30 800 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007

nr. 47
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 november 2006

Met deze brief informeer ik u over het besluitvormingsproces rondom de Regeling eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen (hierna: regeling). Met deze regeling help ik gemeenten met een financiële bijdrage om de barrièrewerking van het spoor in stedelijk gebied te verminderen of op te heffen. Ik richt me daarbij op bestaande plannen die net dat laatste financiële zetje nodig hadden. In de begroting van Verkeer en Waterstaat is hiervoor een bedrag van € 300 miljoen opgenomen.

De regeling is een groot succes. Ik heb meer dan 100 aanvragen ontvangen van gemeenten die plannen hebben om de barrière werking van het spoor te verminderen en de stedelijke bereikbaarheid te vergroten.

Om alle gemeenten een gelijke kans te geven heb ik een transparant en objectief beoordelingsproces ontworpen en doorlopen. Dit betekent onder meer dat ik ieder plan door meerdere onafhankelijke experts heb laten beoordelen en toetsen. Daarnaast heeft een onafhankelijke tenderboard van deskundigen op juridisch, financieel en bestuurlijk terrein het proces begeleid en getoetst. Het eindoordeel van deze tenderboard is dat het beoordelingsproces zorgvuldig is doorlopen en alle gemeenten gelijk zijn behandeld.

Randvoorwaarden in de regeling

De spelregels om voor een bijdrage in aanmerking te komen waren voor iedereen van tevoren bekend en zijn opgenomen in de regeling. Daardoor wisten alle gemeenten van tevoren waar zij aan moesten voldoen.

Het gaat onder meer om de volgende randvoorwaarden:

• Het project moet gericht zijn op het opheffen of verminderen van de barrièrewerking die wordt veroorzaakt door het spoor.

• De eenmalige uitkering zal ten hoogste 25% van de totale investeringskosten tot een maximum van € 40 miljoen per project bedragen. Dit betekent dat de gemeente zelf verantwoordelijk is voor de overige benodigde middelen. Dit kan door een eigen gemeentelijke bijdrage, een bijdrage van de provincie, van andere overheden of van private partijen. Indien er geen aantoonbaar financieel dekkend plan ligt voor de dekking van de overige investeringskosten, komt de gemeente niet in aanmerking voor een bijdrage uit dit budget.

• De bijdrage die na een positief beoordelingsproces wordt toegekend is een lump sum bijdrage. Dit betekent dat een gemeente, indien het project duurder wordt, geen extra geld aan VenW kan vragen. Indien de investeringskosten lager uitvallen is dit voordeel voor de gemeente.

• Projecten of onderdelen van projecten die al zijn opgenomen in het MIT of programma’s in het MIT (bijvoorbeeld het programma Kleine stations of Programma Verbetering Veiligheid Overwegen) komen niet voor een bijdrage in aanmerking. Dit om te voorkomen dat projecten dubbel worden gesubsidieerd met middelen uit mijn begroting.

Resultaat

Uiteindelijk heb ik 61 projecten dat laatste zetje kunnen geven door een financiële bijdrage. Het gaat om allerlei soorten projecten: de aanleg van nieuwe tunnels onder het spoor om woonwijken beter met elkaar te verbinden, het amoveren van ongebruikte emplacementen en het ontwikkelen van een woonwijk op die plek, voetgangersbruggen, fietstunnels, het verdiept aanleggen van het spoor of het opheffen van bestaande gelijkvloerse kruisingen gecombineerd met het vervangen door een tunnel.

In essentie gaat het om gemeentelijke plannen die gebiedsontwikkeling stimuleren en de stedelijke bereikbaarheid ten goede komen, waarbij ze de de inpassing en veiligheid van het spoor verbeteren en de barrièrewerking van het spoor verminderen.

In de bijlage heb ik in alfabetische volgorde een overzicht van gemeenten bijgevoegd die een bijdrage voor hun project ontvangen. Over de hoogte van de bijdragen wil ik geen uitspraken doen, daar diverse gemeenten bezig zijn met de voorbereiding van hun aanbesteding. Dat wil ik niet doorkruisen door nu openbaar te maken welke middelen zij beschikbaar hebben.

