30 804
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2007)

nr. 5
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 september 2006

Tijdens de technische briefing van uw vaste commissie voor Financiën op 21 september jl. inzake het voorstel van wet houdende wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2007) is door mijn ambtenaren toegezegd dat een aantal vragen schriftelijk zal worden beantwoord.

Hierbij bied ik u de antwoorden op de desbetreffende vragen aan.

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Beantwoording van technische vragen gesteld tijdens een technische briefing inzake het wetsvoorstel Belastingplan 2007 (Kamerstukken II 2005/06, 30 804)

BPM

Er is een aantal vragen gesteld met betrekking tot de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (hierna: BPM). Dit betreft ten eerste een overzicht van de registratiebelastingen in andere Europese landen. In bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de in 2006 geldende registratiebelastingen bij aanschaf van personenauto’s in de Europese Unie. Verder is gevraagd wat de positie van de Europese Commissie is met betrekking tot de belasting van personenauto’s. Daartoe wordt verwezen naar het door de Europese Commissie ingediende voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende de belasting van personenauto’s, nr. COM(2005) 261. Tevens verwijs ik naar het fiche dat ter zake is opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC)1. Tot slot is gevraagd om een overzicht van recente jurisprudentie van het Hof van Justitie EU op het terrein van de BPM. Dit overzicht is opgenomen in bijlage 2.

Artiesten- en beroepssportersregeling

Er is tijdens de technische briefing gevraagd om een lijst van landen waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten en die voor hun inwoners, die als artiest of sporter inkomen uit Nederland verkrijgen, een vrijstelling hanteren. Het gaat om de volgende landen: België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Estland, Hongarije, Luxemburg, Marokko, Montenegro, Noorwegen, Oostenrijk, Servië, Spanje, Thailand, Turkije en Venezuela. De overige 63 landen waar Nederland een verdrag mee heeft, hanteren een verrekening.

Effect no-claim binnen de buitengewone uitgavenregeling

Tijdens de technische briefing is gevraagd op welke wijze de no-claimregeling is verwerkt in de buitengewone uitgavenregeling (zowel onder de Ziekenfondswet als onder de Zorgverzekeringswet). Voor de goede orde wordt opgemerkt dat de in het Belastingplan 2007 voorgestelde wijziging van de buitengewone uitgavenregeling geen wijziging brengt in de wijze waarop de no-claim wordt verwerkt in de buitengewone uitgavenregeling. In het Belastingplan 2007 wordt voorgesteld om de standaardpremie direct aftrekbaar te maken in plaats van deze in mindering te brengen op de inkomensafhankelijke drempel.

In 2005 is een no-claimregeling in de Ziekenfondswet (ZFW) opgenomen. Deze regeling loopt als volgt mee in de buitengewone uitgaven voor het jaar 2005. In de nominale ZFW-premie is een no-claim ter waarde van € 255 opgenomen. Indien een ZFW-verzekerde in 2005 minder dan € 255 aan kosten heeft gemaakt (kosten voor huisarts, verloskundige en kraamhulp uitgesloten) krijgt deze verzekerde het verschil terug. Per saldo zijn als ziektekosten in 2005 dan ook de betaalde nominale ZFW-premie minus de terugontvangen no-claim aftrekbaar. Indien er geen recht bestaat op de no-claimteruggave zal de nominale ZFW-premie volledig voor aftrek in aanmerking komen.

Vanaf 2006 doet bovenstaande zich niet voor in de buitengewone uitgavenregeling. Binnen de buitengewone uitgaven wordt vanaf 2006 aangesloten bij de systematiek van de zorgtoeslag. Hierbij wordt rekening gehouden met de gemiddelde premie Zorgverzekeringswet (Zvw) inclusief een gemiddelde no-claimteruggaaf (de zogeheten standaardpremie) in plaats van de werkelijk betaalde premie Zvw en werkelijke no-claimteruggaaf.

Op deze wijze blijft de prikkel voor burgers in het nieuwe zorgstelsel om kritisch te zijn ten aanzien van de prijs van aangeboden verzekeringspolissen intact.

BIJLAGE 1

Overzicht registratiebelastingen in Europese Unie bij aanschaf personenauto’s

Een beschrijving van

– grondslag

– tarief

– bijzondere regelingen

– regeling bij import van gebruikte auto’s

van belastingen die worden geheven bij registratie of ingebruikname van personenauto’s.

Inhoudblz.
  
België4
Denemarken5
Spanje5
Griekenland6
Italië6
Ierland7
Portugal7
Finland8
Hongarije8
Letland9
Malta9
Slovenië10
Cyprus10
Polen11
Oostenrijk11
EU-lidstaten zonder registratiebelasting12

Bron: Tax Guide Motor Vehicle Taxation in Europe, edition 2006, uitgegeven door de Association of European Automobile Manufacturers (ACEA)

Bij het omrekenen van valuta is de Abn-Amro middenkoerslijst van 27 september 2006 gebruikt.

België:

Registratiebelasting

Grondslag:

Per voertuig wordt een grondslag toegekend via een formule waarin aantal cilinders, boring, slag en cilinderinhoud een rol spelen. De grondslag wordt uitgedrukt in fiscale Paardenkracht (HP).

Tarief:

Belasting wordt geheven op de eerste ingebruikname op het Belgische wegennet van nieuwe en gebruikte auto’s. Hoe hoger de HP en hoe nieuwer de auto is, hoe meer belasting er wordt betaald. Voor een auto van minder dan 8 HP, of een vermogen tot 70 kilowatt, bijvoorbeeld de Citroën C4 1,4 liter, is het tarief, onafhankelijk van de leeftijd, € 61,50. Verder geldt er een registratieheffing van € 31.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Belast.

BTW: 21%

Denemarken:

Registratiebelasting

Grondslag:

Verkoopprijs bij de dealer inclusief 9% winstopslag en inclusief BTW.

Tarief:

Over de grondslag tot DKK 64,200 (€ 8 606,70) wordt (maart 2006) 105% belasting betaald. Over alles wat de auto meer waard is wordt 180% belasting betaald.

Bijzondere regelingen:

Voor veiligheidsvoorzieningen wordt een bedrag van de grondslag afgetrokken. Als er geen of slechts één airbag aanwezig is wordt juist bijgeteld.

Voor zeer zuinige auto’s, minder dan 4 liter benzine per 100 kilometer, geldt een teruggaveregeling die bekend staat als «lex lupo».

De éénmalige registratiekosten zijn DKK 1 180 (€ 158,19)

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Bij import wordt belasting geheven over de dealerprijs van de tweedehands auto, zij het dat het bedrag waarboven geen 105% maar 180% geheven wordt voor ieder jaar dat de auto oud is wordt verlaagd:

Jonger dan 1 jaar54 500 DKK (€ 7 304,65 )
1 – 246 600 DKK (€ 6 245,81)
2 – 338 600 DKK (€ 5 173,57)
3 – 430 500 DKK (€ 4 087,92)
4 – 522 500 DKK (€ 3 015,68)
5 – 614 600 DKK (€ 1 956,84)
6 – 7 6 500 DKK (€   871,20)

BTW: 25%

Spanje:

Registratiebelasting

Grondslag:

Identiek aan de BTW-grondslag

Tarief:

<1600 cc benzine of <2000 cc diesel 7% (+/– 0.7 procentpunt regionaal)
>1600 cc benzine of >2000 cc diesel12% (+/– 1.2 procentpunt regionaal)

Bijzondere regelingen:

Er zijn verminderingen als simultaan bij de aankoop een auto van meer dan tien jaar oud wordt gesloopt. Er is een vermindering van 50% mogelijk voor grote gezinnen (3 of meer kinderen) die een auto met 5 of meer zitplaatsen aanschaffen.

Registratie éénmalig: € 68

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Het tarief blijft hetzelfde, maar de grondslag is de marktwaarde van de tweedehands auto.

BTW: 16%

Griekenland:

Registratiebelasting

Grondslag:

Catalogusprijs, of de betaalde prijs als die hoger is.

Tarief:

Het belastingpercentage wordt berekend over de cilinderinhoud en de categorieën uit de EU Emissierichtlijn (Euro 4, 3, 2, 1 of ouder).

