30 800 A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007

nr. 17
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 oktober 2006

Op basis van de toezegging bij de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) 2006 op 12 december 2005 (Kamerstuk 30 300 A, nr. 50), informeer ik u hierbij over de stand van zaken bij de aanpak van het knelpunt op de A27 bij Gorinchem en de mogelijkheden om de problematiek eerder op te lossen.

De problematiek van de brug en het knooppunt Gorinchem wordt bestudeerd in de planstudie A27 Utrecht (Lunetten)-Hooipolder. Op dit moment wordt de startnotitie opgesteld, die begin 2007 ter visie zal worden gelegd. Op basis van de korte procedure is het Tracébesluit voorzien in 2009 en de afronding van de procedures om de realisatie te kunnen starten is voorzien in 2011. De geplande realisatie van capaciteitsuitbreiding van de A27 is in het MIT 2007 voorzien in de periode 2013–2018. Tijdens de planstudie zal ook aandacht worden besteed aan de afstemming met de planstudie Uiterwaardvergraving Bedrijventerrein Avelingen in het kader van de PKB Ruimte voor de Rivier.

De A27 is in de Nota Mobiliteit aangemerkt als tolproject voor gedeeltelijke financiering van de capaciteitsuitbreiding. De regionale partners en het Rijk hebben gezamenlijk met de Stichting A27 een haalbaarheidsstudie tol uitgevoerd. Uit de studie blijkt dat tol verkeerskundig en financieel kansrijk is. Mede door de tolinkomsten kan de financiering van het project worden geregeld. Met de regio wordt besproken of additionele opbrengsten van tol/versnellingsprijs eveneens ingezet kunnen worden voor de snellere aanpak van het knelpunt Gorinchem.

Om het knelpunt Gorinchem inclusief de brug over de Merwede zo snel mogelijk aan te pakken moet duidelijk zijn welke oplossing voor de trajectonderdelen van de A27 ten noorden en zuiden van de knelpunt Gorinchem wordt gekozen. Daarvoor is de tracéwetprocedure opgestart. Duidelijk is inmiddels dat alleen capaciteit toevoegen bij de Merwedebrug de problemen alleen maar verplaatst. Wel bestaat de mogelijkheid om het traject tussen de verzorgingsplaats Scheiwijk en de aansluiting Werkendam, waaronder de Merwedebrug, eerder te bouwen. De bouwtijd van dit traject vergt rond de drie jaar. Indien in 2011 wordt gestart met de realisatie van dit traject is het knelpunt op de brug over de Merwede in 2014 opgelost. Dit betekent een versnelling van vier jaar. De problemen op de overige delen van de A27 Lunetten-Hooipolder kunnen in 2018 zijn opgelost.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

Naar boven