Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30550-IIA nr. 2 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 17 mei 2006
Hierbij bieden wij u aan het op 8 mei 2006 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (IIA)».
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling,
president
Jhr. mr. W.M. de Brauw,
secretaris
Samenvatting | 5 | |
Audit-Actielijst 2006 | 7 | |
1 | Inleiding | 8 |
1.1 | Rapport bij het jaarverslag | 8 |
1.2 | De Staten-Generaal | 8 |
1.3 | Opzet van het onderzoek | 8 |
1.4 | Leeswijzer | 9 |
2 | Jaarverslag | 11 |
2.1 | Financiële informatie en saldibalans | 11 |
2.1.1 | Oordeel financiële informatie | 12 |
2.1.2 | Oordeel saldibalans en toelichting | 12 |
2.2 | Informatie over de bedrijfsvoering | 13 |
2.2.1 | Oordeel informatie over de bedrijfsvoering | 13 |
2.3 | Informatie over beleid | 13 |
3 | Bedrijfsvoering | 14 |
3.1 | Financieel beheer Eerste Kamer aandachtspunt | 14 |
3.2 | Onvolkomenheid bij Tweede Kamer opgelost | 14 |
3.3 | Conclusies en aanbevelingen | 15 |
3.3.1 | Oordeel financieel beheer, materieel beheer en de daartoe bijgehouden administraties | 15 |
3.3.2 | Ontwikkeling bedrijfsvoering | 15 |
4 | Reactie minister | 16 |
Bijlage 1 | Overzicht begrote en verantwoorde bedragen 2005 | 17 |
Bijlage 2 | Overzicht fouten en onzekerheden 2005 | 18 |
Bijlage 3 | Gebruikte afkortingen | 19 |
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (begrotingshoofdstuk IIA) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt. Daarnaast hebben wij de bedrijfsvoering en de beleidsinformatie van de Staten-Generaal onderzocht. In dit rapport zijn de oordelen en de belangrijkste resultaten van het onderzoek opgenomen. De volgende passages vatten deze resultaten kort samen.
De uitgaven van de Staten-Generaal bedroegen in 2005 € 115,6 miljoen. De verplichtingen bedroegen € 124,0 miljoen en de ontvangsten € 3,0 miljoen.
Bij het onderzoek naar de financiële informatie in het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (begrotingshoofdstuk IIA) is geconstateerd dat de financiële informatie in het jaarverslag voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Het onderzoek naar de bedrijfsvoering heeft de volgende resultaten opgeleverd.
Het financieel beheer over 2005 van de organisaties die deel uitmaken van onderdeel IIA (de Eerste en de Tweede Kamer) vertoont een wisselend beeld.
Het financieel beheer bij de Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft in 2005 niet voldaan aan de daaraan te stellen eisen. Inkoopregels ontbreken of zijn niet in alle gevallen nageleefd en er is geen contractenregister. De beschrijving van de administratieve organisatie op het gebied van materieelbeheer, het contractbeheer en inkoopbeleid was onvoldoende. Ook de werking van de administratieve organisatie verdient de aandacht. In 2006 zijn verbeteracties gepland, die naar verwachting de gesignaleerde knelpunten zullen opheffen.
Bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal is het financieel beheer ordelijk en controleerbaar. Er zijn verbeteringen geconstateerd bij het contractbeheer, het verplichtingenbeheer, de betalingen en het naleven van aanbestedingsvoorschriften.
De Algemene Rekenkamer constateert dat zowel de Eerste als Tweede Kamer niet beschikken over uitgewerkte procedures voor de totstandkoming van de bedrijfsvoeringsparagraaf.
De Algemene Rekenkamer concludeert dat zowel de Eerste als Tweede Kamer niet beschikken over uitgewerkte procedures voor de totstandkoming van de niet-financiële beleidsinformatie.
De minister van BZK laat in zijn reactie van 26 april 2006 weten dat hij met belangstelling kennis heeft genomen van het conceptrapport bij het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (IIA).
Het positieve oordeel over de financiële informatie in het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (IIA) gaf hem geen aanleiding tot een nadere reactie. Het rapport met de daarin opgenomen aandachtspunten ten aanzien van de bedrijfsvoering zal tezamen met het Rapport bij het Jaarverslag van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten (begrotingshoofdstuk IIB) worden besproken in het zogenoemde Hocosta-overleg.
1.1 Rapport bij het jaarverslag
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (begrotingshoofdstuk IIA) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt.1 Daarnaast hebben wij de bedrijfsvoering en de beleidinformatie onderzocht en het financieel beheer en materieel beheer beoordeeld. In dit rapport vindt u de oordelen en de belangrijkste resultaten van het onderzoek.
