nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 2 oktober 2006
De vaste commissie voor Financiën1 ,
belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de
eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop
gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling
van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie,
Tichelaar
De waarnemend griffier van de commissie,
Nava
1
Waarom bevat de begroting van het BTW-compensatiefonds
geen informatie over de relatie tussen de uitgaven van dit fonds en de daarvoor
gepleegde uitnamen uit het Gemeente- en Provinciefonds? Impliceert het feit
dat een lopend onderzoek van Cebeon uitsluitsel moet geven of de gehanteerde
verdeelformule nog steeds juist is, dat er wellicht met terugwerkende kracht
nog correcties zullen plaatsvinden?
Het BTW-compensatiefonds (BCF) is in 2003 budgettair neutraal ingevoerd.
Hierbij is destijds een schatting gemaakt voor de uitname uit het gemeenteen
provinciefonds. Daarbij is tevens vastgelegd dat de groei van het fonds als
gevolg van meer uitbesteden door gemeenten, provincies en kaderwetgebieden
gefinancierd wordt uit de hogere BTW-ontvangsten van het Rijk. Onlangs is
de uitname uit het gemeente- en provinciefonds nagecalculeerd op basis van
realisatiecijfers over 2003. Daarmee is de uitname definitief vastgesteld
op circa 1,5 miljard euro. Dit bedrag zal niet meer worden aangepast en is
daarom ook niet meer opgenomen in de begroting.
Doelstelling was om het onderzoek van Cebeon in het voorjaar van 2006
af te ronden, zodat de nieuwe verdeelformule ook kon worden toegepast voor
de jaren 2006 en 2007. Door tegenvallende respons van gemeenten en provincies
is dit echter niet gelukt. Verwachting is dat eind november de resultaten
van het onderzoek bekend zijn. De nieuwe verdeelformule zal echter niet met
terugwerkende kracht worden ingezet. Tijdens het bestuurlijk overleg van 4 april
jl. is afgesproken voor de jaren 2006 en 2007 de oude verdeelformule te hanteren.
In de meicirculaire 2006 van het gemeente- en provinciefonds is vastgelegd
dat de nieuwe verdeelformule met ingang van 2008 inwerking treedt.
2, 3 en 4
Is becijferd wat de jaarlijkse doelmatigheidswinsten
zijn die zijn toe te schrijven aan invoering van het BTW-compensatiefonds?
Op welke wijze en op welke termijn wordt 25%
reductie van administratieve lasten van het BTW-compensatiefonds gerealiseerd?
Mag op basis van het EIM-rapport geconcludeerd worden dat 25% reductie
van administratieve lasten een meevaller voor het Rijk oplevert van circa
2½ miljoen euro vanwege lagere compensatieverplichtingen?
Op welke wijze wordt de € 9 miljoen ter compensatie
van administratieve lasten aan provincies en gemeenten teruggegeven? Hoe wordt
bewerkstelligd dat de compensatie ook bij die gemeenten terecht komt die de
meeste administratieve lasten hebben? Betekent de door het Rijk verstrekte
compensatie van € 9 miljoen voor administratieve lasten van het
BTW-compensatiefonds dat de invoering van dit fonds niet budgettair neutraal
is voor de schatkist, maar jaarlijks € 9 miljoen kost?
In het Bestuurlijk Overleg financiële verhouding van 4 september
jl. is met de VNG, het IPO en het ministerie van BZK afgesproken om vereenvoudigingen
door te voeren in het BCF, zodat de administratieve lasten met circa 40%
worden gereduceerd. Zo vervalt de uitzondering op personeelsverstrekkingen,
komen de kwartaalopgaven aan de belastingdienst te vervallen en wordt de voorlichting
verbeterd. Op welk moment de vereenvoudigingen kunnen worden ingevoerd is
mede afhankelijk van lopend (bijna afgerond) onderzoek door het onderzoeksbureau
Cebeon. Hiervoor zijn eind 2005 vragenlijsten uitgezet bij gemeenten en provincies.
Door tegenvallende respons zijn de benodigde gegevens later dan gepland bekend
geworden. De uitkomsten van het bestuurlijk overleg en het onderzoek van Cebeon
zullen worden verwerkt in de meicirculaire van 2007.
Het onderzoeksbureau EIM heeft berekend dat de administratieve lasten
als gevolg van het BCF 9 miljoen euro bedragen. Voor de compensatie voor administratieve
lasten is bij de start van het fonds een bedrag van structureel 25 mln. euro
toegevoegd aan het gemeente- en provinciefonds. Op basis van het onderzoek
van EIM is deze vergoeding neerwaarts bijgesteld tot 9 mln. euro. Dit bedrag
is volgens de verdeelformule die is vastgesteld door onderzoeksbureau Cebeon
verdeeld over de gemeenten (deze verdeelformule is beschreven in de circulaire
BTW-compensatiefonds van 16 mei 2003). Het ligt voor de hand dat bij
een reductie van de administratieve lastenverlichting de compensatie voor
deze lasten ook naar beneden wordt bijgesteld. Mochten deze middelen inderdaad
vrijvallen, dan is dat een meevaller.
Doel van de lopende evaluatie van het BTW-compensatiefonds is het definitief
vaststellen van de hoogte van de uitname uit het gemeente- en provinciefonds
en het aanbrengen van vereenvoudigingen rond de uitvoering. In een later stadium
zal de vraag naar de effectiviteit van het fonds aan de orde komen (Kamerstukken
II, 2004–2005, 29 800 G, nr. 1 en 2). Het is aannemelijk dat daarbij
ook zal worden gekeken naar de behaalde doelmatigheidswinsten voor gemeenten
en provincies.
XNoot
1Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), Crone (PvdA), Bakker (D66),
Hofstra (VVD), De Haan (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GL), Halsema (GL),
Kant (SP), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Smits (PvdA), Herben
(LPF), Tichelaar (PvdA), voorzitter, Koopmans (CDA), Van Vroonhoven-Kok (CDA),
Varela (LPF), De Nerée tot Babberich (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot
(VVD), Smeets (PvdA), Heemskerk (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Omtzigt
(CDA), Van Egerschot (VVD), Irrgang (SP) en Willemse-van der Ploeg (CDA).
Plv. leden: Rouvoet (CU), Koenders (PvdA), Dittrich (D66), Balemans (VVD),
Kortenhorst (CDA), Vacature (PvdA), Duyvendak (GL), Van Gent (GL), Vacature
(algemeen), De Krom (VVD), Atsma (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Vacature (LPF),
Noorman-den Uyl (PvdA), Mosterd (CDA), De Vries (CDA), Hermans (LPF), Mastwijk
(CDA), Stuurman (PvdA), Schippers (VVD), Blom (PvdA), Douma (PvdA), De Vries
(VVD), De Pater-van der Meer (CDA), Van Beek (VVD), Gerkens (SP) en Rambocus
(CDA).