Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30600 nr. 8 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 30600 nr. 8 |
Ontvangen 18 januari 2007
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
In de aanhef wordt de tekst beginnende met «verordening nr. (....)» en eindigende met «ten aanzien van chemische stoffen (PbEU...)» vervangen door: verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PbEU L 396), alsmede Richtlijn 2006/121/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 tot wijziging van Richtlijn 67/548/EEG van de Raad betreffende de aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen inzake de indeling, de verpakking en het kenmerken van gevaarlijke stoffen teneinde deze aan te passen aan Verordening (EG) nr. 1907/2006 inzake de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen (PbEU L 396).
In artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1, wordt de tekst beginnende met «verordening nr. (...)» en eindigende met «(PbEU...)» vervangen door: verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PbEU L 396).
Artikel 9.2.2.1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt: of krachtens.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
3. Onze Minister kan omtrent in een maatregel krachtens het eerste lid geregelde onderwerpen nadere regels stellen.
Artikel 9.3.3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste en tweede lid komen te luiden:
1. Het is verboden te handelen in strijd met de volgende bepalingen van de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen: de artikelen 5, 7, derde lid, 8, tweede lid, 9, vierde en zesde lid, 14, eerste, zesde en zevende lid, 31, eerste, tweede, derde, zevende en negende lid, 32, eerste en derde lid, 33, 34, 35, 37, vierde tot en met zevende lid, 38, eerste, derde en vierde lid, 39, eerste en tweede lid, 40, derde en vierde lid, 50, vierde lid, 55, 56, eerste en tweede lid, 60, tiende lid, 65 en 67, eerste lid.
2. Het is eveneens verboden te handelen in strijd met de volgende bepalingen van de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen: de artikelen 6, eerste en derde lid, 7, eerste, tweede en vijfde lid, 9, tweede lid, 11, eerste lid, 13, eerste, derde en vierde lid, 17, eerste lid, 18, eerste lid, 19, eerste lid, 22, eerste, tweede en vierde lid, 24, tweede lid, 25, eerste en tweede lid, 26, eerste en derde lid, 30, eerste, tweede, derde en vierde lid, 31, vijfde en achtste lid, 32, tweede lid, 36, 37, tweede en derde lid, 41, vierde lid, 46, tweede lid, 49, 50, tweede en derde lid, 61, eerste en derde lid, 63, derde lid, 66, eerste lid, 105 en 113, eerste en derde lid.
2. In het derde lid wordt «artikel 125» vervangen door: artikel 126.
Artikel XI, eerste lid, komt te luiden:
1. Indien voor het tijdstip van plaatsing van deze wet in het Staatsblad de tekst van de verordening nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PbEU L 396), opnieuw integraal in het Publicatieblad van de Europese Unie wordt geplaatst, brengt Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de aanhef van deze wet en de in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer opgenomen omschrijving van «de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» hiermee in overeenstemming.
Met de onderhavige wijziging van de aanhef van het wetsvoorstel worden de aanhalingen van de REACH-verordening en van de richtlijn tot wijziging van richtlijn 67/548/EEG in overeenstemming gebracht met het definitieve opschrift van die verordening en van die richtlijn, zoals die gepubliceerd zijn in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006.
Met de onderhavige wijziging van artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1, wordt in de omschrijving van het begrip «EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» de aanhaling van de REACH-verordening in overeenstemming gebracht met het definitieve opschrift van de verordening, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006.
In afwijking van het bij dit wetsvoorstel gehanteerde uitgangspunt dat de bepalingen van de WMS ongewijzigd naar de WM worden overgeheveld, is in het wetsvoorstel in artikel 9.2.2.1 een kleine aanpassing ten opzichte van artikel 24 van de WMS aangebracht. Artikel 9.2.2.1 is het overgehevelde artikel 24 uit de WMS. In afwijking van artikel 24 WMS is in het eerste lid van artikel 9.2.2.1 van het wetsvoorstel een mogelijkheid tot subdelegatie (krachtens algemene maatregel van bestuur (hierna: amvb)) opgenomen.
In het tweede lid van artikel 9.2.2.1 zijn de onderwerpen aangegeven, ten aanzien waarvan in ieder geval op grond van het eerste lid bij of krachtens amvb regels kunnen worden gesteld. In het tweede lid is echter bij de meeste onderwerpen aangegeven welke onderdelen van die onderwerpen in de maatregel moeten worden geregeld. Daarmee wordt bedoeld de amvb.
Met de voorgestelde wijziging wordt beoogd artikel 9.2.2.1 alsnog met artikel 24 van de WMS in overeenstemming te brengen. Hiermee wordt mogelijke onduidelijkheid over de reikwijdte van artikel 9.2.2.1 uit het wetsvoorstel voorkomen. De voorgestelde wijziging van artikel 9.2.2.1 heeft als voordeel dat voor uitvoeringsregelingen, gebaseerd op artikel 24, derde lid, van de WMS geen grondslag in een amvb hoeft te worden opgenomen. Die uitvoeringsregelgeving kan na de overheveling van de WMS naar de WM rechtstreeks op de wet gebaseerd blijven, namelijk op het derde lid van artikel 9.2.2.1.
Met de wijziging van het eerste, tweede en derde lid van artikel 9.3.3 worden de verwijzingen in artikel 9.3.3 naar de artikelen of onderdelen daarvan van de REACH-verordening aangepast aan de nieuwe nummering in de verordening, zoals die in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006 is bekendgemaakt.
In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel is in bijlage 3 een overzicht opgenomen van de artikelen uit REACH die op grond van de Wet op de economische delicten strafrechtelijk gehandhaafd kunnen worden. In dat overzicht is de nummering van de artikelen uit het gemeenschappelijk standpunt van REACH gebruikt. Inmiddels zijn verschillende artikelen uit REACH vernummerd. Vandaar dat te uwer informatie bij deze nota van wijziging een bijlage, soortgelijk aan genoemde bijlage 3, is gevoegd met daarin de definitieve nummering van de artikelen uit REACH.
In het wetsvoorstel is in de aanhef en in de in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer opgenomen omschrijving van «de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» de gehele titel van REACH, zoals opgenomen in het opschrift van REACH vermeld.
Inmiddels is de definitieve tekst van REACH gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006. Door de onderdelen A en B van deze nota van wijziging zijn naar aanleiding van de publicatie van de definitieve tekst van REACH enkele gegevens ingevuld in de aanhef en in artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1. Na die publicatie zijn er in de vertaling enkele fouten ontdekt. Die fouten zullen nog worden aangepast. Onzeker is op dit moment nog of er slechts een wijzigingstekst van REACH zal worden gepubliceerd of dat er alsnog een integrale, aangepaste tekst van REACH zal worden gepubliceerd. Indien er een wijzigingstekst van REACH zal worden gepubliceerd, zal die wijziging van REACH rechtstreeks doorwerken in het wetsvoorstel of in de wet nadat dit wetsvoorstel tot wet is verheven en in werking is getreden. In het wetsvoorstel wordt immers dynamisch naar REACH verwezen.
Indien er alsnog een integrale, aangepaste tekst van REACH zal worden gepubliceerd, zullen enkele gegevens, zoals, in de aanhef en in artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1, moeten worden aangepast. Met de wijziging van het eerste lid van artikel XI wordt er in voorzien dat de Minister van VROM indien noodzakelijk de aanhef van voorgestelde wet en de in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer opgenomen omschrijving van «de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» in overeenstemming brengt met het opschrift van de daarin genoemde verordening. Het in overeenstemming brengen van die onderdelen met het opschrift van REACH omvat tevens de mogelijkheid om in die onderdelen het nummer en de datum van vaststelling van REACH in te voegen. Het oorspronkelijk voorgestelde artikel XI, eerste lid, voorzag hier reeds in. Ten onrechte was daarin bepaald dat ook in het opschrift van de wet de hiervoor bedoelde gegevens zouden worden ingevoegd. Aangezien in het opschrift bij nader inzien geen gegevens behoeven te worden toegevoegd, wordt voorgesteld de verplichting om het opschrift aan te vullen te laten vervallen.
Strafrechtelijk te handhaven bepalingen en categorie-indeling WED
Artikel van REACH | categorie in de WED | Inhoud van artikel REACH |
---|---|---|
Art. 5 | Zwaar | Verbod om stoffen als zodanig of in preparaten of in voorwerpen te vervaardigen of in de handel te brengen indien zij niet zijn geregistreerd overeenkomstig REACH. |
Art. 6, lid 1 | Licht | Verplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van een stof als zodanig of in preparaten. |
Art. 6, lid 3 | Licht | Verplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van een monomeer |
Art. 7, lid 1 | Licht | Verplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van stoffen in voorwerpen |
Art. 7, lid 2 | Licht | Verplichting om aan het ECA een kennisgeving te doen voor het vervaardigen of invoeren van een voorwerp. |
Art.7, lid 3 | Zwaar | Uitzondering op artikel 7, tweede lid: Verplichting om aan de afnemer van een voorwerp instructies te verstrekken hoe hij met het voorwerp moet omgaan. |
Art.7 lid 5 | Licht | ECA kan besluiten dat voor het vervaardigen of invoeren van een voorwerp toch een registratie moet worden gedaan. |
Art.8, lid 2 | Zwaar | Een fabrikant van een stof (in een preparaat of in voorwerp) buiten de EU kan een enige vertegenwoordiger voor de EU aanwijzen die als enige de verplichtingen namens alle importeurs van de stof (of het voorwerp) verricht (artikel 8, eerste lid). Voor de vertegenwoordiger gelden bepaalde verplichtingen. Hij moet voldoen aan de verplichtingen die voor importeurs gelden. Hij moet voldoende kennis hebben en informatie beschikbaar houden over de ingevoerde hoeveelheden en afnemers en het veiligheidsinformatieblad aan afnemers verstrekken. |
Art. 9, lid 2 | Licht | In geval van onderzoek en ontwikkeling geldt een verplichting tot kennisgeving aan het ECA in plaats van indiening van een registratie. |
Art. 9, lid 4 | Zwaar | Het ECA kan voorwaarden stellen hoe met de stoffen moet worden omgegaan. Het ECA kan daartoe om aanvullende informatie verzoeken. |
Art. 9, lid 6 | Zwaar | Fabrikant of importeur moet voldoen aan de voorwaarden die door het ECA zijn gesteld. |
Art. 11, lid 1 | Licht | Fabrikanten en/of importeurs moeten samen gegevens indienen. Die andere registranten moeten echter zelf ook nog bepaalde informatie indienen. In bepaalde gevallen kunnen ze zelf besluiten of ze samen of individueel bepaalde informatie willen indienen. |
Art. 13 lid 1 | Licht | Informatie mag worden verkregen op andere wijze dan door proeven, zoals modellen. Bepaalde proeven mogen onder bepaalde voorwaarden achterwege worden gelaten. De strafrechtelijke handhaving betreft het niet voldoen aan de voorwaarden. |
Art. 13 lid 3 | Licht | Proeven moeten worden verricht volgens de aangegeven wijze. |
Art. 13 lid 4 | Licht | Proeven moeten worden verricht volgens de aangegeven wijze. |
Art. 14 lid 1 | Zwaar | Verplichting om overeenkomstig REACH een veiligheidsbeoordeling uit te voeren en een chemisch veiligheidsrapport op te stellen. |
Art. 14, lid 6 | Zwaar | Fabrikant of importeur stelt passende maatregelen vast ter beheersing van risico’s; vermelden in veiligheidsinformatiebladen die overeenkomstig artikel 31 moeten worden verstrekt. |
Art. 14, lid 7 | Zwaar | Chemisch veiligheidsrapport moet steeds beschikbaar en actueel zijn. |
Art. 17 lid 1 | Licht | Verplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen van locatiegebonden geïsoleerde tussenproducten. |
Art. 18, lid 1 | Licht | Verplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van vervoerde geïsoleerde tussenproducten. |