In figuur 1 staat wat de Algemene Rekenkamer wanneer onderzoekt en voor wie.
De Staten-Generaal bestaan uit de Eerste en Tweede Kamer. De taken van de Staten-Generaal zijn gebaseerd op de Nederlandse Grondwet en zijn gericht op de totstandkoming van wetgeving en op de controle en ondersteuning van beleid.
De jaarrekening in het Jaarverslag van de Staten-Generaal is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de Eerste en Tweede Kamer en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Materieel zijn de Staten-Generaal zelfstandig in de besteding van hun budget.
De uitgaven van de Staten-Generaal (begrotingshoofdstuk IIA) bedragen in 2005 € 115,6 miljoen. De verplichtingen bedragen € 124,0 miljoen en de ontvangsten € 3,0 miljoen.
De Algemene Rekenkamer heeft op basis van de risicoanalyse en de Audit-Actielijst 2005 een programma opgesteld voor het rechtmatigheidsonderzoek 2005 bij de Staten-Generaal. We hebben op basis hiervan aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:
• de administratieve organisatie: er is gekeken of verbeteringen in de administratieve organisatie van de Tweede Kamer zijn gerealiseerd;
• de bedrijfsvoering van de Eerste en Tweede Kamer.
Dit rapport bij het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (begrotingshoofdstuk IIA) omvat, behalve een samenvatting en een inleiding, drie hoofdstukken.
Hoofdstuk 2 beschrijft het oordeel van de Algemene Rekenkamer over het jaarverslag en de saldibalans van de Staten-Generaal.
Hoofdstuk 3 is gewijd aan de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal en bevat het oordeel van de Algemene Rekenkamer over het financieel beheer en het materieelbeheer van de Staten-Generaal. Ook de ontwikkelingen in de bedrijfsvoering worden in dat hoofdstuk beschreven.
De reactie van de minister is opgenomen in hoofdstuk 4.
Dit rapport telt verder vier bijlagen. In bijlage 1 staan de begrote en verantwoorde bedragen en in bijlage 2 staan alle fouten en onzekerheden op een rij. Bijlage 3 bevat de gebruikte afkortingen.
De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (begrotingshoofdstuk IIA) beoordeeld. Wij hebben onderzocht of het geld volgens de regels is uitgegeven en of in het jaarverslag daarover goed verantwoording is afgelegd. Waar dit niet het geval is, spreken wij respectievelijk van een onrechtmatigheid respectievelijk van een ondeugdelijke weergave.
In dit hoofdstuk staat het oordeel van de Algemene Rekenkamer over het jaarverslag als geheel. Dit oordeel is opgebouwd uit deeloordelen over de volgende onderdelen van het jaarverslag:
• financiële informatie en saldibalans;
• informatie over bedrijfsvoering;
• informatie over beleid.
Deze deeloordelen komen aan de orde in de volgende paragrafen.
Het jaarverslag over 2005 van de Staten-Generaal voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
2.1 Financiële informatie en saldibalans
Met «financiële informatie» wordt bedoeld:
• alle verplichtingen, uitgaven, ontvangsten in de verantwoordingsstaat van de Staten-Generaal en de toelichting daarbij.
De «saldibalans» is een overzicht van de posten die aan het eind van het jaar nog openstaan en die naar het volgende jaar moeten worden meegenomen.
De CW 2001 stelt de volgende eisen aan de financiële informatie en de saldibalans:
• rechtmatig tot stand gekomen;
• op deugdelijke wijze weergegeven;
• overeenkomstig de verslaggevingseisen opgesteld.
2.1.1 Oordeel financiële informatie
De financiële informatie in het jaarverslag over 2005 van de Staten-Generaal (begrotingshoofdstuk IIA) voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Verantwoordingsstaat Staten-Generaal en toelichting
Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de verantwoordingsstaat 2005 is opgebouwd en de fouten, onzekerheden en onvolledigheden die de Algemene Rekenkamer heeft geconstateerd.
Overzicht 1 Bedragen van de verantwoordingsstaat 2005, Staten-Generaal (x € miljoen)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Totaalbedragen verantwoordingsstaat | 124,0 | 115,6 | 3,0 |
Belangrijke fouten en onzekerheden1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overige fouten en onzekerheden2 | 1,3 | 0,2 | 0,0 |
Totaalbedrag fouten en onzekerheden | 1,3 | 0,2 | 0,0 |
1 Dit is het totaal van fouten (onjuistheden en onvolledigheden) en onzekerheden die de tolerantiegrenzen op een of meer artikelen overschrijden.
2 Dit is het totaal van fouten en onzekerheden die de tolerantiegrenzen op artikelniveau niet overschrijden.
In bijlage 2 worden de belangrijkste fouten en onzekerheden nader toegelicht. Het totaalbedrag aan fouten en onzekerheden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten valt binnen de tolerantiegrenzen voor de verantwoordingsstaat als geheel. de tolerantiegrens voor fouten en onzekerheden bedraagt 1% respectievelijke 3% van de totale verantwoordingsstaat.
Het bedrag aan verplichtingen bevat in totaal € 6,9 miljoen aan overschrijdingen (zie bijlage 1). Als de Staten-Generaal niet akkoord gaan met de desbetreffende slotwet-mutaties, zal de Algemene Rekenkamer het positieve oordeel over de financiële informatie in het jaarverslag mogelijk moeten herzien.
2.1.2 Oordeel saldibalans en toelichting
De saldibalans 2005 van de Staten-Generaal en de toelichting daarop voldoen aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de saldibalans 2005 is opgebouwd. De Algemene Rekenkamer heeft geen fouten, onzekerheden en onvolledigheden geconstateerd.
Overzicht 2 Saldibalans per 31 december 2005, Staten-Generaal (x € miljoen)
Totaalsaldo (debet + credit) | 373,9 |
Beoordeeld totaal saldibalans debet + credit1 | 184,2 |
1 Uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting en tegenrekening tellen niet mee voor het beoordeelde totaal.
Het totaal aan voorschotten dat is afgerekend, bedraagt € 40,1 miljoen. We stellen vast dat deze afrekeningen aan de eisen voldoen.
2.2 Informatie over de bedrijfsvoering
Informatie over de bedrijfsvoering is opgenomen in de bedrijfsvoerings-paragraaf in het jaarverslag. Zowel bij het artikel dat de taken van de Eerste Kamer beschrijft als bij het artikel dat de taken voor de Tweede Kamer beschrijft is een bedrijfsvoeringsparagraaf toegevoegd. Deze paragrafen gaan over de volgende onderwerpen:
• recente ontwikkelingen in de structuur van de organisatie;
• verbeteringen in de managementcontrole;
• overige aandachtspunten (alleen Eerste Kamer).
Er zijn geen procedures vastgesteld voor de totstandkoming van de bedrijfsvoeringsparagraaf bij de Eerste en Tweede Kamer.
2.2.1 Oordeel informatie over de bedrijfsvoering
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal voldoet aan de verslaggevingseisen.
De resultaten van het onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal zelf zijn opgenomen in hoofdstuk 3.
Bij het beoordelen van de beleidsinformatie in het jaarverslag kijkt de Algemene Rekenkamer naar de wijze waarop de informatie over het beleid tot stand komt en naar de mate waarin deze voldoet aan de verslaggevingseisen.
Er zijn geen uitgewerkte procedures voor de totstandkoming van de niet-financiële beleidsinformatie. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Eerste en Tweede Kamer hebben tot nu toe geen afspraken gemaakt over de wijze van totstandkoming en de toets op de juistheid.
De Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal spannen zich in om de begroting en verantwoording zo veel mogelijk op te stellen conform de VBTB-regels.1
Dit hoofdstuk beschrijft de bevindingen van de Algemene Rekenkamer over de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal.
Bedrijfsvoering is de sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen en is gericht op het realiseren van taken en doelen van de organisatie. Onder de bedrijfsvoering vallen:
• het financieel beheer en materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties;
• de controle door de departementale auditdienst;
• de totstandkoming van de financiële informatie, bedrijfsvoeringsinformatie en beleidsinformatie in het jaarverslag.
Wij baseren ons oordeel over het financieel beheer, het materieel beheer en de daartoe bijgehouden administraties op eisen die de CW 2001 stelt. Het financieel beheer en het materieel beheer moeten rechtmatig, ordelijk en controleerbaar zijn en zo doelmatig mogelijk zijn ingericht. De administraties moeten daarnaast ook inzicht bieden in het gevoerde beheer.
Dit hoofdstuk geeft eerst een beschrijving van de bevindingen in de bedrijfsvoering van de Eerste Kamer (§3.1). In §3.2 wordt ingegaan op de bedrijfsvoering van de Tweede kamer. In de conclusies (§3.3) is het oordeel te vinden over het financieel beheer, het materieel beheer en de daartoe bijgehouden administraties van de Staten-Generaal.
3.1 Financieel beheer Eerste Kamer aandachtspunt
Bij de Eerste Kamer heeft het financieel beheer in 2005 niet voldaan aan de eisen die de CW 2001 stelt. Als gevolg van de tekortkomingen in het financieel beheer zijn fouten ontstaan bij de inkoop van goederen, het aangaan van verplichtingen en de verificatie van betalingen.
Zo voldoet het contractbeheer bij de Eerste Kamer niet aan de eisen zoals deze zijn geformuleerd in de regeling Contractbeheer 1996. De tekortkomingen zijn onder andere dat een integraal contractenregister en richtlijnen voor het aanvragen van offertes ontbreken. Geconstateerd is dat er contracten zijn afgesloten zonder voldoende concurrentiestelling. Ook bij de verplichtingen en betalingen zijn tekortkomingen geconstateerd en de implementatie en de werking van de administratieve organisatie verdienen aandacht.
Daarnaast constateren wij dat het materieelbeheer bij de Eerste Kamer niet geheel voldoet aan de eisen uit het Besluit materieelbeheer. De administratieve organisatie is onvoldoende beschreven, computers moeten nog geïnventariseerd worden en er ontbreekt nog informatie in de op te stellen overzichten.
3.2 Onvolkomenheid bij Tweede Kamer opgelost
In 2004 constateerden wij dat bij de Tweede Kamer verbeteringen nodig waren voor het contractbeheer, het naleven van de aanbestedingsrichtlijnen, het verplichtingenbeheer en de betalingsverificatie. Op al deze punten zijn verbeteringen gerealiseerd.
Inmiddels is een contractenregister gemaakt, waarbij maatregelen zijn genomen om de volledigheid te controleren en contracten inhoudelijk te screenen. Daarnaast constateren wij dat de aanbestedingsvoorschriften voldoende worden nageleefd, het verplichtingenbeheer verbeterd is en dat de betalingsverificatie inmiddels onafhankelijk is ingericht.
Wel constateren wij dat het materieelbeheer bij de Tweede Kamer niet geheel aan de eisen uit het Besluit materieelbeheer voldoet. De administratieve organisatie is onvoldoende beschreven en goederen zijn vaak niet geregistreerd.
3.3 Conclusies en aanbevelingen
3.3.1 Oordeel financieel beheer, materieel beheer en de daartoe bijgehouden administraties
Bij de Eerste Kamer heeft het financieel en materieelbeheer in 2005 niet voldaan aan de daaraan te stellen eisen. De Algemene Rekenkamer vraagt hiervoor in 2006 extra aandacht.
Het financieel beheer, het materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties in 2005 van de Tweede Kamer hebben grotendeels voldaan aan de in de CW 2001 gestelde eisen. Er is geen sprake meer van onvolkomenheden. Wel verdient het materieelbeheer nog aandacht.
3.3.2 Ontwikkeling bedrijfsvoering
Bij de Eerste Kamer zijn in 2005 diverse knelpunten in de bedrijfsvoering geconstateerd. De geplande activiteit voor een aangepast financieel systeem en de versterking van de planning- en controlactiviteiten zijn doorgeschoven naar 2006.
De Tweede Kamer heeft ten aanzien van de in 2004 geconstateerde onvolkomenheden verbeteringen in de bedrijfsvoering gerealiseerd. Hierdoor heeft het financieel- en materieelbeheer in 2005 voldaan aan de daaraan te stellen eisen.
De minister van BZK laat in zijn reactie van 26 april 2006 weten dat hij met belangstelling kennis heeft genomen van het conceptrapport bij het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (IIA).
Het positieve oordeel over de financiële informatie in het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (IIA) geeft hem geen aanleiding tot een nadere reactie. Ten aanzien van de bedrijfsvoering constateert de minister dat de Algemene Rekenkamer de Staten-Generaal aanbeveelt blijvend aandacht te besteden aan de beschrijving en werking van de administratieve organisatie en het naleven van regels en procedures. Voorts constateert hij dat de Algemene Rekenkamer bij de Eerste Kamer expliciet het inkoopbeheer en de beschrijving van de administratie als aandachtspunt noemde.
Gelet op de eigen positie en verantwoordelijkheid van de Staten-Generaal zal het rapport bij het jaarverslag 2005 tezamen met het Rapport bij het Jaarverslag van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten (begrotingshoofdstuk IIB) worden besproken in het zogenoemde Hocosta-overleg. De minister deelt mee dat de Eerste Kamer, vooruitlopend op de bespreking in het Hocosta-overleg, heeft aangegeven de voor 2006 geplande verbeteracties in gang te hebben gezet. De integrale reactie van de minister van BZK is te vinden op de website van de Algemene Rekenkamer (www.rekenkamer.nl).
