Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-IXA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-IXA nr. 2 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 17 mei 2006
Hierbij bieden wij u aan het op 8 mei 2006 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2005 van Nationale Schuld (IXA)».
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling,
president
Jhr. mr. W.M. de Brauw,
secretaris
Samenvatting | 5 | |
1 | Inleiding | 6 |
1.1 | Rapport bij het jaarverslag | 6 |
1.2 | De Nationale Schuld | 6 |
1.3 | Opzet van het onderzoek | 6 |
1.4 | Leeswijzer | 6 |
2 | Jaarverslag | 7 |
2.1 | Financiële informatie en saldibalans | 7 |
2.1.1 | Oordeel financiële informatie | 7 |
2.1.2 | Oordeel saldibalans en toelichting | 8 |
2.2 | Informatie over beleid | 8 |
2.2.1 | Oordeel informatie over beleid | 8 |
3 | Bedrijfsvoering | 9 |
3.1 | Conclusie | 9 |
4 | Reactie minister | 10 |
Bijlage 1 | Overzicht begrote en verantwoorde bedragen 2005 | 11 |
Bijlage 2 | Overzicht fouten en onzekerheden 2005 | 12 |
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het Jaarverslag 2005 van de Nationale Schuld (begrotingshoofdstuk IXA) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt. Daarnaast hebben wij de bedrijfsvoering en de beleidsinformatie van de Nationale Schuld onderzocht. In dit rapport zijn de oordelen en de belangrijkste resultaten van het onderzoek opgenomen. De volgende passages vatten deze resultaten kort samen.
De uitgaven van de Nationale Schuld bedroegen in 2005 € 45 210,2 miljoen. De verplichtingen bedroegen ook € 45 210,2 miljoen en de ontvangsten € 35 980,3 miljoen.
Het onderzoek naar de financiële informatie in het Jaarverslag 2005 van de Nationale Schuld (begrotingshoofdstuk IXA) heeft de volgende resultaten opgeleverd. De financiële informatie in het jaarverslag voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
De Algemene Rekenkamer heeft geen onvolkomenheden aangetroffen tijdens haar onderzoek naar de bedrijfsvoering van de Nationale Schuld.
De Algemene Rekenkamer heeft de beleidsinformatie in het Jaarverslag 2005 onderzocht en concludeert dat de onderzochte informatie over het gevoerde beleid van de Nationale Schuld op deugdelijke wijze tot stand is gekomen en voldoet aan de verslaggevingseisen.
Het onderzoek geeft de minister geen aanleiding tot opmerkingen.
1.1 Rapport bij het jaarverslag
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het Jaarverslag 2005 van de Nationale Schuld (begrotingshoofdstuk IXA) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt. Daarnaast hebben wij de bedrijfsvoering van de Nationale Schuld onderzocht en het financieel beheer en materieelbeheer beoordeeld. In dit rapport vindt u de oordelen en de belangrijkste resultaten van het onderzoek.
De minister van Financiën draagt de verantwoordelijkheid voor het schuld- en het financieringsbeleid van de staat, het beheer en de administratie van de staatsleningen en het centrale kasbeheer. Verder is hij belast met de begroting, het jaarverslag en de bedrijfsvoering van de Nationale Schuld.
De uitgaven verantwoord in het Jaarverslag 2005 van de Nationale Schuld bedragen € 45 210,2 miljoen. De verplichtingen bedragen ook € 45 210,2 miljoen en de ontvangsten € 35 980,3 miljoen.
De Algemene Rekenkamer heeft zoals ieder jaar reviews uitgevoerd op de controles door de departementale auditdienst. Dit doet zij om vast te kunnen stellen of zij bij haar oordeelsvorming gebruik kan maken van de werkzaamheden van de auditdienst.
Dit rapport bij het Jaarverslag 2005 van de Nationale Schuld (begrotingshoofdstuk IXA) omvat, behalve een samenvatting en een inleiding, nog drie hoofdstukken.
Omdat de Nationale Schuld onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Financiën valt is er geen afzonderlijke Audit Actielijst 2006 (AAL 2006) opgenomen in dit rapport. Deze AAL is opgenomen in het rapport bij het jaarverslag van het Ministerie van Financiën (IXB).
Hoofdstuk 2 beschrijft het oordeel van de Algemene Rekenkamer over het jaarverslag en de saldibalans van de Nationale Schuld. Hoofdstuk 3 is gewijd aan de bedrijfsvoering van de Nationale Schuld en bevat het oordeel van de Algemene Rekenkamer over het financieel beheer en materieelbeheer van de Nationale Schuld.
In hoofdstuk 4 is de reactie van de minister opgenomen.
Dit rapport telt verder twee bijlagen. In bijlage 1 en 2 staan overzichten die de resultaten van het rechtmatigheidsonderzoek schematisch weergeven.
In bijlage 1 staan de begrote en verantwoorde bedragen, en in bijlage 2 staan, voor zover van toepassing, alle fouten en onzekerheden op een rij.
De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2005 van de Nationale Schuld (begrotingshoofdstuk IXA) beoordeeld. Wij hebben onderzocht of het ministerie het geld volgens de regels heeft uitgegeven en in het jaarverslag daarover goed verantwoording aflegt. Waar dit niet het geval is, spreken wij respectievelijk van een onrechtmatigheid of van een ondeugdelijke weergave.
In dit hoofdstuk staat het oordeel van de Algemene Rekenkamer over het jaarverslag als geheel. Dit oordeel is opgebouwd uit deeloordelen over de volgende onderdelen van het jaarverslag:
– financiële informatie en saldibalans;
– informatie over beleid.
Deze deeloordelen komen aan de orde in de volgende paragrafen.
Het jaarverslag over 2005 van de Nationale Schuld voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
2.1 Financiële informatie en saldibalans
Met «financiële informatie» wordt bedoeld: alle verplichtingen, uitgaven, ontvangsten in de verantwoordingsstaat van de Nationale Schuld en de toelichting daarbij.
De «saldibalans» is een overzicht van de posten die aan het eind van het jaar nog openstaan en die naar het volgende jaar moeten worden meegenomen.
De CW 2001 stelt de volgende eisen aan de financiële informatie en de saldibalans:
– rechtmatig tot stand gekomen;
– op deugdelijke wijze weergegeven;
– overeenkomstig de verslaggevingseisen opgesteld.
2.1.1 Oordeel financiële informatie
De financiële informatie in het jaarverslag over 2005 van de Nationale Schuld (begrotingshoofdstuk IXA) voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Verantwoordingsstaat en toelichting
Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de verantwoordingsstaat 2005 is opgebouwd. De Algemene Rekenkamer heeft geen fouten, onzekerheden en onvolledigheden geconstateerd.
Overzicht 1 Bedragen van de verantwoordingsstaat 2005, Nationale Schuld (x € miljoen)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Totaalbedragen verantwoordingsstaat | 45 210,2 | 45 210,2 | 35 980,3 |
Belangrijke fouten en onzekerheden | – | – | – |
Overige fouten en onzekerheden | – | 0,0 | 0,3 |
Totaalbedrag fouten en onzekerheden | – | 0,0 | 0,3 |
Onzekerheid over de volledigheid | – | – | – |
Het bedrag aan verplichtingen en uitgaven bevat in beide gevallen in totaal € 6 162,3 miljoen aan overschrijdingen (zie bijlage 1). De overschrijdingen betreffen de financiering van de staatsschuld met € 5 723,6 miljoen en het kasbeheer met € 438,6 miljoen. De overschrijdingen van de financiering van de staatsschuld zijn voornamelijk veroorzaakt door grote meevallers aan het eind van 2005 waardoor op de vaste schuld meer kon worden afgelost en de uitstaande schuld op de geldmarkt terugliep. De overschrijding bij het kasbeheer heeft te maken met de leningverstrekkingen aan RWT’s en baten-lastendiensten.
Indien de Staten-Generaal niet akkoord gaan met de desbetreffende slotwet-mutaties, zal de Algemene Rekenkamer het positieve oordeel over de financiële informatie in het jaarverslag mogelijk moeten herzien.
2.1.2 Oordeel saldibalans en toelichting
De saldibalans 2005 van de Nationale Schuld en de toelichting daarop voldoen aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de saldibalans 2005 is opgebouwd. De Algemene Rekenkamer heeft geen fouten, onzekerheden en onvolledigheden geconstateerd.
Overzicht 2 Saldibalans per 31 december 2005, Nationale Schuld (x € miljoen)
Totaalsaldo (debet + credit) | 584 248,4 |
---|---|
Beoordeeld totaal saldibalans debet + credit1 | 253 743,3 |
Totaal van fouten en onzekerheden die de tolerantiegrenzen voor een of meer saldibalansposten overschrijden (zie bijlage 2) | – |
Overige fouten en onzekerheden | 0,2 |
Totaalbedrag fouten en onzekerheden | 0,2 |
Onzekerheid over de volledigheid | – |
1 Uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting en tegenrekeningen (€ 330 505,1 miljoen) tellen niet mee voor het beoordeelde totaal. Het bedrag dat onvolledig is, is niet nauwkeurig te schatten en is daarom niet meegenomen in het totaalbedrag van fouten en onzekerheden.
2.2.1 Oordeel informatie over beleid
De onderzochte informatie over het gevoerde beleid in het Jaarverslag 2005 van de Nationale Schuld is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingseisen.
In dit hoofdstuk geeft de Algemene Rekenkamer haar oordeel over de bedrijfsvoering van de Nationale Schuld.
Bedrijfsvoering is de sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen en is gericht op het realiseren van taken en doelen van de organisatie. Onder de bedrijfsvoering vallen:
– het financieel beheer en materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties;
– de controle door de departementale auditdienst.
Wij baseren ons oordeel over het financieel beheer, het materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties op de eisen die de CW 2001 stelt. Het financieel beheer en het materieelbeheer moeten rechtmatig, ordelijk en controleerbaar zijn en zo doelmatig mogelijk zijn ingericht. De administraties moeten daarnaast ook inzicht bieden in het gevoerde beheer.
In de conclusie (§ 3.1) is het oordeel te vinden over het financieel beheer, het materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties.
De onderzochte onderdelen van het financieel beheer, het materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties in 2005 van de Nationale Schuld hebben voldaan aan de in de CW 2001 gestelde eisen.
Op 2 mei 2006 ontvingen we de reactie van de minister van Financiën op het onderzoek van de Algemene Rekenkamer.
Het onderzoek geeft de minister geen aanleiding tot opmerkingen.
TOTAALOVERZICHT BEGROTE EN VERANTWOORDE BEDRAGEN IN JAARVERSLAG 2005 VAN DE NATIONALE SCHULD, BEGROTINGSHOOFDSTUK IXA
Uitgaven (x 1000) | Verplichtingen (x 1000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2005 (€) (stand bij 2e supp.) | Verantwoording 2005 (€) | Verschil | Begroting 2005 (€) (stand bij 2e supp.) | Verantwoording 2005 (€) | verschil | ||||
abs (€) | % | abs (€) | % | ||||||
Beleidsartikelen: | |||||||||
1 | Financiering Staatsschuld | 35 964 309 | 41 687 936 | 5 723 627 | 15,9 | 35 964 309 | 41 687 936 | 5 723 627 | 15,9 |
2 | Kasbeheer | 3 083 631 | 3 522 277 | 438 646 | 14,2 | 3 083 631 | 3 522 277 | 438 646 | 14,2 |
Niet-beleidsartikelen: | |||||||||
3 | Nominaal en onvoorzien | 38 | 0 | – 38 | 0 | 38 | 0 | 0 | – 38 |
Totaal | 39 047 978 | 45 210 213 | 6 162 235 | 39 047 978 | 45 210 213 | 6 162 235 | |||
Totaal overschrijdingen | 6 162 273 | 6 162 273 |
OVERZICHT FOUTEN EN ONZEKERHEDEN IN DE FINANCIËLE INFORMATIE IN HET JAARVERSLAG 2005 VAN DE NATIONALE SCHULD, BEGROTINGSHOOFDSTUK IXA
Art. | Omschrijving | Totaal verantwoord bedrag (mln €) | Fout (mln €) | Onzekerheid (mln €) | Totaal F+O (mln €) | Totaal F+O (%) | Tolerantiegrens over-schreden? | Onzekerheid over volledigheid (mln €) | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(a) | (b) | (c) | (b+c) | (b+c)/a*100 | (ja/nee) | ||||
