniscentra en de ontvlechtingen van negen partners. 8 270
   
Overige en technische mutaties 1 100
   
Stand 2e suppletore begroting 20060290 017
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20060
  
Mutaties 
Overige en technische mutaties1 613
  
Stand 2e suppletore begroting 20061 613

Beleidsartikel 35: Sportbeleid

Algemene doelstelling:

Het bevorderen van de gezondheid door sport, van meedoen door sport en van sport aan de top.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen91 85790 82983 842174 671
     
Uitgaven118 158121 609– 967120 642
     
Programma-uitgaven115 683119 151– 1 069118 082
Gezond door sport7 2637 181957 276
Meedoen door sport67 54068 090– 1 00767 083
Normen en waarden door sport5 1395 139– 2134 926
Sport aan de top35 74138 7415638 797
     
Apparaatuitgaven2 4752 4581022 560
     
Ontvangsten310400400

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 121 609
   
Mutaties  
Overige en technische mutaties – 967
   
Stand 2e suppletore begroting 2006 120 642
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20060
  
Mutaties 
Technische mutaties400
  
Stand 2e suppletore begroting 2006400

Beleidsartikel 36: Oorlogsgetroffenen en herinnering WO II

Algemene doelstelling:

Materiële en immateriële hulp verlenen aan slachtoffers van WO II en levend houden van de herinnering aan deze oorlog.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen412 816417 056– 3 081413 975
     
Uitgaven413 549417 789– 3 401414 388
     
Programma-uitgaven412 443416 683– 3 482413 201
Kwaliteit stelsel hulpverlening oorlogsgetroffenen405 039409 339– 6 888402 451
Infrastructuur herinnering WO I7 4047 3443 40610 750
     
Apparaatsuitgaven1 1061 106811 187
     
Ontvangsten003 3733 373

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 417 789
   
Mutaties  
Bij de Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 1940–1945 (Wubo) blijven de uitgaven beneden de raming als gevolg van minder uitkeringsgerechtigden, lagere incidentele betalingen en lagere uitgaven voor bijzondere voorzieningen. – 2 900
Bij de Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 1940–1945 (Wuv) blijven de uitgaven (€ 3,6 mln) beneden de raming als gevolg van een lagere gemiddelde uitkering, lagere incidentele betalingen en minder aanvragen voor bijzondere voorzieningen. – 3 600
Vanwege de grote financiële problemen bij het Indisch Huis zijn de middelen die bestemd waren voor de aankoop van een pand voor dit herinneringscentrum teruggevorderd. De € 2,7 miljoen die geretourneerd zijn door het inmiddels failliete Indisch Huis zullen ingezet worden voor de financiering van een nieuw Indisch Herinneringscentrum. 2 700
   
Overige en technische mutaties 399
   
Stand 2e suppletore begroting 20060414 388
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20060
  
Mutaties 
Dit bedrag is geretourneerd door het inmiddels failliete Indisch Huis. Het wordt ingezet worden voor de financiering van het nieuwe initiatief2 700
  
Technische mutaties673
  
Stand 2e suppletore begroting 20063 373

Beleidsartikel 37: Inspecties

Algemene doelstellingen:

IGZ: Bijdragen aan veilige, effectieve en patiëntgerichte zorg.

IJZ: Toezicht houden op de kwaliteit van de jeugdzorg.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen42 26245 870– 5 03640 834
     
Uitgaven42 26246 018– 5 03640 982
     
Programma-uitgaven0000
     
Apparaatuitgaven42 26246 018– 5 03640 982
Inspectie Gezondheidszorg (IGZ)38 70242 458– 5 31037 148
Inspectie Jeugdzorg (IJZ)3 5603 5602743 834
     
Ontvangsten470470286756

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 46 018
   
Mutaties  
Overheveling naar artikel 21 – 4 337
   
Technische mutaties – 699
   
Stand 2e suppletore begroting 2006040 982
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 2006470
  
Mutaties 
Technische mutaties286
  
Stand 2e suppletore begroting 2006756

Beleidsartikel 38: Tegemoetkomingen in zorgkosten

Algemene doelstelling:

Het bieden van een tegemoetkoming in de kosten van zorg.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen2 691 9892 691 989– 101 1892 590 800
     
Uitgaven2 691 9892 691 989– 101 1892 590 800
     
Programma-uitgaven2 690 5002 690 500– 99 7002 590 800
Tegemoetkoming buitengewone uitgaven88 80088 800088 800
Tegemoetkomen in de kosten van zorg2 601 7002 601 700– 99 7002 502 000
     
Apparaatsuitgaven1 4891 489– 1 4890
     
Ontvangsten0000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 2 691 989
   
Mutaties  
De hoogte van de zorgtoeslag wordt bepaald door de hoogte van de standaardpremie en de inkomensverdeling. Als de standaardpremie hoger uitvalt, stijgt de zorgtoeslag. Als de inkomensstijging hoger is en/of het aantal mensen met een laag inkomen lager is dan eerder geraamd, dan valt de zorgtoeslag mee. De Zorgtoeslag is aangepast naar aanleiding van de MEV-raming – 99 700
Er zijn minder uitgaven gedaan dan geraamd voor de uitvoeringskosten bij de Belastingdienst voor de Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven.  – 1 514
   
Overige en technische mutaties 25
   
Stand 2e suppletore begroting 200602 590 800

Niet-beleidsartikel 98: Algemeen

In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen143 033141 92232 790174 712
     
Uitgaven143 132146 34714 553160 900
     
Programma-uitgaven5 4025 4022 3027 704
Internationale samenwerking5 4025 4022 3027 704
     
Apparaatuitgaven137 730140 94512 251153 196
Gezondheidsraad4 6324 4921 1815 673
Personeel en materieel kernministerie97 966101 016178101 194
Raad voor de Volksgezondheid en Zorg2 8762 3861232 509
Raad voor Gezondheidsonderzoek5743547361
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling1 2528821511 033
Sociaal en Cultureel Planbureau6 5135 8542686 122
Strategisch onderzoek NVI3 0155 3488 09513 443
Strategisch onderzoek RIVM20 90220 6132 24822 861
     
Ontvangsten2 5462 6607 74410 404

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 146 347
   
Mutaties  
Dit is een overheveling van artikel 21. Om de snelle verspreiding van hiv en aids onder drugsgebruikers een halt toe te roepen zijn preventieve maatregelen nodig en worden middelen beschikbaar gesteld aan het United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC). Het UNODC voert projecten uit in landen die kampen met een enorme hiv/aids-epidemie en die steun nodig hebben voor hun projecten om hiv/aids onder drugsgebruikers te voorkomen. 2 500
Bij de overgang van het RIVM naar het baten/lastenstelsel is in de openingsbalans een vordering op het moederdepartement opgenomen. Achtergrond daarvan waren voorzieningen voor o.m. wachtgelden en de FPU-Remkesregeling. In 2005 heeft VWS ongeveer de helft van de vordering voldaan, zijnde de uitgaven van het RIVM in dat jaar voor ww-uitke- ringen en FPU-Remkes-uitkeringen. In 2006 wordt hetzelfde gedaan tot het bedrag van de restant-vordering. 2 194
Uit de balans per ultimo 2005 kwam een vordering van het NVI op het moederdepartement naar voren van € 5,686 mln. Achtergrond daarvan was de vermogensbehoefte, voortvloeiend uit financiering van de voorraden en een risicobuffer voor het NVI. VWS voldoet in 2006 € 3,785 miljoen op de vordering om te voorzien in de vermogensbehoefte tot het maximum van de toegestane risicobuffer (5%). 3 785
Voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma moet het NVI drie vaccins tijdelijk aankopen: Traxis polio omdat er nog te weinig uitslagen van (langdurende) kwaliteitscontroletesten beschikbaar zijn om het product vrij te geven, BMR omdat de IGZ een aantal eisen heeft gesteld die maakt dat het afvullen en vriesdrogen van BMR naar een ander gebouw verplaatst moest worden, en Pediacel in verband met onzekerheden in het productieproces en de samenwerking met een partner. 4 026
   
Overige en technische mutaties 2 048
   
Stand 2e suppletore begroting 20060160 900
 Ontvangsten
Stand 1e suppletore begroting 20062 660
  
Mutaties 
Ontvangst van de zijde van het NVI voor de afkoop van de vaste activa van het moederdepartement, nu het NVI per 1 januari 2006 definitief een baten-lastendienst is geworden. Het NVI heeft daartoe een conversielening afgesloten bij het ministerie van Financiën.7 037
  
Overige en technische mutaties707
  
Stand 2e suppletore begroting 200610 404

Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien

Dit is een technisch, administratief artikel.

Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)

 Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
 (1)(2)(3)(4=2+3)
Verplichtingen– 5 7454 859– 5 823– 964
     
Uitgaven– 7 5033 101– 2 0611 040
     
Programma-uitgaven– 7 5033 101– 2 0611 040
Loonbijstelling6019 744– 19 7440
Prijsbijstelling3 19910 698– 9 3671 331
Onvoorzien07– 70
Taakstelling– 10 762– 27 34827 057– 291
     
Apparaatsuitgaven0000
     
Ontvangsten0000

Toelichting op de belangrijkste mutaties

 Verplichtingen Uitgaven
Stand 1e suppletore begroting 2006 3 101
   
Mutaties  
Loonbijstelling Tranche 2006 2 138
Toedeling Loonbijstelling 2006 – 19 351
Het restant van de loonbijstelling wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek – 2 531
Toedeling Prijsbijstelling 2006 – 1 763
Het restant van de prijsbijstelling wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek – 7 604
De bij Voorjaarsnota 2006 opgelegde structurele ramingsbijstelling wordt incidenteel ingevuld voor het jaar 2006 25 000
Door middel van deze mutatie worden nog openstaande taakstellingen gedekt 3 059
   
Overige en technische mutaties – 1 009
   
Stand 2e suppletore begroting 200601 040

Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)

 Stand ontwerpbegroting 2006Stand 1e suppletore begroting 2006Mutaties 2e suppletore begroting 2006Stand 2e suppletore begroting 2006
 (1)(2)(3)(4)=(2)+(3)
Premie-uitgaven447,9546,7– 542,14,6
     
Ontvangsten2 073,32 073,30,02 073,3

Toelichting op de belangrijkste mutaties

Stand 1e suppletore begroting 2006546,7
Uitdeling van de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling aan de beleidsartikelen (tranche 2006). – 568,2
Deze mutatie betreft compensatie voor de hogere overheidsbijdrage voor arbeidskosten in de zorg (OVA) als gevolg van de incidentele loonontwikkeling. 26,0
  
Technische mutatie0,1
  
Stand 2e suppletore begroting 20064,6

XNoot
1

In de artikelsgewijze toelichting worden de mutaties per artikel exclusief de ontwikkelingen in de financieringsachterstanden gemeld.

Naar boven