Over de grondslag bedraagt het tarief minimaal, bij een cilinderinhoud van minder dan 900 cc en een Euro 4 classificatie 5%. Maximaal is het tarief bij een cilinderinhoud van meer dan 2000 cc en een Euro 1 of ouder classificatie 385% van de grondslag.

Bijzondere regelingen:

Over elektrische en hybride auto’s wordt in het geheel geen belasting geheven.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

De grondslag wordt per verstreken jaar sinds de eerste registratie verminderd met 6 à 7%, tot 80% voor een auto van 15 jaar oud.

BTW: 19%

Italië:

Registratiebelasting

Grondslag:

Vast bedrag.

Tarief:

Voor een met BTW belaste verkoop bedraagt de belasting voor een personenauto € 150,81. Door regionale heffingen kan dit bedrag oplopen tot € 180,97. Bij een niet met BTW belaste verkoop kan de belasting, afhankelijk van het motorvermogen, ook hoger uitkomen: € 4,21 per kilowatt.

Bij registratie wordt bovendien een samenstel aan heffingen bij diverse publieke lichamen betaald van gezamenlijk ongeveer € 112.

Bijzondere regelingen:

Voor auto’s voor gehandicapten geldt een vrijstelling.

De registratiebelasting kent geen uitzonderingen voor schone aandrijvingen, maar er bestaat in Italië wel een milieusubsidieregeling voor alternatieve aandrijvingen (aardgas, lpg, elektrisch en hybride).

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Belast.

BTW: 20%

Ierland:

Registratiebelasting

Grondslag:

Prijs op de vrije markt inclusief de registratiebelasting zelf en BTW.

Tarief:

Auto’s met een cilinderinhoud van:

Minder dan 1400 cc:22,5%,
Tussen 1400 en 1900 cc:25%,
Meer dan 1900 cc:30%.

Bijzondere regelingen:

Voor bepaalde hybride aandrijvingen geldt een teruggaveregeling van 50% van het belastingbedrag.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Registratiebelasting wordt geheven op de verkoopprijs op de vrije markt, het tarief is identiek.

BTW: 21%

Portugal:

Registratiebelasting

Grondslag:

Cilinderinhoud.

Tarief:

Cilinderinhoud < 1250 cc: € 3,83 per cc minus € 2 473,16

Cilinderinhoud ≥ 1250 cc: € 9,06 per cc minus € 9 010,66

Bijzondere regelingen:

In aanvulling op deze bedragen geldt een bijtelling voor CO2 uitstoot:

Benzine:

Tot 120 gr/km€  0,40 * gr/km
121 – 180€  5,50 * gr/km
181 – 210€ 21,05 * gr/km
>210 gr/km€ 28,71 * gr/km

Diesel:

Tot 100 g/km€  1,00 * gr/km
101 – 150€ 10,10 * gr/km
151 – 180€ 28,71 * gr/km
>180€ 33,50 * gr/km

Voor auto’s met een zeer lage uitstoot geldt juist een vermindering.

Registratiekosten: € 30 voor de nummerplaten, € 55 voor de registratie van de eigenaar.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Belast.

BTW: 21%

Finland:

Registratiebelasting

Grondslag:

Consumentenprijs.

Tarief:

De belasting bedraagt 28% minus € 650 voor benzineauto’s en 28% minus € 450 voor dieselauto’s.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

De belasting is zo berekend dat deze niet de belasting op een binnenlandse tweedehands auto overstijgt. Als grondslag wordt de feitelijke consumentenprijs gebruikt. Het tarief bedraagt 28%, minus de bovengenoemde aftrekbedragen, die per maand dat de auto oud is 0,8 procentpunt kleiner zijn. Finland gebruikt een computersysteem waarin zoveel mogelijk bekende kenmerken van de auto worden ingevoerd om een realistische waarde te verkrijgen.

BTW: 22%

Hongarije:

Registratiebelasting

Grondslag:

Cilinderinhoud en EU-emissienorm. Belasting wordt betaald bij de eerste registratie van een personenauto in Hongarije.

