nr. 46
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 november 2006
Als vervolg op mijn brieven van 3 februari 2004 (Kamerstuk 29 200
XII, nr. 106) en 17 augustus 2004 (Kamerstuk 21 109, nr. 140)
over onder meer mijn beleidsvoornemens op het gebied van landbouwtrekkers
in het verkeer, breng ik u met deze brief op de hoogte van mijn besluiten
over de uitvoering van deze voornemens.
Nederland heeft in 2005 de Europese Richtlijn 2003/37/EG betreffende de
typegoedkeuring van land- en bosbouwtrekkers geïmplementeerd. Deze richtlijn
vereist een registratie dat een trekker behoort tot een type waarvoor typegoedkeuring
is verleend. Een kentekenplicht is hiervoor een voor de hand liggend systeem.
Tevens kan door een kentekenplicht in te voeren, worden voorkomen dat niet-typegoed-gekeurde
trekkers in Nederland tot het verkeer worden toegelaten.
Voor trekkers geldt momenteel een toegestane maximumsnelheid van 25 km
per uur op de openbare weg. Ik heb de consequenties laten onderzoeken van
een aanpassing van de maximaal toegestane rijsnelheid. Uit dat onderzoek is
gebleken dat een hogere maximumsnelheid op gebiedsontsluitingswegen beter
is voor de verkeersveiligheid doordat de snelheidsverschillen tussen verschillende
soorten gemotoriseerd verkeer kleiner worden. Dit is positief voor de verkeersafwikkeling
en doorstroming. Daarom neem ik het principe-besluit om de toegestane maximumsnelheid
voor trekkers die aan belangrijke verkeersveiligheidseisen voldoen, te verhogen
naar 40 km per uur op die wegen waar voor het andere gemotoriseerd verkeer
een maximumsnelheid van hoger dan 50 km per uur geldt. Uit het onderzoek is
ook gebleken dat een verhoging van de maximumsnelheid op wegen binnen de bebouwde
kom ongewenst is, vooral door het feit dat deze wegen ook veel door fietsers
en voetgangers worden gebruikt. Daarom neem ik het principe-besluit om de
toegestane maximumsnelheid voor trekkers op 25 km per uur te laten op die
wegen waar voor het andere gemotoriseerd verkeer een maximumsnelheid van U.
minder dan 50 km per uur geldt.
In Nederland geldt een trekkercertificaat voor jongeren van 16 en 17 jaar
als arbeid met landbouwtrekkers wordt verricht. Ter bevordering van de verkeersveiligheid
wil ik een rijbewijs invoeren voor het besturen van een trekker op de openbare
weg. Het rijbewijs stelt hogere eisen aan de chauffeur dan het huidige trekkercertificaat.
Het rijexamen zal gefaseerd worden ingevoerd.
Gezien het bovenstaande heb ik besloten dat de adequate uitvoering van
Richtlijn 2003/37/EG en de bevordering van de verkeersveiligheid in relatie
tot landbouwtrekkers in Nederland als volgt verder zal worden uitgewerkt:
• Invoering van een kentekenplicht voor alle land- en bosbouwtrekkers
en hun aanhangwagens die gebruik maken van de openbare weg.
• In principe een verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km per
uur voor bepaalde categorieën land- en bosbouwtrekkers die voldoen aan
belangrijke verkeersveiligheidseisen en alleen op wegen waar voor het andere
gemotoriseerd verkeer een maximumsnelheid van hoger dan 50 km per uur geldt.
• Invoering van een rijbewijsplicht voor alle bestuurders van land-
en bosbouwtrekkers van 16 jaar en ouder.
De opstelling en vaststelling van de noodzakelijke regelgeving en de uitvoering
ervan is veelomvattend en de huidige inschatting is dat de nieuwe regelgeving
voor trekkers in de loop van 2009 in werking kan treden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs