nr. 29
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2007
Met deze brief informeer ik u over het maatregelenbeleid 2007 betreffende
de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het wetsvoorstel tot wijziging van de
Wsw (Kamerstukken 30 673) ligt momenteel ter behandeling bij de Eerste
Kamer der Staten-Generaal. Indien de Eerste Kamer instemt met dit wetsvoorstel
treedt per 1 januari 2008 de wetswijziging Wsw in werking evenals een
wijziging van het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken
en een nieuwe Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken
2008.
Met de wetswijziging Wsw wordt een onrechtmatige uitvoering niet langer
gesanctioneerd door het opleggen van maatregelen, maar zijn andere prikkels «ingebouwd»
om tot een rechtmatige uitvoering te komen. Voor het vergoedingsjaar 2007
is er echter de situatie dat zowel de prikkels uit het «oude»
regime (achteraf opleggen van maatregelen) als de prikkels uit het «nieuwe»
regime van toepassing zijn. Dit acht ik niet wenselijk. Daarom zie ik ten
aanzien van de verleende Wsw-subsidie voor het uitvoeringsjaar 2007 af van
het sanctioneren van rechtmatigheidstekortkomingen, en stel de Wsw-subsidie
voor het uitvoeringsjaar 2007 alleen lager vast wanneer er sprake is van onderrealisatie,
zijnde een tekort aan gerealiseerde Wsw-plaatsen t.o.v. het aantal toegekende
Wsw-plaatsen.
Bij de subsidievaststellingen over de laatste jaren blijkt dat er hoofdzakelijk –
en in een afnemende mate – sprake is van rechtmatigheidstekortkomingen
als gevolg van het niet tijdig indienen van verzoeken tot herindicatie én
van verwijtbare onderrealisatie begeleid werken. Onderstaand maak ik u op
deze onderdelen mijn afwegingen kenbaar.
Niet tijdig indienen verzoek herindicatie
In de gewijzigde Wsw is geregeld dat het Wsw-macrobudget wordt verdeeld
op basis van het aantal Wsw-geïndiceerden. Wanneer een Wsw-werknemer
niet in het bezit is van een geldige (her)indicatie telt deze niet mee bij
de verdeling van het budget. Gemeenten die in 2007 het herindicatieproces
niet goed op orde hadden, ondervinden hiervan de nadelige gevolgen bij de
verdeling van het macrobudget voor 2009. Wanneer ik deze rechtmatigheidstekortkoming
ook betrek bij de subsidievaststelling 2007 betekent dit dat de uitvoering
dubbel wordt gesanctioneerd.
Verwijtbare onderrealisatie begeleid werken
In de gewijzigde Wsw is op dit onderdeel de negatieve prikkel van een
maatregel vervangen door een bonussystematiek. Gemeenten ontvangen een bonus
voor het aantal in 2007 gerealiseerde begeleid werkenplekken. Uitvoerders
die tekortschieten in het realiseren van begeleid werkenplekken ontvangen
zodoende geen/weinig bonus. Bij de subsidievaststelling 2007 zie ik zodoende
af van het opleggen van maatregelen op dit onderdeel.
Op grond van mijn toelichting moge duidelijk zijn dat het gedogen van
bedoelde tekortkomingen een uitzonderlijke en afgebakende situatie betreft.
Ik heb de overtuiging dat mijn besluit hiermee in lijn is met het in de nota «Gedogen
in Nederland» (Kamerstukken II, 1996–1997, 25 085, nrs. 1–2)
vastgelegde kader.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. Aboutaleb