OVERZICHT BEGROTE EN VERANTWOORDE BEDRAGEN 2005
Alle begrote en verantwoorde bedragen in het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (IIA)
Verplichtingen | Uitgaven | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2005 (€) (stand bij 2e supp.) | Verantwoording 2005 (€) | Verschil | Begroting 2005 (€) (stand bij 2e supp.) | Verantwoording 2005 (€) | verschil | ||||
abs (€) | % | abs (€) | % | ||||||
Beleidsartikelen: | |||||||||
1 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 10 008 000 | 9 780 000 | 228 000 | – 2 | 10 008 000 | 9 655 000 | – 353 000 | – 4 |
2 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | 31 636 000 | 29 768 000 | – 1 868 000 | – 6 | 31 636 000 | 29 767 000 | – 1 869 000 | – 6 |
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 75 965 000 | 82 863 000 | 6 898 000 | 9 | 75 965 000 | 74 528 000 | – 1 437 000 | – 2 |
4 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 1 884 000 | 1 625 000 | – 259 000 | – 14 | 1 884 000 | 1 626 000 | – 258 000 | – 14 |
Totaal | 119 493 000 | 124 036 000 | 119 493 000 | 115 576 000 | |||||
Totaal overschrijdingen | 6 898 000 | 0 |
OVERZICHT FOUTEN EN ONZEKERHEDEN 2005
Fouten en onzekerheden in de financiële informatie in het Jaarverslag 2005 van de Staten-Generaal (IIA)
Art. | Omschrijving | Totaal verantwoord bedrag (€ | Fout (€) | Onzekerheid (€) | Totaal F+O (€) | Totaal F+O (%) | Tolerantiegrens over-schreden? | Onzekerheid over volledigheid (€) | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(a) | (b) | (c) | (b+c) | (b+c)/a*100 | (ja/nee) | ||||
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 82 863 000 | 0 | 1 270 173 | 1 270 173 | 1,5% | Nee | 0 | |
Totaal | 0 | 1 270 173 | 1 270 173 |
Art. | Omschrijving | Totaal verantwoord bedrag (€) | Fout (€) | Onzekerheid (€) | Totaal F+O (€) | Totaal F+O (%) | Tolerantiegrens over-schreden? | Onzekerheid over volledigheid (€) | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(a) | (b) | (c) | (b+c) | (b+c)/a*100 | (ja/nee) | ||||
1 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 9 655 000 | 0 | 148 984 | 148 984 | 1,5% | Nee | 0 | |
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 74 528 000 | 31 379 | 0 | 31 379 | 0,0% | Nee | 0 | |
Totaal | 31 379 | 148 984 | 180 363 |
Bovenstaande tabellen geven een overzicht van de fouten en onzekerheden die de Algemene Rekenkamer heeft geconstateerd. Het betreffen fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en in de deugdelijke weergave in het jaarverslag.
De tolerantie op artikelniveau bedraagt voor fouten en onzekerheden bij elkaar opgeteld:
– voor artikelen < € 50 miljoen: 10% van het artikelbedrag (voor de saldibalans: per individuele post);
– voor artikelen € 50 miljoen en < € 0,5 miljard: € 5 miljoen (voor de saldibalans: per individuele post), en
– voor artikelen € 0,5 miljard: 1% van het artikelbedrag (voor de saldibalans: per individuele post).
De goedkeuringstolerantie in de totalen bedraagt 1% voor alle fouten en 3% voor alle onzekerheden (exclusief onzekerheid over volledigheid).
Tegen fouten en onzekerheden kan de Algemene Rekenkamer bezwaar maken op grond van artikel 88 CW 2001.
BZK | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
CW 2001 | Comptabiliteitswet 2001 |
VBTB | (Kabinetsnota) Van beleidsbegroting tot beleidsverantwoording |
Met ingang van 2004 is de begroting van de Hoge Colleges van Staat en de Kabinetten gesplitst in een deel IIA en een deel IIB. Deel IIA bevat het onderdeel Staten-Generaal en deel IIB de Overige Hoge Colleges van Staat, het Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het Kabinet van de Gouver- neur van Aruba. De Algemene Rekenkamer rapporteert afzonderlijk over deze beide begrotingshoofdstukken.
Hierbij dient de beleidsinformatie te voldoen aan de nieuwe manier van verantwoorden die in 1999 is ingezet met de kabinetsnota Van beleidsbegroting tot beleidsverantwoording (VBTB). In de jaarverslagen dient duidelijk te worden gemaakt of met het bestede budget de geplande prestaties zijn geleverd en de beoogde effecten zijn bereikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30550-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.