30 600
Uitbreiding en wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de uitvoering van EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen (REACH) en de overheveling van de bepalingen van de Wet milieugevaarlijke stoffen naar de Wet milieubeheer, alsmede daarmee samenhangende wijzigingen van andere wetten (Uitvoeringswet EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen (REACH))

nr. 8
NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 18 januari 2007

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

A

In de aanhef wordt de tekst beginnende met «verordening nr. (....)» en eindigende met «ten aanzien van chemische stoffen (PbEU...)» vervangen door: verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PbEU L 396), alsmede Richtlijn 2006/121/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 tot wijziging van Richtlijn 67/548/EEG van de Raad betreffende de aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen inzake de indeling, de verpakking en het kenmerken van gevaarlijke stoffen teneinde deze aan te passen aan Verordening (EG) nr. 1907/2006 inzake de registratie en beoordeling van en de vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen (PbEU L 396).

B

In artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1, wordt de tekst beginnende met «verordening nr. (...)» en eindigende met «(PbEU...)» vervangen door: verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PbEU L 396).

C

Artikel 9.2.2.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt: of krachtens.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

3. Onze Minister kan omtrent in een maatregel krachtens het eerste lid geregelde onderwerpen nadere regels stellen.

D

Artikel 9.3.3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste en tweede lid komen te luiden:

1. Het is verboden te handelen in strijd met de volgende bepalingen van de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen: de artikelen 5, 7, derde lid, 8, tweede lid, 9, vierde en zesde lid, 14, eerste, zesde en zevende lid, 31, eerste, tweede, derde, zevende en negende lid, 32, eerste en derde lid, 33, 34, 35, 37, vierde tot en met zevende lid, 38, eerste, derde en vierde lid, 39, eerste en tweede lid, 40, derde en vierde lid, 50, vierde lid, 55, 56, eerste en tweede lid, 60, tiende lid, 65 en 67, eerste lid.

2. Het is eveneens verboden te handelen in strijd met de volgende bepalingen van de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen: de artikelen 6, eerste en derde lid, 7, eerste, tweede en vijfde lid, 9, tweede lid, 11, eerste lid, 13, eerste, derde en vierde lid, 17, eerste lid, 18, eerste lid, 19, eerste lid, 22, eerste, tweede en vierde lid, 24, tweede lid, 25, eerste en tweede lid, 26, eerste en derde lid, 30, eerste, tweede, derde en vierde lid, 31, vijfde en achtste lid, 32, tweede lid, 36, 37, tweede en derde lid, 41, vierde lid, 46, tweede lid, 49, 50, tweede en derde lid, 61, eerste en derde lid, 63, derde lid, 66, eerste lid, 105 en 113, eerste en derde lid.

2. In het derde lid wordt «artikel 125» vervangen door: artikel 126.

E

Artikel XI, eerste lid, komt te luiden:

1. Indien voor het tijdstip van plaatsing van deze wet in het Staatsblad de tekst van de verordening nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie (PbEU L 396), opnieuw integraal in het Publicatieblad van de Europese Unie wordt geplaatst, brengt Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de aanhef van deze wet en de in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer opgenomen omschrijving van «de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» hiermee in overeenstemming.

Toelichting

A

Met de onderhavige wijziging van de aanhef van het wetsvoorstel worden de aanhalingen van de REACH-verordening en van de richtlijn tot wijziging van richtlijn 67/548/EEG in overeenstemming gebracht met het definitieve opschrift van die verordening en van die richtlijn, zoals die gepubliceerd zijn in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006.

B

Met de onderhavige wijziging van artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1, wordt in de omschrijving van het begrip «EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» de aanhaling van de REACH-verordening in overeenstemming gebracht met het definitieve opschrift van de verordening, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006.

C

In afwijking van het bij dit wetsvoorstel gehanteerde uitgangspunt dat de bepalingen van de WMS ongewijzigd naar de WM worden overgeheveld, is in het wetsvoorstel in artikel 9.2.2.1 een kleine aanpassing ten opzichte van artikel 24 van de WMS aangebracht. Artikel 9.2.2.1 is het overgehevelde artikel 24 uit de WMS. In afwijking van artikel 24 WMS is in het eerste lid van artikel 9.2.2.1 van het wetsvoorstel een mogelijkheid tot subdelegatie (krachtens algemene maatregel van bestuur (hierna: amvb)) opgenomen.