Het is nu aan de gemeenten om hun plannen te realiseren. Ik heb hen gestimuleerd met een forse bijdrage in de financiële middelen. Nu zijn de gemeenten aan zet om de projecten ten uitvoer te brengen. In 2007 zal de regeling worden geëvalueerd. Het is aan mijn opvolger om te bezien in hoeverre de regeling dan een vervolg dient te krijgen. Hierbij zal uiteraard rekening moeten worden houden met de dan beschikbare middelen in de Rijksbegroting.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

BIJLAGE

Nr.GemeenteNaam project
1AchtkarspelenRondweg Buitenpost
2AlmereAlmere Buiten
3Alphen aan de RijnSpooronderdoorgang ihkv herontwikkeling stationsomgeving.
4AmsterdamSciencepark-ontsluiting naar A10
5ArnhemTunnel de Laar Schuytgraaf-Zuid
6ArnhemOnderdoorgang Dordrechtweg-Schuytgraaf Noord
7Bergen op ZoomAugustapolder
8BeverwijkPasserelle Stationsplein-Scheg-Parallelweg/fietstunnel
9BoskoopFietstunnel
10BoxmeerFietstunnel
11Den HaagPlanonderdoorgang Valliantlaan «De Put»
12Den Bosch/VughtRandweg ’s-Hertogenbosch-Vught en onderdoorgang aansluiting Vught noord
13DeurneMasterplan Spoorzone
14DeventerAanleg oostelijke ontsluiting bedrijvenpark A1
15EnschedeEuregioweg
16EnschedeFiets/voetgangerstunnel onder Centraal Station Enschede
17FranekeradeelKruising rondweg Franeker met spoor
18Geldrop-MierloSpoorzone Geldrop
19GoesKern Goes
20HarenSpooronderdoorgang Haren
21HeerhugowaardVerkeerstunnel onder spoorlijn A-dam-Den Helder
22HeilooOndertunneling spooroverweg Vennewatersweg
23HelmondSpoorknoop Helmond Centraal
24HengeloOnderdoorgang station Hengelo
25HoogeveenVoetgangerstunnel onder het spoor
26Hoogezand-SappemeerWoldweg
27Hoogezand-SappemeerKieldiep west tracé
28Hoogezand-SappemeerKerkstraat
29Hoogezand-SappemeerKalkwijk
30Hoogezand-SappemeerBestemmingsplan De Vosholen
31Hoogezand-SappemeerKlinkertunnel
32Hoogezand-SappemeerKleinemeersterstraat-Borgercompagniesterstraat
33HoutenVoet/fietsbrug Vijfwal
34HoutenHouten Castellum
35HoutenHouten Centrum
36KapelleSpooronderdoorgang
37LeerdamOntwikkeling nieuwe woonwijk Leerdam West West
38LelystadOnderdoorgang spoordijk
39MaassluisVerkeerstunnel Mozartlaan t.b.v. ontsluiting «het balkon»
40MaassluisLangzaam verkeerstunnel Maassluis-West t.b.v. ontsluiting «het balkon»
41NunspeetTunnel Eperweg
42OldenzaalStationspark Oldenzaal Centraal
43OudewaterSpooronderdoorgang Papekop
44OverbetuweLangzaamverkeerstunnel rijksweg noord
45OverbetuweElst centraal: Tunnel Aamsestraat en Passerelle
46RaalteOnderdoorgang spoor
47Rijssen-HoltenTunnel verlengde Holterstraatweg
48RotterdamParkstad
49RotterdamVierhavensstrip
50SliedrechtOnderdoorgang, langzaam en HOV verkeer
51SteenwijkerlandLoopbrug over spoor steenwijk, traverse
52TilburgSpoorzone
53TilburgFiets/voetgangerstunnel in Tilburg west, Academielaan
54UtrechtLangzaamverkeersverbinding bij Utrecht cs
55UtrechtVaartse Rijn
56VlaardingenTunnel marathonweg
57WaddinxveenOnderdoorgang verlegde dreef
58ZaanstadZaanstad Verbonden
59ZeevangSpoortunnel Oosthuizen
60ZutphenAanleg fiets/voettunnel tussen de binnenstad en De Mars
61ZwolleStadshagen I en II
Naar boven