Tarief:

De tarieven zijn gebaseerd op EU emissienormen en cilinderinhoud.

Cilinderinhoud:Tarieven in 1000 Forint:
BenzineDieselEuro 4Euro 3Euro 2
< 1.1 L< 1.3 L235 (€    868)350 (€  1 277,37)470 (€  1 715,33)
1.1 – 1.41.3 – 1.5340 (€  1 240,88)510 (€  1 861,31)680 (€  2 481,75)
1.4 – 1.61.5 – 1.7450 (€  1 642,34)680 (€  2 481,75)910 (€  3 321,17)
1.6 – 1.81.7 – 2.0700 (€  2 554,74)1 040 (€  3 795,62)1 390 (€  5 072,99)
1.8 – 2.02.0 – 2.5690 (€  2 518,25)1 440 (€  5 255,47)1 920 (€  7 007,30)
2.0 – 2.52.5 – 3.01 380 (€  5 036,50)2 070 (€  7 554,74)2 760 (€ 10 072,99)
2.5 – 3.03.0 – 3.52 100 (€  7 664,23)3 150 (€ 11 496,35)4 200 (€ 15 328,47)
> 3.0> 3.53 020 (€ 11 021,90)4 540 (€ 16 569,34)6 050 (€ 22 080,29)
Electrisch/hybr.  190 (€    693,43) 
Gas  380 (€  1 386,86) 

Bijzondere regelingen:

Auto’s moeten bij aankoop verplicht technisch en op milieuaspecten gekeurd worden. De kosten hiervan worden door de koper gedragen.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Voor tweedehands auto’s geldt een ingewikkelde rekenformule. Als voorbeeld wordt een benzineauto met een 1598 cc motor, euro III auto van 55 maanden oud genoemd, waarover in 2005 429 080 Forint (€ 1 565) moet worden betaald

BTW: 25%

Letland:

Registratiebelasting

Grondslag:

Vast bedrag.

Tarief:

€ 373,10 voor een nieuwe personenauto,

€ 298,50 voor een auto van één jaar oud en

€ 223,90 voor een auto van twee jaar oud.

Bijzondere regelingen:

Er zijn nog een registratieheffing, een national resources tax en een verplichte technische keuring, waarvan de gezamenlijke kosten € 30,80 zijn.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Belast.

BTW: 18%

Malta:

Registratiebelasting

Grondslag:

Waarde in het vrije verkeer.

Tarief:

Cilinderinhoudpercentage
< 1300 cc50,5
1301 – 150053
1501 – 180060
1801 – 200065
> 2000 cc75
Gebruik voor verhuur30

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Belast.

BTW: 18%

Slovenië:

Registratiebelasting

Grondslag:

Aankoopprijs.

Tarief:

GrondslagBelastingtarief:
< 1 mln. SIT (€ 4 173) 1.0%
1 – 1.4 1.4%
1.4 – 1.8 2.0%
1.8 – 2.4 3.5%
2.4 – 3.0 5.0%
3.0 – 4.0 7.0%
4.0 – 5.0 9.0%
5.0 – 6.011.0%
> 6 mln SIT (€ 25 052,19)13.0%

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Belast.

BTW: 20%

Cyprus:

Registratiebelasting

Grondslag:

Cilinderinhoud.

Tarief:

Bij een cilinderinhoud vanis de registratiebelasting/registratieheffing
minder dan 1450 cc0.51 Pond per cc/0.10 Pond per cc
1451 tot 1650 cc0.86 Pond per cc/0.15 Pond per cc
1651 tot 2050 cc2.71 Pond per cc/0.25 Pond per cc
2051 tot 2250 cc2.86 Pond per cc/0.30 Pond per cc
2251 tot 2650 cc5.51 Pond per cc/0.60 Pond per cc
Meer dan 2650 cc8.01 Pond per cc/0.60 Pond per cc

1 € = 0,57 CYP (Cypriotische pond).

Speciale regelingen:

Reductie van 15% voor voertuigen die minder dan 150 gram CO2 per kilometer uitstoten. Alleen de belasting: Een verhoging van 10% voor voertuigen met een cilinderinhoud van meer dan 2250 cc die meer dan 275 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Voorbeeldauto: 1360 cc, CO2 emissie 153 gr/km: 829,60 Pond = € 1455

BTW: 15%

Polen:

Registratiebelasting

Grondslag:

BTW waarde, of douanewaarde, of te betalen bedrag op de koopovereenkomst. Bij tweedehands auto’s is de grondslag de aangegeven waarde van de auto.

Tarief:

Nieuwe voertuigen met een cilinderinhoud van minder dan 2000cc: 3,1%,

méér dan 2000cc: 13,6%.

Bijzondere regelingen:

Aanvullend is er een éénmalige registratieheffing van € 42,93 en een verplichte identificatiekaart waarvan de kosten € 126,29 bedragen.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

De belasting die door de verkoper van buiten Polen is betaald, mag worden verrekend.

Voor tweedehands auto’s bedraagt de belasting:

Leeftijd< 2000 cc> 2000 cc
315,1%25.6%
427.1%37.6%
539.1%49.6%
651.1%61.6%
763.1%65.0%
8 of ouder65.0%65.0%

BTW: 22%

Oostenrijk:

Registratiebelasting

Grondslag:

Catalogusprijs exclusief belastingen.

Tarief:

Oostenrijk kent een met registratiebelasting vergelijkbaar vervuilingsbelastingsysteem. De druk varieert van 6 à 7% voor een zeer zuinige auto tot 16% voor een zeer onzuinige auto.

Bijzondere regelingen:

Voor lage uitstoot van vervuilende deeltjes geldt een vermindering van belasting, voor hoge uitstoot een verhoging.

Eénmalige registratie: € 167,75.

Grensoverschrijdende aankoop tweedehands auto:

Belast.

Lease: voor in het buitenland geleasede auto’s geldt dat de volledige belasting moet worden betaald. Wanneer de auto echter weer terug wordt uitgevoerd wordt, met toepassing van Europese afschrijvingsnormen, de belasting over de restwaarde teruggegeven.

BTW: 20%

Landen die géén registratiebelasting heffen

Luxemburg:

BTW: 15%

Eénmalige registratie: € 16,51

Duitsland:

BTW 16%

Eénmalige registratie: € 25,60

Zweden:

BTW: 25%

Verenigd Koninkrijk:

BTW: 17,5%

Frankrijk:

BTW 19.6%

Per voertuig wordt een fiscale Paardenkracht (HP) toegekend via een formule waarin aantal CO2 uitstoot en kracht in kilowatt een rol spelen.

Regionaal: € 20 (minimum) tot € 36 (maximum) per fiscale paardenkracht.

Aanvullende belasting voor CO2 uitstoot: tot 200 gram/kilometer vrij, 200 tot 250 gram/kilometer € 2 per gram, boven 205 gram/kilometer € 4 per gram.

Slowakije:

BTW: 19%

Tsjechië:

BTW 19%

Estland:

BTW 18%

Litouwen:

BTW 18%

Eénmalige registratie: € 11,30

Technische keuring: € 9,85

BIJLAGE 2

Arresten en beschikkingen van het Europese Hof van Justitie sinds 2001, over het heffen van nationale registratiebelastingen op auto’s ten laste van buitenlands gekentekende auto’s, en de verenigbaarheid van die belastingen en de grondslagen daarvan met het gemeenschapsrecht1

G. M. van de Coevering tegen Hoofd van het District Douane Roermond van de rijksbelastingdienst (in zaak C-242/05)

De artikelen 49 EG tot en met 55 EG verzetten zich tegen een nationale regeling van een lidstaat als aan de orde in het hoofdgeding, op grond waarvan van een in die lidstaat wonende natuurlijke persoon die een in een andere lidstaat geregistreerd voertuig huurt, bij de aanvang van het gebruik van deze auto op de weg van de eerstgenoemde lidstaat voldoening van de volle registratiebelasting wordt gevorderd, zonder dat rekening wordt gehouden met de duur van het gebruik van dat wegennet en zonder dat de betrokkene aanspraak kan maken op vrijstelling of teruggaaf, wanneer de auto niet is bestemd voor duurzaam gebruik in eerstgenoemde lidstaat en daar ook niet feitelijk duurzaam wordt gebruikt.