In het tweede lid van artikel 9.2.2.1 zijn de onderwerpen aangegeven, ten aanzien waarvan in ieder geval op grond van het eerste lid bij of krachtens amvb regels kunnen worden gesteld. In het tweede lid is echter bij de meeste onderwerpen aangegeven welke onderdelen van die onderwerpen in de maatregel moeten worden geregeld. Daarmee wordt bedoeld de amvb.

Met de voorgestelde wijziging wordt beoogd artikel 9.2.2.1 alsnog met artikel 24 van de WMS in overeenstemming te brengen. Hiermee wordt mogelijke onduidelijkheid over de reikwijdte van artikel 9.2.2.1 uit het wetsvoorstel voorkomen. De voorgestelde wijziging van artikel 9.2.2.1 heeft als voordeel dat voor uitvoeringsregelingen, gebaseerd op artikel 24, derde lid, van de WMS geen grondslag in een amvb hoeft te worden opgenomen. Die uitvoeringsregelgeving kan na de overheveling van de WMS naar de WM rechtstreeks op de wet gebaseerd blijven, namelijk op het derde lid van artikel 9.2.2.1.

D

Met de wijziging van het eerste, tweede en derde lid van artikel 9.3.3 worden de verwijzingen in artikel 9.3.3 naar de artikelen of onderdelen daarvan van de REACH-verordening aangepast aan de nieuwe nummering in de verordening, zoals die in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006 is bekendgemaakt.

In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel is in bijlage 3 een overzicht opgenomen van de artikelen uit REACH die op grond van de Wet op de economische delicten strafrechtelijk gehandhaafd kunnen worden. In dat overzicht is de nummering van de artikelen uit het gemeenschappelijk standpunt van REACH gebruikt. Inmiddels zijn verschillende artikelen uit REACH vernummerd. Vandaar dat te uwer informatie bij deze nota van wijziging een bijlage, soortgelijk aan genoemde bijlage 3, is gevoegd met daarin de definitieve nummering van de artikelen uit REACH.

E

In het wetsvoorstel is in de aanhef en in de in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer opgenomen omschrijving van «de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» de gehele titel van REACH, zoals opgenomen in het opschrift van REACH vermeld.

Inmiddels is de definitieve tekst van REACH gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie van 30 december 2006. Door de onderdelen A en B van deze nota van wijziging zijn naar aanleiding van de publicatie van de definitieve tekst van REACH enkele gegevens ingevuld in de aanhef en in artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1. Na die publicatie zijn er in de vertaling enkele fouten ontdekt. Die fouten zullen nog worden aangepast. Onzeker is op dit moment nog of er slechts een wijzigingstekst van REACH zal worden gepubliceerd of dat er alsnog een integrale, aangepaste tekst van REACH zal worden gepubliceerd. Indien er een wijzigingstekst van REACH zal worden gepubliceerd, zal die wijziging van REACH rechtstreeks doorwerken in het wetsvoorstel of in de wet nadat dit wetsvoorstel tot wet is verheven en in werking is getreden. In het wetsvoorstel wordt immers dynamisch naar REACH verwezen.

Indien er alsnog een integrale, aangepaste tekst van REACH zal worden gepubliceerd, zullen enkele gegevens, zoals, in de aanhef en in artikel I, onderdeel A, subonderdeel 1, moeten worden aangepast. Met de wijziging van het eerste lid van artikel XI wordt er in voorzien dat de Minister van VROM indien noodzakelijk de aanhef van voorgestelde wet en de in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet milieubeheer opgenomen omschrijving van «de EG-verordening registratie, evaluatie en autorisatie van chemische stoffen» in overeenstemming brengt met het opschrift van de daarin genoemde verordening. Het in overeenstemming brengen van die onderdelen met het opschrift van REACH omvat tevens de mogelijkheid om in die onderdelen het nummer en de datum van vaststelling van REACH in te voegen. Het oorspronkelijk voorgestelde artikel XI, eerste lid, voorzag hier reeds in. Ten onrechte was daarin bepaald dat ook in het opschrift van de wet de hiervoor bedoelde gegevens zouden worden ingevoegd. Aangezien in het opschrift bij nader inzien geen gegevens behoeven te worden toegevoegd, wordt voorgesteld de verplichting om het opschrift aan te vullen te laten vervallen.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

