nr. 2
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 september 2006
Bijgaand bied ik u de stand van zaken van het project Anders Betalen voor
Mobiliteit aan.1
Het belangrijkste onderwerp in deze brief is de kostenmonitor. Vorig jaar
is een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de kosten van het systeem. Daarom
heb ik nu de kostenmonitor uitgevoerd. Marktpartijen laten zien dat de investeringskosten
en de exploitatiekosten lager kunnen dan in 2005. Dit is voor mij het signaal
om in een hoog tempo door te werken aan de invoering van de kilometerprijs
in 2012.
In 2008 zal op grond van een nieuwe kostenmonitor moeten worden besloten
of de kosten laag genoeg zijn om met de aanbesteding te starten. Een nieuwe
kostenraming is pas zinvol als de markt informatie heeft over de exacte functionele
specificaties van het systeem. Dit vraagt om heldere politieke keuzes over:
– De vormgeving van de tarieven voor kilometerprijs;
– De omzetting van het huidige systeem van vaste belastingen (MRB
en BPM) naar het nieuwe systeem;
– De organisatie van de kilometerprijs, inclusief de inningorganisatie
en
– De implementatiestrategie.
Marktpartijen geven ook aan dat het belangrijk is om snel te beginnen
met praktijktesten om de risico’s van invoering te beheersen en de functionaliteit
en de gebruiksvriendelijkheid te onderzoeken. Ik kom daar volgend jaar maart
bij u op terug.
Om op schema van de invoering te blijven, ook voor de wetgeving, is het
noodzakelijk dat het kabinet het komend voorjaar politieke keuzes maakt. Na
vaststelling door de Kamer kan met de wetgeving worden begonnen. De definitieve
beslissing voor de start van de aanbesteding vindt plaats na aanvaarding van
het wetsvoorstel voor de kilometerprijs.
Ik streef ernaar u nog dit jaar een groot deel van de noodzakelijk informatie
voor bovengenoemde keuzes over de kilometerprijs toe te sturen. Het
betreft de effecten van de verschillende uitwerkingsvarianten op het gebied
van bereikbaarheid, milieu en veiligheid. Dit tegen de achtergrond van een
eerlijker manier van betalen.
Ik heb u het voorstel dat strekt tot de wijziging van de Wet Bereikbaarheid
en Mobiliteit ten behoeve van de versnellingsprijs en tol voor de zomer toegestuurd.
De haalbaarheidstudies voor de versnellingsprijs en voor tol stuur ik u binnenkort
toe als bijlage bij de brief over de uitkomsten van de bestuurlijke MIT-overleggen.
Deze haalbaarheidstudies zijn nagenoeg afgerond. De studies zijn uitgevoerd
voor de doortrekking van de A15 in het KAN gebied, de A2 Maasbracht–Geleen,
het knelpunt van de Merwedebrug op de A27, de A13/A16, en de A4 Delft Schiedam.
Daarnaast zijn ook twee regionale projecten onderzocht: Trekvliettracé
en een mogelijke verbreding van de N470. Deze haalbaarheidsstudies zijn een
bespreekpunt tijdens de bestuurlijke overleggen over het MIT 2007. Dan worden
afspraken gemaakt over de wijze waarop de versnellingsprijs respectievelijk
tol in de reguliere tracé/MER procedure van de projecten wordt meegenomen.
Gelet op de resultaten die de komende maanden door het project Anders
Betalen voor Mobiliteit worden opgeleverd en ik u transparant en volledig
wil informeren, stel ik het op prijs om op korte termijn met de vaste commissie
voor Verkeer en Waterstaat over de uitgangspunten van het project te praten,
waarna het resultaat van het overleg kan worden vastgelegd in de basisrapportage.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs