30 656
Regels omtrent een basisregister van ondernemingen en rechtspersonen (Handelsregisterwet 200.)

nr. 7
NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 19 december 2006

Het voorstel van wet wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 3, vierde lid, vervalt «waar mogelijk».

B

Artikel 10 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het tweede lid, onderdeel a, komt te luiden:

a. het burgerservicenummer, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer, of bij het ontbreken daarvan het geslacht, de geboorteplaats en het geboorteland;.

2. Het derde lid, onderdeel e, onder 1°, eerste gedachtenstreepje, komt te luiden:

– het burgerservicenummer, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer, of bij het ontbreken daarvan het geslacht, de geboorteplaats en het geboorteland,.

C

Artikel 28 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het eerste lid komt te luiden:

1. De in artikel 10, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, onderdeel e, onder 1°, eerste gedachtestreepje, en artikel 16, eerste lid, genoemde gegevens kunnen door een bestuursorgaan worden ingezien.

2. Het tweede lid vervalt onder vernummering van het derde en vierde lid tot het tweede en derde lid.

3. Aan artikel 28, derde lid (nieuw), wordt, onder vervanging van de punt aan het einde van onderdeel i in een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

j. de Consumentenautoriteit, voor de uitvoering van haar taken.

D

Artikel 29 vervalt.

E

Artikel 48, eerste volzin, komt te luiden: Een kamer draagt na overleg met de andere kamers zorg voor een procedure voor de behandeling van klachten over de uitvoering van deze wet.

F

Na artikel 50 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 50A

Een kamer is bevoegd de betaling van een vergoeding of bijdrage af te dwingen door het uitvaardigen van een dwangbevel.

G

Artikel 53 wordt gewijzigd als volgt:

1. Onderdeel B vervalt.

2. Na onderdeel E wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

Ea

Artikel 42 vervalt.

H

Na artikel 55 worden de volgende artikelen ingevoegd:

Artikel 55A

In de artikelen 77, 188 en 394, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 2, tweede lid, van de Wet op de formeel buitenlandse vennootschappen wordt telkens «die overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de Handelsregisterwet 1996 bevoegd is» vervangen door: die overeenkomstig artikel 18, zesde en zevende lid, van de Handelsregisterwet 200. bevoegd is tot inschrijving.

Artikel 55B

In artikel 235, eerste lid, onderdeel B, van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek wordt «de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: de Handelsregisterwet 200..

Artikel 55C

In artikel 311, eerste lid, onderdeel b, van het Wetboek van Koophandel wordt «in de zin van de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: in de zin van de Handelsregisterwet 200..

Artikel 55D

In artikel 3, vierde lid, van de Wet documentatie vennootschappen wordt «artikel 15, tweede lid, van de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: artikel 28, vierde lid, van de Handelsregisterwet 200..

Artikel 55E

In artikel 7, eerste lid, van de Uitvoeringswet verordening Europese coöperatieve vennootschap, artikel 6, eerste lid, van de Uitvoeringswet verordening Europese vennootschap en artikel 2 van de wet van 28 juni 1989, houdende uitvoering van de Verordening nr. 2137/85 van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 juli 1985 tot instelling van Europese economische samenwerkingsverbanden (PbEG L 199/1) (Stb. 245) wordt «artikel 2 van de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: artikel 2 van de Handelsregisterwet 200..

Artikel 55F

In de artikelen G 1, derde lid, onderdeel b, G 2, derde lid, onderdeel b, en G 3, derde lid, onderdeel b, van de Kieswet wordt telkens «artikel 2 van de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: artikel 2 van de Handelsregisterwet 200..

Artikel 55G

In artikel 3, onderdeel b, van de Wet nationaliteit zeeschepen in rompbevrachting wordt «in de zin van de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: in de zin van de Handelsregisterwet 200..

Artikel 55H

In artikel 1, derde lid, van de Uitvoeringswet Visserijverdrag 1967 wordt «een nevenvestiging als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: een nevenvestiging als bedoeld in artikel 1, onderdeel l, van de Handelsregisterwet 200..