P. L. B. A. van Geel

BIJLAGE

Strafrechtelijk te handhaven bepalingen en categorie-indeling WED

Artikel van REACHcategorie in de WEDInhoud van artikel REACH
Art. 5ZwaarVerbod om stoffen als zodanig of in preparaten of in voorwerpen te vervaardigen of in de handel te brengen indien zij niet zijn geregistreerd overeenkomstig REACH.
Art. 6, lid 1LichtVerplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van een stof als zodanig of in preparaten.
Art. 6, lid 3LichtVerplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van een monomeer
Art. 7, lid 1LichtVerplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van stoffen in voorwerpen
Art. 7, lid 2LichtVerplichting om aan het ECA een kennisgeving te doen voor het vervaardigen of invoeren van een voorwerp.
Art.7, lid 3ZwaarUitzondering op artikel 7, tweede lid: Verplichting om aan de afnemer van een voorwerp instructies te verstrekken hoe hij met het voorwerp moet omgaan.
Art.7 lid 5LichtECA kan besluiten dat voor het vervaardigen of invoeren van een voorwerp toch een registratie moet worden gedaan.
Art.8, lid 2ZwaarEen fabrikant van een stof (in een preparaat of in voorwerp) buiten de EU kan een enige vertegenwoordiger voor de EU aanwijzen die als enige de verplichtingen namens alle importeurs van de stof (of het voorwerp) verricht (artikel 8, eerste lid). Voor de vertegenwoordiger gelden bepaalde verplichtingen. Hij moet voldoen aan de verplichtingen die voor importeurs gelden. Hij moet voldoende kennis hebben en informatie beschikbaar houden over de ingevoerde hoeveelheden en afnemers en het veiligheidsinformatieblad aan afnemers verstrekken.
Art. 9, lid 2LichtIn geval van onderzoek en ontwikkeling geldt een verplichting tot kennisgeving aan het ECA in plaats van indiening van een registratie.
Art. 9, lid 4ZwaarHet ECA kan voorwaarden stellen hoe met de stoffen moet worden omgegaan. Het ECA kan daartoe om aanvullende informatie verzoeken.
Art. 9, lid 6ZwaarFabrikant of importeur moet voldoen aan de voorwaarden die door het ECA zijn gesteld.
Art. 11, lid 1LichtFabrikanten en/of importeurs moeten samen gegevens indienen. Die andere registranten moeten echter zelf ook nog bepaalde informatie indienen. In bepaalde gevallen kunnen ze zelf besluiten of ze samen of individueel bepaalde informatie willen indienen.
Art. 13 lid 1LichtInformatie mag worden verkregen op andere wijze dan door proeven, zoals modellen. Bepaalde proeven mogen onder bepaalde voorwaarden achterwege worden gelaten. De strafrechtelijke handhaving betreft het niet voldoen aan de voorwaarden.
Art. 13 lid 3LichtProeven moeten worden verricht volgens de aangegeven wijze.
Art. 13 lid 4LichtProeven moeten worden verricht volgens de aangegeven wijze.
Art. 14 lid 1ZwaarVerplichting om overeenkomstig REACH een veiligheidsbeoordeling uit te voeren en een chemisch veiligheidsrapport op te stellen.
Art. 14, lid 6ZwaarFabrikant of importeur stelt passende maatregelen vast ter beheersing van risico’s; vermelden in veiligheidsinformatiebladen die overeenkomstig artikel 31 moeten worden verstrekt.
Art. 14, lid 7ZwaarChemisch veiligheidsrapport moet steeds beschikbaar en actueel zijn.
Art. 17 lid 1LichtVerplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen van locatiegebonden geïsoleerde tussenproducten.
Art. 18, lid 1LichtVerplichting om bij het ECA een registratie in te dienen voor het vervaardigen of invoeren van vervoerde geïsoleerde tussenproducten.
Art. 19, lid 1LichtRegistratie door één producent of importeur namens allen. Zie artikel 11, eerste lid.
Art. 22, lid 1LichtVerplichting om registratie te actualiseren.
Art. 22, lid 2LichtVerplichting om registratie te actualiseren op verzoek van het ECA.
Art 22, lid 4LichtInformatieplicht voor individuele registranten in geval van gezamenlijke aanmelding.
Art. 24, lid 2LichtInformatieverstrekking bij overschrijding van de drempelwaarde.
Art. 25, lid 1LichtOnnodige proeven met gewervelde dieren en herhaling van dierproeven moeten worden voorkomen.
Art. 25, lid 2LichtGeen uitwisseling van bepaalde informatie tussen registranten.
Art. 26, lid 1LichtVerplichting om te informeren bij ECA of al eerder registratie heeft plaatsgevonden; informatieverstrekking aan ECA.
Art. 26 lid 3LichtGeen herhaling van dierproeven met gewervelde dieren
Art, 30, lid 1LichtVerplichting bij ECA te informeren of proeven al zijn uitgevoerd alvorens deze uit te voeren.
Art, 30, lid 2LichtEr mag slechts één proef worden uitgevoerd door alle SIEF-deelnemers tezamen.
Art. 30, lid 3LichtWeigering kosten van onderzoek op te geven dan wel onderzoeksverslag te verstrekken.
Art. 30, lid 4LichtWeigering bewijs van kosten van onderzoek dan wel onderzoeksverslag te verstrekken.
Art. 31, lid 1ZwaarVerplichting een veiligheidsinformatieblad aan de afnemer te verstrekken.
Art. 31, lid 2ZwaarInformatie in het veiligheidsinformatieblad moet overeenkomen met de chemische veiligheidsbeoordeling.
Art. 31, lid 3ZwaarVerplichting op diens verzoek een veiligheidsinformatieblad aan de afnemer te verstrekken.
Art. 31, lid 5LichtVeiligheidsinformatieblad moet worden opgesteld in de taal van de betrokken lidstaten.
Art. 31, lid 7ZwaarVeiligheidsinformatieblad moet bepaalde informatie bevatten.
Art. 31, lid 8LichtVeiligheidsinformatieblad wordt gratis verstrekt.
Art. 31, lid 9ZwaarVerplichting om veiligheidsinformatieblad te actualiseren en gratis aan de afnemers te verstrekken.
Art. 32, lid 1ZwaarVerplichting om informatie over stoffen aan de afnemers te verstrekken indien geen veiligheidsinformatieblad is vereist.
Art. 32, lid 2LichtInformatie wordt gratis verstrekt.
Art. 32, lid 3ZwaarVerplichting om informatie te actualiseren en gratis aan de afnemers te verstrekken.
Art. 33ZwaarVerplichting om informatie door te geven over stoffen in voorwerpen
Art. 34ZwaarVerplichting om informatie naar boven in de toeleveringsketen te verstrekken.
Art. 35ZwaarVerstrekken van informatie door werkgever aan werknemers.
Art. 36, lid 1LichtVerplichting tot het beschikbaar houden van informatie gedurende 10 jaar.
Art. 36, lid 2LichtVerplichting tot het op verzoek verstrekken van informatie aan het bevoegd gezag of aan het ECA
Art. 37, lid 2LichtVerstrekken van informatie naar boven in de toeleveringsketen ten behoeve van geïdentificeerd gebruik.
Art. 37, lid 3LichtTijdstip waarop aan artikel 14 dient te worden voldaan.
Art. 37, lid 4ZwaarVerplichting voor de downstreamgebruiker om voor een geïdentificeerd gebruik een chemisch veiligheidsrapport op te stellen.
Art. 37, lid 5ZwaarDownstreamgebruiker stelt passende maatregelen vast ter beheersing van risico’s; vermelden in veiligheidsinformatiebladen of chemische veiligheidsbeoordeling.
Art. 37, lid 6ZwaarDownstreamgebruiker stelt passende maatregelen vast ter beheersing van risico’s (andere gevallen dan bedoeld in het vijfde lid); vermelden in veiligheidsinformatiebladen.
Art. 37, lid 7ZwaarVerplichting om chemische veiligheidsrapporten te actualiseren en beschikbaar te houden.
Art. 38, lid 1ZwaarVerplichting voor de downstreamgebruiker aan het ECA informatie te verstrekken over het gebruik van een stof
Art. 38, lid 3ZwaarVerplichting tot het actualiseren van informatie.
Art. 38, lid 4ZwaarVerplichting voor de downstreamgebruiker mededeling te doen aan het ECA van een verschil in indeling van een stof ten opzichte van de indeling door de leverancier.
Art. 39, lid 1ZwaarTermijn voor de nakoming van de verplichtingen van artikel 37.
Art. 39, lid 2ZwaarTermijn voor de nakoming van de verplichtingen van artikel 38.
Art. 40, lid 3ZwaarVerplichting voor de registrant of downstreamgebruiker een door het ECA voorgestelde test uit te voeren.
Art. 40, lid 4ZwaarVerplichting voor de registrant of downstreamgebruiker informatie te verstrekken.
Art. 41, lid 4LichtOp verzoek van het ECA verstrekken van informatie
Art. 46, lid 2LichtOp verzoek van het ECA verstrekken van informatie
Art. 49LichtDe nationale bevoegde instantie kan de registrant om informatie over locatiegebonden geïsoleerde tussenprodukten verzoeken.
Art. 50, lid 2LichtVerplichting voor de registrant om het ECA te informeren bij beëindiging van de vervaardiging of invoer.
Art. 50, lid 3LichtVerplichting voor de registrant om het ECA te informeren bij beëindiging van de vervaardiging of invoer.
Art. 50, lid 4ZwaarVerplichting aan de bevoegde instantie informatie te verstrekken ten behoeve van de samenstellling van een dossier overeenkomstig bijlage XV (betreft CMR – stoffen).
Artikel 55ZwaarVerplichting voor fabrikanten, importeurs en downstreamgebruikers die een autorisatieaanvraag doen om beschikbaarheid van alternatieven te analyseren en de risico’s, alsmede de technische en economische haalbaarheid van vervanging te overwegen
Art. 56, lid 1ZwaarVerboden stof in de handel te brengen of te gebruiken indien de stof is opgenomen in bijlage XIV, tenzij daarvoor autorisatie is verleend.
Art. 56, lid 2ZwaarDownstreamgebruiker mag een stof gebruiken indien dit in overeenstemming is met de voorwaarden van de autorisatie die is verleend aan een actor hoger in de keten.
Art. 60, lid 10ZwaarVerplichting voor autorisatiehouders om de blootstelling te minimaliseren.
Art. 61, lid 1LichtVerplichting tot indiening van geactualiseerde informatie t.b.v. een herziening van een autorisatie.
Art. 61, lid 3LichtVerplichting tot indiening van een vervangingsplan in geval van geschikte alternatieven.
Art. 63, lid 3LichtVerplichting tot actualisering in geval van latere autorisatieaanvragen.
Art. 65ZwaarVerplichting voor autorisatiehouders om het nummer van de autorisatie op het etiket te vermelden alvorens de stof in de handel te brengen
Art. 66, lid 1LichtVerplichting voor downstreamgebruikers om het ECA te informeren over het gebruik van stoffen na de eerste levering daarvan.
Art. 67, lid 1ZwaarNiet vervaardigen of in de handel brengen van stoffen in strijd met voorwaarden die zijn verbonden aan een beperking ingevolge bijlage XVII
Art. 105LichtGeheimhoudingsplicht
Art. 113, lid 1LichtVerplichting om informatie aan ECA te verstrekken ten behoeve van inventaris.
Art. 113, lid 3LichtVerplichting informatie te actualiseren
Naar boven