30 673
Wijziging van de Wet sociale werkvoorziening in verband met een betere realisering van de met die wet beoogde doelen

nr. 29
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 december 2007

Met deze brief informeer ik u over het maatregelenbeleid 2007 betreffende de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wsw (Kamerstukken 30 673) ligt momenteel ter behandeling bij de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Indien de Eerste Kamer instemt met dit wetsvoorstel treedt per 1 januari 2008 de wetswijziging Wsw in werking evenals een wijziging van het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken en een nieuwe Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2008.

Met de wetswijziging Wsw wordt een onrechtmatige uitvoering niet langer gesanctioneerd door het opleggen van maatregelen, maar zijn andere prikkels «ingebouwd» om tot een rechtmatige uitvoering te komen. Voor het vergoedingsjaar 2007 is er echter de situatie dat zowel de prikkels uit het «oude» regime (achteraf opleggen van maatregelen) als de prikkels uit het «nieuwe» regime van toepassing zijn. Dit acht ik niet wenselijk. Daarom zie ik ten aanzien van de verleende Wsw-subsidie voor het uitvoeringsjaar 2007 af van het sanctioneren van rechtmatigheidstekortkomingen, en stel de Wsw-subsidie voor het uitvoeringsjaar 2007 alleen lager vast wanneer er sprake is van onderrealisatie, zijnde een tekort aan gerealiseerde Wsw-plaatsen t.o.v. het aantal toegekende Wsw-plaatsen.

Bij de subsidievaststellingen over de laatste jaren blijkt dat er hoofdzakelijk – en in een afnemende mate – sprake is van rechtmatigheidstekortkomingen als gevolg van het niet tijdig indienen van verzoeken tot herindicatie én van verwijtbare onderrealisatie begeleid werken. Onderstaand maak ik u op deze onderdelen mijn afwegingen kenbaar.

Niet tijdig indienen verzoek herindicatie

In de gewijzigde Wsw is geregeld dat het Wsw-macrobudget wordt verdeeld op basis van het aantal Wsw-geïndiceerden. Wanneer een Wsw-werknemer niet in het bezit is van een geldige (her)indicatie telt deze niet mee bij de verdeling van het budget. Gemeenten die in 2007 het herindicatieproces niet goed op orde hadden, ondervinden hiervan de nadelige gevolgen bij de verdeling van het macrobudget voor 2009. Wanneer ik deze rechtmatigheidstekortkoming ook betrek bij de subsidievaststelling 2007 betekent dit dat de uitvoering dubbel wordt gesanctioneerd.

Verwijtbare onderrealisatie begeleid werken

In de gewijzigde Wsw is op dit onderdeel de negatieve prikkel van een maatregel vervangen door een bonussystematiek. Gemeenten ontvangen een bonus voor het aantal in 2007 gerealiseerde begeleid werkenplekken. Uitvoerders die tekortschieten in het realiseren van begeleid werkenplekken ontvangen zodoende geen/weinig bonus. Bij de subsidievaststelling 2007 zie ik zodoende af van het opleggen van maatregelen op dit onderdeel.

Op grond van mijn toelichting moge duidelijk zijn dat het gedogen van bedoelde tekortkomingen een uitzonderlijke en afgebakende situatie betreft. Ik heb de overtuiging dat mijn besluit hiermee in lijn is met het in de nota «Gedogen in Nederland» (Kamerstukken II, 1996–1997, 25 085, nrs. 1–2) vastgelegde kader.

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. Aboutaleb

Naar boven