Cura Anlagen GmbH en Auto Service Leasing GmbH (ASL) (in zaak C-451/99)

De bepalingen van het EG-Verdrag inzake het vrij verrichten van diensten (artikelen 49 EG tot en met 55 EG) verzetten zich tegen de wettelijke regeling van een lidstaat, zoals die welke in het hoofdgeding aan de orde is, die een in deze lidstaat gevestigde onderneming die een in een andere lidstaat geregistreerd voertuig least, verplicht het in de eerste lidstaat te laten registreren om het aldaar verder te kunnen gebruiken na een termijn die zo kort is, in casu drie dagen, dat hij de nakoming van de opgelegde verplichtingen onmogelijk of overdreven moeilijk maakt. Deze verdragsbepalingen verzetten zich tegen de wettelijke regeling van een lidstaat, zoals die welke in het hoofdgeding aan de orde is, die een in deze lidstaat gevestigde onderneming die een in een andere lidstaat geregistreerd voertuig least, verplicht het in de eerste lidstaat te laten registreren en daaraan een of meer van de volgende voorwaarden verbindt:

– woonplaats- of vestigingsverplichting in de lidstaat van gebruik voor de persoon op wiens naam het voertuig aldaar is geregistreerd, voorzover de leaseonderneming daardoor wordt verplicht een hoofdvestiging in deze lidstaat te hebben of de registratie van het voertuig op naam van de huurder te aanvaarden met de daaruit voortvloeiende beperking van haar rechten op het voertuig;

– de verplichting het voertuig te verzekeren bij een in de lidstaat van gebruik erkende verzekeraar, voorzover deze verplichting impliceert dat de verzekeraar zijn hoofdvestiging in deze lidstaat als staat van oorsprong in de zin van de richtlijnen inzake schadeverzekering moet hebben en aldaar over een officiële vergunning moet beschikken;

– de verplichte technische controle, wanneer het voertuig in de lidstaat van vestiging van de leaseonderneming reeds een technische controle heeft ondergaan, behalve wanneer deze verplichting ertoe strekt na te gaan of het voertuig voldoet aan de voor in de lidstaat van gebruik geregistreerde voertuigen geldende voorwaarden waarvan de naleving niet reeds is gecontroleerd in de lidstaat van vestiging van de leaseonderneming en/of na te gaan of de staat van het voertuig sedert de controle in bedoelde lidstaat niet is verslechterd indien het inmiddels aan het wegverkeer heeft deelgenomen, mits een soortgelijke keuring als voorwaarde geldt voor de registratie in de lidstaat van gebruik van een in die staat vroeger reeds gecontroleerd voertuig;

– de betaling in de lidstaat van gebruik van een op het brandstofverbruik gebaseerde belasting waarvan het bedrag niet evenredig is aan de duur van registratie van het voertuig in deze staat.

De Danske Bilimportører tegen Skatteministeriet (in zaak C-98/05)

In het kader van een koopovereenkomst waarin is bepaald dat de dealer het voertuig overeenkomstig het door de koper beoogde gebruik ervan levert met een registratie en voor een prijs die de door hem vóór de levering betaalde belasting op de registratie van nieuwe motorvoertuigen omvat, valt deze belasting, waarvan het belastbare feit niet die levering, maar de eerste registratie van het voertuig op het nationale grondgebied is, niet onder het begrip belastingen, rechten en heffingen in de zin van artikel 11, A, lid 2, sub a, van de Zesde richtlijn (77/388/EEG) van de Raad van 17 mei 1977 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen der lidstaten inzake omzetbelasting – Gemeenschappelijk stelsel van belasting over de toegevoegde waarde: uniforme grondslag. Deze belasting komt overeen met een door de belastingplichtige van de koper van het voertuig als terugbetaling van in naam en voor rekening van laatstgenoemde gemaakte kosten ontvangen bedrag in de zin van lid 3, sub c, van deze bepaling.

De Danske Bilimportører en Skatteministeriet, Told- og Skattestyrelsen (in zaak C-383/01)

1) Een door een lidstaat zonder binnenlandse productie van motorvoertuigen ingestelde belasting op de registratie van nieuwe motorvoertuigen, zoals die waarin de lov om registreringsafgift af motorkøretøjer (wet betreffende de belasting op de registratie van motorvoertuigen) in de versie van codificatiebesluit nr. 222 van 14 april 1999 voorziet, is een binnenlandse belasting waarvan de verenigbaarheid met het gemeenschapsrecht niet aan artikel 28 EG, maar aan artikel 90 EG, moet worden getoetst.

2) Artikel 90 EG moet aldus worden uitgelegd dat het zich niet verzet tegen een dergelijke belasting.

Ministério Público, António Gomes Valente en Fazenda Pública (in zaak C-393/98)

1) ...

2) Artikel 95, eerste alinea, van het Verdrag staat een lidstaat slechts toe om op gebruikte voertuigen die uit andere lidstaten zijn ingevoerd, een stelsel van belastingheffing toe te passen waaronder de vermindering van de werkelijke waarde van de voertuigen algemeen en abstract wordt berekend op basis van in een wettelijke of bestuursrechtelijke bepaling vastgestelde forfaitaire criteria of tabellen, indien door deze criteria of tabellen wordt gewaarborgd dat de belasting die verschuldigd is, het bedrag van de belasting die nog rust op de waarde van vergelijkbare voertuigen die reeds op het nationale grondgebied zijn geregistreerd, niet, zelfs niet in een klein aantal gevallen, overschrijdt.

Tulliasiamies, en Antti Siilin (in zaak C-101/00)

1) Artikel 95, eerste alinea, EG-Verdrag (thans, na wijziging, artikel 90, eerste alinea, EG) staat een lidstaat toe op uit een andere lidstaat ingevoerde gebruikte voertuigen een stelsel van belastingheffing toe te passen waarbij de belastbare waarde wordt bepaald op basis van de douanewaarde zoals omschreven in de verordeningen (EEG) nr. 2913/92 van de Raad van 12 oktober 1992 tot vaststelling van het communautair douanewetboek, en nr. 2454/93 van de Commissie van 2 juli 1993 houdende vaststelling van enkele bepalingen ter uitvoering van verordening nr. 2913/92, maar verzet zich ertegen dat de belastbare waarde varieert naargelang van het handelsstadium wanneer hier, althans in bepaalde gevallen, uit kan voortvloeien dat de belasting op een ingevoerd gebruikt voertuig hoger is dan de belasting die nog rust op de waarde van een gelijksoortig, reeds op het nationale grondgebied geregistreerd gebruikt voertuig.

2) Artikel 95, eerste alinea, van het Verdrag verzet zich ertegen dat een lidstaat op uit een andere lidstaat ingevoerde gebruikte voertuigen een stelsel van belastingheffing toepast waarbij de belasting op die voertuigen:

– gedurende de eerste zes maanden te rekenen vanaf de registratie of de ingebruikneming van het voertuig, gelijk is aan de belasting op een gelijksoortig nieuw voertuig, en

– van de zevende tot en met de honderdvijftigste maand van gebruik van het voertuig, gelijk is aan de belasting op een gelijksoortig nieuw voertuig, lineair verminderd met een percentage van 0,5% per volledige kalendermaand,

aangezien een dergelijk stelsel van belastingheffing geen rekening houdt met de werkelijke waardevermindering van het voertuig en niet in elke situatie kan waarborgen dat de vastgestelde belasting niet hoger is dan de belasting die nog rust op de waarde van een gelijksoortig, reeds op het nationale grondgebied geregistreerd gebruikt voertuig.