Artikel 55I

In artikel 45, eerste lid, onderdeel f, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 45, eerste lid, onderdeel f, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 54, derde lid, onderdeel f, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen, artikel 64, eerste lid, onderdeel f, van de Wet werk en bijstand en artikel 40, eerste lid, onderdeel f, van de Wet werk en inkomen kunstenaars wordt «op grond van de Handelsregisterwet 1996 vastgestelde vergoeding» vervangen door: op grond van de Handelsregisterwet 200. vastgestelde vergoeding.

I

Na artikel 62 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 62A

Indien het voorstel van wet, houdende regels inzake de volledige liberalisering van de postmarkt en de garantie van de universele postdienstverlening (Postwet 20..) (Kamerstukken II 2005/06, 30 536) later in werking treedt dan dit wetsvoorstel, wordt in de Postwet «een nevenvestiging heeft in de zin van artikel 3, eerste lid, van de Handelsregisterwet 1996» vervangen door: een vestiging heeft als bedoeld in artikel 1, onderdeel j, van de Handelsregisterwet 200..

TOELICHTING

I. ALGEMEEN

Deze nota van wijziging bevat geen grote beleidsinhoudelijke wijzigingen, maar beoogt in de eerste plaats een optimale aansluiting te bereiken tussen enerzijds het voorliggende wetsvoorstel en het Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997 (Kamerstukken II 2005/06, 30 857, nrs. 1–3, hierna: wetsvoorstel wijziging Wet KvK). Daarnaast worden enkele aanpassingen in het wetsvoorstel voorgesteld in verband met het Wetsvoorstel algemene bepalingen burgerservicenummer (Kamerstukken 30 312). Tot slot bevat deze nota van wijziging, in aanvulling op de reeds in hoofdstuk 11 van het wetsvoorstel opgenomen wijzigingen, een aanpassing van een aantal verwijzingen naar de Handelsregisterwet 1996 in andere wetten. De verwijzingen kunnen voor het overgrote deel worden omgezet in verwijzingen naar dit wetsvoorstel. Op deze wijze wordt bereikt dat niet een afzonderlijk wetsvoorstel voor de invoering van voorliggend wetsvoorstel behoeft te worden gemaakt. De omvang en de complexiteit van de wijzigingen rechtvaardigt niet een afzonderlijk wetsvoorstel.

II. ONDERDELEN

Onderdeel A

Met de voorgestelde wijziging van artikel 3 van het wetsvoorstel wordt wat betreft de terminologie beter aangesloten bij artikel I, onderdeel Y, van het wetsvoorstel wijziging wet KvK, dat artikel 28 van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997 wijzigt.

Onderdeel B, C en D

Met de voorgestelde wijziging wordt artikel 10 van het wetsvoorstel aangepast aan de terminologie van het Wetsvoorstel algemene bepalingen burgerservicenummer (Kamerstukken 30 312), dat thans bij de Eerste Kamer aanhangig is. In lijn met dit wetsvoorstel wordt artikel 28 van het wetsvoorstel aangepast en artikel 29 van het wetsvoorstel geschrapt. Hiermee wordt bereikt dat, in lijn met het Wetsvoorstel algemene bepalingen burgerservicenummer, het burgerservicenummer voor alle bestuursorganen in te zien is in het handelsregister. In dit verband wordt ook verwezen naar paragraaf 2.2 van de nota naar aanleiding van het verslag.

Daarnaast wordt het derde lid van artikel 28 aangepast. Met ingang van 29 december 2006 treedt de Wet handhaving consumentenbescherming in werking op grond waarvan de Consumentenautoriteit wordt belast met toezicht op en handhaving van bepalingen op het gebied van consumentenbescherming. In dit onderdeel wordt voorgesteld dat de Consumentenautoriteit een verzoek kan doen tot rangschikking van gegevens naar natuurlijke personen in het kader van de uitvoering van de haar opgedragen taken. De Consumentenautoriteit zal, na inwerkingtreding van het wetsvoorstel «Aanpassing van de boeken 3 en 6 van het Burgerlijk Wetboek en andere wetten aan de richtlijn betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt», ook gaan toezien op oneerlijke handelspraktijken. Met name voor dit toezicht is het van belang dat de Consumentenautoriteit kan zoeken op natuurlijke personen in het handelsregister. Vaak zullen oneerlijke handelspraktijken afkomstig zijn van één of meer personen, die hiervoor gebruik maken van verschillende ondernemingen of rechtspersonen.