Beleidsartikelen | |||||||||
1 | Financiering Staatsschuld | 41 687,9 | – | – | – | – | nee | ||
2 | Kasbeheer | 3 522,3 | – | – | – | – | nee | ||
Niet-beleidsartikelen | |||||||||
3 | Nominaal en onvoorzien | 0,0 | – | – | – | – | nee | ||
Totaal | 45 210,2 | – | – | – |
Art. | Omschrijving | Totaal verantwoord bedrag (mln €) | Fout (mln €) | Onzekerheid (mln €) | Totaal F+O (mln €) | Totaal F+O (%) | Tolerantiegrens over-schreden? | Onzekerheid over volledigheid (mln €) | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(a) | (b) | (c) | (b+c) | (b+c)/a*100 | (ja/nee) | ||||
1 | Financiering Staatsschuld | 41 687,9 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | nee | ||
2 | Kasbeheer | 3 522,3 | – | – | – | – | nee | ||
Niet-beleidsartikelen | |||||||||
3 | Nominaal en onvoorzien | 0,0 | – | – | – | – | nee | ||
Totaal | 45 210,2 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 |
Art. | Omschrijving | Totaal verantwoord bedrag (mln €) | Fout (mln €) | Onzekerheid (mln €) | Totaal F+O (mln €) | Totaal F+O (%) | Tolerantiegrens over-schreden? | Onzekerheid over volledigheid (mln €) | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(a) | (b) | (c) | (b+c) | (b+c)/a*100 | (ja/nee) | ||||
Beleidsartikelen | |||||||||
1 | Financiering Staatsschuld | 32 336,5 | – | – | – | – | nee | ||
2 | Kasbeheer | 3 643,8 | 0,3 | – | 0,3 | 0,0 | nee | ||
Niet-beleidsartikelen | |||||||||
3 | Nominaal en onvoorzien | 0,0 | – | – | – | – | nee | ||
Totaal | 35 980,3 | 0,3 | – | 0,3 | 0,0 |
Debet/Credit | Omschrijving Balanspost | Saldo balanspost (mln €) | Fout (mln €) | Onzekerheid (mln €) | Totaal F+O (%) | Totaal F+O overschreden? | Tolerantiegrens | Onzekerheid over volledigheid (mln €) | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(a) | (b) | (c) | (b+c) | (b+c)/a*100 | (ja/nee) | ||||
Debet | 3 Liquide middelen | 0,0 | – | – | – | – | nee | ||
Debet | 4 Rekening-courant RHB | – 3 143,8 | – | – | – | – | nee | ||
Debet | 5 uitgaven buiten begrotingsverband | 743,2 | – | – | – | – | nee | ||
Credit | 6 Ontvangsten buiten begrotingsverband | 6 829,3 | 0,2 | – | 0,2 | 0,0 | nee | ||
Debet | 8 Extra-comptabele vorderingen | 14 102,1 | – | – | – | – | nee | ||
Credit | 9 Extra-comptabele schulden | 235 212,5 | – | – | – | – | nee | ||
Debet | 10 Voorschotten | 0,0 | – | – | – | – | nee | ||
Beoordeeld totaal | 253 743,3 | 0,2 | – | 0,2 | 0,0 |
Bovenstaande tabellen geven een overzicht van de fouten en onzekerheden die de Algemene Rekenkamer heeft geconstateerd. Het betreffen fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en in de deugdelijke weergave in het jaarverslag.
De tolerantie op artikelniveau bedraagt voor fouten en onzekerheden bij elkaar opgeteld:
– voor artikelen < € 50 miljoen: 10% van het artikelbedrag (voor de saldibalans: per individuele post);
– voor artikelen € 50 miljoen en < € 0,5 miljard: € 5 miljoen (voor de saldibalans: per individuele post), en
– voor artikelen € 0,5 miljard: 1% van het artikelbedrag (voor de saldibalans: per individuele post).
De goedkeuringstolerantie in de totalen bedraagt 1% voor alle fouten en 3% voor alle onzekerheden (exclusief onzekerheid over volledigheid).
Tegen fouten en onzekerheden kan de Algemene Rekenkamer bezwaar maken op grond van artikel 88 CW 2001.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30550-IXA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.