3) Wanneer een lidstaat op uit andere lidstaten ingevoerde gebruikte voertuigen een stelsel van belastingheffing toepast waarin de werkelijke waardevermindering van voertuigen op algemene en abstracte wijze op basis van nationaalrechtelijke criteria is vastgelegd, vereist artikel 95, eerste alinea, van het Verdrag dat dit stelsel van belastingheffing in dier voege wordt opgezet dat, redelijke schattingen die inherent zijn aan een stelsel van dit type daargelaten, iedere discriminerende werking is uitgesloten. Dit vereiste veronderstelt dat de criteria volgens welke de waardevermindering van voertuigen forfaitair wordt berekend, bekend worden gemaakt, en dat de eigenaar van een uit een andere lidstaat ingevoerd gebruikt voertuig de toepassing van een forfaitaire berekening kan aanvechten. Daartoe kan het noodzakelijk zijn dat de eigenschappen van het voertuig worden onderzocht om na te gaan of de erop toegepaste belasting niet hoger is dan de belasting die nog rust op de waarde van een gelijksoortig, reeds op het nationale grondgebied geregistreerd gebruikt voertuig.

4) Een belasting zoals die aan de orde in het hoofdgeding, die in het nationale recht wordt aangeduid als een belasting over de toegevoegde waarde geheven over de motorrijtuigenbelasting, vormt geen belasting over de toegevoegde waarde in de zin van de Zesde richtlijn (77/388/EEG) van de Raad van 17 mei 1977 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen der lidstaten inzake omzetbelasting – Gemeenschappelijk stelsel van belasting over de toegevoegde waarde: uniforme grondslag, in de versie van richtlijn 92/111/EEG van de Raad van 14 december 1992 tot wijziging van richtlijn 77/388 en tot invoering van vereenvoudigingsmaatregelen op het gebied van de belasting over de toegevoegde waarde, en is verenigbaar met artikel 33 van deze richtlijn.

5) Artikel 95, eerste alinea, van het Verdrag verzet zich tegen de heffing van een belasting zoals die aan de orde is in het hoofdgeding, die wordt geheven over de motorrijtuigenbelasting, voorzover het bedrag dat uit hoofde van die belasting wordt geheven over een uit een andere lidstaat ingevoerd gebruikt voertuig hoger is dan het bedrag van de belasting die nog rust op de waarde van een gelijksoortig, reeds op het nationale grondgebied geregistreerd gebruikt voertuig.

Harald Weigel, Ingrid Weigel en Finanzlandesdirektion für Vorarlberg (in zaak C-387/01)

1) De artikelen 39 EG en 12 EG verzetten er zich niet tegen dat een particulier die vanuit een lidstaat naar een andere lidstaat verhuist wegens een verandering van zijn arbeidsplaats en die daarbij zijn voertuig in laatstgenoemde lidstaat invoert, onderworpen wordt aan een verbruiksbelasting zoals de in het hoofdgeding aan de orde zijnde basis-«Normverbrauchsabgabe».

2) Een verbruiksbelasting zoals de in het hoofdgeding aan de orde zijnde basis-«Normverbrauchsabgabe» is een binnenlandse belasting waarvan de verenigbaarheid met het gemeenschapsrecht niet moet worden getoetst aan de artikelen 23 EG en 25 EG, maar aan artikel 90 EG.

3) Artikel 90 EG moet aldus worden uitgelegd dat het zich niet verzet tegen een verbruiksbelasting zoals de in het hoofdgeding aan de orde zijnde basis-«Normverbrauchsabgabe» voorzover zij nauwkeurig de werkelijke waardevermindering van de door een particulier ingevoerde gebruikte motorvoertuigen weerspiegelt en de belasting over ingevoerde gebruikte voertuigen in geen geval hoger is dan de belasting die nog rust op de waarde van vergelijkbare gebruikte motorvoertuigen die reeds op het nationale grondgebied zijn geregistreerd.

4) Artikel 90 EG moet aldus worden uitgelegd dat het eraan in de weg staat dat, in geval van invoer door een particulier van een uit een andere lidstaat afkomstig gebruikt voertuig, een toeslag van 20% wordt geheven op een belasting die de kenmerken vertoont van de in het hoofdgeding aan de orde zijnde basis-«Normverbrauchsabgabe».


XNoot
1

Kamerstukken II 2005/06, 22 112, nr. 394.

XNoot
1

Buiten beschouwing zijn gelaten: uitspraken die (primair) zien op registratiebelasting van auto’s in grensoverschrijdend woon-werkverkeer en van auto’s als deel van boedels bij internationaal verhuizen.

Naar boven