nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet,
heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met
de daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling
van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie,
Schreijer-Pierik
De griffier van de commissie,
Van Leiden
1
Waarom worden de verplichtingen die voortvloeien uit
de derogatiebeschikking voor de Nitraatrichtlijn geboekt op doelstelling 21.12?
Nederland is verplicht de (milieu)effecten van de door de Europese Commissie
toegekende derogatie actief te monitoren. De verplichtingen die voortvloeien
uit de derogatiebeschikking voor de Nitraatrichtlijn worden geboekt op doelstelling
21.12, omdat deze vallen binnen de operationele doelstelling «verminderen
milieubelasting» en de daarbij behorende instrumenten «nieuw mestbeleid»
en «nitraatrichtlijn».
2
Hoe is de verschuiving van middelen van verwerving
en inrichting EHS naar agrarisch natuurbeheer precies doorgevoerd, waarom
hebben er een aantal mutaties plaatsgevonden?
Het beleid om meer natuurbeheer te realiseren via agrarisch en particulier
natuurbeheer heeft in 2004 geleid tot een groot aantal aanvragen voor de subsidieregeling
Agrarisch natuurbeheer. In het voorjaar van 2004 heb ik besloten om de aanvragen
voor deze regeling te honoreren met compensatie op het verwervingsbudget.
In de Najaarsnota 2004 is daartoe het verplichtingenbudget bijgesteld. Als
vervolg op deze verplichtingenmutatie vindt thans de noodzakelijke verhoging
van de kasuitgaven plaats voor de financiering van deze 6jarige contracten.
Het betreft een meerjarige kasmutatie van € 15,4 mln. in 2006, € 13,9
mln. in 2007 en € 12,3 mln. in 2008, 2009 en 2010.
Daarnaast heeft een mutatie plaatsgevonden van inrichting naar beheer
van structureel € 5 mln. vanaf 2007. Deze mutatie is het gevolg
van de begrotingsbehandeling 2006 waarbij de 2e Kamer extra € 5
mln. per jaar wilde uittrekken voor de SAN.
3
Waarom is er op de balans van Dienst Regelingen nog
een post van nog te betalen van € 39 mln.
De post nog te betalen is een verzamelpost die uit een aantal (grotere
en kleinere) posten opgebouwd is. De grootste zijn:
– Aflossingsverplichting < 1 jaar (€ 12,9 mln.), betreft
de aflossingsverplichting in 2006 op in eerdere jaren opgenomen leningen.
– Vooruit ontvangen bedragen (€ 11,7 mln.) heeft betrekking
op werkzaamheden die in 2005 nog niet in de exploitatierekening konden worden
gebracht.
– Nog te ontvangen facturen (€ 9,6 mln.), voor prestaties
door derden die in 2005 geleverd zijn, maar nog gefactureerd moesten worden.
– Een bedrag van € 2,8 mln. heeft betrekking op verlofuren
en vakantierechten ultimo 2005.
XNoot
1Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), ondervoorzitter, Buijs (CDA),
van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), voorzitter, Atsma (CDA), Van Gent
(GL), Oplaat (VVD), Mosterd (CDA), Waalkens (PvdA), Snijder-Hazelhoff (VVD),
Verbeet (PvdA), Van den Brink (LPF), Vergeer (SP), Tichelaar (PvdA), Ormel
(CDA), Duyvendak (GL), Koopmans (CDA), Eerdmans (LPF), Van der Ham (D66),
Van Velzen (SP), Boelhouwer (PvdA), Douma (PvdA), Dubbelboer (PvdA), Kruijsen
(PvdA), Nijs (VVD), Lenards (VVD) en Willemse-van der Ploeg (CDA).
Plv. leden: Slob (CU), Spies (CDA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk
(CDA), Ten Hoopen (CDA), Vendrik (GL), Hofstra (VVD), Vacature (CDA), Samsom
(PvdA), De Krom (VVD), Krähe (PvdA), Herben (LPF), Vacature (SP), Van
Heteren (PvdA), Van Lith (CDA), Özütok (GL), Van Bochove (CDA),
Van As (LPF), Van der Laan (D66), Gerkens (SP), Timmer (PvdA), Depla (PvdA),
Fierens (PvdA), Verdaas (PvdA), Veenendaal (VVD), Örgü (VVD) en
Jager (CDA).