Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30804 nr. 33 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30804 nr. 33 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 oktober 2006
Bijgaand treft u aan de schriftelijke beantwoording van de vragen gesteld door de leden van uw Kamer tijdens de plenaire behandeling van het Belastingplan 2007, reactie op ingediende amendementen en moties (kamerstuk 30 804, nr. 34) en het wijzigingsplan «Paarse Krokodil» (kamerstuk 30 577, nr. 9).
Schriftelijk reactie op gestelde vragen bij de plenaire behandeling van het voorstel van wet houdende wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2007)
Teruggaafregeling inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet
Mevrouw Dezentjé Hamming heeft signalen ontvangen dat de teruggaafregeling voor teveel ingehouden inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet niet soepel zou verlopen. Naar aanleiding daarvan kan ik haar informeren dat de teruggaafregeling conform de daarover gedane toezeggingen en zonder vertraging is uitgevoerd. Concreet hebben 170 000 65-plussers hun teruggaaf vóór 1 september jl. ontvangen. Dat is ongeveer 85% van het totale bestand aan 65-plussers bij wie teveel inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet is ingehouden. Dit percentage is conform het percentage dat eerder was toegezegd. Om in 2006 voor teruggaaf in aanmerking, te komen moesten personen namelijk aan de volgende voorwaarden voldoen:
• hij/zij moest op 31 december 2005 65 jaar of ouder zijn;
• hij/zij moest in 2005 twee of meer inkomstenbronnen hebben waarop de «groene tabel» (tabel voor pensioen- en lijfrenteuitkeringen) is toegepast;
• én hij/zij moest in 2005 in totaal meer dan € 30 015 uit die inkomstenbronnen ontvangen1.
Inmiddels komen bij ons klachten en vragen binnen van mensen die dachten voor een voorschot in aanmerking te komen, maar dat niet hebben ontvangen. Het gaat onder meer om:
• mensen die pas in 2006 65 jaar zijn geworden. Zij vallen niet onder de regeling omdat zij op 31 december 2005 nog geen 65 waren;
• 65-plussers die in 2006 een inkomen hoger hebben dan € 30 015, maar in 2005 onder die grens zaten.
Voor deze mensen geldt dat zij in 2007 alsnog een teruggaaf ontvangen op grond van het reguliere traject. Zij vielen niet onder de toezegging dat terugbetaling vóór 1 september bij voorschot zou plaatsvinden.
Wat betreft de chronisch zieken en gehandicapten wilde ik graag een misverstand tussen de heer Vendrik en mijzelf rechtzetten. In het wetgevingsoverleg van maandag 23 oktober jl. heb ik aangegeven dat het gebruik van de buitengewone uitgavenregeling, te weten 41% van de huishoudens, veel ruimer is dan de specifieke groep chronisch zieken en gehandicapten. De heer Vendrik heeft uit mijn woorden begrepen dat ik gesteld heb dat 41% van de huishoudens in Nederland chronisch ziek of gehandicapt is, dit is uiteraard niet het geval. De regeling voor buitengewone uitgaven is in zijn oorsprong een regeling voor personen met, in relatie tot hun inkomen, hoge zorgkosten. Dit blijkt ook uit het gebruik van de buitengewone uitgavenregeling dat oorspronkelijk rond de 300 000 – 400 000 huishoudens lag. Mede door de fors verbeterde toegankelijkheid van de regeling en de wijzigingen die zijn aangebracht ter compensatie van bijvoorbeeld verborgen kosten en specifieke kosten die samenhangen met een chronische ziekte of handicap is dat aantal opgelopen tot 2,9 miljoen huishoudens in 2006. Dit zijn nu juist feitelijk niet allemaal chronisch zieken en gehandicapten.
Daarnaast heeft de heer Vendrik in het plenaire debat van 25 oktober jl. aangegeven dat slechts 1/7 deel van de kosten die gemoeid zijn met de buitengewone uitgaven afkomstig is van posten die gerelateerd kunnen worden aan chronisch zieken en gehandicapten. Dit is niet juist. Binnen de buitengewone uitgavenregeling zijn de uitgaven die uitgaan boven de drempel van 11,5% aftrekbaar. Deze drempel is ooit ingesteld om te zorgen dat alleen uitgaven die in relatie tot het inkomen«buitengewoon» zijn, in aftrek kunnen komen. De drempel in de buitengewone uitgavenregeling bedraagt macro € 12,5 miljard dat komt grofweg overeen met deze standaardkosten (€ 11,9 miljard). De resterende kosten zoals ook het ouderdoms- en arbeidsongeschiktheidsforfait1 (€ 1,7 miljard), de door de heer Vendrik genoemde kosten die samenhangen met chronische ziekte of handicap (€ 2,8 miljard) en overige uitgaven (€ 1,4 miljard) zijn dus verantwoordelijk voor de feitelijke aftrek van € 5,5 miljard en daarmee de budgettaire kosten van € 1,6 miljard. Probleem hierbij is dat door de praktisch uitvoerbare definitie die gekozen is, een deel van de faciliteiten voor chronisch zieken en gehandicapten helaas ook bereikt wordt door personen die normaal niet als zodanig zouden worden aangemerkt. Een oplossingsrichting hiervoor kan zijn maatwerk meer gericht op chronisch zieken en gehandicapten. Aangezien de Belastingdienst niet geëquipeerd is deze beoordeling te maken ligt een integratie met het WMO-dossier meer voor de hand. Hiermee zullen chronisch zieken en gehandicapten beter bediend kunnen worden met het ter beschikking staande budget.
In het wetgevingsoverleg is toegezegd dat in Brussel nog eens de mogelijkheid van een verlaagd OB-tarief voor onder meer cd-roms voor educatieve doeleinden aan de orde zal worden gesteld. Ik zal dit, de heer Slob vroeg daarnaar, afstemmen met de Minister van OCW.
De heer Irrgang heeft aandacht gevraagd voor mogelijke problemen die kunnen ontstaan door de introductie van een verplichte ondertekening van aangiftes inkomstenbelasting met DigiD waar een belastingplichtige hulp van een maatschappelijk of fiscaal intermediair nodig heeft bij het invullen van zijn aangifte. Voor de aangifte inkomstenbelasting 2006 – in te dienen in de loop van 2007 – zal dit probleem zich niet voordoen. Afgesproken is inmiddels dat die ook nog met de oude pincode ondertekend zal kunnen worden. Afgesproken is ook dat de Gemeenschappelijke Beheersorganisatie (GBO) de DigiD-authenticatievoorziening zal uitbreiden met autorisatievoorzieningen. Naar verwachting kan daarvan bij de aangifte inkomstenbelasting 2007 gebruik worden gemaakt.
Brief VFI over het zogenoemde goededoelentestament
De heer Van der Vlies heeft, naar aanleiding van een brief van de VFI (Vereniging voor Fondswervende Instellingen (brancheorganisatie goede doelen)), aandacht gevraagd voor een in het Belastingplan 2006 opgenomen maatregel ter bestrijding van constructies in de estateplanning. Zoals afgelopen woensdag toegezegd aan de heer Van der Vlies, zal mijn departement met de briefschrijver contact opnemen over deze materie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30804-33.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.