Onderdeel E

In artikel I, onderdeel Ay, van het wetsvoorstel wijziging wet KvK, dat betrekking heeft op artikel 54a, eerste lid, onderdeel d, van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997, wordt geregeld dat klachten zorgvuldig worden behandeld. In voorliggend wetsvoorstel is een verdergaande regeling over de behandeling van klachten opgenomen, waarbij is voorgeschreven dat de procedure beschreven in de afdeling 9.3 van de Algemene wet bestuursrecht moet worden gevolgd. Met de voorgestelde wijziging van artikel 48 van voorliggend wetsvoorstel wordt expliciet gemaakt dat deze verdergaande voorschriften alleen gelden voor taken van een kamer van koophandel op het gebied van het handelsregister, en niet gelden voor andere taken van de kamers van koophandel.

Onderdeel F

Het voorgestelde artikel 50A is in lijn met artikel I, onderdeel Ai, van het wetsvoorstel wijziging Wet KvK, dat artikel 41 van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997 aanpast aan de bepalingen over bestuurlijke geldschulden in de vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht.

Onderdeel G

In artikel V van het wetsvoorstel wijziging Wet KvK, dat inhoudt dat artikel 32 van de Wet op de kamers van koophandel en fabrieken 1997 vervalt op het moment dat het voorliggende wetsvoorstel in werking treedt, heeft deze wijziging geen betekenis meer en kan daarom vervallen. Ook artikel 42 van de Wet KvK heeft op dit moment geen betekenis meer, en om deze reden wordt voorgesteld ook dit artikel te laten vervallen.

Onderdeel H

In dit onderdeel worden verwijzingen naar de Handelsregisterwet 1996 in andere wetten vervangen door verwijzingen naar het wetsvoorstel. Het betreft een technische omzetting, die geen inhoudelijke gevolgen voor de betrokken wetten heeft.

In het voorgestelde artikel 55A wordt in diverse wetten, waaronder Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, verwezen naar de bevoegde kamer. Omdat in het voorliggende wetsvoorstel de bevoegdheid per kamer beperkt is tot inschrijving, en niet meer bepaald is bij welke kamer opgave moet worden gedaan, is dit in de betreffende wetten gespecificeerd. Materieel blijft de betekenis hetzelfde, namelijk dat door deze verwijzing duidelijk is welke kamer van koophandel bevoegd is.

In het voorgestelde artikel 55D wordt een verwijzing naar de Handelsregisterwet 1996 vervangen door een verwijzing naar het wetsvoorstel. Door een eerdere wijziging van artikel 15 van de Handelsregisterwet 1996 is de thans in de Wet documentatie vennootschappen opgenomen verwijzing achterhaald. Het tweede lid van artikel 15, waarnaar wordt verwezen, is inmiddels omgenummerd tot het vierde lid van artikel 15. Om deze reden wordt in artikel 55D niet verwezen naar artikel 22, eerste lid, van het wetsvoorstel, maar naar artikel 28, vierde lid, van het wetsvoorstel.

Onderdeel I

In het wetsvoorstel is een samenloopbepaling opgenomen, die verband houdt met de Postwet. In de Postwet is een verwijzing opgenomen naar de Handelsregisterwet 1996. In het wetsvoorstel voor een nieuwe Postwet (Kamerstukken II 2005/06, 30 536, nrs. 1–3) komt deze verwijzing niet meer voor. Omdat niet op voorhand vaststaat dat de Postwet al zijn vervangen door het wetsvoorstel voor een nieuwe Postwet op het moment dat voorliggend wetsvoorstel in werking treedt, is in een samenloopbepaling voorzien in de wijziging van de Postwet.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

C. E. G. van Gennip

Naar boven