Art. 19, lid 1 | Licht | Registratie door één producent of importeur namens allen. Zie artikel 11, eerste lid. |
Art. 22, lid 1 | Licht | Verplichting om registratie te actualiseren. |
Art. 22, lid 2 | Licht | Verplichting om registratie te actualiseren op verzoek van het ECA. |
Art 22, lid 4 | Licht | Informatieplicht voor individuele registranten in geval van gezamenlijke aanmelding. |
Art. 24, lid 2 | Licht | Informatieverstrekking bij overschrijding van de drempelwaarde. |
Art. 25, lid 1 | Licht | Onnodige proeven met gewervelde dieren en herhaling van dierproeven moeten worden voorkomen. |
Art. 25, lid 2 | Licht | Geen uitwisseling van bepaalde informatie tussen registranten. |
Art. 26, lid 1 | Licht | Verplichting om te informeren bij ECA of al eerder registratie heeft plaatsgevonden; informatieverstrekking aan ECA. |
Art. 26 lid 3 | Licht | Geen herhaling van dierproeven met gewervelde dieren |
Art, 30, lid 1 | Licht | Verplichting bij ECA te informeren of proeven al zijn uitgevoerd alvorens deze uit te voeren. |
Art, 30, lid 2 | Licht | Er mag slechts één proef worden uitgevoerd door alle SIEF-deelnemers tezamen. |
Art. 30, lid 3 | Licht | Weigering kosten van onderzoek op te geven dan wel onderzoeksverslag te verstrekken. |
Art. 30, lid 4 | Licht | Weigering bewijs van kosten van onderzoek dan wel onderzoeksverslag te verstrekken. |
Art. 31, lid 1 | Zwaar | Verplichting een veiligheidsinformatieblad aan de afnemer te verstrekken. |
Art. 31, lid 2 | Zwaar | Informatie in het veiligheidsinformatieblad moet overeenkomen met de chemische veiligheidsbeoordeling. |
Art. 31, lid 3 | Zwaar | Verplichting op diens verzoek een veiligheidsinformatieblad aan de afnemer te verstrekken. |
Art. 31, lid 5 | Licht | Veiligheidsinformatieblad moet worden opgesteld in de taal van de betrokken lidstaten. |
Art. 31, lid 7 | Zwaar | Veiligheidsinformatieblad moet bepaalde informatie bevatten. |
Art. 31, lid 8 | Licht | Veiligheidsinformatieblad wordt gratis verstrekt. |
Art. 31, lid 9 | Zwaar | Verplichting om veiligheidsinformatieblad te actualiseren en gratis aan de afnemers te verstrekken. |
Art. 32, lid 1 | Zwaar | Verplichting om informatie over stoffen aan de afnemers te verstrekken indien geen veiligheidsinformatieblad is vereist. |
Art. 32, lid 2 | Licht | Informatie wordt gratis verstrekt. |
Art. 32, lid 3 | Zwaar | Verplichting om informatie te actualiseren en gratis aan de afnemers te verstrekken. |
Art. 33 | Zwaar | Verplichting om informatie door te geven over stoffen in voorwerpen |
Art. 34 | Zwaar | Verplichting om informatie naar boven in de toeleveringsketen te verstrekken. |
Art. 35 | Zwaar | Verstrekken van informatie door werkgever aan werknemers. |
Art. 36, lid 1 | Licht | Verplichting tot het beschikbaar houden van informatie gedurende 10 jaar. |
Art. 36, lid 2 | Licht | Verplichting tot het op verzoek verstrekken van informatie aan het bevoegd gezag of aan het ECA |
Art. 37, lid 2 | Licht | Verstrekken van informatie naar boven in de toeleveringsketen ten behoeve van geïdentificeerd gebruik. |
Art. 37, lid 3 | Licht | Tijdstip waarop aan artikel 14 dient te worden voldaan. |
Art. 37, lid 4 | Zwaar | Verplichting voor de downstreamgebruiker om voor een geïdentificeerd gebruik een chemisch veiligheidsrapport op te stellen. |
Art. 37, lid 5 | Zwaar | Downstreamgebruiker stelt passende maatregelen vast ter beheersing van risico’s; vermelden in veiligheidsinformatiebladen of chemische veiligheidsbeoordeling. |
Art. 37, lid 6 | Zwaar | Downstreamgebruiker stelt passende maatregelen vast ter beheersing van risico’s (andere gevallen dan bedoeld in het vijfde lid); vermelden in veiligheidsinformatiebladen. |
Art. 37, lid 7 | Zwaar | Verplichting om chemische veiligheidsrapporten te actualiseren en beschikbaar te houden. |
Art. 38, lid 1 | Zwaar | Verplichting voor de downstreamgebruiker aan het ECA informatie te verstrekken over het gebruik van een stof |
Art. 38, lid 3 | Zwaar | Verplichting tot het actualiseren van informatie. |
Art. 38, lid 4 | Zwaar | Verplichting voor de downstreamgebruiker mededeling te doen aan het ECA van een verschil in indeling van een stof ten opzichte van de indeling door de leverancier. |
Art. 39, lid 1 | Zwaar | Termijn voor de nakoming van de verplichtingen van artikel 37. |
Art. 39, lid 2 | Zwaar | Termijn voor de nakoming van de verplichtingen van artikel 38. |
Art. 40, lid 3 | Zwaar | Verplichting voor de registrant of downstreamgebruiker een door het ECA voorgestelde test uit te voeren. |
Art. 40, lid 4 | Zwaar | Verplichting voor de registrant of downstreamgebruiker informatie te verstrekken. |
Art. 41, lid 4 | Licht | Op verzoek van het ECA verstrekken van informatie |
Art. 46, lid 2 | Licht | Op verzoek van het ECA verstrekken van informatie |
Art. 49 | Licht | De nationale bevoegde instantie kan de registrant om informatie over locatiegebonden geïsoleerde tussenprodukten verzoeken. |
Art. 50, lid 2 | Licht | Verplichting voor de registrant om het ECA te informeren bij beëindiging van de vervaardiging of invoer. |
Art. 50, lid 3 | Licht | Verplichting voor de registrant om het ECA te informeren bij beëindiging van de vervaardiging of invoer. |
Art. 50, lid 4 | Zwaar | Verplichting aan de bevoegde instantie informatie te verstrekken ten behoeve van de samenstellling van een dossier overeenkomstig bijlage XV (betreft CMR – stoffen). |
Artikel 55 | Zwaar | Verplichting voor fabrikanten, importeurs en downstreamgebruikers die een autorisatieaanvraag doen om beschikbaarheid van alternatieven te analyseren en de risico’s, alsmede de technische en economische haalbaarheid van vervanging te overwegen |
Art. 56, lid 1 | Zwaar | Verboden stof in de handel te brengen of te gebruiken indien de stof is opgenomen in bijlage XIV, tenzij daarvoor autorisatie is verleend. |
Art. 56, lid 2 | Zwaar | Downstreamgebruiker mag een stof gebruiken indien dit in overeenstemming is met de voorwaarden van de autorisatie die is verleend aan een actor hoger in de keten. |
Art. 60, lid 10 | Zwaar | Verplichting voor autorisatiehouders om de blootstelling te minimaliseren. |
Art. 61, lid 1 | Licht | Verplichting tot indiening van geactualiseerde informatie t.b.v. een herziening van een autorisatie. |
Art. 61, lid 3 | Licht | Verplichting tot indiening van een vervangingsplan in geval van geschikte alternatieven. |
Art. 63, lid 3 | Licht | Verplichting tot actualisering in geval van latere autorisatieaanvragen. |
Art. 65 | Zwaar | Verplichting voor autorisatiehouders om het nummer van de autorisatie op het etiket te vermelden alvorens de stof in de handel te brengen |
Art. 66, lid 1 | Licht | Verplichting voor downstreamgebruikers om het ECA te informeren over het gebruik van stoffen na de eerste levering daarvan. |
Art. 67, lid 1 | Zwaar | Niet vervaardigen of in de handel brengen van stoffen in strijd met voorwaarden die zijn verbonden aan een beperking ingevolge bijlage XVII |
Art. 105 | Licht | Geheimhoudingsplicht |
Art. 113, lid 1 | Licht | Verplichting om informatie aan ECA te verstrekken ten behoeve van inventaris. |
Art. 113, lid 3 | Licht | Verplichting informatie te actualiseren |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30600-8.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.