30 853
Wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs inzake deregulering en administratieve lastenverlichting (DAL)

nr. 14
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 oktober 2008

Hierbij bied ik u de resultaten aan van het onderzoek naar regeldruk in het onderwijs. Dat had staatssecretaris Van Bijsterveldt de Kamer toegezegd op 3 april 2008 tijdens de behandeling van het wetsvoorstel deregulering en administratieve lastenverlichting (DAL) (Handelingen 2007–2008, nr. 72, Tweede Kamer blz. 5021). Het onderzoek is in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd door het ITS1 en afgerond in juli 2008. Het rapport vindt u in bijlage 1.2

Het doel van dit onderzoek was meer inzicht in de beleving van de regeldruk bij docenten in alle onderwijssectoren3. Deze informatie is belangrijk om de ervaren regeldruk van docenten te kunnen verlagen. Ondanks de vele inspanningen die al zijn gedaan om de regeldruk en administratieve lasten op OCW-terrein te reduceren, hebben leraren dit nog onvoldoende opgemerkt. In de beleving van docenten is van regeldrukvermindering nog weinig te merken.

De onderzoekers keken hoeveel irritatie de regels opriepen bij docenten. Verder onderzochten ze waar de regels volgens de docenten vandaan kwamen – van het ministerie van OCW, van de school zelf of van een andere instantie- en waar ze feitelijk vandaan kwamen.

Deze onderzoeksmethode hield in dat de ondervraagde leraren een vragenlijst invulden op internet. Daarbij beoordeelden de leraren sectorspecifieke regels op de mate van irritatie, verondersteld nut en de frequentie waarmee ze ermee te maken krijgen.

Het blijkt dat docenten niet zozeer geïrriteerd raken door de regels als zodanig. Hun irritatie betreft vooral de wijze van uitvoering van regels (te veel formulieren) en de onduidelijke uitleg van nut en noodzaak van regelgeving. Op deze punten – wijze van uitvoering en communiceren over de noodzaak – valt duidelijk veel te winnen. De onderzoekers geven hierbij aan dat waar regels irriteren en niet nuttig worden geacht, de noodzaak bestaat om deze tegen het licht te houden.

De regels die de meeste irritatie oproepen, zijn besproken met leraren en met experts op het gebied van onderwijs, regelgeving en arbeidsvoorwaarden. Daarbij is bekeken in welke richtingen oplossingen kunnen worden gezocht om de irritatie te verminderen.

In de komende maanden ga ik met de onderwijssectoren in gesprek om te kijken hoe we de irritatie, die de meest genoemde regels bleken op te roepen, daadwerkelijk kunnen verminderen. Daarbij wil ik afspraken maken over een gezamenlijk aanpak. Binnen die aanpak moet concreet worden afgesproken wie het initiatief neemt om deze irritaties, daar waar mogelijk, weg te nemen. Over de verdere aanpak zal ik u begin 2009 rapporteren.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

R. H. A. Plasterk


XNoot
1

Het ITS is een onafhankelijk instituut dat is verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen en gespecialiseerd is in beleidsonderzoek, beleidsadvisering en kennisoverdracht.

XNoot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

XNoot
3

Basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs.

Naar boven