nr. 158
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2007
Met deze brief bied ik u het nationale hitteplan aan.1 Dit hitteplan is tot stand gekomen in samenwerking met een groot aantal
partners: GGD Nederland, het Nederlands Rode Kruis, RIVM, KNMI, ActiZ en het
Landelijke bureau GHOR. De intensieve samenwerking in deze samenstelling is
uniek en heb ik als zeer constructief ervaren.
In deze brief wil ik u schetsen binnen welke bestuurlijke afspraken dit
hitteplan operationeel zal worden. Daarnaast wil ik u informeren over het
vervolg van dit proces.
Naast het hitteplan treft u nog een tweede bijlage bij deze brief aan,
het cahier «de hitte de baas» van het College bouw zorginstellingen
(Cbz).1
Aanleiding
De laatste jaren zijn we regelmatig geconfronteerd met de gevolgen die
een periode van aanhoudende hitte heeft voor de volksgezondheid. Naast sterfte
onder kwetsbare groepen ten gevolge van de hitte is er ook aan aanzienlijke
groep mensen die veel last en ongemak heeft. De kwaliteit van hun leven wordt
in een periode van langdurige hitte aangetast.
Het is van belang dit onderwerp op de maatschappelijke agenda te krijgen
en te houden.
Het gaat om in brede kring het besef te bevorderen dat aanhoudende hitte
een gezondheidsprobleem kan vormen voor kwetsbare groepen. Deze bewustwording
is een noodzakelijke voorwaarde om vervolgens te gaan werken aan het beperken
van de schade en het bijstaan van de mensen die getroffen worden. Dat is de
reden geweest om een conferentie te houden in november 2006 waar is afgesproken
dat er een «nationaal hitteplan» komt. Het resultaat hiervan ligt
nu voor u.
Het nationaal hitteplan
Het nationaal hitteplan richt zich op alle kwetsbare groepen in de samenleving. De zorg voor deze kwetsbare groepen is zeer divers en wordt
op zeer veel plaatsen uitgevoerd.
• Gaat het om instellingsgebonden zorg dan is de gerechtvaardigde
maatschappelijke verwachting dat de zorg ook ten tijde van aanhoudende warmte
voldoet aan de eisen die daaraan gesteld zijn zoals bijvoorbeeld afgesproken
in de indicatoren voor verantwoorde zorg in de sector verpleging en verzorging
en thuiszorg. De zorginstellingen die deze verantwoordelijkheid dragen zullen
zich verder moeten ontwikkelen om aan deze opgave te voldoen, bijvoorbeeld
door lokale afspraken te maken.
• Andere professionele zorgverleners zoals artsen en apothekers zijn
vaak het eerste aanspreekpunt voor hun eigen kring van patiënten. Patiënten
verwachten advies, steun en soms ook behandeling. Het is maatschappelijk van
belang dat deze beroepsgroepen zich voldoende bekend en vertrouwd weten met
de materie om deze rol goed te kunnen vervullen.
• Een groot deel van de hulp aan de kwetsbare groepen die in dit
plan worden beschreven heeft een informeel karakter. Het gaat om mensen die
kwetsbaar zijn maar zelfstandig wonen en veelal informele zorg krijgen. Mantelzorgers
en vrijwilligers spelen een grote rol hierbij en zijn om die reden ook betrokken
in dit hitteplan.
Voor de korte termijn richt het plan zich op: probleembewustzijn bevorderen,
handelingsperspectieven bieden door middel van een richtlijn vocht&voeding
en de handreiking die ActiZ voor zijn leden heeft gemaakt. Zorginstellingen
zijn aan zet om hun eigen hitteplan vorm te geven hierbij geholpen door goede
voorbeelden van andere instellingen die er al liggen. Regionaal leveren GGD’en
een steunpunt waar alle zorgpartijen en burgers terecht kunnen met vragen
over zowel inhoud als proces. Dit betekent dat men daar met vragen of knelpunten
terecht kan. Daarnaast is door het RIVM samen met het KNMI een gefaseerd waarschuwingssysteem
ontwikkeld. Dit zal deze zomer in werking treden.
Op de langere termijn gaat het om: hittebestendig bouwen, klimaatbeheersing
in zorginstellingen en deskundigheidsbevordering.
Zoals ik u ook in het begin van deze brief schetste is dit hitteplan in
samenspraak met veel partners tot stand gekomen. U zult zien in het hitteplan
dat deze partners ook een grote rol spelen in de uitvoering het hitteplan.
Zij zijn uitvoerder van de reguliere gezondheidszorg en een voor de hand liggende
partij om het hitteplan mee te implementeren. Daarmee gaat het hitteplan uit
van de reguliere taken en bevoegdheden zoals geregeld in wetgeving1. VWS vormt in deze een faciliterende en randvoorwaardelijke
partij conform onze reguliere taak.
De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Bussemaker